?استاد شیخ علیرضا حدائق روز سه شنبه 2 مهر 98 در مهدیه بزرگ شیراز با موضوع «عاشورا و مهدویت» سخنرانی کردند.
- بازدید: 912
استاد شیخ علیرضا حدائق روز دوشنبه 1 مهر 98 در ادامه سلسله مباحث «عوامل آرامش بشر در زندگی» با توجه به تقارن هفته جاری با هفته دفاع مقدس به شرح آیه 170 سوره آلعمران و بررسی اوصاف و جایگاه بلند شهید پرداختند.
مهمترین مطالب:
?نهایت شادمانی
انسانها هم در زمان حیاتشان و هم برخی، بعد از حیات، گرفتار خوف و حزن هستند.
نمازهای نخوانده؛ روزههای نرفته و واجبات ادانشده به گردن دارند.
تازه اول مردن، اول حسرت آنها است؛ و لذا یکی از اسامی قیامت «یوم الحسرة» است.
اما شهدا، کسانی هستند که خوف و حزن در آنها راهی ندارد.
بر اساس آیه 170 سوره آلعمران
?بالاترین رتبه
در زمان رسول خدا (ص) شخصی زیاد دعا میکرد: «اَللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ خَيْرَ مَا تُسْأَلُ» یعنی خدایا! بهترین چیزهایی که دیگران از تو میخواهند درخواست میکنم.
پیامبر (ص) دعای این فرد را شنیدند و فرمودند: «خَيْرَ مَا تُسْأَلُ» شهادت است.
بالاتر از شهادت، امتیازی و رتبهای نیست.
?اینگونه دعا کنیم
مرحوم آیتالله حدائق (ره) میفرمودند: در اماکن مقدس و زمانهای حساس، اینگونه دعا کنید: « اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ خَيْرَ مَا سَأَلَكَ مِنْهُ عِبَادُكَ الصَّالِحُونَ»
خدایا بهترین چیزهایی که بندههای خوبت از تو میخواهند در این زمان و مکان مقدس به من عنایت کن!
گاهی اوقات چیزهایی از خدا میخواهیم که نهتنها نفعی برای ما ندارد بلکه ممکن است ضرر نیز داشته باشد.
?بالاتر ندارد
شما بخشی از اموالتان را انفاق میکنید یا بخشی از وقت خود را برای کار خیر اختصاص میدهید.
هیچکس نمیتواند بگوید همه زندگیام را برای خدا هزینه میکنم.
اما شهید، تمام هستی و بزرگترین سرمایهاش را در راه خدا میدهد.
به همین خاطر، رسول خدا (ص) میفرمایند: «بالاتر از هر کار نیکی، کار نیک دیگری هست؛ جز شهادت در راه خداوند»
?آرزوی بازگشت به دنیا
بهشتیان، آرزوی بازگشت به دنیا را ندارند؛ زیرا برای رسیدن به اینجا مراحل سختی را طی کردهاند.
به فرموده امام سجاد (ع)، زمان مرگ، روز محشر و هنگام ایستادن در برابر میزان الهی، سه لحظه بسیار سخت است.
تنها گروهی که آرزوی بازگشت به دنیا را میکنند شهدا هستند.
چراکه میگویند: از زمان شهادت، آنقدر اکرام و محبت از ناحیه خداوند دیدیم که دوست داریم دوباره تکرار شود.
- بازدید: 687
استاد شیخ علیرضا حدائق روز دوشنبه اول مهر 98 در ادامه سلسله مباحث «عاشورا و مهدویت» به مسأله «شباهت امام زمان (عج) و حضرت ابراهیم (ع) در کلام امام حسین (ع)» پرداختند.
مهمترین مطالب:
?تولد مخفیانه
ستاره شناسان به نمرود هشدار دادند که کسی متولد خواهد شد که بساط تو را به هم خواهد زد.
به همین خاطر نمرود دقت و نظارت جدی بر زنان باردار داشت.
مادر حضرت ابراهیم (ع)، فرزند متولدشده را به غاری در کوه برد و سالها او را در آنجا بزرگ کرد.
اینکه امام حسین (ع) میفرماید: امام زمان (عج) در تولد مخفی به حضرت ابراهیم (ع) شبیه است ازاینجهت است.
?خدا مربی میشود
فرزندان ما پدر بالای سرشان است و انواع کلاسهای خصوصی، استاد متبحر، تغذیه سالم و بهداشت را در اختیار آنها قرار میدهیم ولی آنگونه که باید بشود نمیشود.
اما ابراهیم (ع) از بدو تولد در غار، تنهای تنها با مادر رشد کرد.
اینگونه است که خدا مربی او شد.
