استاد شیخ علیرضا حدائق روز دوشنبه 17 تیر 98 در ادامه سلسله مباحث «عوامل آرامش بشر در زندگی» به مساله «اهمیت صبر» پرداختند.
صبر در سه جا
در روایات توصیهشده است که در سه موقعیت باید صبور باشید:
1- صبر در برابر مصیبتها؛
2- بالاتر از آن، صبر در برابر طاعات و تبعیت از خدا؛
3- صبر در برابر گناه؛ عالیترین مرحله شکیبایی است.
چگونه در برابر مصیبتها صبور باشیم؟
امیرالمؤمنین (ع) میفرماید: اگر میخواهید در برابر مصیبتها صبور باشید به دنیا وابسته نباشید.
در دنیا باشید! با دنیا نباشید!
زاهد یعنی کسی که به دنیا وابسته نیست؛ نه اینکه از دنیا استفاده نمیکند.
زاهد یعنی آن مدیری که شیفته مدیریت نیست. ثروتمندی است که دنیا در او لانه نکرده است.
برخی ممکن است فقیر باشند و به همان حداقلی که دارند وابسته باشند.
قال علی (ع): مَنْ زَهِدَ فِي الدُّنْيَا هانَتْ عَلَيْهِ الْمُصِيبَات
راه صبر در برابر طاعت
نماز و روزه رفتن و خمس دادن صبر میخواهد. صلهرحم، انفاق به نیازمندان، حجاب و انجام واجبات الهی صبر میخواهد.
میلیاردر سراغ داشتم که مُرد ولی حج نرفت. میگوید حوصلهاش را ندارم؛ یعنی صبر ندارم.
پیامبر (ص) میفرماید: کسی که میخواهد در برابر طاعات الهی صبور باشد باید مرگ را فراموش نکند.
مردم! مراقب مردن باشید. یک روزی دوران شما تمام میشود.
قال رسولالله (ص): مَنِ ارتَقَبَ المَوتَ سارَعَ في الخَيراتِ
راهکار دائمالذکر شدن
مرحوم آیتالله حاج شیخ محمدرضا حدائق به من میفرمودند: وقتی در تردد و رفتوآمد هستید یا در ماشین نشستهاید گاهی اوقات بهجایی میرسی که به خاطر میآوری اینجا مغازه فلانی بود یا خانه فلانی در این کوچه قرار داشت یا در یک سالی فلانی را در این خیابان دیدم یا به خانه کسی میروید هرچه خاطره از گذشتگان به یاد میآورید یک حمد و سوره برایشان بخوانید.
تا این فاتحه تمام میشود به یاد شخص دیگری میافتید و دوباره فاتحه میخوانید و لحظهای زبانتان از ذکر خدا خالی نمیشود.
مردم! جایجای این شهر عبرت است.
خودت کاری کن!
کاری که میخواهی بعداً برایت انجام بدهند خودت انجام بده.
به بخشی از این وصیتنامهها اصلاً عمل نمیشود.
کجاست آن ورثه دلسوز قابل و لایقی که در اسرع زمان به وصیت عمل کند؟
نوعاً افراد، گرفتار هستند.
ای که دستت میرسد کاری بکن پیش از آنکه از تو نیاید هیچ کار
صبر در برابر گناه
برخی از نمازخوانها غیبت میکنند یعنی صبر در برابر گناه ندارند ولی صبر در برابر نماز دارند.
چشم و زبانمان مدیریتشده نیست.
مؤمنین مفتخرند که زنا نکردهاند ولی آیا میتوانند افتخار کنند که غیبت نکردهاند؟
پیامبر (ص) فرمود: غیبت از زنا بدتر است. در زنا اگر شخص خطاکار توبه کرد خدا میپذیرد ولی غیبت کننده هم باید از شخص غیبت شونده و هم از خدا حلالیت بطلبد.
راهکار زیادشدن صبر در برابر گناه
بهشت را دوست داری؟ بهشت، جای پاکان و نیکان است. پاک زندگی کن! تا به بهشت برسی.
امام علی (ع) فرمودند: هر که شوق بهشت دارد باید سالم زندگی کند و هر که از جهنم میترسد از نافرمانی خدا برگردد.
یک نفر پیدا کنید که بگوید از جهنم خوشم میآید مگر اینکه دیوانه باشد.
همان گنهکار نیز جهنم را دوست ندارد.
