08
06
07
05
04
03
02

پیامبری مردمی و برخاسته از متن جامعه

پیامبر (ص) نمی‌نشست تا مردم به سراغ او بیایند. خودش به سراغ مردم می‌رفت.

مسئولین نیز باید همین‌گونه باشند. باید با مردم همراه باشید.

در یکی از نقاط شیراز سخنرانی می کردم. دیدم شهردار منطقه نیز حضور دارد. بنا به وظیفه از ایشان تشکر کردم. شهردار باید بین مردم باشد.

امام می‌فرمودند: اگر با مردم همراه باشیم مردم را می‌فهمیم ولی اگر جلوتر حرکت کنیم مردم را نمی‌فهمیم و اگر عقب‌تر حرکت کنیم مردم ما را نمی‌فهمند.

نگران از سختی‌های مردم

سختی‌های مردم بر پیامبر (ص) سخت بود. وای به مسلمانیِ کسی که سر آرام بر بستر بگذارد و از مشکلات دیگران باخبر باشد. این مسلمانی نیست.

چه مشکلات فرهنگی و چه مشکلات اقتصادی برای پیامبر سخت بود. درد مردم را درد خودمان بدانیم.

تو کز محنت دیگران بیغمی نشاید که نامت نهند آدمی

تقسیم شادی‌ها با مردم

انسان‌های باتقوا شادی‌ها و خوشی‌های خود را با مردم تقسیم می‌کند و اندوه را در خود نهفته نگه می‌دارد.

ولی انسان‌های بی‌تقوا اندوهشان را با مردم تقسیم می‌کنند و هر چه ناخوشی و ناراحتی و مریضی و نداری دارد را برای دیگران تعریف می‌کند و دارایی‌ها و امکانات و خوشی‌هایش را برای دیگران بازگو نمی‌کند.

اندوه مؤمن از مشکلات فرهنگی و اقتصادی

انسان باتقوا مشکلات مردم را که می‌بیند ناراحت می‌شود. این نشانه سلامت انسان است.

من از بینوایی نیم روی‌زرد غم بینوایان رخم زرد کرد

وای بر کسی که فقر را ببیند و بی‌تفاوت باشد! بی‌حجابی را ببیند و لذت ببرد! وای بر مسلمانی که گناه را ببیند و کیف کند! چه مسلمانی است که نافرمانی با خدا مرا را خوشحال کند؟ مجلس معصیتی که قلب امام زمان را آزرده می‌کند لذت ببرم. من مسلمانم؟

گوسفند سوزن خورده

در روایت داریم که در آخرالزمان مؤمن مانند گوسفند سوزن خورده است. روز بروز تحلیل می‌رود تا از بین برود. گناه را ببیند آب می‌شود. در جامعه معصیت می‌بیند متأثر می‌شود؛ و نشانه ارادت واقعی به خدا و رسول نیز همین است. اگر توهین به محبوب انسان را متأثر نکند باید در ارادت خودش شک کند.

اگر به پدر یا مادرمان توهین کنند آشفته می‌شویم توهین به خدا را ببینیم و آشفته نشویم؟

خستگی‌ناپذیر در هدایت انسان‌ها

از هدایت یکدیگر خسته نشوید! اگر نمی‌توانید حرف بزنید پولتان که کار می‌کند. یک سی دی یا یک کتاب بخرید و به کسی هدیه کنید.

شنیدم که جوان غیرمسلمانی گفت: یک کتاب از حسین بن علی (ع) به دستم رسید. حسین بن علی (ع) مرا مسلمان کرد.

ما بچه‌های خودمان را رها کرده‌ایم. همسایه و فامیل را رها کرده‌ایم. پیامبر (ص) به قبایل عرب می‌رفت او را سنگ‌باران می‌کردند با بدن مجروح برمی‌گشت ولی خسته نمی‌شد.  حتی در آخرین لحظات زندگی فرمود: مرکب و پوستی بیاورید تا بنویسم چیزی را که بعد از من دچار گمراهی نشود. در آن ساعت‌ها هم به فکر هدایت مردم بود.

مهربان نسبت به مؤمنین

تنها شخصی که خدا دو ویژگی خودش را به وی نسبت داده، پیامبر اسلام است. از خصوصیات حضرت این است که نسبت به مؤمنین رئوف و رحیم است.

