استاد شیخ علیرضا حدائق روز دوشنبه اول مهر 98 در ادامه سلسله مباحث «عاشورا و مهدویت» به مسأله «شباهت امام زمان (عج) و حضرت ابراهیم (ع) در کلام امام حسین (ع)» پرداختند.
مهمترین مطالب:
?تولد مخفیانه
ستاره شناسان به نمرود هشدار دادند که کسی متولد خواهد شد که بساط تو را به هم خواهد زد.
به همین خاطر نمرود دقت و نظارت جدی بر زنان باردار داشت.
مادر حضرت ابراهیم (ع)، فرزند متولدشده را به غاری در کوه برد و سالها او را در آنجا بزرگ کرد.
اینکه امام حسین (ع) میفرماید: امام زمان (عج) در تولد مخفی به حضرت ابراهیم (ع) شبیه است ازاینجهت است.
?خدا مربی میشود
فرزندان ما پدر بالای سرشان است و انواع کلاسهای خصوصی، استاد متبحر، تغذیه سالم و بهداشت را در اختیار آنها قرار میدهیم ولی آنگونه که باید بشود نمیشود.
اما ابراهیم (ع) از بدو تولد در غار، تنهای تنها با مادر رشد کرد.
اینگونه است که خدا مربی او شد.
«اتقوا الله و یعلمکم الله» تقوا پیشه کنید خدا مربی شما میشود.
?هیچکس نمیدانست
بنیعباس با روایات متواتری که از پیامبر (ع) و اهلبیت (ع) صادر شده بود میدانستند آن منجی عدالتگستر از کدامیک از ائمه (ع) متولد میشود. حتی نام و پدر و اجدادشان و اوصاف و قیافه و اسم حضرت نیز آمده بود.
لذا از زمان امام هادی (ع) سختگیری آنها بر ائمه بیشتر شد؛ به حدی که امام هادی (ع) را از مدینه به سامرا آوردند و بیست سال ایشان را تحت نظر قرار دادند.
کار بهجایی رسید که تا شب تولد امام زمان (عج)، حتی نزدیکترین افراد به بیت ولایت نیز از ولادت حضرت بیخبر بودند.
?رشد مخفیانه
سیره زندگی امام زمان (عج) از بدو تولد تا امامت که چهار سال و نیم تقریباً طول کشید مخفی بود.
تا حدی که جعفر کذاب عموی امام عسکری (ع) زمانی که میخواست بر جنازه امام نماز بخواند و صاحبالزمان (عج) آمدند و او را کنار زدند اصلاً نمیدانست ایشان فرزند امام عسکری (ع) هستند.
این دومین شباهت امام زمان (عج) و حضرت ابراهیم (ع) است.
ابراهیم (ع) نیز تا نوجوانی از مردم دور بود؛ زیرا شرایط بهگونهای نبود که در جامعه قرار بگیرد.
?ابراهیم وار بایستید!
وقتی حق را شناختید با قاطعیت اعلام کنید.
اگر حق با شما است چرا عقب مینشینید؟ اهل باطل باید عقب بنشینند.
ابراهیم با صلابت در بابل آمد و در جمع بتپرستان حرفش را زد و یکتنه در برابر یک امت ایستاد.
- دسته: عکس نوشته
- بازدید: 1878
استاد شیخ علیرضا حدائق روز یکشنبه 31 شهریور 98 در ادامه سلسله مباحث «عاشورا و مهدویت» به برخی ویژگیهای امام زمان (عج) از زبان امام حسین (ع) اشاره کردند.
مهمترین مطالب:
?وارث شش سنّت انبیاء
امام حسین (ع) فرمودند: قائم ما، شش سنّت از پیامبران بزرگ الهی به ارث برده است:
از نوح (ع)، طول عمر؛
از ابراهيم (ع)، پنهان بودن ولادت و دوری کردن از مردم؛
از موسي (ع)، ترس و غيبت از مردم؛
از عيسي (ع)، اختلاف مردم درباره او؛
از ايوب (ع)، فرج بعد از شدت؛
از محمد (ص)، قيام با شمشير.
