استاد شیخ علیرضا حدائق روز پنجشنبه 14 شهریور 98 در مسجد النبی (ع) در ادامه سلسله مباحث «اصول آموزنده مکتب حسینی» به بررسی اصل «فداکاری» پرداختند.
- بازدید: 1010
استاد شیخ علیرضا حدائق جمعه 15 شهریور 98 در ادامه سلسله مباحث «اصول آموزنده مکتب حسینی» «اصل وفاداری به عهد» را موردبررسی قراردادند.
باید به وظایف شرعی خود عمل کرد. باید زکات مالت را بدهی و حقوق فقرا را بپردازی
امربهمعروف و نهی از منکر باید در همهجا باشد.
اینطور نباشد که در مسجد تذکر بدهیم اما همینکه از مسجد بیرون بیاییم بیتفاوت باشیم.
عزیزان! اگر میخواهید خدا شما را یاری کند باید دین خدا را یاری کنید.
امام حسین (ع) دین خدا را یاری کرد و خدا نیز او را یاری کرد.
البته آزمون سختی بود و یاران امام حسین (ع) آزموده شدند ولی قبولی این آزمون چه شد؟
قرنها، سالبهسال بر عظمت و عزت سیدالشهدا (ع) افزوده میشود.
این جلوه دنیایی آن است تا برسد به آخرت.
حرف بزنید! در جایی که ارزشها کمرنگ میشود سخن بگویید!
قطعاً اگر برای خدا اقدام کردید خدا مؤید شما خواهد بود.
بیخیال مسائل اجتماعی نباشیم و امربهمعروف و نهی از منکر را رسالت جدی بدانیم.
خودشان خرما میخوردند و میفرمودند: اینها را برای مصرف حیوانات نگهدارید.
در آن زمان، هسته خرما را آسیاب میکردند و ماده غذایی برای حیوانات درست میکردند.
ائمه (ع) خودشان عامل بودند به آنچه میگفتند.
- بازدید: 1050
استاد شیخ علیرضا حدائق روز سه شنبه 12 شهریور 98 در مسجد النبی (ع) در ادامه سلسله مباحث «اصول آموزنده مکتب حسینی» به بررسی اصل «ازخودگذشتگی» پرداختند.
مهم ترین مطالب:
?مهمترین درس قیام امام حسین (ع)
شخصی گفت: اصل قیام امام حسین (ع) چه درسی را به ما میدهد؟
گفتم: صدها درس و پیام در این نهضت است. گفت: شما یک جمله بگویید که همه را در بربگیرد.
گفتم: امام حسین (ع) به بشریت تا قیامت آموخت که به تکلیفتان عمل کنید!
تکلیف امربهمعروف است عمل کنید. اگر نماز اول وقت ظهر عاشورا تکلیف است اگر وفای به عهد است اگر آوردن زن و بچه به صحنه جنگ است انجام بدهد.
?امام حسین (ع) نمیدانست؟
افراد مختلفی به امام حسین (ع) گفتند که به کوفه نروید.
محمد حنفیه میگوید: زمانی به سیدالشهدا (ع) رسیدم سوار بر مرکب مجبور شده بود مظلومانه از شهر جدش خارج شود. عرض کردم: شما کوفیها را دو بار در تاریخ تجربه کردید. آنها خوشاستقبالهای بدبدرقهاند.
آقا فرمود: خدا به تو جزای خیر بدهد. نصیحت کردی ولی مطلب چیز دیگری است. امشب کنار قبر پیامبر (ص) رفتم و خدا را به ایشان قسم دادم تا برای من آنچه را رقم بزند که رضایت او و پیامبرش در آن باشد. لحظهای خواب بر من غلبه کرد و رسولالله را در خواب دیدم که فرمود: بهسوی عراق حرکت کن! خدا اراده کرده است که تو را شهید ببیند.
?به هیچچیز وابسته نباش!
درس این شبها این است که به جان خودت نیز وابسته نباش!
امام خمینی (ره) میفرمودند: گاهی اوقات وابستگی به یک کتاب، انسان را عاقبت به شر میکند. از همهچیز ببُرید و وصل مطلق به خدا بشوید.
