DSC06799
DSC06737
DSC06778
DSC06814
DSC06763
DSC06740
DSC06717
DSC06644

استاد شیخ علیرضا حدائق روز چهارشنبه 11 اردیبهشت 98 در ادامه سلسله مباحث «سیمای پیامبر (ص) در قرآن» در ادامه جلسه گذشته به مسأله «عفو و آثار آن» پرداختند.

مهم ترین مطالب:

تفاوت عفو و صفح

عفو یعنی بخشیدن؛ صفح یعنی بخشیدن بی‌منت

طرف مقابل را سبک نکنید. اگر کسی گفت: غیبت شما را کردم؛ بگو: حلالت کردم.

دیگر نگو که چرا غیبت کردی؟ خجالت نمی‌کشی با این سن و سالت غیبت می‌کنی؟

صفح یعنی حتی به روی‌ او هم نیاور که چنین کاری کرده است.

صفح یعنی کاری که یوسف با برادرانش و امام حسین (ع) با حر بن یزید ریاحی کرد.

بخشش؛ رمز عزت و عمر طولانی

رسول خدا (ص) فرمودند: «مَن كَثُرَ عَفوُهُ مُدَّ في عُمُرِهِ»

اگر عفو و گذشتتان زیاد شد خدا به عمرتان برکت می‌دهد و آن را طولانی می‌کند.

انسان‌هایی که نکته‌سنج هستند و از دیگران نمی‌گذرند عمر کوتاهی دارند.

همچنین خدا به آدم‌های اهل گذشت، عزت می دهد؛ «إِنَّ العَفوَ لايَزيدُ إِلّا عَّزاً»

مسلمانان! ببخشید تا خدا به شما عزت بدهد. با گذشت کسی ذلیل نشد.

خدا در جریان فتح مکه، به پیامبر (ص) عزت داد.

بخشش، کلید آرامش در دنیا

پیامبر (ص) فرمودند: «تَعافَوا تَسقُطِ الضَّغائِنُ بَينَكُم»

ببخشید تا کینه‌ها از بین شما رخت بربندد. کدورت‌ها به خاطر گذشت نکردن است.

برخی از انسان‌هایی که آرامش ندارند به خاطر این است که مدت‌ها با یک کینه زندگی می‌کنند و خواب و خوراک را از آن‌ها گرفته است. درحالی‌که انسان‌های با گذشت، زندگی آرامی دارند. این از آثار دنیوی گذشت است.

اثر بخشش در آخرت

پیامبر (ص) فرمودند: «تجاوزوا عن ذنوب الناس يدفع الله عنکم بذلک عذاب النار»

از گناهان مردم بگذرید تا خدا نیز عذاب آتش را از شما دفع کند.

خدا به حضرت موسی (ع) فرمود: به بندگان من بگو سه کار برای شما کردم و انتظار دارم که شما نیز چنین کاری کنید:

  • نعمت دادم و منت نگذاشتم. شما اگر کاری می‌کنید منت نگذارید.
  • عبادت آینده را الآن از شما نخواسته‌ایم شما نیز روزی آینده را از الآن از ما نخواهید.
  • همان‌گونه که انتظار بخشیدن از من دارید، دیگران را ببخشید.

گذشت / عوامل عفو الهی -1

پیامبر (ص) فرمودند: «اعْفُ عَمّنْ ظَلَمك كما اَنّك تُحِّبُّ اَنْ يُعفى»

از کسی که به تو ظلم کرده است بگذر همان‌گونه که دوست داری از تو بگذرند.

پرهیز از گناه / عوامل عفو الهی -2

آن‌هایی که دوست دارند بخشیده شوند از گناه دوری کنند.

شیطان شگردهای مختلفی برای دور کردن مردم از خدا دارد. یک نفر بی‌خیال است و شیطان او را به گناه می‌برد. یک نفر برمی‌گردد و توجه می‌کند شیطان او را به ناامیدی از رحمت خدا می‌کشاند.

امیرالمؤمنین (ع) فرمودند: «مَن تَنَزَّهَ عَن حُرُماتِ اللّه سارَعَ إلَيهِ عَفوُ اللّه»

آن‌هایی که از حرام الهی فاصله می‌گیرند عفو خدا به‌سرعت به سمت آن‌ها می‌آید.

دعای خالصانه / عوامل عفو الهی -3

در دعا کردن، خدا را طرف قرار بدهید.

راوی به امام صادق (ع) عرض کرد: دعای مستجاب کدام دعا است؟

امام فرمود: اگر هنگام دعا همه از دل تو بیرون رفتند و خدا بود و بس، نشانه استجابت دعا است.

اگر مفاتیح را تا آخر بخوانی و در کنار خدا دیگران را ردیف کرده باشی دعایت مستجاب نمی‌شود.

DSC06125
DSC06177
DSC06118
DSC06091
DSC06102
DSC05991
DSC06081
DSC06073
DSC06040
DSC06019

استاد شیخ علیرضا حدائق روز دوشنبه 9 اردیبهشت 98 با توجه به نزدیک بودن ماه مبارک رمضان در سخنرانی‌ای نکاتی را در باب اهمیت این ماه و آثار روزه‌داری بیان فرمودند.

مهم‌ترین مطالب:

تأثیر اجتماعی روزه

نقش تربیتی روزه، رسیدن به تقوا است.

فضای ماه رمضان یک فضای سازنده است. آمار جرائم و تخلفات در این ماه کاهش پیدا می‌کند.