وَ عَنِ اَلْحُسَيْنِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ قَالَ: فِي اَلْقَائِمِ مِنَّا سُنَنٌ مِنَ اَلْأَنْبِيَاءِ سُنَّةٌ مِنْ نُوحٍ وَ سُنَّةٌ مِنْ إِبْرَاهِيمَ وَ سُنَّةٌ مِنْ مُوسَى وَ سُنَّةٌ مِنْ عِيسَى وَ سُنَّةٌ مِنْ أَيُّوبَ وَ سُنَّةٌ مِنْ مُحَمَّدٍ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ فَأَمَّا مِنْ نُوحٍ فَطُوْلُ اَلْعُمُرِ وَ أَمَّا مِنْ إِبْرَاهِيمَ فَخِفَاءُ اَلْوِلاَدَةِ وَ اِعْتِزَالُ اَلنَّاسِ وَ أَمَّا مِنْ مُوسَى فَالْخَوْفُ وَ اَلْغَيْبَةُ وَ أَمَّا مِنْ عِيسَى فَاخْتِلاَفُ اَلنَّاسِ فِيهِ وَ أَمَّا مِنْ أَيُّوبَ فَالْفَرَجُ بَعْدَ اَلْبَلْوَى وَ أَمَّا مِنْ مُحَمَّدٍ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ فَالْخُرُوجُ بِالسَّيْفِ .
?چهار نکته از چهارصد پیامبر
لقمان حکیم به فرزندش گفت: من در عمر سههزارسالهام، چهارصد پیامبر الهی را درک کرده و از کلام آنها چهار نکته را دریافت کردهام:
- هنگام نماز، مراقب قلبت باش تا خشوع داشته باشی؛
- وقتی به خانه مردم وارد میشوی چشمهایت را محافظت کن؛
- زبانت را مراقبت کن؛
- در حلال و حرام بودن غذا دقت کن و پای هر سفرهای ننشین.
?ولایت شایستگان
خداوند، ولایت تکوینی را به انسانهای آگاه و فهیم میدهد و آنها نیز با معرفتی که دارند، میدانند از این قدرت الهی چگونه استفاده کنند؟
به همین خاطر، امیرالمؤمنین (ع) که با آن قدرت الهی، درب قلعه خبیر را از جا میکَنَد و در همه جنگها، بزرگترین قهرمان محسوب میشد، در جریان غصب خلافت، به خاطر مصلحت و حفظ اصل اسلام، سکوت کرد.
?عمر طولانی امام زمان (عج)
- اثبات تاریخی: در تاریخ بشریت، افرادی با عمر بسیار طولانی بودهاند.
- اثبات اعتقادی: اراده خداوند به هر چیزی تعلق گرفت، همان میشود. «إِنَّما أَمْرُهُ إِذا أَرادَ شَيْئاً أَنْ يَقُولَ لَهُ کُنْ فَيَکُونُ»
- اثبات علمی: خداوند، قابلیتی به انسان داده است که اگر از بدن خود درست استفاده کند و در شرایط مناسب، از نظر تغذیه و سلامتی قرار بگیرد میتواند سالها به حیات خود ادامه دهد. امام زمان (عج) نیز در عالم خلقت، آگاهترین فرد به استفاده از مواهب الهی است. ازاینرو بدون هیچ مشکلی میتواند قرنها زنده بماند.
- دسته: عکس نوشته
- بازدید: 1795
استاد شیخ علیرضا حدائق روز شنبه 30 شهریور 98 در مهدیه بزرگ شیراز با موضوع «عاشورا و مهدویت» سخنرانی کردند.
مهمترین مطالب:
?مهدیهای دوازدهگانه
امام حسین (ع) میفرمایند: ما اهلبیت (ع)، دوازده مهدی هستیم. مهدی یعنی هدایتکننده.
