05
01
04
03
02

استاد شیخ علیرضا حدائق جمعه 19 مهر 98 در ادامه سلسله مباحث «عوامل عاقبت‌به‌خیری» و در ادامه موضوع جلسه گذشته به مبحث «ترس از خدا» پرداختند.

مهم‌ترین مطالب:

یادمان رفته است

از دوربین‌های مداربسته خجالت می‌کشیم ولی از دوربین خدا خجالت نمی‌کشیم.

اگر جایی صدایمان را ضبط کنند با احتیاط حرف می‌زنیم غافل از این‌که بی توقف، ریزودرشت سخنان ما را ضبط می‌کنند؛ «وَ إِنَّ عَلَيْکُمْ لَحافِظينَ کِراماً کاتِبينَ»

فراموش کرده‌ایم.

خوف از مقام خدا، غفلت زدا است.

خودم دیدم

امیرالمؤمنین (ع) می‌فرماید: در روز قیامت، قاضی پرونده‌هایتان کسی است که خودش شاهد اعمال بوده است.

خدا، قاضی پرونده‌ها است و می‌فرماید: من خودم شاهد بودم.

علامه طباطبایی در هفته آخر عمرشان در پاسخ به درخواست نصیحت، این آیه را خواندند: «أَلَمْ يَعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ يَرَى»

ای انسان! نمی‌دانی خدا تو را می‌بیند؟

منتظر تأثیر نباش!

از تذکر ناامید نشوید. نگویید که موعظه در فلانی اثر نمی‌کند.

تو برای خدا بگو! اثرگذارنده، خدا است.

خداوند به پیامبر (ص) می‌فرماید: «وَمَا رَمَيْتَ إِذْ رَمَيْتَ وَلَكِنَّ اللَّهَ رَمَى»

تو تیر بینداز! خدا هدایت می‌کند.

تو نیکی می کن و در دجله انداز که ایزد در بیابانت دهد باز

ترس و شهوت

ترس از مقام خدا، شهوت‌ها را مدیریت می‌کند.

امام علی (ع) می‌فرماید: «نِعْمَ الحاجِزُ عنِ المَعاصي الخَوفُ»

ترس از خدا، بهترین نگه‌دارنده شما از گناهان است.

اگر از مقام الهی بترسی در بدترین شرایط نیز قرار بگیری گناه نمی‌کنی.

 جامعه یا تربیت خانوادگی؟

برخی توجیه می‌کنند که جامعه فاسد شده است و جوان‌ها از دین فاصله می‌گیرند.

تربیت‌ها هم رها شده است. تربیت نکرده‌ایم.

اعتقادم این است که در همین شرایط تلخ و سخت اگر کسی اولاد خوبی تربیت‌کرده باشد محال است گناه کند.

در آمریکا و اروپا کسانی را سراغ دارم که نماز شبشان ترک نمی‌شود و در همین شهر ما کسانی هستند که خدا نمی‌شناسند.

photo2019-10-1013-57-19
photo2019-10-1013-57-22
photo2019-10-1013-57-16
photo2019-10-1013-57-10
photo2019-10-1013-56-59

استاد شیخ علیرضا حدائق چهارشنبه 17 مهر 98 در اولین شب دهه دوم ماه صفر در بیان «عوامل عاقبت‌به‌خیری» به مسأله «خداترسی» اشاره کردند.

مهم‌ترین مطالب:

تمام نعمت‌های دنیا و آخرت

امام صادق (ع) تمام نعمت‌های دنیا در دو چیز است:

  • سلامتی
  • امنیت

و تمام نعمت آخرت در یک نعمت خلاصه می‌شود و آن بهشتی شدن است.

این همان عاقبت‌به‌خیری است که همه ما آرزو داریم.

معنای ترس از خدا

چرا باید از خدایی که مظهر رحمت و رأفت است و میلیاردها برابر ما را از خودمان بیشتر دوست می‌دارد بترسیم؟

قرآن می‌فرماید: از مقام خدا بترسید؛ نه از ذات خدا.

مقام الهی یعنی جایگاه عدالت خدا.

در همین دنیا بعضی‌ها که خودشان می‌دانند متخلف هستند، هراس دارند که نزد قاضی بروند.

