در 17 دی سال 1314 توسط رضاخان و به دستور استعمار، چادر از سر نوامیس ما برداشتند.
خدا رضاخان قلدر را لعنت کند و به اضعاف مضاعفه عذاب او را بیفزاید که روضه سیدالشهدا (ع) را تعطیل کرد و «حجاب» همان نص صریح قرآن را زیر پا گذاشت و حوزههای علمیه را به تعطیلی کشاند.
نادانان، برخی خدمات اندک او را بیان میکنند و حالآنکه او مهره استکبار بود.
- دسته: عکس نوشته
- بازدید: 2070
کنترل چشم و آرامش
امام علی (ع) فرمودند: «هرکسی چشم خودش را مدیریت کند قلبش آرامش پیدا میکند.» بخشی از اضطرابها، دغدغهها، حرصها، حسدها و بخلها به خاطر این است که چشم در اختیار نیست و به هرچه نگاه میکنیم طمع میکنیم و حرص میزنیم.
کسی که آرامش میخواهد به هر منظری نگاه نکند خصوصاً صحنه حرام.
آغاز نگاه حرام، شادی و طرب است و پایانش، هلاکت و حسرت.
حیا اثر مهم ایمان
نشانه نمازگزار این است که پاکدامن است و خودش را از انظار آلودگان حفظ میکند. مردی که حیا ندارد و لباس نیمه عریان و بدننما میپوشد یا خانمی که لباس تنگ و بدننما پوشیده است یا کسی که با نامحرم شوخی و خنده میکند آن شرایط ایمان را ندارد.
میگوید نماز خواندیم و اثری ندیدیم. میگوییم نماز واقعی باید خروجی داشته باشد و باید ما را یک گام از بیعفتی دورتر کند تا دیده شویم.
چرا کنترل شهوت؟
شهوت، طغیان گر است. شیطان بَرصیصای عابد، پیرمرد مستجابالدعوه را به زنا کشاند.
خدا به بهترین انسانها یعنی رسولالله (ص) دستور میدهد که در بهترین حالتها یعنی قرائت قرآن نیز به خدا پناه ببر!
اسلام قائل به ممنوعیت شهوت نیست بلکه میگوید شهوت را باید محدود کرد. میگوید آرایش کن! اما برای شوهر؛ بذلهگو باش! اما برای محارم.
شهوت مدیریتشده، رشد دهنده انسان
از نگاه علم اخلاق، شهوت، از ارکان رسیدن به فضایل اخلاقی است.
در روایات داریم که اگر کسی ازدواج کند دو رکعت نماز او برتر از هفتاد رکعت نماز انسان مجرد است؛ یعنی این ازدواج، تو را رشد میدهد.
در برخی روایات برتر از یک شبانهروز عبادت انسان مجرد معرفیشده است. شهوت مدیریتشده انسان را رشد میدهد.
حیای نابجا؛ ممنوع
حیای نابجا نیز ممنوع است. اسلام دین اعتدال است.
در مقابل همسر حیا لازم نیست. آقایی میگفت من به خانمم میگویم جلوی داماد چادر سر کن! چون غیرتم اجازه نمیدهد. گفتم: تو که هستی که برای دین تعیین تکلیف میکنی؟ اسلام میگوید رعایت حجاب در برابر داماد لازم نیست.
حجاب، مرد یا زن؟
وقتی آیه حجاب نازل شد خدا ابتدا مردها را خطاب قرار داد. حجاب هم برای مرد است و هم برای زن است.
محدوده حجاب در خانمها گستردهتر است ولی مرد نیز مجاز نیست با بدن نیمهلخت بیرون بیاید.
ای پیامبر! به مردان مؤمن بگو چشمهای خود را کنترل کنید و خودتان را بپوشانید.
چرایی کنترل چشم
مرحوم علامه طباطبایی (ره) میفرماید: عمده گرفتاریها و بدبختیهای بشر ناشی از چشم است. غیبتها، تهمتها، به گناه کشیده شدنها، حرصها و دنیاطلبیها ناشی از مهار نکردن چشم است.