و بعد برای اینکه شبههای در شناخت اهلبیت (ع) پیش نیاید فرمودند: اولین این دوازده مهدی، حضرت علی بن ابیطالب (ع) و آخرین آنها، نهمین فرزند من است.
امام صادق (ع) در روایتی میفرمایند: «اَوّلُنا مُحَمّد، أوسَطُنا مُحَمّد، آخِرُنا مُحَمّد و کُلُّنا محمد»
?برکات زمان ظهور
امام حسین (ع) میفرماید: دوازدهمین امام، با قیامش، زمین را احیاء میکند.
بشر بعد از ظهور، از نظر علمی جهش بیش از 13 برابری میکند. در روایت آمده است که تمام علم 27 حرف است و تا قبل از ظهور امام، مردم تنها به دو حرف پی میبرند.
در زمان ظهور امام زمان (عج) زمین از نظر فیزیکی تغییرات اساسی میکند و خیر و برکاتش آشکار میشود.
با گسترش علم بعد از ظهور، از منابع و ذخایر زمین، بهرهبرداری میشود.
?زنگ خطر
وجود مؤسسات خیریه و مراکز خدمترسانی، نتیجه عمل نکردن بشریت به وظیفه خود است.
گسترش زندانها و دادگاهها دلیل بر افت اخلاقی بشر در عصر غیبت است.
گسترش مراکز خیریه ازاینجهت ارزش است که عدهای پایکار هستند و کمکهای مردمی را در جای خود توزیع میکنند ولی از جهتی دیگر زنگ خطر است که مردم از هم نوعان خود غافل شدهاند و عدهای اندک، بار زمینمانده آنها را به دوش میکشند.
?یاری به هنگام
ارادت به امام، بدون عمل فایدهای ندارد. فرزدق شاعر به امام حسین (ع) عرض کرد: دلهای کوفیان با شما ولی شمشیرشان علیه شما است.
حبیب بن مظاهر افتخار شهدای عالم و با امام همراه شد ولی سلیمان بن صرد خزاعی، بهموقع، امام را یاری نکرد.
هر دو کشته شدند اما تفاوت میان این دو، از زمین تا آسمان است.
?با امام بودن
با امام بودن، هنر است؛ نه امام زمان را دیدن.
خیلیها امام را دیدند ولی با امام نماندند.
در دعاها رضایت امام زمان (عج) را بخواهیم.
اگر توفیق تشرف هم حاصل شد، چهبهتر.
?ثواب جهاد در رکاب رسولالله (ص)
امام حسین (ع) فرمود: کسانی که در غیبت امام بر دو چیز صبر کنند خداوند ثواب این منتظر را مانند کسی قرار میدهد که در رکاب رسول خدا (ص) به جهاد میپردازد:
1- آزار و اذیتها؛
2- تکذیب و تخریبها.
- دسته: عکس نوشته
- بازدید: 1961
استاد شیخ علیرضا حدائق روز یکشنبه 24 شهریور 98 در ادامه سلسله مباحث «اهمیت و آثار نماز» با تأکید بر آیه 7 سوره محمد به «تأثیرات معنوی نماز» پرداختند.
مهمترین مطالب:
?روش خدا در تربیت
در تربیت، به فرزندانتان شخصیت بدهید!
گاهی اوقات مدیران میخواهند با تهدید و تخریب و توهین، زیرمجموعه خودشان را به انجام کاری دعوت کنند.
از خدا یاد بگیرید که چگونه با بندگانش برخورد میکند.
خدا به بندهاش میگوید: اگر مرا یاری کردید من نیز شما را یاری میکنم.
اینقدر شخصیت میدهد که این کار را برای من انجام بده من نیز برایت انجام میدهم.
?قانون عمل و عکسالعمل
پاداش الهی دقیقاً منطبق با عملکرد انسانها است.
هرگونه عمل کردید پاداش دریافت میکنید. اگر یاری کنید شما را یاری میکنند و اگر رها کردید رها میشوید.
راه پولدار شدن، انفاق برای خدا است. محال است برای خدا هزینه کند و خدا او را تأمین نکند.