تو که از مجازات میترسی چرا اسباب آن را فراهم میکنی؟
مَنِ اشتاقَ إلَى الجَنَّةِ سارَعَ إلَى الخَيراتِ، ومَن أشفَقَ مِنَ النّارِ لَهى عَنِ الشَّهَواتِ
- بازدید: 924
استاد شیخ علیرضا حدائق روز دوشنبه 10 تیرماه 98 در ادامه سلسله مباحث «عوامل آرامش بشر در زندگی» به مساله صبر پرداختند.
- بازدید: 846
استاد شیخ علیرضا حدائق روز چهارشنبه 29 خرداد 98 در ادامه سلسله مباحث سیمای پیامبر (ص) در قرآن در ادامه جلسه گذشته که موضوع «مشورت» را موردبررسی قراردادند به بایدها و نبایدها مشورت پرداختند.
مهمترین مطالب:
دیوانه کیست؟
اگر میخواهیم بدانیم عاقل کیست ابتدا باید دیوانه واقعی را بشناسیم.
پیامبر (ص) فرمودند: مجنون واقعی کسی است که آخرتش را به دنیایش میفروشد.
میگوید: خوش باش! همین دنیای دوروزه را غنیمت بدان!
آخرت جاوید ازلی ابدی را برای دنیای شصت هفتادساله بیثبات نابود میکند.
عقل چیست؟
از امام صادق (ع) پرسیدند: عاقل کیست؟
حضرت فرمودند: عقل یعنی بندگی خدا و آخرت نگری در تو بیشتر شود و طراز زندگیات تنها خدا باشد.
پرسیدند: آن چیزی که در معاویه بود چه بود؟
حضرت فرمودند: آن چیزی که در معاویه بود خدعه و نیرنگ بود که شبیه به عقل است ولی عقل نیست.
امروز مردم میگویند عاقل فلانی است که چهار سال در بازار آمده است و وضعش اینگونه است. کسی که با پارتیبازی و زد و بند حقی را ضایع میکند عاقل نیست.
امام صادق (ع): اَلعَقلُ ما عُبِدَ بِهِ الرَّحمنُ وَ اکتُسِبَ بِهِ الجَنان
با چه کسانی مشورت کنیم؟
امام علی (ع) میفرماید: افراد با تجربه برترین مشاوران هستند.
از تجربههای مردم استفاده کنید. مرحوم آیتالله والد میفرمودند: از دوران جوانی با پیرمردها رفاقت میکردم؛ زیرا چون پیرمردها تجربه دارند که بالاتر از علم است.
زمانی که به روستاهای اطراف شیراز میرفتم با چند پیرمرد ولو بیسواد صحبت میکردم و از آنها میخواستم تجربیاتشان را با من در میان بگذارند.
پیر میگوید: ایکاش میتوانستم و جوان میگوید: ایکاش میدانستم.
لذا کسانی را مورد مشورت قرار بدهید که در آن مورد صاحبتجربه و کارآزموده هستند.
افْضَلُ مِنْ شاوَرْتَ ذُوالتَّجارِبِ
با کسی باش که تو را بگریاند
امام باقر (ع) میفرماید: با کسی معاشرت کن که اشک تو را دربیاورد و نصیحتت کند.
اما تابع کسی نباش که تو را بخنداند و با تو یکرنگ نباشد.
آنکسی که تو را میخنداند و با تو صاف نیست به درد مشاوره نمیخورد.
امام باقر (ع): اتَّبِعْ مَنْ يُبْكيكَ وهُو لَكَ ناصِحٌ وَلا تَتَّبِع مَن يُضحِكَكَ وَهُو لَكَ غاشٍّ
آیتالله بروجردی و مرد لحافدوز
میگویند: آیتاللهالعظمی بروجردی (ره) به یک لحافدوز گفته بودند که پنجشنبهها بیا تو را ببینم.
خادم آقا میگوید: کنجکاو شدم که چکار دارد؟ یک روز پشت در اتاق ایستادم شنیدم که با عتاب با آقا حرف میزند: سید حسین! مرجعیت عاریتی است سید حسین! دنیا فانی است و ریاست تمام میشود. او میگفت و آقا گریه میکرد.
باید اشک برخی مدیران و وزرا را دربیاورند. همه ما نیاز داریم که برخی ما را به یاد آخرت بیندازند.
