08
07
06
05
03
04
02
01

استاد شیخ علیرضا حدائق روز سه‌شنبه 19 شهریور 98 در مراسم شام غریبان امام حسین (ع) در مسجدالنبی (ص) سخنرانی کردند.

مهم‌ترین مطالب

?منفعت‌طلبی خوب!

حضور شما در جماعت و مجالس و کارهای خیری که انجام می‌دهید برگرفته از منفعت‌طلبی است.

اگر منفعت‌طلبی نباشد هیچ پدری در حق خانواده خودش دلسوزی نمی‌کند.

اگر آرزو را از انسان بگیرند دست از تلاش می‌کشد.

بنابراین منفعت‌طلبی بد نیست ولی باید مدیریت شود. آنچه بد است آرزوهای طولانی است.

?زیان‌کار واقعی

اگر همه شش‌دانگ دنیا، متعلق به شما باشد ولی چنانچه آخرت را ببازید زیان‌کار واقعی هستید.

انسان منفعت دیده، کسی است که آخرت سالم داشته باشد.

در جریان کربلا عده‌ای زیان کار شدند و عده‌ای منفعت دیدند.

دوران هر دو به پایان رسید ولی پیروز واقعی در این جریان کیست؟

?اگر به بهشت برسد

امام صادق (ع) می‌فرماید: مهم‌ترین نعمت‌های دنیا، امنیت و سلامتی است و نعمت آخرت یکی بیشتر نیست و آن‌هم بهشت است.

یعنی اگر کسی به بهشت برسد به همه‌چیز رسیده و اگر از بهشت بماند از همه‌چیز مانده است.

خدا می‌فرماید: شما را به منفعت پرسود راهنمایی می‌کنم.

?رابطه ایمان و خدمات اجتماعی

زیربنای خدمات اقتصادی باورهای اعتقادی است.

امروز هرکسی که خدمات مالی می‌کند باور اعتقادی دارد.

کسی را پیدا نمی‌کنید که بگوید خدا و قیامت و انسانیت را قبول ندارم و پول برای دیگران خرج کند.

لذا امروز اگر بخواهیم مشکلات اقتصادی مرتفع شود باید مشکلات فرهنگی و اعتقادی حل شود.

?پاداش عمل صالح بدون ایمان

اگر کسی ایمان نداشت ولی کار خوب کرد خدا قطعاً اجر او را در این دنیا می‌دهد و زیر بار منّتش باقی نمی‌ماند.

حضرت موسی (ع) به خدا عرض کرد: چرا به فرعون فرصت دادی؟

خطاب آمد: فرعون سه کار خوب می‌کند که ما در این دنیا آن را تسویه می‌کنیم:

  • مالیاتی که از مردم می‌گیرد خرج آن‌ها می‌کند.
  • اهل غذا دادن به دیگران است.
  • امنیت را ایجاد کرده است.

خدا این‌ها را دوست می‌دارد.

?حفظ دین یا حفظ جان و مال؟!

خدا، ایمان را بر جهاد نفس و مال، مقدم می‌دارد؛ چون حفظ دین از حفظ مال و جان، مهم‌تر است.

اگر جانت به خطر افتاد آن را با اموالت حفظ کن ولی اگر دینت به خطر افتاد جان و مالت را برای حفظ آن بده!

در روز عاشورا علاوه بر گذشتن از جان، حتی لباس را از تن شهدا دزدیدند.

این نشان می‌دهد که اساس، حفظ دین است.

?بهانه‌ای برای بهشت رفتن!

خدا بهشت را به بها می‌دهد نه به بهانه.

اگر قرار شود حبیب بن مظاهر به بهشت برود و کسی هم که هیچ خدمتی برای دین نکرده است به بهشت برود عین ظلم است.

علی‌اکبر را به بهشت ببرند و کسی که هیچ خاری برای دین در تنش نرفته است بهشتی شود ظلم است.

?راه گذشتن از جان

جان، بزرگ‌ترین سرمایه است.

چطور می‌شود برخی راحت از جان می‌گذرند؟

مردم! تا از مال نگذرید نمی‌توانید از جان بگذرید.

گذشتن از مال، شما را برای گذشتن از جان تربیت می‌کند.

بعضی از ما خمس نمی‌دهیم و به امام حسین (ع) می‌گوییم: جانم فدایت!

05
04
02
03
01

 

استاد شیخ علیرضا حدائق جمعه 15 شهریور 98 در ادامه سلسله مباحث «اصول آموزنده مکتب حسینی» «اصل وفاداری به عهد» را موردبررسی قراردادند.

