image2019416-141716606Urp
image2019416-141714702NMN
image2019416-141710270FgU
image2019416-1416587512UJ
image2019416-14179206ibm
image2019416-14174287AEN
image2019416-141651734EAK
image2019416-141656323oBQ

استاد شیخ علیرضا حدائق روز دوشنبه 26 فروردین 98 در ادامه سلسله مباحث «عوامل آرامش بشر در زندگی» با اشاره به آیه 262 سوره بقره به مساله انفاق پرداخت.

مهم ترین مطالب:

اول به خودت می‌رسد

برخی تصور می‌کنند که اگر به کسی محبتی کرده‌اند صرفاً محبت کرده‌اند؛ درحالی‌که نباید فراموش کرد قبل از محبت کردن، محبت دریافت می‌کنی.

در روایات داریم خیرِ کاری که می‌کنید اول به خودتان می‌رسد. اگر دست کسی را گرفتی در واقع اول دست خودت را گرفته‌ای.

انفاق همیشگی

انفاق باید استمرار داشته باشد تا نتیجه بگیرد.

چطور هر روز به غذا نیاز داریم؟ روح ما نیز هر روز نیاز به غذا دارد.

با یک انفاق، برای امروز، آرامش رقم زدید و برای آرامش فردا باید فکر انفاقی دیگر باشید.

نشانه بی‌اخلاصی

می‌دانید بی‌اخلاصی کجا خودش را نشان می‌دهد؟

اگر روزی از انجام کار خوب، اظهار پشیمانی کردید بدانید اخلاص نداشتید؛ مثل این‌که کسی بگوید حیف از خدمتی که به فلانی کردم و وقتی‌که برای دیگری گذاشتم یا حیف از عمری که برای همسر و فرزندان تلف کردم.

آدم با اخلاص، محال است از انجام کار خوبی، اظهار پشیمانی کند.

اسلام و فقر

اسلام حافظ شخصیت محرومان است.

اسلام مخالف فقر است و زکات و خمس برای ریشه‌کن کردن فقر است.

شخصی به امام صادق (ع) عرض کرد: بهتر نبود خدا نصاب زکات را بیشتر ذکر کند تا فقرا بهره ببرند؟

امام فرمود: اگر به همان اندازه که خدا تعیین کرده است زکات و واجبات مالی‌شان را می‌دادند فقیری بر روی زمین نمی‌ماند.

کنش و واکنش اعمال

اعمال ما بر یکدیگر اثر می‌گذارد.

گناهان، اعمال خوب شما را نابود می‌کنند. اگر در مجلس دعایی معنویتی کسب می‌کند با اولین خطا آن را نابود می‌کند.

همچنان که حسنات و کارهای خوب شما، بدی‌ها را از بین می‌برد.

image2019413-112625701LHc
image2019413-11286971Ltm
image2019413-11285680R7a
image2019413-112759158Np3
image2019413-112751984a4E
image2019413-112659362Nbk
image2019413-11265972TSB
image2019413-112654588S1p
image2019413-1126325182pr
image2019413-112632129ds9

استاد شیخ علیرضا حدائق در شامگاه میلاد امام سجاد (ع) پنج شنبه 22 فروردین 98 در حرم مطهر حضرت احمد بن موسی (ع) شاهچراغ سخنرانی کردند.

 

مهم ترین مطالب:

آرامش و آسایش

نوعاً بخشی از مردم به دنبال آسایش هستند ولی در آسایش آرامش را تعقیب می‌کنند که نمی‌رسند.

آسایش یعنی امکاناتی که در خدمت جسم و دنیای بشریت است.

خانه‌های مرفه، امکانات بروز و تجهیزات مدرن، مظهر آسایش هستند.

ولی وجدان آرام و آسوده را در کجا می‌توان پیدا کرد؟

پول و آرامش

خداوند در قرآن برای رسیدن به آن آرامش راه‌هایی بیان فرموده که مهم‌ترین آن‌ها «الا بذکر الله تطمئن القلوب» است.

یاد خدا شما را آرام می‌کند. پول و مقام و توسعه دنیا اضطراب‌آور است و شما را آرام نمی‌کند. دنیایی حسنه است که برای خدا حاصل شود.