خادم میگوید: بعدازاین دیدار، اعتراض کردم آقا فرمود: من خودم گفتم بیاید. هرکسی که اینجا میآید دست ما را میبوسد و تعریف میکند. میخواهم یک کسی اینجا بیاید ما را به یاد آخرت بیندازد و واقعیت را به من بگوید.
حدود مشورت
امام صادق (ع) فرمودند: مشورت حدود چهارگانه دارد که باید رعایت شود:
- مشاور، باید عاقل باشد. با کسی که هوای نفس بر او حاکم است مشورت نکنید!
- آزاد و دیندار باشد. زیر تقیدات اینوآن قرار نگیرد و وامدار کسی نباشد.
- دوست و برادر شما باشد و سربلندی شما را سربلندی خودش بداند.
- اگر نسبت به اسرار خودتان آگاهشان کردید راز شما را راز خودش بداند. کاستی شما را کاستی خودش بداند. کوس رسوایی شما را بلند نکند.
أَبِي عَبْدِ اللَّهِ (ع) قَالَ إِنَّ الْمَشُورَةَ لَا تَكُونُ إِلَّا بِحُدُودِهَا فَمَنْ عَرَفَهَا بِحُدُودِهَا وَ إِلَّا كَانَتْ مَضَرَّتُهَا عَلَى الْمُسْتَشِيرِ أَكْثَرَ مِنْ مَنْفَعَتِهَا لَهُ فَأَوَّلُهَا أَنْ يَكُونَ الَّذِي يُشَاوِرُهُ عَاقِلًا وَ الثَّانِيَةُ أَنْ يَكُونَ حُرّاً مُتَدَيِّناً وَ الثَّالِثَةُ أَنْ يَكُونَ صَدِيقاً مُؤَاخِياً وَ الرَّابِعَةُ أَنْ تُطْلِعَهُ عَلَى سِرِّكَ فَيَكُونَ عِلْمُهُ بِهِ كَعِلْمِكَ بِنَفْسِكَ ثُمَّ يَسْتُرَ ذَلِكَ وَ يَكْتُمَهُ
با چه کسانی مشورت نکنیم؟
- با آدم ترسو مشورت نکن! زیرا راهحل مشکل را بر تو تنگ میکند.
- با بخیل نیز مشورت نکن؛ زیرا تو را از هدفت بازمیدارد. میخواهی انفاق کنی و بخیل میگوید: نکن! روز پیری چه میکنی؟
- با حریص مشورت نکن! زیرا حرص را در نظرت نیکو جلوه میدهد. تو را در وادی دنیاطلبی میاندازد.
- امام علی (ع): با آدم دروغگو مشورت نکن! زیرا مانند سراب است که دور را نزدیک میکند و نزدیک را دور میکند؛ یعنی شما را سرکار میگذارد.
رسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله ـ للامام عليّ عليه السلام ـ: يا عليُّ، لا تُشاوِرْ جَبانا فإنّهُ يُضَيِّقُ علَيكَ المَخرَجَ و لا تُشاوِرِ البَخيلَ فإنّهُ يَقْصُرُ بكَ عن غايَتِكَ و لا تُشاوِرْ حَريصا فإنّهُ يُزَيِّنُ لكَ شَرَها
دروغ و شراب؟!
امام باقر (ع) میفرماید: خدا برای همه کارهای بد یک قفل قرار داده است و شاهکلید تمام مفاسد، شراب خوری است.
ولی دروغ از شراب بدتر است.
مرحوم امام خمینی (ره) در کتاب «اربعین حدیث» وقتی این روایت را نقل میکنند میفرمایند: ما نمیدانیم که در عالم معنا دروغ چه میکند که شراب نمیکند.
ابى جعفر عليه السلام قال: ان الله تعالى جعل للشر اقفالا وجعل مفاتيح تلك الاقفال الشراب، والكذب شر من الشراب.
- بازدید: 919
استاد شیخ علیرضا حدائق روز چهارشنبه 22 خرداد 98 در ادامه سلسله مباحث سیمای پیامبر (ص) در قرآن به موضوع «مشورت» به عنوان یکی از صفات آن حضرت پرداختند.
مهم ترین مطالب:
نصیحت مورچه به سلیمان (ع)
خدا به سلیمانی که باد تحت فرمان او بود میفرماید: به مورچه بگو تو را نصیحت کند.
نصیحت کننده هرچه کوچک شود مور نمیشود و نصیحت شونده هرچه بزرگ شود سلیمان نمیشود.