مهم‌ترین مطالب:

?انجام واجبات در همه‌جا

باید به وظایف شرعی خود عمل کرد. باید زکات مالت را بدهی و حقوق فقرا را بپردازی

امربه‌معروف و نهی از منکر باید در همه‌جا باشد.

این‌طور نباشد که در مسجد تذکر بدهیم اما همین‌که از مسجد بیرون بیاییم بی‌تفاوت باشیم.

?یاری کنید تا یاری شوید!

عزیزان! اگر می‌خواهید خدا شما را یاری کند باید دین خدا را یاری کنید.

امام حسین (ع) دین خدا را یاری کرد و خدا نیز او را یاری کرد.

البته آزمون سختی بود و یاران امام حسین (ع) آزموده شدند ولی قبولی این آزمون چه شد؟

قرن‌ها، سال‌به‌سال بر عظمت و عزت سیدالشهدا (ع) افزوده می‌شود.

این جلوه دنیایی آن است تا برسد به آخرت.

?بی‌خیال نشویم

یاری خدا چگونه است؟

حرف بزنید! در جایی که ارزش‌ها کم‌رنگ می‌شود سخن بگویید!

قطعاً اگر برای خدا اقدام کردید خدا مؤید شما خواهد بود.

بی‌خیال مسائل اجتماعی نباشیم و امربه‌معروف و نهی از منکر را رسالت جدی بدانیم.

?خدمت به خلق یا خدا؟!

من که وظیفه‌ام را نسبت به خدا انجام نمی‌دهم، خدایی که صفر تا صد زندگی من از او است چطور می‌توانم در برابر مردم وظایفم را درست انجام بدهم؟

وقتی نسبت به خدایی که همه‌چیز ما از او است بی‌اعتنایی می‌کنیم چگونه به خلق که چیزی از خود ندارد می‌توانیم خدمت کنیم؟

?خودتان عامل باشید!

عامه مردم وقتی می‌بیند شخصی که امر به‌خوبی می‌کند یا نهی از بدی می‌کند خودش رعایت می‌کند راحت می‌پذیرند.

یکی از اصحاب امام صادق (ع) در مجلسی با حضور حضرت، خرما می‌خورد و هسته آن را به اطراف پرت می‌کرد. امام به او فرمودند: این کار اسراف است.

خودشان خرما می‌خوردند و می‌فرمودند: این‌ها را برای مصرف حیوانات نگه‌دارید.

در آن زمان، هسته خرما را آسیاب می‌کردند و ماده غذایی برای حیوانات درست می‌کردند.

ائمه (ع) خودشان عامل بودند به آنچه می‌گفتند.

03
05
04
02
01

استاد شیخ علیرضا حدائق روز سه شنبه 12 شهریور 98 در مسجد النبی (ع) در ادامه سلسله مباحث «اصول آموزنده مکتب حسینی» به بررسی اصل «ازخودگذشتگی» پرداختند.

مهم ترین مطالب:

?مهم‌ترین درس قیام امام حسین (ع)

شخصی گفت: اصل قیام امام حسین (ع) چه درسی را به ما می‌دهد؟

گفتم: صدها درس و پیام در این نهضت است. گفت: شما یک جمله بگویید که همه را در بربگیرد.

گفتم: امام حسین (ع) به بشریت تا قیامت آموخت که به تکلیفتان عمل کنید!

تکلیف امربه‌معروف است عمل کنید. اگر نماز اول وقت ظهر عاشورا تکلیف است اگر وفای به عهد است اگر آوردن زن و بچه به صحنه جنگ است انجام بدهد.

?امام حسین (ع) نمی‌دانست؟

افراد مختلفی به امام حسین (ع) گفتند که به کوفه نروید.

محمد حنفیه می‌گوید: زمانی به سیدالشهدا (ع) رسیدم سوار بر مرکب مجبور شده بود مظلومانه از شهر جدش خارج شود. عرض کردم: شما کوفی‌ها را دو بار در تاریخ تجربه کردید. آن‌ها خوش‌استقبال‌های بدبدرقه‌اند.

آقا فرمود: خدا به تو جزای خیر بدهد. نصیحت کردی ولی مطلب چیز دیگری است. امشب کنار قبر پیامبر (ص) رفتم و خدا را به ایشان قسم دادم تا برای من آنچه را رقم بزند که رضایت او و پیامبرش در آن باشد. لحظه‌ای خواب بر من غلبه کرد و رسول‌الله را در خواب دیدم که فرمود: به‌سوی عراق حرکت کن! خدا اراده کرده است که تو را شهید ببیند.

?به هیچ‌چیز وابسته نباش!

