استاد شیخ علیرضا حدائق روز جمعه 30 فروردین 98 در همایش مهدی یاوران که به میزبانی بنیاد و موسسه فرهنگی حضرت مهدی موعود (عج) استان فارس در ساختمان در حال احداث مجتمع آموزشی پژوهشی حضرت ولی عصر (عج) برگزار شد سخنرانی کردند.
ضرورت ساخت مجتمع حضرت ولی عصر (عج)
برخی میپرسند: وجود مجموعه مهدویت چه ضرورتی دارد؟ چرا ایجاد اشتغال نمیکنید؟
به نص صریح قرآن و روایات، ریشه مشکلات را گمکردهایم. از کجا ضربه میخوریم؟ منشأ مشکلات اقتصادی و فرهنگی ما کجا است؟
نقل است امام زمان (عج) که بیاید فقیری وجود ندارد ولی چرا امروز باید برای تأمین نیاز فقرا کشکول گدایی به دست گرفت؟ چرا اگر در جایی سیل آمد باید مؤمنین تلاش کنند تا گوشهای از کار از زمین برداشته شود؟
تفاوت این زمانه با زمانه ظهور چیست؟
ضعف فرهنگی، زیربنای مشکلات
ریشه تمام مشکلات، در ضعف فرهنگی و عدم شناخت الگوها است.
قطعاً جامعهای که الگوی خودش را بشناسد خودش کمیته امداد است.
اولویت اصلی مسئولین، باید بالا بردن سطح معرفت مردم باشد.
اولویت، مساجد و مراکز آموزشی است. اگر حمایت کردید ریشه تمام مشکلات خشکیده میشود.
جایی که ریشه فساد و فقر را میخشکاند
شما فکر میکنید منشأ فساد فقر است؟
امروز نیستند کسانی که در ثروت غرقاند و در گناه غوطهور؟
حضرت آیتاللهالعظمی مکارم میفرمودند: زمانی که آیتاللهالعظمی بروجردی شروع به ساختن مسجد اعظم کردند. نق زدنها شروع شد.
مسجد اعظم، در زمان کنونی نیز اعظم است؛ با شبستانهای متعدد در شصت سال قبل. در همان زمان نیز فقر و مشکلات اقتصادی بود.
خبر به گوش آیتالله بروجردی رسید. در جلسه درس اخلاق فرمودند: مردم! من دارم بنایی را میسازم که ریشه فقر و گناه و نابسامانیهای اجتماعی و خانوادگی را میخشکاند. این مسجد، ضامن اقتصاد و فرهنگ شما است.
تدین و تخلف
چند درصد سراغ دارید که آدمهای واقعاً متدین، متخلف باشند؟ یک مورد طلاق کسی ارائه کند که هر دو زن و شوهر باایمان و اخلاق باشند و کارشان به جدایی کشیده شده باشد. یک پرونده در دادگستری مشخص کنید که هر دو نفر انسانهای معتقد خداترس باشند. اصلاً نداریم. هر چه داریم آسیب میبینیم از خدا گریزی و ضعف معرفت است.
مدیر موفق
مدیر موفق مدیری است که ساختار فرهنگی را درست کند که اگر درست شود ادارات ما، نظم ما، وظیفهشناسی و دقت در بیتالمال درست میشود.
قرآن میفرماید: کسانی که به آنها قدرت و فرصت دادیم در چهار جا استفاده میکنند. ابتدا میفرماید: نماز را بر پا میدارند و زکات میدهند. یعنی اول کار فرهنگی میکنند. کار اقتصادی و اجتماعی، بعد از نماز است.
شناخت امام زمان (عج)
اگر فرزندان ما با دین و مکتب اهلبیت آشنا شدند دیگر لازم نیست شما به آنها تذکر بدهید. به تعبیر سیدالشهدا اگر بامعرفت شد خودش بندگی میکند.
قطعاً جوان ما اگر امام زمانش را بشناسد هر جای دنیا هم که باشد رنگ نمیبازد.
آنکسی که اعتقاد دارد بار معرفتی بالایی دارد؛ التماس میکند که به دیگران کمک کند ولی کسی که معرفت ندارد التماسش هم بکنید کمک نمیکند.