سرافکنده در برابر عدالت خدا

امام صادق (ع) می‌فرمایند: عابدی به عبادتش مغرور شد.

عرض کرد: خدایا! به عدالتت با ما رفتار کن؛ نه با فضل و رحمتت.

از طرف خدا به یکی از انبیای آن منطقه وحی شد که به او بگو: الاغی داری که سه سال سوارش می‌شوی. اگر بخواهیم با عدالت با تو رفتار کنیم یک جلوه‌اش این است که سه سال هم این الاغ بر تو سوار شود.

تو یک مخلوق و او نیز یک مخلوق است. ارزش تو به عقلانیت تو است و اگر به حاشیه برود از حیوان نیز پایین‌تر می‌روی.

مردم! در برابر عدالت خدا همه باید سر پایین بیندازند. لذا می‌گویند از عدالت خدا بترسید.

جنگ تمام‌عیار

اگر کسی بترسد نفس را مدیریت می‌کند.

خداترسی کنار رفته است که هر کاری می‌کنند.

باید مراقب نفسمان باشیم.

در همه حالات زندگی در میدان جنگ با نفس و شیطان هستیم؛ آن‌هم جنگی که یا باید پیروز شوی یا شکست بخوری و حالت سومی نیز ندارد.

تاآخرین‌نفس زندگی نیز این جنگ ادامه دارد.

قانون مساوات

قانون خدا برای همه یکسان است.

هرکسی از خدا بترسد نجات پیدا می‌کند. میان شهری و دهاتی، غنی و فقیر، عالم و جاهل تفاوتی نیست.

اگر از خدا نترسی هرکسی که باشی زمین می‌خوری.

ابولهب زمین خورد و ابوطالب تا بالاترین درجات رفت. هر دو، عموی پیامبر (ص) بودند.

05
04
03
02
01

استاد شیخ علیرضا حدائق روز یکشنبه 7 شهریور 98 در مهدیه بزرگ شیراز با موضوع «عاشورا و مهدویت» سخنرانی کردند.

مهم‌ترین مطالب:

شبیه ایوب (ع)

امام حسین (ع) فرمودند: برای حضرت ایوب (ع) بعد از سختی‌ها و بلاهای که اتفاق افتاد گشایش و فرج پیش آمد همانند امام زمان (عج) که بعد از دوران طولانی غیبت و سختی‌ها و رنج‌های این دوران به‌وسیله ظهور فرج و گشایش برای ایشان اتفاق خواهد افتاد.

نقش بلا در زندگی انسان‌ها

بلا و ابتلاءات برای مؤمنین امتحان است. خداوند به‌وسیله بیماری‌ها و مشکلات اقتصادی و خانوادگی و... مؤمنین را امتحان می‌کند تا مشخص بشود آیا شکر الهی را به‌جا می‌آورند یا نه؟

بلا وابتلاءات برای اولیای الهی ترفیع درجه و مقام بالاتر نزد خداوند است. سربریده و بالای نی برای آقا امام حسین (ع) و دست جداشده حضرت عباس (ع) برای این بزرگواران رفعت مقام و جایگاه است.

 بلا برای انسان‌های ظالم و بی‌اعتقاد به خداوند و دین و مذهب، نوعی مکافات عمل و ادب کردن او است.

خدا را برای خدا خواستن

حضرت ایوب بعد از همه بلاهای که برای ایشان پیش آمد به محضر خداوند عرض کرد: خدایا گرفتار شدم نگفت خدایا تو مرا گرفتار این بلاها نمودی.

آن حضرت خدا را برای خدا می‌خواست نه برای منافع خود و اموال و خانواده و...لذا در برابر تمام امتحان‌های که شد صبر پیشه کرد و دائماً شکر الهی را به‌جا آورد.  

مراتب انسان‌ها در امتحان الهی

در امتحان‌های الهی مراتب انسان‌ها فرق می‌کند خداوند با توجه به ظرفیت اشخاص آن‌ها را مورد امتحان خود قرار می‌دهد.

امتحان اولیاء خدا خیلی شدیدتر و سخت‌تر از دیگران است همچنان که حضرت ایوب (ع) به انواع بلاها مبتلا شد یا امام حسین(ع) در روز عاشورا بهترین یارانش و نزدیک‌ترین اعضای خانواده‌اش را در پیش روی چشمش قطعه‌قطعه کردند.