درس این شب‌ها این است که به جان خودت نیز وابسته نباش!

امام خمینی (ره) می‌فرمودند: گاهی اوقات وابستگی به یک کتاب، انسان را عاقبت به شر می‌کند. از همه‌چیز ببُرید و وصل مطلق به خدا بشوید.

از صاحب این مجلس بیاموزیم که باید به خدا وابسته باشم.

?اگر یزید نبود

امام حسین (ع) با یزید خصومت قبیله‌ای نداشت. بلکه با فکر و منش یزید مخالف بود.

اگر جای یزید هم هرکسی با همین اهداف بود امام حسین (ع) در مقابلش می‌ایستاد.

سعی کنید دشمنی‌هایتان و فاصله گرفتن‌هایتان برای خدا باشد.

?نشانه‌های نیکوکار

رسول خدا (ع) می‌فرماید: نشانه نیکوکار چند چیز است:

دوستی و دشمنی‌اش برای خدا است.

هم‌نشینی و جدایی‌اش از دیگران برای خدا است.

خشم و رضایتش برای خدا است. تنها برای خدا کار می‌کند و از او طلب می‌کند.

از خدا می‌ترسد. پاک و خالص و با حیا و مراقب اعمالش است و فقط برای خدا به دیگران نیکی می‌کند.

اما علامه البار فعشره: يحب في الله و يبغض في الله و يصاحب في الله و يفارق في الله و يغضب في الله و يرضي في الله و يعمل لله و يطلب اليه و يخشع خائفا مخوفا طاهرا مخلصا مستحييا مراقبا و يحسن في الله

image201993-16314825JJS
image201993-16257305T0h
image201993-16252939IxZ
image201993-16248296K3j
image201993-16237762ivk
image201993-16242744tbj

استاد شیخ علیرضا حدائق روز دوشنبه 11 شهریور 98 در ادامه سلسله مباحث «اصول آموزنده مکتب حسینی» به اصل دوم «ازخودگذشتگی و فداکاری» پرداختند.
مهم‌ترین مطالب:
?سکوت متدین‌ها
شخصی می‌گفت: در یک مجلسی از مقدسات دفاع کردم و یک عده‌ای مخالف بودند ولی ناراحتی من از این است که متدین‌هایی با من موافق بودند مرا زیر سؤال بردند که چرا حرف زدی؟ تو هم ساکت می‌نشستی. مگر بیکاری؟
آیا این منطق امام حسین (ع) است؟
یکی از اهداف بلند قیام حضرت، امربه‌معروف و نهی از منکر است.
?اگر حرف نزنیم چه می‌شود؟
پیامبر (ص) می‌فرمایند: اگر امربه‌معروف و نهی از منکر در جامعه ترک شد فساد در جامعه شیوع پیدا می‌کند. بخشی از زنان، فاسد و بخشی از جوانان، فاسق می‌شوند.
مسلمان گفتند: آیا واقعاً چنین خواهد شد؟
پیامبر (ص) فرمود: بلکه از این هم بدتر می‌شود. بجای امربه‌معروف، نهی از معروف و بجای نهی از منکر، امر به منکر می‌شود.
مسجد رفتن، نشانه عقب‌ماندگی و بی‌نمازی، نشانه تمدن می‌شود. رباخوری، نشانه زرنگی و قرض‌الحسنه، نشانه عقب‌ماندگی می‌شود.
?بدتر از این
امروز خانم محترمه‌ای با دفتر تماس گرفت و گفت: سوار یک تاکسی شدم که مسافر دیگر آن به مقدسات اسلامی توهین می‌کرد تا این‌که به امام حسین (ع) و پیامبر (ص) رسید. به او اعتراض کردم.
ناگهان با کمال پررویی به راننده گفت: این خانم را پیاده کن! من کرایه‌اش را می‌دهم. آن راننده بی‌تقوا نیز مرا پیاده کرد. تا منزلم پیاده می‌رفتم و اشک می‌ریختم.
این‌ها نتیجه این است که به هنگام حرف نمی‌زنیم. آن راننده تاکسی ضعیف الایمان باید می‌گفت تو پایین برو! من به احترام ایمان آن زن از او کرایه نمی‌گیرم.
مردم! بدتر از این هم می‌شود. دولتمردان ما خواب‌اند.
?دعا مستجاب نمی‌شود
رسول‌الله (ص) فرمود: اگر امربه‌معروف و نهی از منکر اجرا نشد خوبی‌ها زشتی و زشتی‌ها خوبی می‌شود. مؤمنین، انسان‌های عقب‌مانده معرفی می‌شود.
آن‌وقت رسول‌الله (ص) فرمود: این‌گونه است که دعا می‌کنند و مستجاب نمی‌شود.
?چرا جرئت حرف زدن نداریم؟
یکجا باید حرف بزنی و آبرویت را خرج کنی.
علت این جرئت حرف زدن نداریم به خاطر این است که از خدا نمی‌ترسیم. کسی که از خدا می‌ترسد از مردم نمی‌ترسد.
امام صادق (ع) می‌فرماید: کسانی که از خدا می‌ترسند بقیه از آن‌ها حساب می‌برند.
اگر از خدا نترسیدی از سایه‌ات هم می‌ترسی. از اولادت نیز می‌ترسی. ولی اگر از خدا ترسیدی همه از تو حساب می‌برند و با احترام و محبت با تو رفتار می‌کنند.
این نشانه خدامحوری است.
?اهمیت درآمد حلال
دوست داشتن مال و ثروت، خانواده و فرزند و همسر چیز بدی نیست و اتفاقاً اگر برای خدا باشد حب خداوند نیز هست اما افراط در این‌ها بد است.
شخصی به رسول‌الله (ص) عرض کرد: عملم ضعیف است؛ یعنی واجبات را انجام می‌دهم ولی زیاد به مستحبات نمی‌پردازم؛ اما تلاشم این است که درآمدم حلال باشد.
پیامبر (ص) فرمود: چه تلاشی بالاتر از این‌که انسان، عفت و پاکی شکم و مسائل جنسی داشته باشد؟
همین‌که تلاش می‌کنی چشم و زبان و رفتارت پاک و سالم باشد عبادت خدا را انجام می‌دهی.

