09
07
08
06
05
04
03
02
01

استاد شیخ علیرضا حدائق روز پنج شنبه 26 اردیبهشت 98 در ادامه سلسله مباحث «جایگاه خانواده در قرآن» و بررسی موضوع «حق نفس» به مسأله «حق زبان» پرداختند.

مهم‌ترین مطالب:

اگر تو بگذاری

امام سجاد (ع) می‌فرمایند: زبان انسان هر صبح بر جمیع جوارح، اشراف پیدا می‌کند و به همه اعضای بدن می‌گوید:

چگونه صبح کردید؟

همه اعضای بدن می‌گویند: روز را به خیر شروع کردیم؛ اگر تو بگذاری.

تمام این اعضاء و جوارح، زبان را قسم می‌دهند: تو را قسم می‌دهیم به خدا که ما را به گناه نکشانی!

اگر ثواب بگیریم بخاطر تو است و اگر عذاب هم بشویم بخاطر تو است.

قَالَ: إِنَّ لِسَانَ ابْنِ آدَمَ يُشْرِفُ كُلَّ يَوْمٍ عَلَى جَوَارِحِهِ فَيَقُولُ كَيْفَ أَصْبَحْتُمْ فَيَقُولُونَ بِخَيْرٍ إِنْ تَرَكْتَنَا وَ يَقُولُونَ اللَّهَ اللَّهَ فِينَا وَ يُنَاشِدُونَهُ وَ يَقُولُونَ إِنَّمَا نُثَابُ بِكَ وَ نُعَاقَبُ بِك.

افتخار ما

عده ای از شیعیان در محضر امام صادق (ع) نشسته بودند. سلیمان بن مهران می‌گوید: از امام شنیدم که فرمودند: «معاشر الشیعه کونوا لنا زینا و لا تکونوا علینا شینا» ای شیعیان! برای ما زینت و اسباب افتخار باشید و اسباب سرافکندگی برای ما فراهم نکنید!

به  دنبال این مطلب چند نکته در مورد زبان فرمودند:

  • با مردم به زیبایی سخن بگویید؛
  • زبان‌هایتان را حفظ کنید.

نسخه کم حرفی

امام رضا (ع) یک دستورالعملی برای تمام شیعیان تا دامنه قیامت دادند.

به عبدالعظیم حسنی فرمودند: به شیعیان ما بگویید: «خودتان را به کم حرفی عادت بدهید!»

کم گوی و گزیده گوی چون در /  تا ز اندک تو جهان شود پر

ریگ در دهان

مرحوم آیت الله ادیب (ره) نقل می کردند: در اوایل طلبگی برای تبلیغ به یکی از روستاهای اطراف لار رفته بودم.

کدخدای بسیار متدینی داشت. دیدم کدخدا نشسته و چند ریگ، داخل ظرف جلوی او بود.

مردم نزد او می‌آمدند و مشکلاتشان را مطرح می‌کردند و بعد از آن سراغ حرف های حاشیه ای می‌رفتند. در این هنگام کدخدا چند ریگ داخل دهانش می‌گذاشت.

علت را پرسیدم. گفت: من به زبان خودم اعتماد ندارم. برای این که زبانم را مدیریت کنم هنگام حرف های بیهوده، این ریگ ها را داخل دهانم می‌گذارم.

مردم! اینجور دین نگه می‌داشتند.

ریگ روی زبان گذاشتن پیشکش! غیبت نکنیم.

نیش عقرب

امام سجاد (ع) در رساله حقوق می‌فرمایند: زبان‌هایتان را از حرف های زشت و ناپسند دور بدارید.

بعضی‌ها زبان‌هایشان مانند نیش عقرب است.

بجای نوش دائم می‌زنی نیش و نمی‌دانی / که این راه و روش را عقرب جرار هم دارد

به چشم، خوار و به دل، عزیز

زبان را عادت به خیر بدهید!

برخی به غلط می‌گویند: فرزند، باید به چشم، خوار و به دل، عزیز باشد.

اسلام می‌فرماید: فرزندانتان به چشم، عزیز و به دل، عزیز و در رفتار نیز عزیز باشد.

باید احساس کنند آنها را دوست می‌دارید.

در حدیث کساء پیامبر (ص)، حسنین (ع) را اینگونه سلام می‌دهند: «یا قرة عینی و ثمره فوادی»؛ سلام بر تو ای روشنایی چشمم و ای میوه دلم.

بارها به حضرت زهرا (س) فرمود: پدرت به قربان تو باد!