اگر میخواهید عزیز شوید برای خدا تواضع کنید.
هرچه اینجا سرمایهگذاری کنید خدا به شما میدهد. البته خدا بسیار بیشتر از عمل فرد، پاداش میدهد.
?به ظاهرت اهمیت بده!
ائمه (ع) هنگام نماز، بدنشان میلرزید و رنگ از رخسارهشان میپرید. میفرمودند: میخواهیم در محضر پروردگار سخن بگوییم.
بعضی از ما با زیرپیراهنی پاره و مهر شکسته و جانماز وارفته نماز میخوانیم یعنی ضعیفترین امکانات را برای نماز میگذاریم.
اگر با همان وضعی که به مسجد میآییم بگویند الآن میخواهیم تو را نزد استاندار ببریم برخی از ما میگوییم سرووضع ما مرتب نیست.
اینگونه است که مزد بیشتر از این دریافت نمیکنیم.
?نماز و رحمت الهی
امام علی (ع) میفرمایند: نماز، سبب نزول رحمت خدا میشود.
در خانه و جامعهای که نماز اقامه میشود رحمت خدا نازل میشود.
در حدیث قدسی است که خداوند میفرماید: وقتی میخواهم بر امتی عذاب نازل کنم آبرودارهایی را نگاه میکنم که در گوشه و کنار جامعه هستند و به برکت آنها عذاب را از جامعه برمیدارم.
?نماز با انسان چه میکند؟
امام علی (ع) میفرمایند: خدا به نمازگزاران سه ویژگی میدهد:
- نیکویی از سرتاپای او را فرامیگیرد.
- ملائکه الله از پایین پای او تا اوج آسمان او را احاطه میکنند.
- وقتیکه نماز انسان تمام میشود و رو از نماز برمیگرداند از طرف خدا به او خطاب میشود: بهسوی چه کسی روی برگرداندی؟ اگر نمازگزار میدانست با چه کسی سخن میگوید هیچگاه از نماز خارج نمیشد.
لِلْمُصَلِّي ثَلاَثُ خِصَالٍ: يَتَنَاثَرُ الْبِرُّ مِنْ عَنَانِ السَّمَاءِ إِلَى مَفْرِقِ رَأْسِهِ، وَتَحُفُّ بِهِ الْمَلاَئِكَةُ مِنْ لَدُنْ قَدَمَيْهِ إِلَى عَنَانِ السَّمَاءِ، وَيُنَادِيهِ مُنَادٍ لَوْ يَعْلَمُ الْمُصَلِّي مَنْ يُنَاجِي مَا انْفَتَلَ
- دسته: عکس نوشته
- بازدید: 2238
استاد شیخ علیرضا حدائق شنبه 23 شهریور 98 در ادامه جلسات گذشته به مسأله «اهمیت و آثار نماز» پرداختند.
مهمترین مطالب:
?هرچه کُنی به خود کُنی
شخصی در مدینه این آیه را زیاد میخواند: «إِنْ أَحْسَنتُمْ أَحْسَنتُمْ لأَنفُسِکمْ وَإِنْ أَسَأْتُمْ فَلَهَا» اگر خوبی کردید به خودتان کردهاید و اگر بدی کنید به خودتان برمیگردد.
همسایه یهودی او شنید؛ خواست تنبیهش کند. غذای مسمومی تهیه کرد و به در خانهاش برد.
آن مسلمان، غذا را سر زمین برد و هنگام استراحت، خواست غذا بخورد که دو جوان رسیدند و گفتند: ما گرسنه هستیم و به ما غذا بده. غذای خودش را به آنها داد.
غروب که به خانه برگشت صدای شیون از خانه همسایه بلند بود. علت را پرسید گفتند اینها دو پسر داشتند که سالها به مسافرت رفته بودند و بهمحض اینکه به منزل رسیدند مردند.
برای عرض تسلیت به خانه همسایه رفت. جسد دو جوان را دید و شناخت.