مورچه یک سؤال از سلیمان کرد و سلیمان در پاسخ ماند. گفت: میدانی چرا خدا به باد فرمان داده است؟
میخواهد به تو بفهماند که قدرت تو بر باد است.
نه سواد و نه تجربه و نه موقعیت اجتماعی و خانوادگی، شما را مغرور نکند.
آثار ارزشمند مشورت
- ضریب خطا کاهش پیدا میکند.
- استعدادها را شکوفا میکند. در مشورت، چیزهایی میشنوید که خودتان نمیدانستید و خود آنهایی که با آنها مشورت میکنید آنها نیز به کنکاش و تفحص نسبت به این مطلب میافتند.
- از استبداد رأی جلوگیری میکند. نشان میدهد در اوج قدرت به نظرات دیگران احترام میگذارید.
- از حسادت دیگران جلوگیری میکند.
- امداد خدا با مشورت کنندگان است.
- نشانه احترام به دیگران است.
- در این مشورتها میتوانید مردم را بشناسید.
چرا اینقدر تأکید بر مشورت شده است؟
امام علی (ع) میفرمایند: علت اینکه اینهمه به مشورت تشویق شده است این است که کسی که طرف مشورت شما است رأیش خالص است، ذهنش پاک است و متمرکز بر یک مطلب است ولی شما که مشورت میگیرید رایتان با خواهش و انگیزههای مختلف، آلوده است.
ذهن شما پراکنده است ولی او بهتر میتواند شما را راهنمایی کند.
قال علی (ع): إنَّما حُضَّ عَلَى المُشاوَرَةِ لأنَّ رَأْيَ المُشيرِ صِرفٌ وَرَأيَ المُسْتَشيرِ مَشُوبٌ بِالهَوى
سه دارو برای سه درد بزرگ
داروی اول؛ نماز برای بیماری سخت تکبر.
داروی دوم؛ مشورت برای درمان استبداد رأیی که خیلیها به آن مبتلا هستند.
داروی سوم؛ انفاق برای درمان بیماری سخت و خطرناک بخل.
آنهایی که بخل دارند باید انفاق کنند. آنهایی که ثروت به جانشان چسبیده است باید انفاق کنند تا حالشان خوب شود.
وَالَّذِینَ اسْتَجَابُوا لِرَبِّهِمْ وَأَقَامُوا الصَّلاةَ وَأَمْرُهُمْ شُورَى بَیْنَهُمْ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ یُنْفِقُونَ
سوره شوری آیه 38
خط قرمز مشورت
مشورت مربوط به امور فردی و اجتماعی است نه احکام و دستورات دینی.
اگر خدا و رسول (ص) امر به انجام کاری کردند دیگر جای مشورت نیست.
نمی شود کسی بگوید: من مشورت کردم به من گفتند: نماز نخوان! یا برای درمان، فلان کار حرام را انجام بده! این مشورت، غلط است.
دین خدا را باعقلهایتان نمیتوانید رصد کنید.
خوردن شراب برای درمان
شخصی خدمت امام صادق (ع) آمد و گفت: مریض هستم طبیب به من گفته است اگر شراب بخوری خوب میشوی.
نخوردم و خدمت شما آمدم. اگر شما فرمودید: بخور! و خوردم و در روز قیامت، خدا به من گفت که چرا خوردی؟ میگویم امام صادق (ع) فرمود و اگر فرمودید: نخور! و نخوردم و مُردم و خدا مرا مواخذه کرد میگویم امام صادق (ع) فرمود.
آقا فرمودند: حرف مرا قبول داری؟ عرض کرد: بله.
فرمود: نخور! قسم به آن خدایی که جان من تحت قبضه قدرت او است اگر خوردی زمانی که جانت به حلقت میرسد پشیمان میشوی.
- بازدید: 705
استاد شیخ علیرضا حدائق روز دوشنبه 20 خرداد 98 به مناسبت سالگرد تخریب قبور مطهر ائمه در قبرستان بقیع و بزرگداشت آیت الله شیخ حسین شب زنده دار جهرمی در مسجد الزهرا (ص) شهرستان جهرم سخنرانی کردند.
مهم ترین مطالب:
دو بار تخریب قبور بقیع
در تاریخ دو بار به قبور مطهر بقیع جسارت شد که در بار اول بعد از تخریب، بازسازی شد ولی در بار دوم، دیگر بازسازی نشد.