- بازدید: 705
استاد شیخ علیرضا حدائق روز چهارشنبه 28 فروردین 98 در ادامه سلسله مباحث «سیمای پیامبر (ص) در قرآن» با توجه به تقارن این روز با میلاد حضرت علی اکبر (ع) نکاتی را در اهمیت جوانی و استفاده از این فرصت بیان فرمودند.
مهم ترین مطالب:
چهار چیز ارزشمند 1- جوانی
امام علی (ع) فرمودند: چهار چیز است که قدرش را تنها چهار گروه میدانند.
«اَلشَّبابُ لا يَعْرِفُ قَدْرَهُ اِلاَّ الشُّيوخُ»
قدر جوانی را پیران میدانند. جوانی چه نعمتی است؟ باید پای صحبت افراد کهنسال نشست.
من موی خویش نه از آن میکنم سیاه / تا باز نوجوان شوم و نو کنم گناه
چون جامهها به وقت مصیبت سیه کنند / من موی، در مصیبت پیری کنم سیاه
موی رنگشده، عزای جوانیِ ازدسترفته است.
چهار چیز ارزشمند 2- عافیت
امام علی (ع): «وَالْعافيَةُ لا يَعْرِفُ قَدْرَها اِلاّ اَهْلُ الْبَلاءِ»
انسانها زمانی قدر عافیت را میدانند که به بلا و مصیبت گرفتار میشوند.
وقتی سیل و زلزله و ... میآید انسان قدر عافیت را میداند.
چهار چیز ارزشمند 3- سلامتی
امام علی (ع): «الصِّحَةُ لا يَعْرِفُ قَدْرَها اِلاَّ الْمَرضى»
زمانی که سروکارت به دارو و بیماری و بدخوابی و کسالت افتاد آنوقت میفهمی که سلامتی چه نعمتی است؟
همه نوع غذایی میخورد و پرهیز نمیکرد ولی الآن به او میگویند بسیاری از غذاهای خوشمزه را نمیتواند بخورد.
چهار چیز ارزشمند 4 – زندگی
حداقل قدر زندگانی را بدانید.
امام علی (ع): «وَ الْحَياةُ لا يَعْرِفُ قَدْرَها اِلاَّ الْمَوْتى»؛ قدر زندگی را مُرده ها میدانند.
پیامبر (ص) فرمود: آرزوی اهل قبور این است که ایکاش تمام دنیا متعلق به ما بود و همه را میدادیم و خدا ما را در دنیا بازمیگرداند و دو رکعت نماز میخواندیم.
تعلیم قرآن و دین به فرزندان
امام علی (ع) در نامهای به امام حسن (ع) مینویسند: «پسرم! من ابتدائا در تربیت تو شروع به آموزش قرآن کردم.»
آقا دانشگاه میرود دو سطر قرآن نمیتواند بخواند. زبان بینالمللی را مانند زبان مادری صحبت میکند ولی زبان دینش را نمیتواند بخواند.
«من اسلام و احکام دین را برای تو بیان کردم.» آن جوانی که خوب تربیت بشود در هر محیطی قرار بگیرد عوض نمیشود.
- بازدید: 890
استاد شیخ علیرضا حدائق روز دوشنبه 26 فروردین 98 در ادامه سلسله مباحث «عوامل آرامش بشر در زندگی» با اشاره به آیه 262 سوره بقره به مساله انفاق پرداخت.
مهم ترین مطالب:
اول به خودت میرسد
برخی تصور میکنند که اگر به کسی محبتی کردهاند صرفاً محبت کردهاند؛ درحالیکه نباید فراموش کرد قبل از محبت کردن، محبت دریافت میکنی.
در روایات داریم خیرِ کاری که میکنید اول به خودتان میرسد. اگر دست کسی را گرفتی در واقع اول دست خودت را گرفتهای.
انفاق همیشگی
انفاق باید استمرار داشته باشد تا نتیجه بگیرد.
چطور هر روز به غذا نیاز داریم؟ روح ما نیز هر روز نیاز به غذا دارد.
با یک انفاق، برای امروز، آرامش رقم زدید و برای آرامش فردا باید فکر انفاقی دیگر باشید.
نشانه بیاخلاصی
میدانید بیاخلاصی کجا خودش را نشان میدهد؟
اگر روزی از انجام کار خوب، اظهار پشیمانی کردید بدانید اخلاص نداشتید؛ مثل اینکه کسی بگوید حیف از خدمتی که به فلانی کردم و وقتیکه برای دیگری گذاشتم یا حیف از عمری که برای همسر و فرزندان تلف کردم.