 استجابت دعا به سبب فضل و رحمت خدا

اگر دعای کسی مستجاب شد نباید این تصور برایش حاصل بشود که استحقاق استجابت دعا را داشته است چون خداوند به سبب فضل و رحمت خود دعای ما را مستجاب می‌کند نه این که لیاقت و شایستگی ما باعث شده که دعای ما به اجابت برسد.  

04
03
02
01
05

استاد شیخ علیرضا حدائق روز شنبه 6 شهریور 98 در مهدیه بزرگ شیراز با موضوع «عاشورا و مهدویت» سخنرانی کردند.

 

نکات مهم این سخنرانی:

?مانند مسیح (ع)

امام صادق (ع) می‌فرمایند: در مورد  امام زمان (عج) همانند حضرت مسیح (ع) اختلاف می‌شود.

گروهی می‌گویند اصلاً متولد نشده است و گروهی دیگر میگویند متولدشده ولی از دنیا رفته است و عده‌ای میگویند امام یازدهم (ع) اصلاً فرزندی نداشته است.

?افتخار به بدی

بشریت اگر از تعالیم دینی فاصله گرفت گاهی اوقات آن‌قدر سقوط می‌کند که دست به قتل نماینده خاص خداوند یعنی پیامبر الهی میزند و بدتر از آن، زمانی است که به این کار افتخار نیز می‌کند.

?خوبی و بدی، بدون مرز

خوبی همانند بدی مرز ندارد.

 اگر کسی در مسیر بدی قرار گرفت به ‌جایی می‌رسد که از انجام هر کار ناپسند و قبیح ابایی ندارد.

 مانند آل امیه که فرزند رسول خدا (ص) و امام معصوم (ع) را به شهادت رساندند و به این کار افتخار می‌کردند و حتی روز عاشورا به شکرانه این جنایت، روزه گرفتند.

? قاطعیت در گفتن سخن حق

اگر کسی در برابر حق، حرف باطلی می‌زند باید با قاطعیت سخن حق را گفت و ساکت نشد.

همان‌طور که خداوند در مقابل کسانی که با افتخار می‌گفتند حضرت عیسی (ع) را به قتل رساندیم، با صراحت در جواب این باطل آن‌ها فرمود: «وَمَا قَتَلُوهُ وَمَا صَلَبُوهُ وَلَكِنْ شُبِّهَ لَهُمْ»(157 سوره نساء)

?تلاش بی‌نتیجه

تلاش دشمنان برای از بین بردن حضرت مسیح (ع) که حجت خداوند بود بی‌نتیجه واقع شد و خداوند حجت خود را از دست آن توطئه گران نجات داد.

 «وَ كانَ اللَّهُ عَزِيزاً حَكِيماً»(158 سوره نساء‎)

04
03
02
01

استاد شیخ علیرضا حدائق در ادامه سلسله مباحث «مهدویت» در مهدیه بزرگ شیراز به مساله «فواید و برکات غیبت امام زمان (عج)» پرداختند.

مهم ترین مطالب:

?روحیه تلاش‌گر

یکی از فواید غیبت، نگه‌داشتن جامعه از نگرانی و سرخوردگی است.

آن‌هایی که منتظر هستند، روحیه شادابی دارند.

برخی فکر می‌کنند انتظار یعنی واماندگی و کار نکردن.

شما وقتی منتظر آمدن یک مهمان به خانه خود هستید شرایط را آماده می‌کنید.

انسان‌های منتظر، روحیه تلاش‌گری دارند، زیرا بر این باورند که امام بر اعمال آن‌ها ناظر است و روزی ظهور خواهد کرد.

?بلاگردان

امام زمان (عج) در معرفی خود می‌فرمایند: «أَنَا خَاتِمُ الْأَوْصِیَاءِ وَ بِی یَدْفَعُ اللَّهُ الْبَلَاءَ عَنْ أَهْلِی وَ شِیعَتِی»

من خاتم اوصیاء و آخرین امام هستم و خدا به‌واسطه من، عذاب را از خانواده و شیعه من دفع می‌کند.