پولی ارزشمند است که در اختیار انسان‌های صالح و ارزشمند قرار بگیرد وگرنه اگر در دست قارون قرار بگیرد خسران مبین است.

اسلام و سرمایه‌داری

اسلام با اصل دنیا و ثروت، مخالف نیست بلکه با ثروتی که برای خدا نباشد و مقامی که برای او نباشد و دنیای بدون آخرت، مخالف است.

در دنیا بودن، بد نیست بلکه با دنیا بودن بد است؛ مانند کشتی که اگر در آب باشد ارزش است ولی اگر آب در کشتی باشد نقصان است.

اگر خدا را برای دنیا خواستید مانند همان کشتی‌ای می‌شود که آب در آن است.

تو امروز بندگی کن!

اولیاءالله نه نگران آینده است و نه درگیر گذشته. میزان حال فعلی است.

راوی عرض کرد: از کجا بفهمیم که خدا توبه ما را پذیرفته است؟ امام فرمود: اگر دیگر به سراغ اشتباهات گذشته نمی‌روی معلوم می‌شود که خدا توبه تو را پذیرفته است. این روایت، نشان می‌دهد میزان حال فعلی است.

تو امروز بندگی کن! خدا نیز خدایی می‌کند. خدا عبادت آینده را از شما نخواسته است و شما نیز رزق و روزی آینده را از الآن مطالبه نکنید.

سه خصلت اولیاءالله

رسول‌الله (ص) فرمودند: سه خصلت از صفات اولیاء خدا است؛

  • «الثقة بالله فی کل شیء»: در همه کارها اعتمادشان به خدا است و از او انتظار دارند و اگر به مردم نیز مراجعه می‌کنند مردم را وسیله می‌دانند. اگر بیمار می‌شود به طبیب مراجعه می‌کند و دارو را مصرف می‌کند و شفاء را از خدا می‌خواهد.
  • «و الغنی به عن کل شیء»: چون بندگی می‌کنند از غیر خدا بی‌نیاز هستند.
  • «و الافتقار الیه فی کل شیء»: در همه امورات زندگی نیازشان فقط به خدا است. خدا به حضرت موسی (ع) فرمود: حتی نمک زندگی‌ات را از من بخواه. تا گفتی خودم، تو را به خودت واگذار می‌کنند. ما در همه‌چیز فقر مطلقیم و درگرو او هستیم.

فقر پسندیده

سه دسته از روایات در مورد فقر صحبت می‌کنند؛ برخی فقر را به خاطر منشأ فساد بودن، ناپسند می‌دانند و برخی فقر را پسندیده و برخی نیز بینابین هستند.

اگر پیامبر (ص) فرمودند: «الفقر فخری»؛ فقر افتخار من است به این معنا است که در همه کارهایتان نسبت به خدا احساس فقر کنید. یعنی فقر در برابر خدا؛ از خدا بخواهید این فقر در شما افزایش پیدا کند.

ثروت سالم

امام سجاد در دعای مکارم الاخلاق می‌فرمایند: «خدایا ثروتم را افزایش مده مگر این‌که هرچه ثروتم زیاد ‌شود در وجود خودم نسبت به تو محتاج‌تر بشوم.»

ثروت سالم آن است که هرچه پولدارتر شوی، مطیع‌تر بشوی، نمازت بهتر، اخلاقت بهتر، تواضعت و خدمات اجتماعی‌ات بیشتر بشود.

کمک به دیگران شکرانه آرامش و آسایش

شکرانه آرامش و آسایش و این‌که زندگی شما در سیل آسیب‌ندیده است این است که دست آسیب‌دیده‌ها را بگیرید.

این دوره نیز می‌گذرد. کمک کنیم یا نکنیم مشکل این‌ها حل خواهد شد ولی برای ما درس است که در این مقطع چه کرده‌ایم؟

بنا نیست انسان میلیاردر باشد تا انفاق کند بلکه در حد توان خودش این کار را انجام دهد.

امام سجاد (ع) می‌فرماید: مؤمن در درآمد کم نیز صدقه می‌دهد.

image2019411-101113484Ojx
123
image2019411-101123962iym
image2019411-101130362PcH
image2019411-101115473ln4
image2019411-101128148eWh
image2019411-101116162uEX

استاد شیخ علیرضا حدائق 21 فروردین 98 مصادف با شب میلاد امام سجاد (ع) در بیان فضایل و ویژگی‌های آن امام همام در مسجد الرسول (ص) قصردشت شیراز سخنرانی کردند.