خدا لعنت کند «بِن باز» را. او از علمای وهابی سعودی است که نابینا بود. در یکی از تألیفات خودش مینویسد: از افتخارات من این است که چشم ندارم آثار شرک را بر قبر پیامبر (ص) ببینم.
این از افتخارات این عالم گمراه و ضال و مضل وهابی بود.
دشمنان همیشگی خدا
داعش در همه ادوار تاریخ بوده است؛ این قماش تفکرات غلط که بازیخورده ابلیس و اعوانوانصار او در همه ادوار تاریخ بودهاند.
اراده همیشگی آنها است که نور خدا را خاموش کنند. در دوره همه انبیاء این اوضاعواحوال بوده است.
امروز چرا با دین دشمنی میکنند؟
امام خمینی (ره) میفرمودند: زمانی باید نگران بشویم که دشمنان اسلام از ما تعریف کنند.
اگر روزی کافران از شما تعریف کردند باید در سلامت خود تردید کنید.
فایده کفر به طاغوت
آقایی که سالها افتخار داشت که زیارت عاشورایش تعطیل نمیشود گفت: دستبردارید از مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسراییل!
گفتم: چند سال زیارت عاشورا میخوانی؟
گفت: بیش از چهل سال.
گفتم: در همین زیارت عاشورا لعن، مقدم بر سلام است.
نماز شبی که در آن کفر به طاغوت نباشد میشود ابن ملجم مرادی؛
حجی که در آن تبری از دشمنان خدا نباشد میشود شمر بن ذیالجوشن؛
قرآن خواندنی که ترس از خدا نباشد میشود حجاج بن یوسف ثقفی.
اول دشمن باش!
خدا در ویژگی یاران پیامبر (ص) میفرماید: «مُحَمَّدٌ رسولالله وَالَّذينَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَي الْكُفَّارِ رُحَماءُ بَيْنَهُمْ»
یاران رسول خدا (ص) کسانی هستند که اول در برابر دشمنان خدا زاویه دارند و ایستادهاند و بعداً در بین خودشان مهربان هستند.
همانگونه که باید در برابر مؤمن متواضع بود در برابر کافران نیز باید قاطع بود.
نکند تولی داشته باشی و از تبری بیبهره باشی.
فرزدق به امام حسین (ع) گفت: قلبهای کوفیان با شما است و شمشیرهایشان علیه شما است.
عناوین مقدس در دشمنی با امام زمان (عج)
امروز دشمن در خلوتِ خانهها نیز حاضر شده است.
این شبکههای مجازی و اجتماعی و ماهوارهها که هم میتواند فرصت خوبی باشد برای کسانی که خوب استفاده میکنند و هم بسیار خطرناک برای انسانهای غافل.
یکی از اساتید دانشگاه در تحقیقاتی 6 هزار سایت با عناوین مقدس را شناسایی کرده بود که امام زمان (عج) را هدف گرفته بودند.
دشمن ادب و احترام و فضیلت را نشانه گرفته و توهین به مقدسات دینی و بدبین کردن مردم به آموزههای دینی را در دستور کار خود قرار داده است.
اصول مدیریتی پیامبر (ص)
خداوند در آیه 45 و 46 سوره احزاب، اصول مدیریتی رسولالله (ص) را بیان میفرماید:
«یَا أَیُّهَا النَّبِیُّ إِنَّا أَرْسَلْنَاکَ شَاهِدًا» پیامبر (ص) شاهد و ناظر بود. مسئولین و والدین ما برای موفقیت باید شاهد باشند؛ هم حاضر باشند و هم ناظر. رسولالله (ص) وضع جامعه را رصد میکرد. به پدری که از وضع و افکار فرزند خودش بیخبر است نمیشود شاهد گفت.
«وَ مُبَشِّرًا» فضایل و خوبیها را تشویق میکرد و ارزشها را رشد میداد.
«وَ نَذِیرًا» اشتباهات را هشدار میداد.
«وَ دَاعِیًا إِلَى اللَّهِ بِإِذْنِهِ» مردم را به اذن خدا بهسوی خدا دعوت میکرد.
«وَ سِرَاجًا مُنِیرًا» چراغی پر نور و روشنگر بود.
دشمن نور
نور چند ویژگی دارد که دشمن دقیقاً در تبلیغات ضد دینی خود، آنها را رصد میکند:
نور عامل وحدت، آرامش، نظم و رشد و بالندگی است.