دو اکسیر محبت

پیامبر (ص) می‌فرمایند: شما نمی‌توانید با پول‌هایتان دل مردم را بدست آورید ولی با  دو چیز می‌توانید همه را راضی نگه دارید:

  • چهره گشاده؛
  • حسن خلق و اخلاق پسندیده.

با زبان خوب با مردم صحبت کنیم. اگر نمی‌توانیم خواسته مردم را برآورده کنیم با کلام خوب و پسندیده عذرخواهی کنیم.

الأمالي، الشيخ الصدوق، ج1، ص531.

رَسُولَ اللَّهِ صلى الله عليه و آله يَقُولُ إِنَّكُمْ لَنْ تَسَعُوا النَّاسَ بِأَمْوَالِكُمْ فَسَعُوهُمْ بِأَخْلَاقِكُمْ

خدیجه (س)؛ کارآفرین برتر

زمانی که فقر در عربستان بیداد می‌کرد روی پشت بام خانه حضرت خدیجه (س)  گنبدی از پارچه مخمل سبز برافراشته شده بود که هر کس از هر زاویه ای وارد مکه می‌شد آن را می‌دید. خانه، محل رجوع نیازمندان بود.

انسان‌های جویای کار به خانه او مراجعه می‌کردند. بعضی‌ها افراد پاکی هستند، سرمایه ندارند و نمی‌خواهند سربار جامعه باشند ولی می‌خواهند کار کنند. اگر یک خورده کمک کنید راه بیفتند، دیگران را هم راه می اندازند.

جوان‌های بیکار به حضرت خدیجه (س) مراجعه می‌کردند و او می‌فرمود: «سرمایه از من، کار از شما»

زمانی که امنیت اقتصادی نبود. گاهی اوقات این ثروت را می‌برد و دزد به آن حمله می‌کرد و یا این که می‌رفتند و برنمی‌گشتند ولی خدیجه (س) از این کارش خسته نشد.

برای همه ثروتمندان ما درس است .

دو حواله ارزشمند

خداوند مزد کارآفرینی‌ها و خدمت به خلق خدا را به خدیجه (س) داد که بهترین انسان نظام خلقت، شوهر او بشود.

کار خدا حساب دارد.

مادری حضرت زهرا حواله کجا بود؟

شب عروسی صندوقچه‌ای را جلوی پیامبر (ص) گذاشت. عرض کرد: این صندوق حاوی کلید تمام انبارهای من است که همگی متعلق به شما است و من نیز کنیز شما هستم.

مردم! آیا این خدیجه (س) را خدا نباید مادر حضرت زهرا (س) کند؟

خدا نیز گوهر یک‌دانه خود یعنی حضرت زهرا (س) را به او داد.

09
07
08
05
06
03
04
02
01

استاد شیخ علیرضا حدائق روز چهارشنبه 25 اردیبهشت 98 در ادامه سلسله مباحث «جایگاه خانواده در قرآن» و بررسی موضوع «حق نفس» به مساله «اهمیت حفظ زبان» پرداختند.

 

مهم ترین مطالب:

 

اول خودت ضرر می‌کنی

خدا در قرآن کریم می‌فرماید: اگر خوبی کردید به خودتان کرده‌اید و اگر بدی کردید به خودتان کرده‌اید.

برخی فکر می‌کنند اسلام خودش را دیده است.

اگر می‌گوید: خانم! ضوابط پوشش در جامعه را رعایت کن! زیان اولش را خودت می‌بینی.

زندگی‌ات آسیب می‌بیند، خانواده‌ات متلاشی می‌شود، خودت زیان می‌بینی قبل از این‌که به دیگران زیان بزنی

ربا خور اولین آسیب رباخوری را خودش می‌بیند.

إِنْ أَحْسَنتُمْ أَحْسَنتُمْ لأَنفُسِکمْ وَإِنْ أَسَأْتُمْ فَلَهَا

یک نفر را در تاریخ پیدا کنید که ظلم کرده باشد و جبران نکرده باشد اما سر سالم به گور رسانده باشد.

زندگی دیکتاتورهای عالم را بررسی کنید! محال است اگر توبه نکرده باشند به اشد مجازات در دنیا مجازات نشده باشند.