تا زن یهودی او را دید گفت: تو زندهای؟ ناهارت را نخوردی؟
گفت: ناهار مرا این دو جوان خوردند. من نمیدانستم بچههای شما هستند.
زن یهودی به سر زد و به صدق این آیه رسید.
در تاریخ آمده است که همین آیه، سبب مسلمان شدن این خانواده شد.
?فلسفه آفرینش
آثار نماز برای خود انسان است.
قرآن میفرماید: اساساً انسانها و جنیان را برای عبادت و پرستش آفریدیم.
امام صادق (ع) میفرماید: منظور از عبادت، معرفت است.
خروجی نمازتان باید معرفت بیشتر باشد. نمازی که باعث شناخت خدا نشود آن نمازی نیست که خدا مدنظر دارد.
?بشناسد میپرستد
امام حسین (ع) میفرمایند: ای بشریت! خدا انسانها را نیافرید مگر برای معرفت.
ما را خلق کردهاند که شناختمان را توسعه بدهیم. عبادت، وسیله است.
رفتارهای اجتماعی سالم و کارهای خداپسندانه باید ما را در همین چارچوب حرکت بدهد.
امام فرمود: هرچه معرفت انسانها بالاتر برود بندگی آنها بیشتر میشود.
دیدید بعضیها در بندگی خدا سست هستند به این دلیل است که معرفت و شناختشان ضعیف است.
أَيُّهَا اَلنَّاسُ إِنَّ اَللَّهَ جَلَّ ذِكْرُهُ مَا خَلَقَ اَلْعِبَادَ إِلاَّ لِيَعْرِفُوهُ فَإِذَا عَرَفُوهُ عَبَدُوهُ
?مهمتر از زیارت امام حسین (ع)!
مرحوم علامه نوری تا اواخر عمرش اگر کسی به ایشان مراجعه میکرد تا میتوانست به کسی ارجاع نمیداد و خودش همراه او میرفت و مشکلش را حل میکرد.
شاگردان به ایشان گفتند: برای شما زیبنده نیست مستقیماً این کار را بکنید. به ما بسپارید!
علامه نوری گفته بودند: سالها باورم این بود که بعد از واجبات، عالیترین عمل استحبابی در اسلام، زیارت کربلای امام حسین (ع) است. چند سال قبل، حدیثی را دیدم که رفع مشکلات مسلمانان را از زیارت امام حسین (ع) نیز مهمتر میدانست.
دلم میخواهد مشکلات مردم را تا خودم میتوانم، انجام بدهم.
?فرزندم از خودم جلوتر
آقایی میگفت شبها که برای نماز شب بیدار میشوم میبینم پسر 16 سالهام در قنوت نماز وتر است.
خیلی خجالت میکشم. با خود میگویم: تو هم سن این بچه که بودی نمازهای صبحت قضا میشد ولی این پسر، نماز شبش قضا نمیشود.
این معرفت است که اگر ایجاد شود دیگر لازم نیست به کسی بگویید نمازش را بخواند یا حجابش را رعایت کند یا حرامخوری نکند.
خودش رعایت میکند.
- دسته: عکس نوشته
- بازدید: 2508
استاد شیخ علیرضا حدائق روز پنجشنبه 21 شهریور 98 در ادامه سلسله مباحث «اهمیت و آثار نماز» نکات مهمی را مطرح نمودند:
مهم ترین مطالب:
?عبادت عاقلانه
شخصی نزد امام صادق (ع) از عبادت زیاد فردی سخن گفت.
امام پرسیدند: عقلش چطور است؟
گفت: عبادت زیاد میکند.
حضرت فرمود: معیار پاداش خدا در روز قیامت، نسبت به اعمال مردم، عقل و معرفت آنها است.
?کار زیاد یا خوب؟!
خدا، عمل زیاد نمیخواهد بلکه عمل خوب میخواهد.
پیامبر (ص) به امام علی (ع) فرمود: یا علی! اگر دیدی مردم به کارهای زیاد، سرگرم هستند تو به کارهای خوب بپرداز!