از صاحب این مجلس بیاموزیم که باید به خدا وابسته باشم.
?اگر یزید نبود
امام حسین (ع) با یزید خصومت قبیلهای نداشت. بلکه با فکر و منش یزید مخالف بود.
اگر جای یزید هم هرکسی با همین اهداف بود امام حسین (ع) در مقابلش میایستاد.
سعی کنید دشمنیهایتان و فاصله گرفتنهایتان برای خدا باشد.
?نشانههای نیکوکار
رسول خدا (ع) میفرماید: نشانه نیکوکار چند چیز است:
دوستی و دشمنیاش برای خدا است.
همنشینی و جداییاش از دیگران برای خدا است.
خشم و رضایتش برای خدا است. تنها برای خدا کار میکند و از او طلب میکند.
از خدا میترسد. پاک و خالص و با حیا و مراقب اعمالش است و فقط برای خدا به دیگران نیکی میکند.
اما علامه البار فعشره: يحب في الله و يبغض في الله و يصاحب في الله و يفارق في الله و يغضب في الله و يرضي في الله و يعمل لله و يطلب اليه و يخشع خائفا مخوفا طاهرا مخلصا مستحييا مراقبا و يحسن في الله
- بازدید: 1099
استاد شیخ علیرضا حدائق روز دوشنبه 11 شهریور 98 در ادامه سلسله مباحث «اصول آموزنده مکتب حسینی» به اصل دوم «ازخودگذشتگی و فداکاری» پرداختند.
مهمترین مطالب:
سکوت متدینها
شخصی میگفت: در یک مجلسی از مقدسات دفاع کردم و یک عدهای مخالف بودند ولی ناراحتی من از این است که متدینهایی با من موافق بودند مرا زیر سؤال بردند که چرا حرف زدی؟ تو هم ساکت مینشستی. مگر بیکاری؟
آیا این منطق امام حسین (ع) است؟
یکی از اهداف بلند قیام حضرت، امربهمعروف و نهی از منکر است.
اگر حرف نزنیم چه میشود؟
پیامبر (ص) میفرمایند: اگر امربهمعروف و نهی از منکر در جامعه ترک شد فساد در جامعه شیوع پیدا میکند. بخشی از زنان، فاسد و بخشی از جوانان، فاسق میشوند.
مسلمان گفتند: آیا واقعاً چنین خواهد شد؟
پیامبر (ص) فرمود: بلکه از این هم بدتر میشود. بجای امربهمعروف، نهی از معروف و بجای نهی از منکر، امر به منکر میشود.
مسجد رفتن، نشانه عقبماندگی و بینمازی، نشانه تمدن میشود. رباخوری، نشانه زرنگی و قرضالحسنه، نشانه عقبماندگی میشود.
بدتر از این
امروز خانم محترمهای با دفتر تماس گرفت و گفت: سوار یک تاکسی شدم که مسافر دیگر آن به مقدسات اسلامی توهین میکرد تا اینکه به امام حسین (ع) و پیامبر (ص) رسید. به او اعتراض کردم.
ناگهان با کمال پررویی به راننده گفت: این خانم را پیاده کن! من کرایهاش را میدهم. آن راننده بیتقوا نیز مرا پیاده کرد. تا منزلم پیاده میرفتم و اشک میریختم.
اینها نتیجه این است که به هنگام حرف نمیزنیم. آن راننده تاکسی ضعیف الایمان باید میگفت تو پایین برو! من به احترام ایمان آن زن از او کرایه نمیگیرم.
مردم! بدتر از این هم میشود. دولتمردان ما خواباند.
دعا مستجاب نمیشود
رسولالله (ص) فرمود: اگر امربهمعروف و نهی از منکر اجرا نشد خوبیها زشتی و زشتیها خوبی میشود. مؤمنین، انسانهای عقبمانده معرفی میشود.
آنوقت رسولالله (ص) فرمود: اینگونه است که دعا میکنند و مستجاب نمیشود.