هشدار به شما بدهم

سه کاری که در همین دنیا چوبش را می‌خورند

خدا نوع خطاها را در قیامت محاسبه می‌کند ولی پیامبر (ص) می فرمایند: سه گناه است که در همین دنیا چوبش را می‌خورند:

  • ستم به مردم؛ یک نفر نیست که ستم کند و با خوشی از این دنیا برود.
  • کسانی که پاداش خوبی را با ناسپاسی می‌دهند.
  • عاق والدین؛ خدا نکند دل شکسته پدر یا مادری بدرقه زندگی کسی بشود چراکه سر سالم به قبر نمی‌رساند.

رسول اللّه (ص) : ثلاثةٌ مِنَ الذُّنوبِ تُعَجَّلُ عُقوبَتُها ولا تُؤَخَّرُ إلى الآخِرَةِ : عُقوقُ الوالِدَينِ ، والبَغيُ على الناسِ ، وكُفرُ الإحسانِ

حتی اگر کافر باشند

راوی به امام صادق (ع) عرض کرد: پدر و مادرم کافرند قید آن‌ها را بزنم؟

امام فرمودند: آن‌ها کافرند اما تو که مسلمانی ادب کن! احترام کن! در محضر آن‌ها مؤدب بنشین! صدایت را بالاتر از آن‌ها نبر! در راه رفتن جلوتر از آن‌ها راه نرو! خشمگینانه به چهره آن‌ها نظر میفکن! اگر از تو تقاضای کاری کردند که خودشان امکاناتش را دارند برآورده کن! حتی اگر تو را کتک زدند زیر ضربات آن‌ها دعایشان کن!

البته تا جایی با آن‌ها باش که تو را امر به گناه نکنند. باز هم در اینجا باید احترام آن‌ها را رعایت کرد.

سخت‌ترین مجازات

پیامبر اکرم (ص) فرمود: در روز قیامت، مجازات زبان گنه‌کاران از بقیه اعضائشان سخت‌تر است.

در آن روز، زبان به خدا عرض می‌کند: چرا مرا عذاب ویژه و فوق‌العاده می‌کنی؟ درحالی‌که مجموع بدن این فرد گنه‌کار بود.

از طرف خداوند خطاب می‌آید: از تو حرفی صادر شد که به مشرق و مغرب عالم رسید، خونی و آبرویی به‌ناحق ریخته شد.

به عزتم قسم تو را مجازاتی می‌کنم که هیچ عضوی از اعضای این گنه‌کار را عذاب نکرده‌ام.

قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (ص): يُعَذِّبُ اللَّهُ اللِّسَانَ بِعَذَابٍ لَا يُعَذِّبُ بِهِ شَيْئاً مِنَ الْجَوَارِحِ فَيَقُولُ يَا رَبِّ عَذَّبْتَنِى بِعَذَابٍ لَمْ تُعَذِّبْ بِهِ شَيْئاً فَيَقُولُ لَهُ خَرَجَتْ مِنْكَ كَلِمَهٌ فَبَلَغَتْ مَشَارِقَ الْأَرْضِ وَ مَغَارِبَهَا فَسُفِكَ بِهَا الدَّمُ الْحَرَامُ وَ انْتُهِبَ بِهَا الْمَالُ الْحَرَامُ وَ انْتُهِكَ بِهَا الْفَرْجُ الْحَرَامُ وَ عِزَّتِى وَ جَلَالِى لَأُعَذِّبَنَّكَ بِعَذَابٍ لَا أُعَذِّبُ بِهِ شَيْئاً مِنْ جَوَارِحِكَ

هم‌وزن حرمت کعبه

در فتح مکه وقتی پیامبر اکرم (ص) وارد مکه شدند نگاهی به کعبه انداختند و خطاب به خانه خدا فرمودند: خدا به تو شرف، عظمت و عزت داده است.

اما یک‌چیزی حرمتش از تو بالاتر است و آن آبروی مؤمن است.

بدتر از ریختن خون دیگران، بردن آبروی مؤمن است؛ چون حیثیت یک فرد نابود می‌شود.

رسوا نکنید!

امیرالمؤمنین (ع) فرمود: اگر پیامبر (ص) مرا برای کارشناسی عمل منافی عفت بفرستد و من ببینم این‌ها در حال انجام این عمل زشت هستند پارچه‌ای روی آن‌ها می‌اندازم و برمی‌گردم.

مردم! دیگران را رسوا نکنید! جلوی گناه را بگیرید!

برخورد و شدت، حداقل کار است ولی آنچه مهم است تربیت است.

کسی را که در مسیر گناه قرار گرفته است کمک کنید! به او فشار نیاورید تا در گناه سرعت بیشتری بگیرد.