مهم‌ترین مطالب:

کارستان اهل‌بیت (ع)

بنی‌امیه با اسیر کردن اهل‌بیت (ع) در جریان عاشورا بنیان خودشان را از بین بردند. لذا زهری می‌گوید: بزرگ‌ترین اشتباه بنی‌امیه آوردن اسرا به دمشق بود. اهل‌بیت (ع) فکر منحرف مردم را اصلاح کردند.

سرزمین شامی که در بدو ورود اسراء، هزار زن رقاصه دور کجاوه حضرت زینب (س) می‌کوبند و می‌رقصیدند به مرحله‌ای رسید که یزید به این نتیجه رسید که اگر این اسراء بیشتر از این در شام بمانند کاری که حسین بن علی (ع) در کوفه و کربلا تعقیب می‌کرد حضرت زینب (س) و امام سجاد (ع) در شام عملی می‌کنند.

پنج علامت مؤمن

امام سجاد (ع): خَمْسُ خِصالٍ مِنْ عَلاماتِ الْمُؤْمِنِ:

  • 1- الوَرَعُ فِي الْخَلْوَةِ: مؤمن در خلوت ورع و پاکی دارد. انسان در جمع حفظ آبرو می‌کند. ولی آقایان در خلوت‌هایتان، در سفرهای خارج از کشور، در اتاق‌های دربسته، در جمع‌هایی که می‌گویید هیچ‌کس نیست ولی خدا هست، آنجایی که هیچ دوربینی نیست، آنجایی که نمی‌توانند برای ما سند درست کنند آیا ورع را رعایت می کنیم؟
  • 2- وَ الصَّدَقَةُ فِي الْقِلَّةِ: مؤمن در تنگدستی نیز صدقه می‌دهد. صدقه فقط کار پولداران نیست. از هر کسی به‌اندازه توانایی‌اش انتظار دارند.
  • 3- وَ الصَّبْرُ عِنْدَ الْمُصيبَةِ: مؤمن در مصیبت‌ها صبور است. در بیماری، فقر، مرگ و مصیبت‌های دیگر صبور هستند.
  • 4- وَ الْحِلْمُ عِنْدَ الْغَضَبِ: مؤمن در عصبانیت، خودش را کنترل می‌کند.
  • 5- وَ الصِّدْقُ عِنْدَ الْخَوْفِ: راست‌گویی درجایی که بترسد؛ درجایی که امنیت داریم هنر نیست.

image201949-85943953zHR
image201949-92324ZKI
image201949-9145927Eip
image201949-9058774rcH
image201949-9036998E52
image201949-9014638sZM
image201949-9012839VKj
image201949-904958zks
image201949-9022156Sc
image201949-85953390zTG

استاد شیخ علیرضا حدائق 19 فروردین 98 مصادف با شب میلاد امام حسین (ع) در مسجد النبی (ص) با موضوع «ویژگی های امام حسین (ع) از نگاه پیامبر (ص)» سخنرانی کردند.

 

مهم ترین مطالب:

هفت ویژگی امام حسین (ع) از نگاه پیامبر (ص)

«قال رسول‌الله (ص): وَالَّذِي بَعَثَنِي بِالْحَقِّ نَبِيّاً إِنَّ الْحُسَيْنَ بْنَ عَلِيٍّ فِي السَّمَاءِ أَكْبَرُ مِنْهُ فِي الْأَرْضِ»

به خدایی که منِ پیامبر را به نبوت برگزید حسین بن علی در آسمان ها عظمتش بیشتر از روی زمین است.

این اربعین‌ها و محرم‌ها و صفرها و این ادب‌ها و احترام‌ها به مراتبی بیشتر از این در آسمان ها و ملکوت نسبت به امام حسین داریم.

«فَإِنَّهُ مَكْتُوبٌ عَنْ يَمِينِ الْعَرْشِ»

در سمت راست عرش خدا عبارتی مکتوب شده است و پیامبر (ص) که به معراج رفتند تمام اسرار را به حضرت نشان دادند

خداوند هفت ویژگی را نسبت به امام حسین (ع) نام می‌برد:

  • 1- «مِصْبَاحٌ هَادٍ»؛ چراغ هدایت است.
  • 2- «وَسَفِينَةُ نَجَاةٍ»؛ کشتی نجات است.
  • 3- «وَإِمَامٌ غَيْرُ وَهْنٍ»؛ امام حسین (ع) پیشوای توانا است.