02
01
04
03

استاد شیخ علیرضا حدائق روز یکشنبه 10 شهریور 98 مصادف با شب دوم ماه محرم در ادامه سلسله مباحث «اصول آموزنده مکتب حسینی» به اصل «ازخودگذشتگی و فداکاری» به‌عنوان دومین اصل پرداختند.

مهم‌ترین مطالب:

?انفاق بهترین‌ها

ابو طلحه انصاری، باغی روبروی مسجدالنبی (ص) داشت که آب گوارایی از آن می‌گذشت و پیامبر (ص) نیز به باغ وارد می‌شدند و گاهی از آب آن چشمه استفاده می‌کردند.

زمانی که آیه 92 سوره آل‌عمران نازل شد خدمت رسول‌الله (ص) آمد و گفت: این باغ را خیلی دوست دارم و می‌خواهم با عمل به این آیه باغ را انفاق کنم.

پیامبر (ص) به او فرمود: به نیازمندان فامیلت بده.

خدا می‌فرماید: از آن چیزهایی بدهید که دوست می‌دارید. حالا آقا می‌خواهد خمس مالش را بدهد برایش گران تمام می‌شود.

یقین بدانید خدا برای ابو طلحه در قیامت مقامی خواهد دید و زیر بار انفاق بندگانش قرار نخواهد گرفت.

?روز نیاز

چند مهمان بر ابوذر وارد شدند. گفت: من وقت غذا پختن ندارم. بروید یکی از این شترها را بکشید و بپزید.

آن‌ها نیز لاغرترین شتر را بیرون کشیدند. تا ابوذر فهمید گفت: چرا شتر خوب را نیاوردید؟

گفتند: آن‌ها را برای خودت گذاشتیم.

گفت: می‌دانید نیاز من چه روزی است؟ روزی که مرا در قبر می‌گذارند. بروید بهترین شتر را ذبح کنید.

بی‌جهت، ابوذر نمی‌شود. شانس و اقبالی در کار نیست.

?ملاک انفاق

فقیر چون نیاز دارد هرچه به او بدهید می‌گوید خدا برکت بدهد.

ملاک رضایت فقیر نیست بلکه آن چیزی را باید بدهید که دوستش داشته باشید.

فقیر بیچاره مجبور است و چاره‌ای جز پذیرش ندارد.

?خودیاری

گاهی اوقات فکر می‌کنیم خدمت به مردم خدمت به مردم است.

قبل از این‌که به مردم خدمت کنید به خودتان خدمت می‌کنید.

اگر احسان می‌کنید خودتان رشد می‌کند.

امام علی (ع) فرمودند: قبل از این‌که فقیر آثار ارزشمند انفاق را دریافت کند انفاق کننده اثر می‌گیرد.

اگر به دیگران احترام بگذارید به خودتان احترام گذاشته‌اید.

طراحی و پشتیبانی توسط گروه نرم افزاری رسانه