به شوخی گفتم

یک آقایی می‌گفت: من به شوخی به خانمی ‌گفتم: خبر داری شوهرت زن دارد؟

شش ماه این خانواده درگیر بودند.

گفتم: از خدا بترس! آیا این آقا خانم دیگری داشت؟

گفت: من دروغ نگفتم. گفتم این آقا زن دارد. منظورم خود آن خانم بود.

گفتم: مرض داری این حرف را می‌زنی که این زن برداشت دیگری کند؟

آیا این زبان را در روز قیامت نباید مجازات سختی کنند؟

بعد می‌گوید شوخی کردیم.

چگونه سخن می‌گفتند؟

مردم! در خانه و اجتماع، زبان‌هایتان را مراقبت کنید!

پیامبر (ص) فرمود: اگر مردی به زنش بگوید دوستت دارم تا این زن زنده است یادش نمی‌رود؛ همچنین اگر جمله‌ای گفتی که خاطرش را مکدر می‌کند تا زنده است یادش نمی‌رود.

پیامبر (ص) و امیرالمؤمنین (ع) در خانه با اعضای خانواده چگونه صحبت می کردند؟ آن‌ها حتی با دشمنان خود به بدی سخن نگفتند.

اگر ده تا بگویی

امام صادق (ع) به ‌عنوان بصری فرمودند: اگر کسی به تو گفت: اگر یکی بگویی ده تا می‌شنوی، تو بگو: اگر ده تا بگویی یکی نمی‌شنوی.

این‌جور باشیم.

ما هنوز طرف مقابل حرف نزده می‌گوییم: اگر بگویی، ده تا به تو می‌گویم.

اگر به ما توهین کرد به آباء و اجداد او توهین می‌کنیم.

چه خبر است؟

10
09
08
07
06
01
05
04
03
02

استاد شیخ علیرضا حدائق روز سه‌شنبه 24 اردیبهشت 98 در ادامه سلسله مباحث جایگاه خانواده در قرآن و موضوع پاسداشت حقوق در خانواده ، به بررسی بخشی از نامه 31 نهج‌البلاغه که توصیه‌های امیرالمؤمنین (ع) به فرزندشان امام حسن (ع) است پرداختند.

چرا باید از خدا بترسیم؟

می‌گویند: چرا خدایی که مهربان‌تر از مادر است باید ترسناک باشد؟

امیرالمؤمنین (ع) به امام حسن (ع) می‌فرماید: پسرم از خدا بترس، به‌واسطه بدی کارهایت.

مردم! خدای رحیم، عادل هم هست. طلیعه دعای افتتاح این است: خدایا در مقام بخشیدن و رحمت، ارحم‌الراحمین هستی و سخت‌گیرترین مجازات کننده‌ها در مقام انتقام هستی. البته برای کسی که توبه نکند.

اینجا کارت را درست کن!

اگر بنا شود کرم خدا، معاویه را در کنار امیرالمؤمنین (ع) را به بهشت ببرد، عین ظلم است.

معلمی که دانش‌آموز درس‌خوانده و درس نخوانده را نمره عالی می دهد ظالم است.

برخی شعرا این اشتباه را نیز کرده‌اند: خداوندا به حق هشت و چهارت / ز ما بگذر شتر دیدی ندیدی

این شعر مربوط به این دنیا است. اینجا کارت را درست کن! اینجا پرونده را صاف کن؛ وگرنه آنجا با عدالت رفتار می‌شود.

رفیقی که هرگز رهایت نمی‌کند

پیامبر اکرم (ص) می‌فرمایند: وقتی روح از کالبد انسانی خارج می‌شود سه پیکر، کنار جسد او حاضر می‌شود.

پیکر اول در قالب تمام ثروت‌های انسان است که روح خطاب به او می‌کند: تا کجا با من هستی؟ او می‌گوید: تا پای قبر.

پیکر دوم نماینده همه بستگان و دوستان است که می‌گوید: تا حد یک دست کفن با تو هستم.

پیکر سوم نماینده همه اعمال است که می‌گوید: در قبر و برزخ با تو هستیم و در قیامت نیز تو را رها نمی‌کنیم تا سرنوشتت رقم بخورد.

مردم! به یاد آن رفیقی باشید که شما را رها نمی‌کند.

بهترین استاد اخلاق

علمای علم اخلاق می‌گویند: حتماً نباید استاد بالای سرت باشد. خدا استادهای رایگانی در اختیار ما قرار داده است ولی ما قدر نمی‌دانیم.