هر جا که نور باشد افراد دور هم جمع میشوند و کسی تمایل به حضور در مکان تاریک را ندارد. نور موجب رشد است؛ هم در مسائل مادی و هم در مسائل معنوی. اگر پیامبر (ص) و قرآن و انبیاء نبودند بشر به فضایل معنوی نمیرسید.
امروزه دقیقاً دشمن به همین نکات ارزشمند، ضربه میزند.
ایمان و جرم؟!
تمام مسئولین ما از ریاست جمهوری تا پایینترین ردهها، اگر میخواهند در ساختار اقتصادی موفق باشند باید ساختار اعتقادی را تقویت کنند.
هر آسیب اجتماعی میبینیم از ضعف اعتقادات دینی است.
راوی از امام صادق (ع) پرسید: مؤمن گناه میکند؟ امام فرمود: حین انجام گناه، دیگر مؤمن نیست. در آن لحظه ملکه ایمان رفته است.
نمیشود مؤمن بود و خطا کرد. نمیشود مؤمن بود و اجحاف کرد و دست بر گلوگاه مردم گذاشت و کیسههای خود را پر کرد.
میزان الاعمال تو
امام خمینی (ره) میفرمودند: خدا، میزان الاعمال هر کسی را شخصی از خودش، در صنف خودش و در زمان خودش قرار میدهد. میزان الاعمال یک تاجر و یک طلبه، مادر، پدر و دانشجو را از صنف خودشان قرار میدهد.
اگر قیامت گفتید: خدایا! بهتر از این نمیشد کار کرد. خطاب میشود: فلانی، همکار شما، در زمان شما، در شهر شما بهتر از شما کار کرد و تو عقب ماندی.
فروش با قیمت قبل
شخصی میگفت: چند روز قبل یکی از بازاریهای شیراز، سه ظرف روغن با سه قیمت متفاوت در مغازه گذاشته بود.
پرسیدم: نوع روغن فرق میکند؟ گفت: همه یکی است. گفتم: چرا قیمتها متفاوت است؟
گفت: این خرید سال گذشته من است و این خرید شش ماه قبل و این خرید یک هفته قبل است.
در همین آشفتهبازار امروز که بعضیها موقع فروش جنس میگویند با دلار گران خریدیم و بهانه میآورند.
شاید برخی بگویند: اگر این کار کنیم ورشکسته میشویم.
میگویم: پس خدا چهکاره است؟ وقتی میفرماید: «ﻭَ ﻣَﻦ ﯾَﺘَّﻖِ ﺍﻟﻠَّﻪَ ﯾَﺠﻌَﻞ ﻟَﻪ ﻣَﺨﺮَﺟًﺎ ﻭَ ﯾَﺮْﺯُﻗْﻪُ ﻣِﻦْ ﺣَﯿْﺚُ ﻟَﺎ ﯾَﺤْﺘَﺴِﺐُ»
قرآن که فقط برای شبهای قدر و روی سر گرفتن نیست.
مزد کربلایی احمد
تبلیغ، وظیفه همگانی است. البته من طلبه در این زمینه مسئولیتم بیشتر است ولی همه اقشار جامعه، مسئولاند.
مرحوم کربلایی احمد پدر آیتالله شیخ حسین شبزندهدار (ره)، نیازهای روستاییها را در بین آن ها توزیع میکرد و میفروخت و در ضمن آن، آنها را با احکام و معارف دین آشنا میکرد.
ای کربلایی احمد! معارف ما را به مردم میگویی؟ نسلت را نسل مبارک قرار میدهیم. پاداشش را به تو خواهیم داد. به تو مدافع شریعت میدهیم.
برای خدا خالصانه کار کنید ببینید خدا چه میکند؟
لباس نمیخرم تا درس بخوانی
مرحوم آیتالله شبزندهدار (ره) میفرمودند: پدرم می گفت: من حاضرم لباسم را صرفهجویی کنم و بجای یک وصله سه وصله بزنم و پول خرید لباس را برای تو میفرستم تا کتاب بخری و به تحصیل معارف اهلالبیت (ع) بپردازی.
اولادمان را اینطور در دفاع از دین تربیت میکنیم؟ اگر کار کردی خدا مزد میدهد.
هزینه کردی و مزد نگرفتی؟ راه رفتی و به مقصد نرسیدی؟
- بازدید: 886