عمل کم ولی با کیفیت بارزش تر از عمل بیکیفیت است.
?ایکاش الاغی داشت
امام صادق (ع) فرمودند: فرشتگان دیدند عابدی شب و روزش عبادت خدا است ولی پاداشش اندک است. علت را از خداوند پرسیدند.
از طرف خدا خطاب شد یکی از شما با این عابد همنشین شود. آن فرشته به شکل جوانی درآمد و بر عابد وارد شد.
بعد از چند روز مأنوس شدن، سر حرف را باز کرد و گفت: این همه خدا را میپرستی از خدا چیزی میخواهی؟
گفت: ایکاش خدای ما الاغی داشت تا این چمنها و سبزهها را میخورد تا این علفها اینقدر رشد نکند.
آن فرشته فهمید این همه عبادت، معرفت لازم را ایجاد نکرده است.
?نماز یا نرمش؟!
رمز سلامت خانواده در پرتوی نماز است؛ زیرا خداوند میفرماید خانوادهات را به نماز توصیه کن.
البته شاید برخی، نمازشان به عادت تبدیل شده باشد ولی آنچه میگوییم نمازی است که انسان را از زشتیها باز دارد.
مرحوم آیتالله مشکینی (ره) میفرمودند: بعضیها نمازشان نرمش و روزهشان رژیم غذایی است.
درحالیکه باید حال بعد از نماز با حال قبل از نماز متفاوت باشد.
?نماز در حاشیه
یکی از مشکلات ما این است که نماز میخوانیم ولی به اول وقت اهمیت نمیدهیم.
پیامبر (ص) میفرماید: اگر به اول وقت اهمیت ندهید برکت از رزقتان میرود.
طرف میگوید: هر چه میدویم بهجایی نمیرسیم. خب! نمازت را چطور میخوانی؟
نمازت در حاشیه است و انتظار داری خودت در متن باشی؟
?عاقبتبهخیر شوید!
در زندگی، عاقبتبهخیری شرط است درحالیکه عمرتان تمام میشود. پدرانتان رفتند شما نیز خواهید رفت.
این ملک که میبینی گاه از تو و گاه از من / جاوید نخواهد ماند خواه از تو و خواه از من
خداوند رمز عاقبتبهخیری را تقوا نام میبرد و زمینه متقی شدن را نماز میداند.
در همه جای قرآن خدامحور را تقوا قرار داده است.
?به هیچ کس بی احترامی نکن!
ما از تقوای یکدیگر بیخبریم.
امیرالمؤمنین (ع) میفرماید: به هر کسی رسیدید با احترام برخورد کنید. یکوقت همان کسی که به او توجه نمیکنید ولی خدا است و تو بیخبری.
همان حمال بازار و کارگری که زبالهها را جمع میکند سیم او وصل است و خیلیها باید از او تقاضای دعا کنند.
?رمز خوشی و رفاه
پیامبر (ص) فرمودند: امت اسلام در خوشی به سر میبرند تا زمانی که چهار چیز را رعایت کنند:
- تا به یکدیگر محبت میکنند.
- تا به یکدیگر کمک میکنند.
- تا در جامعه از حرام فاصله میگیرند.
- تا زمانی که امانات را ادا کنند.
در ادامه فرمودند: اگر اینها فراموش شود جامعه مبتلا به خشکسالی و گران شدن قیمتها میشود.
خدا برای کسی بد نمیخواهد. شأن خدا دور از آن است که بندهای را بیجهت مکافات کند.
قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ و آله: «لا تَزَالُ أُمَّتِي بِخَيْرٍ مَا تَحَابُّوا، وَأَدُّوا الأَمَانَةَ، وَاجْتَنَبُوا الْحَرَامَ، وَقَرُّوا الضَّيْفَ، وَأَقَامُوا الصَّلاةَ، وَأَتَوْا الزَّكَاةَ، فَإِذَا لَمْ يَفْعَلُوا ذَلِكَ ابْتُلُوا بِالْقَحْطِ وَالسِّنِينَ»
?آیا وظیفه نداریم؟
امام علی (ع) فرمودند: بعدازاین که خدا به پیامبر (ص) بشارت بهشت را داد حضرت، نفس خود را بهسختی میانداخت.