بسیاری از بلاها به برکت گُلِ روی امام زمان (عج) از شیعیان دفع می‌شود.

ما رهین لطف و محبت و احسان حضرت هستیم.

?شاهد بر بشریت

حجت خدا، یکی از ناظران بر اعمال مردم هر عصری است.

خدا می‌فرماید: در روز قیامت هر امتی را با شاهدش می‌آوریم.

امروز شاهد بر بشریت، امام زمان (عج) است. لذا بر اعمال و رفتار انسان‌ها نظارت دارد.

خود حضرت در توقیعی می‌فرمایند: فَاِنّا يُحيطُ عِلمُنا بِاَنبائِكُم وَ لايَغرُبُ عَنّا شَي‏ءٌ مِن اَخبارِكُم؛ ما از اخبار و اوضاع شما کاملاً آگاهیم و هیچ یک از آنها بر ما پوشیده نیست.

ما همه کارهای شما را به اذن الهی می‌دانیم.

?ناظر بر اعمال

مرحوم آیت‌الله شیخ ابوالحسن حدائق (ره) در درس اخلاقشان می‌فرمودند: آقایان طلاب! وای به حال کسی که در روز قیامت، امام زمان (عج) از او شاکی باشد.

در تربیت انسان‌ها، توجه به نظارت امام، بسیار کارساز است.

امام رضا (ع) فرمودند: کارهایتان هر صبح و شام بر ما عرضه می‌شود.

Shahid

شهادت پایان نیست آغاز حیات ابدی است،
شهادت باختن نیست یافتن است.
شهید واصل‌شده به همه امتیازات و جان را داده و جانان را گرفته است.
شهید بازنده نیست، برنده است.

05
04
03
02
01

استاد شیخ علیرضا حدائق روز دوشنبه 1 مهر 98 در ادامه سلسله مباحث «عوامل آرامش بشر در زندگی» با توجه به تقارن هفته جاری با هفته دفاع مقدس به شرح آیه 170 سوره آل‌عمران و بررسی اوصاف و جایگاه بلند شهید پرداختند.

مهم‌ترین مطالب:

?نهایت شادمانی

انسان‌ها هم در زمان حیاتشان و هم برخی، بعد از حیات، گرفتار خوف و حزن هستند.

نمازهای نخوانده؛ روزه‌های نرفته و واجبات ادانشده به گردن دارند.

تازه اول مردن، اول حسرت آن‌ها است؛ و لذا یکی از اسامی قیامت «یوم الحسرة» است.

اما شهدا، کسانی هستند که خوف و حزن در آن‌ها راهی ندارد.

بر اساس آیه 170 سوره آل‌عمران

?بالاترین رتبه

در زمان رسول خدا (ص) شخصی زیاد دعا می‌کرد: «اَللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ خَيْرَ مَا تُسْأَلُ» یعنی خدایا! بهترین چیزهایی که دیگران از تو می‌خواهند درخواست می‌کنم.

پیامبر (ص) دعای این فرد را شنیدند و فرمودند: «خَيْرَ مَا تُسْأَلُ» شهادت است.

بالاتر از شهادت، امتیازی و رتبه‌ای نیست.

?این‌گونه دعا کنیم

مرحوم آیت‌الله حدائق (ره) می‌فرمودند: در اماکن مقدس و زمان‌های حساس، این‌گونه دعا کنید: « اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ خَيْرَ مَا سَأَلَكَ مِنْهُ عِبَادُكَ الصَّالِحُونَ»

خدایا بهترین چیزهایی که بنده‌های خوبت از تو می‌خواهند در این زمان و مکان مقدس به من عنایت کن!

گاهی اوقات چیزهایی از خدا می‌خواهیم که نه‌تنها نفعی برای ما ندارد بلکه ممکن است ضرر نیز داشته باشد.

?بالاتر ندارد

شما بخشی از اموالتان را انفاق می‌کنید یا بخشی از وقت خود را برای کار خیر اختصاص می‌دهید.

هیچ‌کس نمی‌تواند بگوید همه زندگی‌ام را برای خدا هزینه می‌کنم.

اما شهید، تمام هستی و بزرگ‌ترین سرمایه‌اش را در راه خدا می‌دهد.