همه ما برای یکدیگر استادیم. جامعه، معلم است. صبح که از خانه بیرون می‌آیی رفتارهای مردم، کلاس زندگی است.

بدی‌ها را می‌بینی انجام نده و خوبی را می‌بینی انجام بده.

بهترین استادهای اخلاق، مردم هستند.

اسوه اخلاق

در طول عمرم یک غیبت از مرحوم آیت‌الله والد نشنیدم. یک بداخلاقی از ایشان در کانون زندگی به یاد ندارم. گاهی اوقات که از رفتار بچه‌ها ناراحت می‌شدند به‌عنوان اعتراض از خانه خارج می‌شدند. این بزرگ‌ترین درس برای بقیه بود.

بارها گفتم اگر در برخی خانه‌ها حاکم شرع مبسوط الید باشد به خاطر حرفی که آنجا زده می‌شود باید بخوابانند و طرف را شلاق بزنند.

نسبت ناروا به فرزند و همسرت می‌دهی؟ نکند نماز بخوانم و با اخلاق بدم فرزندانم را از دین بیزار کنم.

اگر بد است نکن!

توصیه امام علی (ع) به امام حسن (ع): هرچه برای خودت قبیح می‌شماری برای دیگران هم ناپسند بشمار.

گاهی اوقات وسایل مندرس و غیر مرغوب را به دیگران انفاق می‌کنند. اگر برای تو زشت است برای او نیز زشت است.

کس نمی‌داند در این بحر عمیق / سنگریزه قرب دارد یا عقیق؟

یک‌وقت همان کسی را که ناچیز می‌شمارید نزد خدا مقرب است.

اگر اجحاف، گران‌فروشی، احتکار، ظلم و مهریه سنگین بد است تو هم نکن!

ببری مال مسلمان چو برند مالت را / بانگ و فریاد برآری که مسلمانی نیست

رفتار شترمرغی

امیرالمؤمنین (ع) به امام حسن (ع) می‌فرمایند: با مردم آن‌گونه بگذر که دوست داری از خودت بگذرند.

اگر کسی در حق شما بدی کرد و از شما عذرخواهی کرد، همان لحظه فکر کنید اگر جای او بودید دوست داشتید چگونه با شما رفتار کنند؟

برخی از ما شترمرغی عمل می‌کنیم. نسبت به حقوقی که ما بر مردم داریم حواله می‌کنیم به روز قیامت و پل صراط و یوم‌الحساب و نسبت به حقوقی که مردم بر ما دارند در شب‌های قدر می‌گوییم: خدایا ما را از زیر بار مظلمه مردم نجات بده!

فن استجابت دعا

امام صادق (ع) فرمود: هر وقت در خانه خدا می‌روید اول بگویید خدایا از هرکسی که بر او حقی دارم گذشتم. خدایا تو قادری به دل هرکسی که بر ما حقی دارد بیندازی او هم مرا ببخشد.

سخت می‌گیرد جهان بر مردمان سخت‌گیر

اگر نبخشی، در روز قیامت هم هستند کسانی که جلوی تو را می‌گیرند.

زبان؛ بهترین و بدترین عضو بدن

توصیه امام علی (ع) به امام حسن (ع): چیزی را که نمی‌دانی را نگو؛ اگرچه دانسته‌ات اندک باشد.

خیلی حرف‌ها را نمی‌دانیم و می‌گوییم: شنیده‌ایم یا فلانی گفت یا همه می‌گویند.

چرا خودتان را مسئول می‌کنید؟

با همین زبان می‌توانید کسب فضایل کنید: اصلاح ذات البین، تلاوت قرآن و ذکر. با همین زبان نیز می‌شود آبرو برد، فساد کرد، زندگی را به هم زد، شخصیتی را نابود کرد و شهادت باطل داد.

تفاوت زبان با دیگر اعضاء

گناه زبان برخلاف دیگر گناهان، محدودیت مکانی ندارد؛ مثلاً شما ندیده‌اید که کسی در مسجد قماربازی کند یا شراب بخورد ولی خودم در مسجدالحرام دیده‌ام آدمی را که فحش می‌داد یا فرد دیگری که غیبت می‌کرد.

زبان تنها عضوی است که محدودیت زمانی نیز ندارد. اگر در شب قدر نیز غافل شدی، غیبت کار دستت می دهد.

زبان محدود به عمر نیز نیست ولی بعضی از گناهان با بالا رفتن سن، اقتضای خود را از دست می‌دهند.