چشم، دروازه وجودی شما است. اگر مراقب نبودید فکر و قلب شما آسیب میبیند و در نهایت همه وجود انسان به مصیبت گرفتار میشود.
کنترل چشم و بزرگی
امام صادق (ع) میفرماید: «هیچکسی دین خودش را بهمثل کنترل چشم حفظ نکرده است. اگر چشم از محارم الهی فروافکنده شد آثار بزرگی و عظمت و جلال خدا را در دلت احساس میکنی.»
یعنی اگر چشم را کنترل کردید خدا شما را بزرگ میکند. شرایط سخت است ولی پاداش نیز بزرگ است.
ایمان و طلاق
چرا برخی از خانوادهها متزلزل هستند؟ چرا آمار طلاق در مملکت ما رو به افزایش و ازدواج رو به کاهش است؟ چرا بعد از سی سال زندگی مشترک برخی از زن و شوهرها به یکدیگر بیاعتماد هستند؟
چون ایمان نیست. هر چه ایمان قویتر باشد اعتماد همسران به یکدیگر والاتر است.
عطر زدن زنان
جای عطر برای زن، در خانه است؛ نه در بازار و خیابان و ملأعام. مستحب است برای شوهر خود را معطر و زیبا کند.
خدا در زن جذابیت بالایی قرار داده است. اسلام میگوید: در برابر نامحرم به این جذابیتت نیافزایی!
معنای آزادی
جامعهای که آلوده به گناه نیست سالم است. گناه یعنی انتشار ویروس معصیت در جامعه.
متأسفانه بعد از چهل از انقلاب اسلامی هنوز برخی معنای آزادی را نفهمیدند. گناه و ظلم را آزادی تعریف میکنند.
امیرالمؤمنین (ع) فرمود: آزادی یعنی آزاد بودن از شیطان و تسلیم بودن در برابر خدا. بنده شهوت، ذلیلتر از کسی است که در زندان گرفتار است. او اسیر اندیشه است.
- دسته: عکس نوشته
- بازدید: 1685
رابطه شناخت و ترس از خدا
هرچه مردم، خدا را بیشتر بشناسند حرمتداری میکنند. پیامبر اکرم (ص) میفرمایند: «مَن كانَ بِاللّه ِ أعرَفَ كانَ مِنَ اللّه ِ أخوَفَ»؛ هر کسی خدا را بیشتر بشناسد از خدا بیشتر میترسد.
چرا از خدا بترسیم؟
منظور از ترس، از رحمت و ستارالعیوبی و بخشندگی خدا نیست بلکه باید به اینها امید داشت. هرکجا میگویند بترسید منظور این است که از عدالت خدا بترسید. همان خدای مهربان، احکم الحاکمین نیز هست. اگر یاران امام علی از او میترسیدند به خاطر عدالتش بود ولی کسی از بخشش او هراس نداشت.
رابطه شناخت و پرستش خدا
هر چه شناخت مردم نسبت به خدا بیشتر میشود اظهار نیازشان بیشتر و عبادتشان جدیتر میشود.
امام علی (ع) میفرماید: « أعلَمُ النّاسِ بِاللّه ِ أكثَرُهُم لَهُ مَسألَةً» عالمترین مردم به خدا بیشترین آنها در نیازمندی به خدا است. عالم، ثروت و مسئولِ بامعرفت، بیشتر از دیگران به درگاه خدا احساس نیاز میکند؛ زیرا هر چه خدا بیشتر به او میدهد میداند که صاحب اصلی این مواهب خدا است و بیشتر احساس مسئولیت میکند.
رابطه شناخت خدا و تلاش برای آخرت
هر چه ضریب اعتقادی مردم بیشتر شود تلاششان برای آخرت بیشتر میشود. بندگان خوب خدا دنیا را گذرگاه میبینند. دنیا برای آنها پُل است. خیلیها آمدند و رفتند؛ ما نیز میرویم. دیگران برای ما عبرت شدند و ما نیز برای آیندگان عبرت میشویم.