«اتقوا الله و یعلمکم الله» تقوا پیشه کنید خدا مربی شما میشود.
?هیچکس نمیدانست
بنیعباس با روایات متواتری که از پیامبر (ع) و اهلبیت (ع) صادر شده بود میدانستند آن منجی عدالتگستر از کدامیک از ائمه (ع) متولد میشود. حتی نام و پدر و اجدادشان و اوصاف و قیافه و اسم حضرت نیز آمده بود.
لذا از زمان امام هادی (ع) سختگیری آنها بر ائمه بیشتر شد؛ به حدی که امام هادی (ع) را از مدینه به سامرا آوردند و بیست سال ایشان را تحت نظر قرار دادند.
کار بهجایی رسید که تا شب تولد امام زمان (عج)، حتی نزدیکترین افراد به بیت ولایت نیز از ولادت حضرت بیخبر بودند.
?رشد مخفیانه
سیره زندگی امام زمان (عج) از بدو تولد تا امامت که چهار سال و نیم تقریباً طول کشید مخفی بود.
تا حدی که جعفر کذاب عموی امام عسکری (ع) زمانی که میخواست بر جنازه امام نماز بخواند و صاحبالزمان (عج) آمدند و او را کنار زدند اصلاً نمیدانست ایشان فرزند امام عسکری (ع) هستند.
این دومین شباهت امام زمان (عج) و حضرت ابراهیم (ع) است.
ابراهیم (ع) نیز تا نوجوانی از مردم دور بود؛ زیرا شرایط بهگونهای نبود که در جامعه قرار بگیرد.
?ابراهیم وار بایستید!
وقتی حق را شناختید با قاطعیت اعلام کنید.
اگر حق با شما است چرا عقب مینشینید؟ اهل باطل باید عقب بنشینند.
ابراهیم با صلابت در بابل آمد و در جمع بتپرستان حرفش را زد و یکتنه در برابر یک امت ایستاد.
- بازدید: 1011
استاد شیخ علیرضا حدائق روز یکشنبه 31 شهریور 98 در ادامه سلسله مباحث «عاشورا و مهدویت» به برخی ویژگیهای امام زمان (عج) از زبان امام حسین (ع) اشاره کردند.
مهمترین مطالب:
?وارث شش سنّت انبیاء
امام حسین (ع) فرمودند: قائم ما، شش سنّت از پیامبران بزرگ الهی به ارث برده است:
از نوح (ع)، طول عمر؛
از ابراهيم (ع)، پنهان بودن ولادت و دوری کردن از مردم؛
از موسي (ع)، ترس و غيبت از مردم؛
از عيسي (ع)، اختلاف مردم درباره او؛
از ايوب (ع)، فرج بعد از شدت؛
از محمد (ص)، قيام با شمشير.
وَ عَنِ اَلْحُسَيْنِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ قَالَ: فِي اَلْقَائِمِ مِنَّا سُنَنٌ مِنَ اَلْأَنْبِيَاءِ سُنَّةٌ مِنْ نُوحٍ وَ سُنَّةٌ مِنْ إِبْرَاهِيمَ وَ سُنَّةٌ مِنْ مُوسَى وَ سُنَّةٌ مِنْ عِيسَى وَ سُنَّةٌ مِنْ أَيُّوبَ وَ سُنَّةٌ مِنْ مُحَمَّدٍ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ فَأَمَّا مِنْ نُوحٍ فَطُوْلُ اَلْعُمُرِ وَ أَمَّا مِنْ إِبْرَاهِيمَ فَخِفَاءُ اَلْوِلاَدَةِ وَ اِعْتِزَالُ اَلنَّاسِ وَ أَمَّا مِنْ مُوسَى فَالْخَوْفُ وَ اَلْغَيْبَةُ وَ أَمَّا مِنْ عِيسَى فَاخْتِلاَفُ اَلنَّاسِ فِيهِ وَ أَمَّا مِنْ أَيُّوبَ فَالْفَرَجُ بَعْدَ اَلْبَلْوَى وَ أَمَّا مِنْ مُحَمَّدٍ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ فَالْخُرُوجُ بِالسَّيْفِ .
?چهار نکته از چهارصد پیامبر
لقمان حکیم به فرزندش گفت: من در عمر سههزارسالهام، چهارصد پیامبر الهی را درک کرده و از کلام آنها چهار نکته را دریافت کردهام:
- هنگام نماز، مراقب قلبت باش تا خشوع داشته باشی؛
- وقتی به خانه مردم وارد میشوی چشمهایت را محافظت کن؛
- زبانت را مراقبت کن؛
- در حلال و حرام بودن غذا دقت کن و پای هر سفرهای ننشین.