شخصی از حضرت پرسید: خدا که بهشت را برای شما تضمین کرده است.
حضرت فرمودند: آیا من وظیفه ندارم آفریدگار مهربانم را پرستش کنم؟
آیا ما تکلیف نداریم که از او تشکر کنیم؟
- دسته: عکس نوشته
- بازدید: 3034
استاد شیخ علیرضا حدائق روز چهارشنبه 20 شهریور 98 در دهه دوم محرم ، سلسله مباحث «اهمیت و آثار نماز» را آغاز کردند.
مهم ترین مطالب:
?هر روز در خانه بگویید!
پیامبر (ص) فرمودند: آفرین بر پدر و مادری که هر روز در خانه از نماز یاد میکنند و خطاب میکنند: ای اهل خانه! نمازتان نمازتان! زکاتتان زکاتتان! حقوق دیگران را بپردازید. وظایف خود را در برابر خدا انجام دهید.
نیازمندان نیازمندان! نسبت به نیازمندان جامعه بیتفاوت نباشید.
اینها مسائلی است که هر روز باید نسبت به خانواده یادآوری کنیم.
?خسته نشویم
در تذکر دادن خسته نشویم. بسنده نکنیم به اینکه گفتهایم و میدانند.
همانطوری که روزانه نیاز به تغذیه جسم دارید روزانه به تغذیه روح نیز نیاز دارید.
البته باید با زبان خوش، بیان شود. متأسفانه بخشی از ما سلیقه تربیت هم نداریم یعنی روشمان روش خوبی نیست.
به قول آیتالله مطهری برخی امربهمعروفشان، امر به منکر میشود و آنگونه حرف میزنند که طرف مقابل را از دین زده میکند.
?بلند صدا میزدند
تا چند ماه بعد از نزول آیه «وَأْمُرْ أَهْلَكَ بِالصَّلَاةِ وَاصْطَبِرْ عَلَيْهَا» زمانی که پیامبر (ص) می خواستند به مسجد بروند مقابل درب خانه امیرالمؤمنین (ع) و حضرت زهرا (س) که میایستادند بلند صدا میزدند: الصلوة الصلوة
سپس آیه تطهیر را میخواندند و بعدازآن به مسجد میرفتند.
خدا امر کرده است رسول خدا (ص) اهلش را به نماز سفارش کند.
?اول بزرگان
فرزندانتان را به شما پاک تحویل دادند. اگر در تربیت کوتاهی کردید و تزلزل پیدا کردند در قیامت باید پاسخگو باشید.
البته والدین تلاش خود را میکنند ولی فرزند مسیر دیگری را طی میکنند. این بک بحث دیگری است.
مدیران ما باید بحث نماز را اجرایی کنند. وزرای ما باید نماز اول وقت را به زیرمجموعه خودشان یاد بدهند.
پدر، باید اول خودش به نماز بایستد تا فرزندان یاد بگیرند.
?رها کردهاند
خانواده، مهمترین زمینه امربهمعروف و نهی از منکر است.
قرآن به پیامبر (ص) میفرماید: خانوادهات را دریاب!
بخشی از ناهنجاریهای اجتماعی ریشه در خانواده دارد.
خانوادهها رها کردهاند و آنوقت حرف متدینین اثری نمیگذارد.
بارها به مسئولین آموزشوپرورش عرض کردهام: این دانش آموزان معلول عملکرد خانوادهها هستند. شما بر خانوادهها اهتمام بورزید. اگر خانواده بفهمد، نتیجهاش تربیت صالحان میشود.
- دسته: عکس نوشته
- بازدید: 1944
استاد شیخ علیرضا حدائق روز سهشنبه 19 شهریور 98 در مراسم شام غریبان امام حسین (ع) در مسجدالنبی (ص) سخنرانی کردند.