امام علی (ع) میفرمایند: «عَجِبتُ لِمَن عَرَفَ رَبَّهُ كَيفَ لا يَسعى لِدارِ البَقا» من تعجب میکنم از کسی که خدا را شناخته و برای آخرتش کار نمیکند.
هیچ طاعتی را سبک نشمارید
خدا رضایتش را در اطاعتش قرار داده است. او زمانی راضی میشود که از او اطاعت کنیم. کدام اطاعت مورد رضایت او است؟ نمیدانیم. پس هیچ طاعتی را سبک نشمارید.
رابطه شناخت خدا و بینیازی از مردم
قطعاً کسانی که معرفتشان به خدا بیشتر شد وابستگیشان به مردم کمتر میشود.
امام علی (ع) میفرمایند: « مَنْ سَكَنَ قَلْبَهُ العِلْمُ بِاللّهِ سَكَنَهُ الغِنى عَن خَلْقِ اللّهِ » خدا بینیازی از خلق را در قلب او مستقر میکند.
احساس وابستگی میکنیم چون به خدا وابسته نشدهایم. اینگونه است که نوسانات اجتماعی ما را به هم میریزد.
رابطه شناخت خدا و تسلیم مقدرات الهی شدن
امام صادق فرمودند: «إنَّ أعلَمَ النّاسِ بِاللّه ِ أرضاهُم بِقَضاءِ اللّه ِ» هرچه معرفت و شناخت شما نسبت به خدا بیشتر شود رضایتتان به مقدرات الهی بیشتر میشود. در برابر خواست خدا تسلیم میشوید.
اگر خدا را شناختی حتی اگر سرطان هم بگیری در نمازت اثری نمیگذارد.
کار فرهنگی؛ اولین دستور خدا
اگر دارایی، نیروی انتظامی، آموزشوپرورش و ارگانهای اجتماعی دیگر میخواهند موفق باشند باید کار فرهنگی کنند. هرچه ضریب فرهنگ دینی گسترش پیدا کند مردم به وظایف خود عمل میکنند و آمار تخلف، جرم و جنایت در کشور کاهش پیدا خواهد کرد. کسی که با دستخالی اقدام به کار خلاف میکند هم دستش خالی است و هم اندیشهاش. لذا فقر فرهنگی معنایش مساوی با فحشاء است؛ نه هر فقری.
- دسته: عکس نوشته
- بازدید: 1628
توکل و تأمین زندگی
هرکسی به خدا توکل کرد خدا نیز او را تأمین میکند. تأمین نیستیم؛ چون به خدا متوکل نیستیم. نمازخواندن بهتنهایی نشانه متوکل بودن نیست. گاهی اوقات نماز شب میخوانیم ولی بهاندازه پول داخل حسابمان به خدا توکل نداریم. تمام واجبات را انجام میدهیم ولی درجاهایی که میگویند برای خدا به صحنه بیایید نمیآییم.
قناعت و سیری
هرکسی قناعت کند سیر خواهد شد. امروز ثروتمندان گرسنه روحی کم نیستند. مال و اموال شما را بینیاز نمیکند. امیرالمؤمنین (ع) فرمود: آن چیزی که شما را بینیاز میکند قناعت است.
راهکار رسیدن به قناعت این است که در مسائل مالی به یک طبقه پایینتر نگاه کنید. این راهکار، منافاتی با تلاش در زندگی ندارد ولی مشکل اینجا است که وقتها صرف دنیا میشود و از آخرت باز میمانند.
نتیجه چشم پوشی از کار حرام
حضرت یوسف (ع) برای خدا از خلوت زلیخا فرار کرد. خدا سالها بعد زلیخا را زیباتر و جوانتر و بهتر از گذشته به یوسف برگرداند. این کار خدا است.
در روایت داریم اگر برای خدا از حرامی گذشتید خدا بهتر از آن به شما میدهد. اگر از کاسبی حرام یا رفتار غلطی برای خدا گذشتی خدا باب جدیدی را برایت باز میکند.