رمز موفقیت میرزای شیرازی

نظام عالم، شانسی نیست. مردم! کار خدا روی حساب است.

اگر دیدید کسی موقعیت‌هایی دارد پیدایش کنید و ببینید منشأش چیست؟

پارتی‌بازی نیست که خدا به یک برادر بدهد و بشود هابیل و به یک برادر ندهد و بشود قابیل. این خلاف عدالت خدا است.

به میرزای شیرازی گفتند: رمز موفقیت شما چیست؟

گفت: من در طول زندگی هیچ‌گاه خودم را برتر و بهتر از دیگران ندانستم. همیشه بر اساس هرچه برای خودم می‌پسندیدم با دیگران عمل کردم.

 

09
08
07
06
05
04
03
02
01

استاد شیخ علیرضا حدائق روز دوشنبه 23 اردیبهشت 98 در ادامه سلسله مباحث «جایگاه خانواده در قرآن» بعدازاینکه در جلسات گذشته موضوع «پاسداشت حقوق خدا در خانواده» را موردبررسی قرار دادند در این جلسه به مسأله «حق نفس» پرداختند.

بدن، مال خدا است

افرادی سؤال می‌کنند که عمری روزه می‌گرفتیم و الآن به خاطر بیماری نمی‌توانیم روزه بگیریم. چکار کنیم؟

من این‌گونه پاسخ می‌دهم: بدن، مال خدا است. خدا به افراد سالم می‌فرماید شکر سلامتی، روزه گرفتن است ولی از افراد بیمار انتظار روزه ندارد.

افراد سالم با روزه گرفتن خدا را شکر می‌کنند و مریض‌ها با روزه نگرفتن.

نباید از دین جلو بزنیم.

چرا این‌قدر امرونهی؟

جوانی سؤال کرد: چرا این‌قدر اسلام بایدونباید دارد؟ ما اختیار خودمان را نداریم؟

گفتم: روزی که می‌خواستند تو را خلق کنند با تو مصاحبه کردند که می‌خواهی جنسیتت مرد باشد یا زن؟ آیا در مورد شکل و قیافه و خصوصیات ظاهری از تو نظرخواهی کردند؟

بشر! مدیریت طراحی و مهندسی تو را خدا رقم زده است.

همین خدا فرموده که به تو زبان داده‌ام، باید این‌گونه استفاده کنی. با چشمی که متعلق به من است خیانت نکن!

شکر نعمت یعنی این‌که آن را در حرام استفاده نکنی.

روزی که امانت‌ها به حرف می‌آیند

خداوند می‌فرماید: در روز قیامت از تمام اعضا و جوارحتان حساب می‌خواهیم. دست‌وپاها به حرف می‌آیند و می‌گویند چه کرده‌اید؟

برخی چون فکر می‌کنند مالک هستند می‌گویند: هر طور دلمان بخواهد عمل می‌کنیم.

درحالی‌که مالک هیچ‌چیز نیستیم؛ بدن، اموال، آبرو، حافظه، بچه‌ها و لحظه‌به‌لحظه عمرمان همه متعلق به خدا است.

مهار نیروها

تمام نیروهایی که خدا در وجود انسان قرار داده است، از غضب و شهوت و نفس، همگی تعدیل شده است و می‌تواند شما را به کمالات برساند.

شهوت بد نیست، شهوت‌رانی بد است. اعتدال در غضب، شجاعت و افراط در آن عصبانیت و تفریط و کوتاهی در آن، ترس را به دنبال دارد.

علی بن ابیطالب (ع)، اعتدال یافته غضب است که به دشمن پشت نمی‌کرد ولی همین فرد شجاع، در خانه بچه‌های یتیم خم می‌شود و آن‌ها را روی شانه‌های خود سوار می‌کند.

سلیقه‌های کج

شخصی به لقمان حکیم گفت: چرا قیافه تو تیره است؟

لقمان گفت: اگر به من ایراد می‌گیری که من زمان خلقتم در طراحی چهره‌ام نقشی نداشتم؛ و اگر به خدا اشکال می‌گیری فضولی موقوف!

علمای علم اخلاق می‌گویند: اگر غیبت کسی را کردی که به خلقتش برمی‌گردد توهین به خدا هم هست.

روزی که آفرید تو را صورت‌آفرین / بر آفرینش تو به خود گفت آفرین

صورت نیافریده چنین صورت‌آفرین / بر صورت‌آفرین و چنین صورت، آفرین

سلیقه‌های ما کج است که یک کسی را زشت می‌گوییم و دیگری را زیبا می‌دانیم.