رئوف به کسی می‌گویند که نسبت به زیرمجموعه خودش محبت دارد. مدیر، پدر و مادر، تاجر رئوف کسی است که نسبت به فرمان‌بردارانش محبت دارد و رحیم کسی است که به پشیمانان از گناه محبت دارد.

رسول‌الله (ص) بعد از جنگ احد با دهان خون‌آلود حتی نسبت به مشرکان و جاهلان دعا کرد: «اَللَّهُمَّ اهدِ قَومی فَإنَّهُم لا یَعلَمون.»

کریمان با بدان هم بد نکردند کسی را از در خود رد نکردند

البته در برابر ظالمین باید شدید بود.

10
09
08
07
06
05
04
03
02
01

همین مشکلات اقتصادی برای برخی ثواب است

آدم‌هایی که فقیرند ولی اخلاق خوبی دارند. مشکلات مالی دارد ولـی در خانـه بداخلاقی نمی‌کند

اگر به خاطر مسائل مالی نمازش قضا نمی‌شود خدا به او ثواب می‌دهد. ولی برخی به خاطر نوسانات

اقتصادی با خدا بیگانه می‌شوند. این هم حاصل نمی‌شود مگـر این‌کـه توکل انسان به خدا قوی باشد آدم‌هایی که تهی‌دست هستند ولی از حال خودشان شکات نمی‌کنند خدا به آن‌ها ثواب می‌دهد. در فقرش خدا را شکر می‌کند. معتقد است ما تلاش خودمان را کردیم خداوند

این‌گونه پذیرفته است تو تسلیم است. همین فقر برای او ثواب می‌شود.

رابطه عبادت و برخی از گرفتاری‌ها

عارفی می‌گفت: همیشه فکر می‌کردم چون گرفتارم به عبادت نمی‌پردازم اما فهمیدم که چون به عبادت نمی‌پردازم عقب هستیم حق هم همین است.

بخش عمده‌ای از گرفتاری‌های ما این است که آنجا وقت نگذاشتیم که اینجا عقب هستیم.

نشانه‌های فقری که عقوبت است

انسان‌های بداخلاق اگر فقیر شدند فقر مکافات بداخلاقی او است؛

اگر فقیری نافرمانی خدا را کرد این فقر مکافات بداخلاقی او است. چقدر با خدا همراهی کردیم که خدا همراهی نکرد؟

فقرایی که زیاد شکایت می‌کنند و قضای الهی را با نگاه سخط آمیز می‌بینند؛

آدم متوکل به خدا تسلیم است. فرق او را در محراب عبادت می‌شکافند و می‌گوید: «فزت و رب الکعبه»

مراتب توکل

پایین‌ترین مرتبه توکل این است که اعتماد و اطمینان برخی انسان‌ها به خداوند همانند اعتماد به یک وکیل لایق و کارآمد است؛

دسته دوم مانند اعتماد بچه‌های خردسال به مادر است. برخی، امر خدا را انجام می‌دهند و می‌گویند خدا دلسوز ما است و دنبال بینه و برهان نمی‌گردند.

عالی‌ترین مرتبه توکل این است که انسان در برابر خدا برای خودش هیچ اراده‌ای فرض نکند؛

 

هرچه مشکلات بیشتر، لحظات شیرین‌تر

وقتی عاشق خدا شدی سختی‌ها هر چه بیشتر باشد لذت در زندگی‌ات بالاتر است.

وقتی پای بچه‌های شیرخواره آلوده می‌شود مادران با چه رغبتی پای آلوده متعفن بچه را تمیز می‌کنند؟ دیگران که این عشق را ندارند بینی خود را می‌گیرند و از اتاق بیرون می‌آیند.

مادر، عاشق است. بچه بیمار است و مادر تا صبح نمی‌خوابد. این عشق مجازی است اما اگر عشق حقیقی شد دیگر از مشکلات مالی گلایه نمی‌کند.

آفت علم و ثروت و قدرت

هر کار خوبی در عالم آفتی دارد. آفت عزت و آبرو، تکبر است. اگر سواد و علم و ثروت پیدا کردی مراقب باش متکبر نشوی. عبدالملک مروان زمانی که پدرش خلیفه بود هرکسی می‌خواست او را ببیند در مسجد پیدایش می‌کرد. روزی آمدند و به او گفتند پدرت مرد و تو خلیفه شدی. او که در حال قرآن خواندن بود قرآن را بوسید و بست و گفت: «هَذَا فِراقٌ بَینی وَ بَینک» روز جدایی من با قرآن فرا رسید. رفت و در دنیا غرق شد.