سه چیز در پی سه چیز
امام صادق فرمودند: اگر خدا سه چیز به کسی بدهد نتیجهاش سه چیز دیگر است که حتماً به آن خواهد رسید:
اگر خدا توفیق دعا را به کسی بدهد اجابت نیز به دنبالش میآید.
کسانی که خدا به آنها توفیق سپاسگزاری داده است خدا به آنها زیاده بخشی میکند.
هرکسی به مقام توکل رسید او را تأمین میکنند.
معنای تأمین زندگی
خداوند میفرماید اگر توکل کردید زندگی شما را کفایت میکنم معنای تأمین، شخصی مانند اباذر است که دو قرص نان بیشتر در خانهاش نیست ولی هزار سکه طلای معاویه را به نظر نمیگیرد.
روح تو را سیراب میکند. دنیا نزد تو کوچک میشود. دیگر دنیا را حساب نمیکنی.
سفره شرم
یکوقتی با مرحوم آیتالله والد جایی مهمان بودیم. صاحبخانه ندانسته گفت: ببخشید این سفره شرم است. حاجآقا بسیار ناراحت شدند. گفتند: نعمت خدا است. ما زبان سپاسگزاری یک نان خالی را نیز نداریم.
مرحوم آقای حاج شیخ (جد ما) هر جا میرفتند تا میزبان میگفت: قابل شما را ندارد. ایشان میگفتند: ما قابلیت نعمت خدا را نداریم. این چه حرفی است میزنید؟ نعمت خدا را خفیف نکنیم.
روز مبادا
هرکسی میخواهد در زندگی در نماند چه جوانی و چه پیری و چه بازنشستگی چه زمانی که سرکار هستید روی خودتان و پولهایتان حساب باز نکنید. طرف میگوید پول گذاشتم سپرده برای روز مبادا. یک آلزایمر میگیری و پولهایتان را میخورند و تو را خانه سالمندان میگذارند.
خدا را فراموش نکن. اگر اینطور شد خدا تو را کفایت میکند.
قویترین مردان
پیامبر با ابوذر فرمودند: هرکسی که دوست دارد قویترین مردم باشد باید به خدا توکل کند. خدا او را حمایت و پشتیبانی میکند و روح قوی و منش قوی در زندگیشان خودش را نشان خواهد داد.
امام از مصادیق متوکلین الی الله بود. فرموده بودند: که اگر در جنگ همه کنار بروند من میمانم.
متوکل یا متأکّل؟
بین متوکل و متأکّل فرق است. روزی پیامبر (ص) افرادی را دیدند که کار نمیکنند. پرسیدند: چرا کار نمیکنید؟ گفتند: ما متوکل به خدا هستیم. فرمودند: شما متأکّل به خدا و سربار او هستید. این تصور نیز غلط است که انسان تنبل بیکار بنشیند و بگوید توکل بر خدا کردم خدا مرا تأمین میکند.
متوکل یعنی برای خدا کار کند و مسببالاسباب را خدا بداند.
- دسته: عکس نوشته
- بازدید: 1184
طلبکار خدا نیستیم
اگر خدا یک لحظه ما را به حال خودمان رها کند نه ثروت و نه قدرت نمی تواند ما را حفظ کند.
پایان زندگی شاه و دربهدریهایی را که کشید بخوانید! میگفت: التماس میکردیم امریکا ما را بپذیرد و نپذیرفت. او را نپذیرفتند تا در غربت مُرد.
به امریکا متکی شدی؟ خدا را فراموش کردی؟ تو را به همو واگذار میکنیم.
فرعون را وسط نیل جمع کردند زیرا عامل اصلی استکبار فرعون دریای نیل و زمینهای حاصلخیز اطرافش بود.