چرا جرئت حرف زدن نداریم؟
یکجا باید حرف بزنی و آبرویت را خرج کنی.
علت این جرئت حرف زدن نداریم به خاطر این است که از خدا نمیترسیم. کسی که از خدا میترسد از مردم نمیترسد.
امام صادق (ع) میفرماید: کسانی که از خدا میترسند بقیه از آنها حساب میبرند.
اگر از خدا نترسیدی از سایهات هم میترسی. از اولادت نیز میترسی. ولی اگر از خدا ترسیدی همه از تو حساب میبرند و با احترام و محبت با تو رفتار میکنند.
این نشانه خدامحوری است.
اهمیت درآمد حلال
دوست داشتن مال و ثروت، خانواده و فرزند و همسر چیز بدی نیست و اتفاقاً اگر برای خدا باشد حب خداوند نیز هست اما افراط در اینها بد است.
شخصی به رسولالله (ص) عرض کرد: عملم ضعیف است؛ یعنی واجبات را انجام میدهم ولی زیاد به مستحبات نمیپردازم؛ اما تلاشم این است که درآمدم حلال باشد.
پیامبر (ص) فرمود: چه تلاشی بالاتر از اینکه انسان، عفت و پاکی شکم و مسائل جنسی داشته باشد؟
همینکه تلاش میکنی چشم و زبان و رفتارت پاک و سالم باشد عبادت خدا را انجام میدهی.
- بازدید: 1042
استاد شیخ علیرضا حدائق روز یکشنبه 10 شهریور 98 مصادف با شب دوم ماه محرم در ادامه سلسله مباحث «اصول آموزنده مکتب حسینی» به اصل «ازخودگذشتگی و فداکاری» بهعنوان دومین اصل پرداختند.
مهمترین مطالب:
انفاق بهترینها
ابو طلحه انصاری، باغی روبروی مسجدالنبی (ص) داشت که آب گوارایی از آن میگذشت و پیامبر (ص) نیز به باغ وارد میشدند و گاهی از آب آن چشمه استفاده میکردند.
زمانی که آیه 92 سوره آلعمران نازل شد خدمت رسولالله (ص) آمد و گفت: این باغ را خیلی دوست دارم و میخواهم با عمل به این آیه باغ را انفاق کنم.
پیامبر (ص) به او فرمود: به نیازمندان فامیلت بده.
خدا میفرماید: از آن چیزهایی بدهید که دوست میدارید. حالا آقا میخواهد خمس مالش را بدهد برایش گران تمام میشود.
یقین بدانید خدا برای ابو طلحه در قیامت مقامی خواهد دید و زیر بار انفاق بندگانش قرار نخواهد گرفت.
روز نیاز
چند مهمان بر ابوذر وارد شدند. گفت: من وقت غذا پختن ندارم. بروید یکی از این شترها را بکشید و بپزید.
آنها نیز لاغرترین شتر را بیرون کشیدند. تا ابوذر فهمید گفت: چرا شتر خوب را نیاوردید؟
گفتند: آنها را برای خودت گذاشتیم.
گفت: میدانید نیاز من چه روزی است؟ روزی که مرا در قبر میگذارند. بروید بهترین شتر را ذبح کنید.
بیجهت، ابوذر نمیشود. شانس و اقبالی در کار نیست.
ملاک انفاق
فقیر چون نیاز دارد هرچه به او بدهید میگوید خدا برکت بدهد.
ملاک رضایت فقیر نیست بلکه آن چیزی را باید بدهید که دوستش داشته باشید.
فقیر بیچاره مجبور است و چارهای جز پذیرش ندارد.
خودیاری
گاهی اوقات فکر میکنیم خدمت به مردم خدمت به مردم است.
قبل از اینکه به مردم خدمت کنید به خودتان خدمت میکنید.
اگر احسان میکنید خودتان رشد میکند.
امام علی (ع) فرمودند: قبل از اینکه فقیر آثار ارزشمند انفاق را دریافت کند انفاق کننده اثر میگیرد.
اگر به دیگران احترام بگذارید به خودتان احترام گذاشتهاید.
- بازدید: 1172