آدم با اخلاص، محال است از انجام کار خوبی، اظهار پشیمانی کند.
اسلام و فقر
اسلام حافظ شخصیت محرومان است.
اسلام مخالف فقر است و زکات و خمس برای ریشهکن کردن فقر است.
شخصی به امام صادق (ع) عرض کرد: بهتر نبود خدا نصاب زکات را بیشتر ذکر کند تا فقرا بهره ببرند؟
امام فرمود: اگر به همان اندازه که خدا تعیین کرده است زکات و واجبات مالیشان را میدادند فقیری بر روی زمین نمیماند.
کنش و واکنش اعمال
اعمال ما بر یکدیگر اثر میگذارد.
گناهان، اعمال خوب شما را نابود میکنند. اگر در مجلس دعایی معنویتی کسب میکند با اولین خطا آن را نابود میکند.
همچنان که حسنات و کارهای خوب شما، بدیها را از بین میبرد.
- بازدید: 881
استاد شیخ علیرضا حدائق در شامگاه میلاد امام سجاد (ع) پنج شنبه 22 فروردین 98 در حرم مطهر حضرت احمد بن موسی (ع) شاهچراغ سخنرانی کردند.
مهم ترین مطالب:
آرامش و آسایش
نوعاً بخشی از مردم به دنبال آسایش هستند ولی در آسایش آرامش را تعقیب میکنند که نمیرسند.
آسایش یعنی امکاناتی که در خدمت جسم و دنیای بشریت است.
خانههای مرفه، امکانات بروز و تجهیزات مدرن، مظهر آسایش هستند.
ولی وجدان آرام و آسوده را در کجا میتوان پیدا کرد؟
پول و آرامش
خداوند در قرآن برای رسیدن به آن آرامش راههایی بیان فرموده که مهمترین آنها «الا بذکر الله تطمئن القلوب» است.
یاد خدا شما را آرام میکند. پول و مقام و توسعه دنیا اضطرابآور است و شما را آرام نمیکند. دنیایی حسنه است که برای خدا حاصل شود.
پولی ارزشمند است که در اختیار انسانهای صالح و ارزشمند قرار بگیرد وگرنه اگر در دست قارون قرار بگیرد خسران مبین است.
اسلام و سرمایهداری
اسلام با اصل دنیا و ثروت، مخالف نیست بلکه با ثروتی که برای خدا نباشد و مقامی که برای او نباشد و دنیای بدون آخرت، مخالف است.
در دنیا بودن، بد نیست بلکه با دنیا بودن بد است؛ مانند کشتی که اگر در آب باشد ارزش است ولی اگر آب در کشتی باشد نقصان است.
اگر خدا را برای دنیا خواستید مانند همان کشتیای میشود که آب در آن است.
تو امروز بندگی کن!
اولیاءالله نه نگران آینده است و نه درگیر گذشته. میزان حال فعلی است.
راوی عرض کرد: از کجا بفهمیم که خدا توبه ما را پذیرفته است؟ امام فرمود: اگر دیگر به سراغ اشتباهات گذشته نمیروی معلوم میشود که خدا توبه تو را پذیرفته است. این روایت، نشان میدهد میزان حال فعلی است.
تو امروز بندگی کن! خدا نیز خدایی میکند. خدا عبادت آینده را از شما نخواسته است و شما نیز رزق و روزی آینده را از الآن مطالبه نکنید.
سه خصلت اولیاءالله
رسولالله (ص) فرمودند: سه خصلت از صفات اولیاء خدا است؛
- «الثقة بالله فی کل شیء»: در همه کارها اعتمادشان به خدا است و از او انتظار دارند و اگر به مردم نیز مراجعه میکنند مردم را وسیله میدانند. اگر بیمار میشود به طبیب مراجعه میکند و دارو را مصرف میکند و شفاء را از خدا میخواهد.
- «و الغنی به عن کل شیء»: چون بندگی میکنند از غیر خدا بینیاز هستند.
- «و الافتقار الیه فی کل شیء»: در همه امورات زندگی نیازشان فقط به خدا است. خدا به حضرت موسی (ع) فرمود: حتی نمک زندگیات را از من بخواه. تا گفتی خودم، تو را به خودت واگذار میکنند. ما در همهچیز فقر مطلقیم و درگرو او هستیم.