اول خوبیها
امیرالمؤمنین (ع) فرمود: حتی در امربهمعروفها و نهی از منکرهایتان اول خوبیها را ببینید. بالاخره این فرد خطاکار، کارهای خوبی نیز دارد. اول خوبیهایش را بگو و بعداً بدیهایش را بازگو کن.
در حالات حضرت مسیح است که با حواریون از مسیری عبور میکردند سگی کنار جاده افتاده بود و بوی بدی میداد. هرکسی در مورد بدیهای آن چیزی میگفت. حضرت عیسی فرمود: چه دندانهای سفیدی دارد.
اعتقادات، هدف اصلی دشمنان
در همه زمانها اینگونه بوده است دشمنان دنبال شما هستند و میخواهند عقاید شما را بگیرند. خدا میفرماید: «يُرِيدُونَ لِيُطْفِئُوا نُورَ اللَّهِ بِأَفْوَاهِهِمْ»
در این شبکههای مجازی و ماهوارهای بهطور گسترده در دنیا کار میکنند و تهمت و افترا میزنند و از خدا تا دیگر افراد را مورد اتهام قرار میدهند.
تمام این تلاشهایشان این است اصل اعتقادات مردم را خراب کنند.
خطاهای مسئولین و نخبگان
اگر منِ طلبه در این لباس خطا کردم ربطی به امیرالمؤمنین (ع) ندارد. تخلف چند مدیر نالایق ربطی به نظام جمهوری اسلامی ندارد. اصل نظام و اسلام را به این بهانه میخواهند زیر سؤال ببرند.
پسر نوح اگر بد شد چه ربطی به او دارد؟ آیا نوح باید زیر سؤال برود؟
خدا میفرماید: روز قیامت هر فردی را از خودش میخواهیم.
شناخت راه با شناخت دشمن
اگر کسانی که با من زاویه گرفتند مؤمن متدین و پاک و ولایی و بااخلاق هستند باید ببینم چه کردم با من دشمن هستند؟ ولی اگر کسانی که با شما زاویه دارند کسانی هستند که با خدا و دین زاویه دارند دلیل بر سلامت شما است.
امام میفرمودند: باید زمانی نگران باشیم که دشمنان از ما تعریف کنند.
اگر روزی دشمنان صاحبالزمان (ع) از شما تعریف کردند ببینید چه کردید که او از شما راضی است؟
منشأ تمام آسیبها
هر جا داریم آسیب میبینیم به خاطر دور شدن از خدا است. اگر کسی موردی سراغ دارد ارائه کند که یک مسلمان متدین واقعی! سر مردم کلاه گذاشته باشد. محاسن داشتن امتیاز است ولی دین نیست. دین مجموعه باورهای مذهبی است که باید شاکله زندگی را سامان دهد.
ما از بیدینی ضربه میخوریم. کسی که بیتالمال را مال غارتی حساب میکند بیدین است. آدم دیندار احساس تکلیف میکند. ثروتمندی که مردم را تحتفشار میگذارد از خدا نمیترسد.
سرنوشت انقلاب
شخصی گفت: سرنوشت این انقلاب چه میشود؟
گفتم: سرنوشت خدا چه میشود؟ چرا خودت را باختی؟ محکم و استوار باش!
خدا به پیامبر میفرماید: « فَاستَقِم كَما أُمِرتَ»
امام را سال 42 تا سر حد اعدام پیش بردند و بعد ایشان را تبعید کردند و دشمن با دست خودش امام را جهانی کرد و دنیا امام را شناخت.
وحدت؛ رمز پیروزی انقلاب
قبل از انقلاب، خانهها با نفت و کپسولهای گاز گرم میشد. به خاطر اعتصاب کارگران شرکت نفت، مردم ساعتها در صف بودند. شاهد بودم که مردم، اگر برای آن شب، سوخت داشتند به همسایههایی که سوخت نداشتند میدادند. امروز هم مردم باید به مشکلات یکدیگر توجه کنند.
امام فرمودند: این انقلاب به ثمر نرسید مگر به خاطر دو اصل توجه به اسلام و وحدت کلمه.