وظیفه ثروتمندان و صاحبان قدرت

هرچه خدا به شما بیشتر می‌دهد باید بندگی‌تان بیشتر شود. نشان بدهید ظرفیت و صلاحیت آن را دارید. هر چه خدا به افراد پولدار ثروت بیشتر می‌دهد باید بیشتر انفاق کنند. هر چه مقام و عزت بیشتر می‌دهد باید فروتنی و تواضع بیشتر داشته باشند

آفت قرائت قرآن

از آفت‌های قرائت قرآن، خودنمایی است. کسی قرآن بخواند تا به دیگران نشان دهد که سواد دارد و می‌تواند قرآن بخواند یا صدای زیبایی دارد. آفت دیگر، کسب درآمد از این طریق است که در روایات نهی شده است. آفت دیگر قرآن رقابت‌های منفی است؛ بخواهم خودم را نشان دهم که از دیگری بهتر می‌خوانم. آفت دیگر قرائت قرآن فریب مردم است. آفت دیگر قرآن تفسیر به رأی است، تفسیر باید مستند و منتسب به مقام عصمت و شخص پیامبر باشد.

پناه بردن به خدا، حتی هنگام خواندن قرآن

خدا به پیامبر (ص) می‌فرماید: «فَإِذَا قَرَأْتَ الْقُرْآنَ فَاسْتَعِذْ بِاللَّهِ مِنَ الشَّيْطَانِ الرَّجِيمِ»

اگر قرآن می‌خوانی حواست جمع باشد. پیامبر هستی ولی در حال تلاوت قرآن نیز به خدا پناه ببر.

بنده در مسجدالحرام دیدم که حاجی داشت ناسزا می‌گفت.

حواسمان باشد! حتی در هنگام قرائت قرآن نیز به خدا پناه ببر.

به شیطان یقین دارم

به شخصی گفتم حواست باشد گناه نکنی. گفت: به ما شک داری؟ گفتم: به خودت خیلی

اطمینان داری. اگر به تو هم شک نداشته باشم به شیطان یقین دارم که پای تو ایستاده است.

شیطان، عابد و عالم را عاقبت به شر کرد. خیلی مغرور نشوید که نماز می‌خوانید و مسجد می‌آیید. در همه حال باید به خدا پناه برد.

شیطان تا عقیده‌ات را نگیرد رهایت نمی‌کند.

شیطان قطعاً حریف انسان‌های متوکل نمی‌شود.

08
01
07
06
05
04
03
02

شرط توجه خدا به انسان

«فَاذْكُرُونِی أَذْكُرْكُمْ وَاشْكُرُواْ لِی وَلاَ تَكْفُرُونِ» اگر می‌خواهی فراموش نشوی خدا یادت نرود.

امروز معضل بزرگ جامعه بشری فراموش کردن خدا است. یک انسان ذاکر مؤمن متدین واقعی را پیدا کنید که خدا او را رها کرده باشد. البته این‌که خدا با ما است معنایش این نیست که اول میلیارد شوید. اگر فقیر هم باشد در اوج فقر، بی‌نیاز از خلق است؛ یعنی خدا فراموشت نمی‌کند.

شرط یاری خدا

«إِن تَنصُرُواْ اللَّهَ یَنصُرْكُمْ وَ یُثَبِّتْ أَقْدَامَكُمْ» می‌خواهید در کارها نمانید کارهای خدا را زمین نگذارید.

امروزه آسیب‌هایی که می‌بینیم مربوط به ترک کردن اوامر الهی است؛ جاهایی که باید حرف بزنیم ساکت هستیم. نماز واجب را آشکارا می‌خوانیم و می‌گذاریم مردم ببینند؛ البته نه برای ریا. خمس و زکات واجب را با افتخار می‌دهیم.

شرط زیاد شدن نعمت

زبانتان را به حمد الهی عادت دهید تا نعمت شما زیاد شود. « لَئِنْ شَكَرْتُمْ لَأَزِيدَنَّكُمْ »

اگر مصیبت یا نقصانی هم به شما رسید باز هم خدا را حمد کنید.