مهمترین مطالب
?منفعتطلبی خوب!
حضور شما در جماعت و مجالس و کارهای خیری که انجام میدهید برگرفته از منفعتطلبی است.
اگر منفعتطلبی نباشد هیچ پدری در حق خانواده خودش دلسوزی نمیکند.
اگر آرزو را از انسان بگیرند دست از تلاش میکشد.
بنابراین منفعتطلبی بد نیست ولی باید مدیریت شود. آنچه بد است آرزوهای طولانی است.
?زیانکار واقعی
اگر همه ششدانگ دنیا، متعلق به شما باشد ولی چنانچه آخرت را ببازید زیانکار واقعی هستید.
انسان منفعت دیده، کسی است که آخرت سالم داشته باشد.
در جریان کربلا عدهای زیان کار شدند و عدهای منفعت دیدند.
دوران هر دو به پایان رسید ولی پیروز واقعی در این جریان کیست؟
?اگر به بهشت برسد
امام صادق (ع) میفرماید: مهمترین نعمتهای دنیا، امنیت و سلامتی است و نعمت آخرت یکی بیشتر نیست و آنهم بهشت است.
یعنی اگر کسی به بهشت برسد به همهچیز رسیده و اگر از بهشت بماند از همهچیز مانده است.
خدا میفرماید: شما را به منفعت پرسود راهنمایی میکنم.
?رابطه ایمان و خدمات اجتماعی
زیربنای خدمات اقتصادی باورهای اعتقادی است.
امروز هرکسی که خدمات مالی میکند باور اعتقادی دارد.
کسی را پیدا نمیکنید که بگوید خدا و قیامت و انسانیت را قبول ندارم و پول برای دیگران خرج کند.
لذا امروز اگر بخواهیم مشکلات اقتصادی مرتفع شود باید مشکلات فرهنگی و اعتقادی حل شود.
?پاداش عمل صالح بدون ایمان
اگر کسی ایمان نداشت ولی کار خوب کرد خدا قطعاً اجر او را در این دنیا میدهد و زیر بار منّتش باقی نمیماند.
حضرت موسی (ع) به خدا عرض کرد: چرا به فرعون فرصت دادی؟
خطاب آمد: فرعون سه کار خوب میکند که ما در این دنیا آن را تسویه میکنیم:
- مالیاتی که از مردم میگیرد خرج آنها میکند.
- اهل غذا دادن به دیگران است.
- امنیت را ایجاد کرده است.
خدا اینها را دوست میدارد.
?حفظ دین یا حفظ جان و مال؟!
خدا، ایمان را بر جهاد نفس و مال، مقدم میدارد؛ چون حفظ دین از حفظ مال و جان، مهمتر است.
اگر جانت به خطر افتاد آن را با اموالت حفظ کن ولی اگر دینت به خطر افتاد جان و مالت را برای حفظ آن بده!
در روز عاشورا علاوه بر گذشتن از جان، حتی لباس را از تن شهدا دزدیدند.
این نشان میدهد که اساس، حفظ دین است.
?بهانهای برای بهشت رفتن!
خدا بهشت را به بها میدهد نه به بهانه.
اگر قرار شود حبیب بن مظاهر به بهشت برود و کسی هم که هیچ خدمتی برای دین نکرده است به بهشت برود عین ظلم است.
علیاکبر را به بهشت ببرند و کسی که هیچ خاری برای دین در تنش نرفته است بهشتی شود ظلم است.
?راه گذشتن از جان
جان، بزرگترین سرمایه است.
چطور میشود برخی راحت از جان میگذرند؟
مردم! تا از مال نگذرید نمیتوانید از جان بگذرید.
گذشتن از مال، شما را برای گذشتن از جان تربیت میکند.
بعضی از ما خمس نمیدهیم و به امام حسین (ع) میگوییم: جانم فدایت!
- دسته: عکس نوشته
- بازدید: 2581