عزتمندی مسلمانان و شیعیان جهان
سال 89 در جلسهای بودیم که عالم طراز اول اهل سنت لبنان میگفت: تا قبل از انقلاب اسلامی، پستترین و پایینترین شغلها را در لبنان به مسلمانان میدادند و جایگاههای مهم در دست مسیحیان و یهودیان بود.
یکی از شیعیان قطیف میگفت: تلاش کنید حج تعطیل نشود. تا زمانی که ایرانیان به حج میآیند وهابیها نمیتوانند بر شیعیان این منطقه فشار بیاورند.
شیعیان در بحرین و یمن و حتی کشورهایی اروپایی همین وضع را دارند. این از برکات جمهوری اسلامی است.
عزتمندی ایرانیان
امام میفرمودند: قبل از انقلاب، اگر یک افسر ایرانی سگ آمریکایی را میکشت در دادگاه آمریکایی محاکمه میشد ولی اگر یک سرباز آمریکایی افسر ایرانی را از بین میبرد در ایران حق محاکمه ندارند. اینگونه سلطه پیدا کرده بودند.
هماکنون دنیا روی ایران بهعنوان یک ابرقدرت حساب میکند و حرکتهای ایران تأثیرگذار است.
خودباوری و اعتمادبهنفس ملی
در جزئیترین کارها وابسته بودیم و هماکنون در بخشهای مهمی به خودکفایی رسیدهایم. کلمه «ما میتوانیم» در این مملکت رقم خورد. در بسیاری از عرصهها مردم نشان دادند که توانمندی دارند و لیاقت و استعداد ایرانی شکوفا شد. هرچند باید تلاش کرد نواقص را نیز برطرف کرد.
تقویت ایمان و سلامت روح و اندیشه
آیتاللهالعظمی مکارم مینویسند: «در برخی شهرهای این مملکت، آمار شرابفروشیها بیشتر از نانواییها بود.»
در شیراز زشتترین عمل منافی عفت را با عنوان «جشن هنر» در انظار عمومی به نمایش گذاشتند. کاری که امروز بعد از چهل سال خود کشورهای غربی در شبکههای داخلیشان نمایش آن را ممنوع میکنند.
امروزه اعتکافها، مراسم و مناسبتها، انس با قرآن و فعالیتهای مذهبی در مدارس و مساجد نشاندهنده رویشهای انقلاب است.
حضور مردم و مردمسالاری
امروز مردم، متولی امر خودشان هستند و در صحنه حضور پیداکردهاند.
الآن هم عرض میکنم که سرنوشت شما به دست خودتان است. در رأی دادنها دقت کنید! گاهی اوقات غفلت میکنید و چوبش را میخورید و بعداً میگویید چرا اینطور شد؟
کسی که رأی نداده است فرصت را برای دیگری با رأی اشتباه فراهم میکند. دیگران را آگاهی بدهید که با بصیرت رأی بدهند. رأیی بدهند که بتوانند در قیامت پاسخگو باشند.
خودکفایی حتی در ساخت ابزار جنگی
امروز ایران برای دشمنان یک تهدید است. قرآن میگوید: با قدرت و توان کامل در برابر دشمن ظاهر شوید.
برخی ناامیدانه میگویند: قدرت در دست انسانهای زورگو است و آنها هر زمانی بخواهند جنایت میکنند.
ما میگوییم: به همین خاطر در برابر این دشمن باید قوی بود. او باید از ما حساب ببرد.
مسئولان، حمایت مردم را پای خودشان نگذارند
مردم ما شریف هستند و در بزنگاهها خودشان را نشان دادند. آنها نهم دی به صحنه آمدند. معنایش این است که بار مسئولین ما سنگین شد. مسئولین نیز این حضور در صحنه را بهحساب حمایت از شخص نکنند. مردم از اصل نظام و اسلام دفاع میکنند و در راهپیماییها حضور میلیونی دارند.
مردم هستند و مسئولین نیز باید مراقب باشند.
- دسته: عکس نوشته
- بازدید: 1638