برخی از ما ناسپاسی می‌کنیم. زبان تشکر نداریم؛ حتی در کانون خانواده و اجتماع.

شرط خدا در عمل به تعهدات

خدا عمل به تعهداتش را در وفای به عهد بندگان قرار داده است. برای برخی، نماز در حاشیه است و واجبات مالی را نمی‌پردازد اما انتظار دارد که اگر یک‌قدم برداشت خدا ده قدم بردارد؛ خدا طرف معامله او شود و ارزش‌افزوده به اموال او بدهد.

 در وفای به عهد نسبت به پروردگار سستی می‌ورزیم که پاسخی دریافت نمی‌کنیم.

شرط محبوبیت نزد خدا

خدا دوست داشتن خودش را در تبعیت از پیامبر قرار داده است. برخی می‌گویند عاشق خدا هستیم ولی کاری به نماز و پیامبر و اهل‌بیت نداریم. این‌ها دروغ می‌گویند. خدا می‌فرماید: «قُل ان كنتم تُحبّون اللهَ فاتّبعونی یُحببكمُ اللهُ و یغفِر لَكُم ذُنوبكم»

فقر، مانع ازدواج

زمان پیامبر نیز فقر مانع ازدواج بوده است اما خدا می‌فرماید جوانان تشکیل زندگی بدهند و اگر فقیر باشند من آن‌ها را بی‌نیاز می‌کنم.

یکی از راه‌های پولدار شدن ازدواج است؛ به‌شرط این‌که برای خدا باشد نه از روی هوس و خوش‌گذرانی؛ نه این‌که تنها به خاطر پولدار بودن پدر دختر یا فقط زیبایی یا ملاک‌های دیگر باشد.

این‌قدری که به پول داماد معتقدیم و دل بستیم به وعده خدا دل نبستیم.

قرآن می‌فرماید جلو بروید تا مشکل حل شود

راه های پولدارشدن

بر اساس روایات چند کار است که اگر انسان با اعتقاد انجام دهد پولدار می‌شود:

اول: ازدواج کردن - دوم: صدقه دادن - سوم: مداومت به ذکر استغفار - چهارم: مداومت به ذکر صلوات بر محمد و آل محمد

اگر کسی معتقد به این‌ها باشد و تنها لقلقه زبان نباشد خدا به وعده‌اش وفا می‌کند.

پاداش اصلی خدا

شخصی از امام صادق علیه‌السلام سؤال کرد: خدا بندگان خالص خود را به نعمت‌های بهشتی وعده می‌دهد. مگر باغ و چشمه و همسر در همین دنیا نیست؟ مگر ما برای رسیدن به این‌ها عبادت می‌کنیم؟

امام فرمود: مجالست با ما آل محمد بزرگ‌ترین پاداش بهشتی‌ها است.

ممکن است در مجلسی عزیز صاحب‌نفس باتقوایی کنار دست شما نشسته باشد. حتی اگر از شما پذیرایی نکنند ساعت‌ها از هم نشینی با او لذت می‌برید.

 خدا می‌فرماید: بالاترین پاداشی که می‌دهیم «أُولئِک الْمُقَرَّبُونَ» نزد خدا محبوبیت پیدا می‌کنند.

09
08
01
07
06
05
04
03
02

نتیجه غفلت از یاد خدا

بعضی از ما با یک تب کردن دنیا را  آخر می بینیم؛ با یک نوسان اقتصادی، شب خوابمان نمی برد؛ قیمت ها کم و زیاد می شود خودمان را می بازیم. چون همه چیز را همین ها می بینیم و از یاد خدا غافل می شویم.

 

حرص پسندیده

پیامبر (ص) در خدمت به مردم و تربیت آنها، حریص بود.  اگر حرص در هدایت قرار بگیرد پسندیده است؛ همانطور که در ثروت اندوزی، ناپسند است.

رسول الله(ص) بعضی را با یک سخن و برخـی را با چنـد سال تلاش کـردن به راه می آورد. روحیه‌ای تلاش‌گر در هدایت و ارشاد مردم داشت.

حالا انتظار داریم با یک صحبت کردن، افراد با ما همراه شوند. 