4 و 5 - «وَعِزٌّ وَفَخْر»؛ مظهر عزت و فخر است.

6- «وَبَحْرُ عِلْمٍ»؛ او دریای علم است.

7- «وَذُخْرٌ» سید الشهداء ذخیره الهی تا ابدیت است.

بزرگ کشتی نجات

شخصی از امام صادق (ع) سؤال کرد: این‌که امام حسین چراغ هدایت و کشتی نجات است آیا این صفت خاص امام حسین است یا همه ائمه چنین خصوصیتی دارند؟

امام (ع) فرمودند: همه ائمه (ع) این خصوصیت را دارند ولی «ان سفینه الحسین اوسع» کشتی امام حسین (ع) وسعتش بیشتر است؛ و لذا شما می‌بینید امام حسین (ع) یک ویژگی‌هایی دارد که پیامبر (ص) نیز ندارد. خاک خوردن در اسلام حرام است؛ حتی خاک قبر پیامبر (ص). ولی در روایات داریم که تربت سیدالشهدا (ع) شفا است و خوردن آن به این قصد اشکالی ندارد.

توفیق زیارت کربلا

در روایات معتبر متعدد داریم که کسانی که وضع مالی‌شان خوب است سالی دو بار به کربلا بروند و فقرا سالی یک‌بار به کربلا بروند. این صریح روایت امام صادق (ع) است.

اعتقادم این است که کار پول نیست. کار دل است.

میلیاردر سراغ دارم که مُرد و کربلا نرفت.

از خدا بخواهید دعوت کند.

دو نفر از ائمه (ع) هستند که زیارت آن‌ها گناهان گذشته و آینده را می‌بخشند؛ یکی امیرالمؤمنین (ع) و دیگری سید الشهداء (ع).

پیشوای توانا

سیدالشهدا (ع) برای خدا همه‌چیز خود را داد؛ برادران، فرزندان و خواهران.

گاهی اوقات به واجباتمان عمل نمی‌کنیم اما امام حسین (ع) برای حفظ دین جان داد.

ما برای دین چکار کردیم؟

او پیشوای توانا است. از همه‌چیز برای خدا گذشت.

امام حسین (ع) مظهر عزت و آبرو

خدا به امام حسین (ع) عزت و آبرو داد. در اربعین گذشته، مسیحی‌ها و علمای یهودی آمده بودند. کسانی که مسلمان نبودند به احترام امام حسین (ع) به زیارت اربعین آمده بودند.

گاندی می‌نویسد: من هندوستان را نجات ندادم مگر به‌واسطه پیمودن راه آن شهید خفته به خون در کربلا.

image201941-152848120SR
image201941-152925604WM1
image201941-15316191zt0
image201941-15315857ZR
image201941-1529282194dK
image201941-153056139VDZ
image201941-153047491GMX
image201941-153041680Iy9
image201941-1530195536NQ
image201941-1530431Csq

استاد شیخ علیرضا حدائق یکشنبه 11 فروردین 98 مصادف با شب شهادت امام کاظم (ع) در حرم مطهر احمد بن موسی (ع) شاه‌چراغ که به صورت زنده از حساب شخصی استاد حدائق در اینستاگرام نیز پخش شد سخنرانی کردند.

ایشان در تشریح روایتی از آن امام همام به دو حجتی که خداوند برای هدایت بندگان خود قرار داده است اشاره کرد و افزود: یک حجت، حجت ظاهری است که انبیاء و پیامبران و ائمه هستند و یک حجت درونی نیز وجود دارد که همان عقل است؛ اما سؤال اینجا است که چرا انسان‌ها با این فرصتی که در اختیار آن‌ها قرار داده است هدایت نمی‌شوند؟

استاد حدائق در تشریح اهمیت رسالت انبیاء و ائمه (ع) حتی در دوران غیبت آن‌ها فرمود: ثوابی که شما مردم با درستکاری و راستی و پاکی در عصر غیبت می‌برید بسیار بیشتر از ثوابی است که مردم معاصر ائمه (ع) می‌بردند؛ چراکه امام در دسترس شما نیست.