به همین خاطر، رسول خدا (ص) می‌فرمایند: «بالاتر از هر کار نیکی، کار نیک دیگری هست؛ جز شهادت در راه خداوند»

?آرزوی بازگشت به دنیا

بهشتیان، آرزوی بازگشت به دنیا را ندارند؛ زیرا برای رسیدن به اینجا مراحل سختی را طی کرده‌اند.

به فرموده امام سجاد (ع)، زمان مرگ، روز محشر و هنگام ایستادن در برابر میزان الهی، سه لحظه بسیار سخت است.

تنها گروهی که آرزوی بازگشت به دنیا را می‌کنند شهدا هستند.

چراکه می‌گویند: از زمان شهادت، آن‌قدر اکرام و محبت از ناحیه خداوند دیدیم که دوست داریم دوباره تکرار شود.

05
01
04
03
02

استاد شیخ علیرضا حدائق روز دوشنبه اول مهر 98 در ادامه سلسله مباحث «عاشورا و مهدویت» به مسأله «شباهت امام زمان (عج) و حضرت ابراهیم (ع) در کلام امام حسین (ع)» پرداختند.

مهم‌ترین مطالب:

?تولد مخفیانه

ستاره شناسان به نمرود هشدار دادند که کسی متولد خواهد شد که بساط تو را به هم خواهد زد.

به همین خاطر نمرود دقت و نظارت جدی بر زنان باردار داشت.

مادر حضرت ابراهیم (ع)، فرزند متولدشده را به غاری در کوه برد و سال‌ها او را در آنجا بزرگ کرد.

اینکه امام حسین (ع) می‌فرماید: امام زمان (عج) در تولد مخفی به حضرت ابراهیم (ع) شبیه است ازاین‌جهت است.

?خدا مربی می‌شود

فرزندان ما پدر بالای سرشان است و انواع کلاس‌های خصوصی، استاد متبحر، تغذیه سالم و بهداشت را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهیم ولی آن‌گونه که باید بشود نمی‌شود.

اما ابراهیم (ع) از بدو تولد در غار، تنهای تنها با مادر رشد کرد.

این‌گونه است که خدا مربی او شد.

«اتقوا الله و یعلمکم الله» تقوا پیشه کنید خدا مربی شما می‌شود.

?هیچ‌کس نمی‌دانست

بنی‌عباس با روایات متواتری که از پیامبر (ع) و اهل‌بیت (ع) صادر شده بود می‌دانستند آن منجی عدالت‌گستر از کدام‌یک از ائمه (ع) متولد می‌شود. حتی نام و پدر و اجدادشان و اوصاف و قیافه و اسم حضرت نیز آمده بود.

لذا از زمان امام هادی (ع) سخت‌گیری آن‌ها بر ائمه بیشتر شد؛ به حدی که امام هادی (ع) را از مدینه به سامرا آوردند و بیست سال ایشان را تحت نظر قرار دادند.

کار به‌جایی رسید که تا شب تولد امام زمان (عج)، حتی نزدیک‌ترین افراد به بیت ولایت نیز از ولادت حضرت بی‌خبر بودند.

?رشد مخفیانه

سیره زندگی امام زمان (عج) از بدو تولد تا امامت که چهار سال و نیم تقریباً طول کشید مخفی بود.

تا حدی که جعفر کذاب عموی امام عسکری (ع) زمانی که می‌خواست بر جنازه امام نماز بخواند و صاحب‌الزمان (عج) آمدند و او را کنار زدند اصلاً نمی‌دانست ایشان فرزند امام عسکری (ع) هستند.

این دومین شباهت امام زمان (عج) و حضرت ابراهیم (ع) است.

ابراهیم (ع) نیز تا نوجوانی از مردم دور بود؛ زیرا شرایط به‌گونه‌ای نبود که در جامعه قرار بگیرد.

?ابراهیم وار بایستید!

وقتی حق را شناختید با قاطعیت اعلام کنید.

اگر حق با شما است چرا عقب می‌نشینید؟ اهل باطل باید عقب بنشینند.

ابراهیم با صلابت در بابل آمد و در جمع بت‌پرستان حرفش را زد و یک‌تنه در برابر یک امت ایستاد.

طراحی و پشتیبانی توسط گروه نرم افزاری رسانه