از نگاه خدا همه چهره‌ها زیبا است.

آیا دوست داری ...؟

اگر کسی قبل از اعدام از صدام حسین سؤال می‌کرد که اگر این جنایاتی که بر مردم عراق وارد کردی، نسبت به خودت انجام می‌دادند می‌پسندیدی؟ پاسخ او چه بود؟ امروز آن‌هایی که خلاف و اجحاف می‌کنند می‌پسندند همین خلاف‌ها را دیگران سَرِ خودشان بیاورند؟

جوانی به امام صادق (ع) عرض کرد: چرا نگاه به نامحرم بد است؟ امام فرمود: آیا دوست داری همین نگاهی که به ناموس مردم می‌اندازی دیگران به ناموس تو بیندازند؟

قرآن می‌فرماید: ما درک خوبی و بدی را به انسان‌ها دادیم.

پایانش را تصور کن!

امام علی (ع) می‌فرماید: برای این‌که ضریب اشتباهاتتان در کارها پایین بیاید قبل از انجام هر کاری، پایان آن کار را رصد کنید.

فرض کنید که این کار را انجام دادید آیا وجدانتان آرام است؟

اگر این کار را بکنید غالب اشتباهات، از بین می‌رود.

اگر در مجلسی شما را دعوت کردند بگویید زمانی که مجلس تمام شد وجدانم آرام است یا نه؟ می‌خواهی به فقیر احسان کنی ببین بعد از انفاق وجدانت راضی است؟ حرفی می‌خواهی بزنی یا کاری می‌خواهی بکنی پایانش را تصور کن!

دو قدم تا بهشت

به حکیمی گفتند: تا بهشت چند قدم راه است؟

 گفت: دو قدم؛ قدم اول را بر تمام گناهان و نافرمانی‌های خدا بگذارید. قدم دوم را بهشتی هستید.

رمز موفقیت، ابتدا در دوری از گناه است. اول رذایل اخلاقی را کنار بگذارید تا یک «یا ربّ» شما، لبیک خدا را به دنبال داشته باشد.

تقوا و رشد

برخی فکر می‌کنند تقوا و تزکیه به معنای محرومیت است.

خواهران محترم! حجاب به معنای محرومیت نیست. برادران محترم! اگر قرآن می‌فرماید نگاه به حرام نکن! به معنای محرومیت نیست.

تزکیه و خودسازی از نگاه اسلام، رشد دادن به شخصیت انسانی است.

این‌طور نیست که خدا نمی‌خواهد از چهره زیبای یک خانم استفاده نشود؛ بلکه این زیبایی را در جایی استفاده کن که برای تو رشد و بالندگی داشته باشد. نمی‌گویند آقایی که به تو زبان دادیم حرف نزن! می‌گویند حرف را به‌گونه‌ای بزن که در مسیر رشد تو رقم بخورد.

07
06
05
04
03
02
01
08

استاد شیخ علیرضا حدائق روز یکشنبه 22 اردیبهشت 98 در ادامه سلسله مباحث «جایگاه خانواده در قرآن» به مساله «اخلاص» از مهم ترین عوامل پاسداشت حقوق در خانواده پرداختند.

مهم ترین مطالب:

تقدس زیادی

برخی مواقع تقدس زیادی نیز انسان را از دین بیزار می‌کند. احتیاط زیادی، ممکن است فرد را تارک الصلوه کند. برخی افراد این‌قدر در وضو گرفتن وسواس دارند که نمازشان قضا می‌شود.

شیطان، جانور عجیبی است. نبض تو را می‌گیرد و از همان‌جا وارد می‌شود؛ هرکسی را به طریقی وسوسه می‌کند.

برای او چراغ روشن نکنید؛ چراکه روز بروز با لغزش‌های متعدد، شما را می برد.

نماز برای سگ

شخصی در تاریکی شب برای عبادت به مسجد جامع بصره رفت.

بعد از عبادت خواست استراحت کند که دید یک سیاهی، گوشه مسجد آمد. شبستان تاریک بود و نمی دید.

با خودش گفت: یک نفر به مسجد آمده است. بلند شوم و در برابر دیدگان او تا سحر نماز بخوانم تا فردا داستان عبادت مرا برای مردم تعریف کند.

هوا که روشن شد دید یک سگ سیاهی خوابیده است.

با خود گفت: یک‌شب تا به صبح برای سگ نماز خواندم.