فقر پسندیده
سه دسته از روایات در مورد فقر صحبت میکنند؛ برخی فقر را به خاطر منشأ فساد بودن، ناپسند میدانند و برخی فقر را پسندیده و برخی نیز بینابین هستند.
اگر پیامبر (ص) فرمودند: «الفقر فخری»؛ فقر افتخار من است به این معنا است که در همه کارهایتان نسبت به خدا احساس فقر کنید. یعنی فقر در برابر خدا؛ از خدا بخواهید این فقر در شما افزایش پیدا کند.
ثروت سالم
امام سجاد در دعای مکارم الاخلاق میفرمایند: «خدایا ثروتم را افزایش مده مگر اینکه هرچه ثروتم زیاد شود در وجود خودم نسبت به تو محتاجتر بشوم.»
ثروت سالم آن است که هرچه پولدارتر شوی، مطیعتر بشوی، نمازت بهتر، اخلاقت بهتر، تواضعت و خدمات اجتماعیات بیشتر بشود.
کمک به دیگران شکرانه آرامش و آسایش
شکرانه آرامش و آسایش و اینکه زندگی شما در سیل آسیبندیده است این است که دست آسیبدیدهها را بگیرید.
این دوره نیز میگذرد. کمک کنیم یا نکنیم مشکل اینها حل خواهد شد ولی برای ما درس است که در این مقطع چه کردهایم؟
بنا نیست انسان میلیاردر باشد تا انفاق کند بلکه در حد توان خودش این کار را انجام دهد.
امام سجاد (ع) میفرماید: مؤمن در درآمد کم نیز صدقه میدهد.
- بازدید: 831
استاد شیخ علیرضا حدائق 21 فروردین 98 مصادف با شب میلاد امام سجاد (ع) در بیان فضایل و ویژگیهای آن امام همام در مسجد الرسول (ص) قصردشت شیراز سخنرانی کردند.
مهمترین مطالب:
کارستان اهلبیت (ع)
بنیامیه با اسیر کردن اهلبیت (ع) در جریان عاشورا بنیان خودشان را از بین بردند. لذا زهری میگوید: بزرگترین اشتباه بنیامیه آوردن اسرا به دمشق بود. اهلبیت (ع) فکر منحرف مردم را اصلاح کردند.
سرزمین شامی که در بدو ورود اسراء، هزار زن رقاصه دور کجاوه حضرت زینب (س) میکوبند و میرقصیدند به مرحلهای رسید که یزید به این نتیجه رسید که اگر این اسراء بیشتر از این در شام بمانند کاری که حسین بن علی (ع) در کوفه و کربلا تعقیب میکرد حضرت زینب (س) و امام سجاد (ع) در شام عملی میکنند.
پنج علامت مؤمن
امام سجاد (ع): خَمْسُ خِصالٍ مِنْ عَلاماتِ الْمُؤْمِنِ:
- 1- الوَرَعُ فِي الْخَلْوَةِ: مؤمن در خلوت ورع و پاکی دارد. انسان در جمع حفظ آبرو میکند. ولی آقایان در خلوتهایتان، در سفرهای خارج از کشور، در اتاقهای دربسته، در جمعهایی که میگویید هیچکس نیست ولی خدا هست، آنجایی که هیچ دوربینی نیست، آنجایی که نمیتوانند برای ما سند درست کنند آیا ورع را رعایت می کنیم؟
- 2- وَ الصَّدَقَةُ فِي الْقِلَّةِ: مؤمن در تنگدستی نیز صدقه میدهد. صدقه فقط کار پولداران نیست. از هر کسی بهاندازه تواناییاش انتظار دارند.
- 3- وَ الصَّبْرُ عِنْدَ الْمُصيبَةِ: مؤمن در مصیبتها صبور است. در بیماری، فقر، مرگ و مصیبتهای دیگر صبور هستند.
- 4- وَ الْحِلْمُ عِنْدَ الْغَضَبِ: مؤمن در عصبانیت، خودش را کنترل میکند.
- 5- وَ الصِّدْقُ عِنْدَ الْخَوْفِ: راستگویی درجایی که بترسد؛ درجایی که امنیت داریم هنر نیست.
-
- بازدید: 2128