خدا، امام خمینی (ره) این معمار انقلاب اسلامی را رحمت کند که فرمودند: در هیچ دوره‌ای به‌اندازه امت ما، این‌قدر آماده بکار نبوده‌اند. امام (ره) یک سخنرانی می‌کردند و می‌فرمود: من بازوی بسیجی‌ها را می‌بوسم جبهه از نیرو پر می‌شد ولی سید الشهداء (ع) سخنرانی می‌کند و از قریب بیست‌هزارنفری که شاهد حضورش بودند حتی به تعداد انگشتان یکدست، به آن حضرت نپیوستند.

امام سجاد (ع) فرمودند: اگر کسی ایمان و اخلاق و تقوایش را در دوران غیبت حفظ کند و پاک و سالم بماند خدا ثواب هزار شهید مانند شهدای بدر و احد را به او می‌دهد.

نوع مشکلات بشر نیز این است که دشمن، ارتباط او را با این حجت الهی قطع می‌کند. تمام تلاش دشمن در فضای حقیقی و مجازی این است که مردم را از باورهای معنوی و اعتقادی و تبعیت از حجت‌های الهی دور کند.

اخیراً نکاتی را از پاپ نقل کردند که یک سری از باورهای اعتقادی در انجیل و کتاب‌های آسمانی را زیر سؤال برده است. این همان است که دشمن می‌خواهد. بنا به فرموده امام علی (ع) نه سبقت و نه تأخیر از امام معصوم پسندیده نیست.

استاد حدائق در تشریح حجت باطنی که همان عقل است به حدیثی از امام صادق (ع) در تعریف عقل اشاره کردند که عقل آن است که به‌واسطه آن خداوند متعال پرستش شود. آنچه معاویه داشت عقل نبود بلکه نیرنگ بود.

امام کاظم (ع) در روایتی عوامل از بین رفتن عقل را بیان می‌کنند. حضرت می‌فرمایند: «يا هشام، مَن سلّطَ ثلاثا على ثلاثٍ فكأنّما أعانَ على هَدْم عقله: من أظلم نورَ تفكّره بطول أمله، ومحا طرائفَ حكمته بفضول كلامه، وأطفأ نورَ عِبْرته بشهوات نفسه»

اگر کسی در زندگی سه چیز را بر سه چیز مسلط کرد خودش در از بین بردن عقلش اقدام کرده است:

  • 1- با آرزوی دراز نور تفکر را خاموش می کنند؛ ارزش فکر را از دست ندهید. برای خودتان وقت بگذارید و ساعتی را به محاسبه خودتان اختصاص دهید. آینده‌نگری با آرزوی دراز متفاوت است. اعتقادم این است که برخی از تلاش‌های مردم امروز ما در دنیای امروز، برای فردای نیامده است. چند درصد با مردمی مواجه هستید که بگوید اگر امروز کار نکنم نان شب ندارم بخورم. آقا از الآن برای بیست سال دیگر جمع می‌کند. برخی اگر الآن دست از کار بشویند تا پنجاه سال پس‌انداز کرده است ولی نمازش قضا است و صله‌رحمش تعطیل است و واجباتش کنار گذاشته‌شده است. این همان آرزوی دراز است که فکر را از انسان می‌گیرد.
  • 2- اگر کسی با حرف‌های زیادی، سخن‌های حکمت‌آمیز خودش را از بین ببرد به عقل خودش آسیب‌زده است. پرحرفی و نسنجیده سخن گفتن یک آسیب است و هیچ عضوی مثل زبان در زوال و نابودی اعمال انسان‌ها کارساز نیست.
  • 3- نورانیت عبرت را به شهوات نفس از بین ببرد. دنیا سراسر آمیخته از عبرت است. در این شهر بزرگانی بودند که بین ما نیستند. صدسال قبل مدیریت شهر در دست کسانی بود که الآن در بین ما نیستند و صدسال دیگر نیز خبری از ما نیست. شهوت سبب می‌شود که انسان نتواند از عقل خود در جهت عبرت استفاده کند.
طراحی و پشتیبانی توسط گروه نرم افزاری رسانه