?ولایت شایستگان
خداوند، ولایت تکوینی را به انسانهای آگاه و فهیم میدهد و آنها نیز با معرفتی که دارند، میدانند از این قدرت الهی چگونه استفاده کنند؟
به همین خاطر، امیرالمؤمنین (ع) که با آن قدرت الهی، درب قلعه خبیر را از جا میکَنَد و در همه جنگها، بزرگترین قهرمان محسوب میشد، در جریان غصب خلافت، به خاطر مصلحت و حفظ اصل اسلام، سکوت کرد.
?عمر طولانی امام زمان (عج)
- اثبات تاریخی: در تاریخ بشریت، افرادی با عمر بسیار طولانی بودهاند.
- اثبات اعتقادی: اراده خداوند به هر چیزی تعلق گرفت، همان میشود. «إِنَّما أَمْرُهُ إِذا أَرادَ شَيْئاً أَنْ يَقُولَ لَهُ کُنْ فَيَکُونُ»
- اثبات علمی: خداوند، قابلیتی به انسان داده است که اگر از بدن خود درست استفاده کند و در شرایط مناسب، از نظر تغذیه و سلامتی قرار بگیرد میتواند سالها به حیات خود ادامه دهد. امام زمان (عج) نیز در عالم خلقت، آگاهترین فرد به استفاده از مواهب الهی است. ازاینرو بدون هیچ مشکلی میتواند قرنها زنده بماند.
- بازدید: 1062
استاد شیخ علیرضا حدائق روز شنبه 30 شهریور 98 در مهدیه بزرگ شیراز با موضوع «عاشورا و مهدویت» سخنرانی کردند.
مهمترین مطالب:
?مهدیهای دوازدهگانه
امام حسین (ع) میفرمایند: ما اهلبیت (ع)، دوازده مهدی هستیم. مهدی یعنی هدایتکننده.
و بعد برای اینکه شبههای در شناخت اهلبیت (ع) پیش نیاید فرمودند: اولین این دوازده مهدی، حضرت علی بن ابیطالب (ع) و آخرین آنها، نهمین فرزند من است.
امام صادق (ع) در روایتی میفرمایند: «اَوّلُنا مُحَمّد، أوسَطُنا مُحَمّد، آخِرُنا مُحَمّد و کُلُّنا محمد»
?برکات زمان ظهور
امام حسین (ع) میفرماید: دوازدهمین امام، با قیامش، زمین را احیاء میکند.
بشر بعد از ظهور، از نظر علمی جهش بیش از 13 برابری میکند. در روایت آمده است که تمام علم 27 حرف است و تا قبل از ظهور امام، مردم تنها به دو حرف پی میبرند.
در زمان ظهور امام زمان (عج) زمین از نظر فیزیکی تغییرات اساسی میکند و خیر و برکاتش آشکار میشود.
با گسترش علم بعد از ظهور، از منابع و ذخایر زمین، بهرهبرداری میشود.
?زنگ خطر
وجود مؤسسات خیریه و مراکز خدمترسانی، نتیجه عمل نکردن بشریت به وظیفه خود است.
گسترش زندانها و دادگاهها دلیل بر افت اخلاقی بشر در عصر غیبت است.
گسترش مراکز خیریه ازاینجهت ارزش است که عدهای پایکار هستند و کمکهای مردمی را در جای خود توزیع میکنند ولی از جهتی دیگر زنگ خطر است که مردم از هم نوعان خود غافل شدهاند و عدهای اندک، بار زمینمانده آنها را به دوش میکشند.
?یاری به هنگام
ارادت به امام، بدون عمل فایدهای ندارد. فرزدق شاعر به امام حسین (ع) عرض کرد: دلهای کوفیان با شما ولی شمشیرشان علیه شما است.
حبیب بن مظاهر افتخار شهدای عالم و با امام همراه شد ولی سلیمان بن صرد خزاعی، بهموقع، امام را یاری نکرد.
هر دو کشته شدند اما تفاوت میان این دو، از زمین تا آسمان است.
?با امام بودن
با امام بودن، هنر است؛ نه امام زمان را دیدن.
خیلیها امام را دیدند ولی با امام نماندند.
در دعاها رضایت امام زمان (عج) را بخواهیم.
اگر توفیق تشرف هم حاصل شد، چهبهتر.
?ثواب جهاد در رکاب رسولالله (ص)
امام حسین (ع) فرمود: کسانی که در غیبت امام بر دو چیز صبر کنند خداوند ثواب این منتظر را مانند کسی قرار میدهد که در رکاب رسول خدا (ص) به جهاد میپردازد:
1- آزار و اذیتها؛
2- تکذیب و تخریبها.
- بازدید: 1525