آموزش شرک

گاهی اوقات والدین به فرزندانشان آموزش شرک می‌دهند.

پدر: نماز خواندی؟ فرزند: بله؛ پدر: من که ندیدم.

مگر باید تو ببینی؟ باید خدا ببیند. با این جمله به او یاد می‌دهی که نمازت را من باید ببینم.

در روایت داریم که اگر با کسی مسافرت رفتید به‌اندازه خواندن یک نماز رفت‌ و بازگشت، بگویید نمازش را خواند. تجسس و دخالت در زوایای زندگی مردم ممنوع!

همین‌که فرزند می‌گوید خواندم بپذیر!

سه نشانه ریاکار

امام علی (ع) فرمودند: ریا سه نشانه دارد؛

  • «ینشط اذا رای الناس»؛ آدم ریاکار وقتی مردم کارش را می‌بینند خوشحال می‌شود. البته اگر شما برای خدا کار کنید و بالاخره مردم هم ببینند این ریا نیست.
  • «و یکسل اذا کان وحده»؛ ریاکار زمانی که کاری را تنهایی انجام می دهد کسل و ناراحت است.
  • «یحب ان یحمد فی جمیع اموره»؛ آدم‌های ریاکار همیشه دوست دارند هر کاری می‌کنند مردم تعریفشان کنند. اگر انتظار تشکر از خلق خدا دارید بدانید ضریب اخلاصتان برای خدا پایین آمده است.

کجا آشکار و کجا پنهانی؟

نباید کارهای معنوی را به اسم این‌که دیگران می‌بینند تعطیل کنیم.

امام حسین (ع)، ظهر عاشورا نماز اول وقت وسط میدان جنگ خواندند. امام صادق (ع) فرمود: واجباتتان را علنی انجام بدهید.

مردم! فرزندانتان بفهمند اهل خمس هستید. نماز واجب را در جایی بخوانید که همه ببینند.

اما مستحباتتان را پنهانی انجام بدهید؛ مانند نماز شب و تلاوت قرآن، هرچه پنهان‌تر، ثوابش بیشتر.

حالا اگر این مستحبات را مردم نیز ببینند اشکالی ندارد. برای خدا انجام بدهیم.

لیلی برای لیلی

شخصی به مجنون گفت: لیلی شوهر کرد. مجنون باکمال آرامش گفت: شوهر کرد که کرد.

طرف تعجب کرد. گفت: لیلی با میل خودش شوهر کرد؛ یعنی به کسی علاقه داشتی که برای تو ارزشی قائل نبود.

صدای خنده مجنون بلند شد. طرف گفت: واقعاً مجنون هستی که چنین خبری را می‌شنوی و می‌خندی.

مجنون گفت: من لیلی برای لیلی دوست می‌داشتم نه برای خودم. اگر خوشبختی‌اش در گروی زندگی با دیگری است من نیز همان را می‌خواهم.

این محبت واقعی است. ما دیگران را برای خودمان دوست می‌داریم. ما خدا را برای خدا می‌خواهیم یا برای خودمان؟

رفاقت با کسی که به خودش رحم نمی‌کند

در روایت داریم اگر می‌بینید کسی به خودش بدی می‌کند، از او انتظار احترام نداشته باشید.

می‌فرمایند که با گنه‌کار دوستی نکنید. گنه‌کار نسبت به خودش ظالم است چطور کسی که به خودش ظلم می‌کند به شما احسان می‌کند؟

همسر یا شریک یا رفیقی که اهل گناه باشد چطور می‌تواند به ما نفعی برساند؟

اگر گفتی و تأثیر نگذاشت

آن‌هایی که درونشان آسیب‌دیده موعظه در آن‌ها اثر نمی‌کند.

این‌که شاعر می‌گوید: «هر سخن کز دل برآید لاجرم بر دل نشیند» عمومیت ندارد.

در تاریخ زیاد سراغ داریم سخن های از دل برآمده و بر دل ننشسته.

نوح (ع)، همسر و فرزندش را موعظه کرد ولی تأثیر نداشت. رسول خدا (ص)، ابولهب و ابوجهل را نصیحت کرد ولی زیر بار نرفتند. سیدالشهداء (ع)، بیش از بیست هزار نفر از سپاه دشمن را نصیحت کرد.

دل طرف مقابل ضایع شده است که حرف شما را نمی پذیرد.

مؤمن! در خودت شک نکن!

طراحی و پشتیبانی توسط گروه نرم افزاری رسانه