 

قدرتمندترین انسان‌ها

اگر با خدا وصل باشید خم به ابرو نمی‌آورید؛ حتی اگر یک شهر از شما روی برگرداند. این کـه حرف ما را نمـی خرنـد یـا فلان جـا امر به معروف کردیـم و مسخـره کردنـد یا نهـی از منکـر کردیـم و توهین کردنـد و خودمـان را باختیم به این دلیل است که ضریب توکل ما پایین است.

قرآن می فرماید: به آنها جواب بدهید که «حسبی الله» خدا برای ما کافی است.

 

نگو که وضعم بد است

شخصی خدمت امام صادق (ع)گفت: من تهیدستم. امام فرمودند: وضعت خوب است.

عرض کـرد: چطور می فرمایید که وضع من خوب است؟

امام فرمودند: چقدر حاضری بگیری تا از خدا و ما اهل البیت (ع) دست بکشی؟

عرض کرد: یابن رسول الله! بخدا سوگند! دنیا را با شما عوض نمی کنم.

امام فرمودند: پس نگو که وضعم بد است.

این ایمان است. با خدا بودن، سرمایه گرانبهایی است.

 

برخی انحرافات، نا امیدتان نکند!

اگر دیدیـد برخـی از دین بر می گردنـد نباید روحیه شمـا را به هم بزند. این مساله امـروز

و دیروز نیست. قرآن به پیامبر می فرماید: اگر تو را ترک کردند بگو: خدا با ما است.

نترس! ادر همه دوره های تاریخ هم رویش بوده و هم ریزش.

نهایتاً مانند ابراهیم (ع) در برابر یک امت می شوید.

حق با کسی است که با خدا است و نباید در خودش شک کند.

 

خدا بزرگتر است

اگر می گوییم «الله اکبر» باید به این جمله اعتقاد داشته باشیم؛ نه این که در زندگی فراموش کنیم. اگر خدا اکبر است باید او را بر رضایت خلق، بزرگتر بدانیم و رضایت او را در همه حال ترجیح دهیم.

خدا را بر درخواست خطایی که از تو می کنند اکبر بدان!

 

رمز غلبه بر همه مشکلات

توکل بر خداوند، رمـز غلبه بر همه مشکلات است. حداقـل اگر نمی توانیـم برطرف کنیـم بـا آرامش بـا آن برخـورد می کنیـم. مشکل و درد و کسالت وجود دارد ولـی تـوکـل آن را شیرین می کند.

                   مصداق این بیت می شود که

اگر با دیگرانش بود میلی / چرا ظرف مرا بشکست لیلی

 

علت اضطراب‌ها

توکل به این معنا نیست که انسان کار نکند بلکه باید باور داشته باشد که همه کارها به دست خدا است و ما انسان ها وسیله هستیم. یکی از آثار توکل، آرامش در انسان ها است و این  اضطراب که در جامعه می بینیم مردم مانند انسان های سر درگم می دوند و به کارهای اضافی اشتغال پیدا کرده اند به این دلیل است که توکل ها ضعیف است.

 

رمز پیروزی در کارها

اگر کسی به خدا توکل کرد حتی در حالت بیماری، فقر و انزوا نیز احساس شکست و اضطراب نمی کند و در نهایت آرامش و طمأنینه است؛ «أَلا بِذِكرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ القُلُوبُ»

Dastgheyb02
Dastgheyb03
Dastgheyb01

عالمی مردمی بود؛
روحانی‌ای به‌تمام‌معنا مردمی و در دسترس.
یک بخش از محبوبیتی که این شخصیت بزرگ داشت این بود که در جمع بود.
همانطور که رسول‌الله (ص) شاهد و حاضر و ناظر بود؛ یعنی بین مردم بود و جدای از آن‌ها نبود.

***

انسانی که اسوه اخلاق بود.
واقعاً نفس را تربیت کرده بود؛ هم مهذب نفس بود و هم مهذب نفوس

***

مسجد جامع عتیق
یکی از پایگاه‌های جدی انقلاب در استان بود. سخنرانی‌های کوبنده و ارشادکننده این عالم فرزانه در این مسجد، یکی از محورهای اصلی انقلاب بود و مردم خاطرات بیانات این عالم ربانی و ارشادات ایشان را فراموش نمی‌کنند که شب‌ها بعد از سخنرانی ایشان، تظاهرات شروع می‌شد.

طراحی و پشتیبانی توسط گروه نرم افزاری رسانه