وقتی مردم روزه می‌گیرند به خدا نزدیک می‌شوند. لذا چون بخشی از مردم روزه هستند هم فضای معنوی بر جامعه حاکم است و هم تک‌تک مردم از این فرصت‌ها استفاده می‌کنند.

اطعام‌های مردمی و مراجعات مردمی به خیریه‌ها بیشتر می‌شود، تکبر را از بین می‌برد و خشوع انسان را زیاد می‌کند.

بهشت در ماه رمضان

پیامبر (ص) فرمود: در این ماه درهای بهشت به روی مردم گشوده شده است و درهای جهنم به روی شما بسته شده است. شیاطین را غل و زنجیر کرده‌اند و خودتان این شیاطین را آزاد نکنید.

اگر می‌خواهید در خانه خدا عزیز بشوید و خدا آموزگار و رشد دهنده شما شود از این فرصت استفاده کنید.

آثار روزه‌داری - 1

انَّ الصَّوْمَ يُميتُ مُرادَ النَّفْسِ وَ شَهْوَةَ الطَّبْعِ الحَيْوانِىِّ

روزه خواسته‌های نفسانی شما را می‌کُشد.

دو عامل مهم، سرچشمه مفاسد است؛ شهوت و غضب.

روزه طبع‌های شهوت‌ران و هوس ران را مدیریت می‌کند.

آثار روزه‌داری 2

وَ فيهِ صَفاءُ الْقَلْبِ وَ طَهارَةُ الجَوارِحِ

روزه، قلبتان را صفا می‌دهد.

قلب ستاد فرماندهی بدن است و اگر کسی در مسیر باطل قرار گرفت اول ضربه‌ای که می‌خورد قلب او است.

جوارح شما با روزه طاهر و پاک می‌شود. روزه‌دار واقعی کسی است که زبان و چشم و دست و وجود او از حرام روزه باشد.

آثار روزه‌داری - 3

وَ عَمارَةُ الظَّاهِرِ وَ الْباطِنِ

روزه ظاهر و باطن شما را آباد می‌کند.

وَ الُشّكْرُ عَلَى النِّعَمِ

انسان‌های روزه‌دار قدر نعمت‌ها را می‌دانند. ضریب شکرگزاری در ماه رمضان بالا می‌رود.

آثار روزه‌داری -4

وَ زِيادَةُ التَّضَرُّعِ وَ الْخُشُوعِ وَ الْبُكاءِ وَ جَعْلِ الْالْتِجاءِ الَى اللَّهِ

از آثار روزه، زیاد تضرع کردن است. قلب‌ها نرم می‌شود و انعطاف روحی اتفاق می‌افتد.

روزه خشوع را زیاد می‌کند و درون شما را در برابر خدا فروتن می‌کند. خضوع، ادب ظاهری و خشوع ادب باطنی است.

این چشم‌های خشک به برکت روزه‌داری رقت پیدا می‌کند و اشک‌ها جاری می‌شود. روزه سبب اتصال انسان‌ها به خدا است.

آثار روزه‌داری -5

وَ سَبَبُ انْكِسارِ الْهِمَّةِ، وَ تَخْفِيفِ الْسَّيِئاتِ، وَ تَضْعِيفِ الْحَسَناتِ

روزه، اندوه را از شما می‌زداید و از عوامل ایجادکننده آرامش است؛ زیرا اندوه، اضطراب می‌آورد.

حسنات را در ماه رمضان تضعیف داده‌اند. در هیچ ماهی نداریم که با یک‌دانه خرما بتوان سپری در برابر آتش درست کرد. در هیچ ماهی نداریم که قطعاً اعمالتان مقبول است و نفس‌هایتان تسبیح است یا خواندن یک آیه قرآن ثواب یک ختم قرآن را داشته باشد. این‌ها بار عامی است که خدا در ماه رمضان به بندگان خود عنایت نموده است.

انواع روزه

مرحوم فیض می‌فرماید سه نوع روزه ‌داریم:

  • 1- صوم العموم: همه عمرت باید روزه باشی؛ غیبت و دروغ و عمل منافی عفت و خوردن شراب و بی‌بندوباری را باید در طول عمرت باید مراقب باشی
  • 2- صوم الخصوص؛ روزه‌ای که خاص ماه رمضان است که باید از کارهایی که روزه را باطل می‌کند پرهیز کرد.
  • 3- صوم الخصوص الخصوص؛ روزه خاصان درگاه الهی که اجتناب از مکروهات است.

یک‌وقت از مرحوم کاشف الغطاء می‌پرسند: چطور می‌شود که یک انسان معصوم می‌شود؟

ایشان فرموده بودند: من که خاک‌پای معصومین نمی‌شوم چهل سال است که یک مکروه انجام نداده‌ام.

بشر به‌جایی می‌رسد که نه‌تنها در مورد حرام، بلکه مراقب می‌کند حتی یک مکروه انجام ندهد.

بدبخت واقعی

شقی و بدبخت کسی است که ماه رمضان بر او بگذرد و خود را مشمول مغفرت خدا قرار ندهد.

سفره پهن است و همه اسباب مغفرت نیز فراهم است و بدا به حال کسی که در این ماه وارد بشود و با همان حال خارج گردد.

ماه رمضان نفس‌هایتان تسبیح و خوابتان عبادت و دعای شما مستجاب و عمل شما مقبول است.

به یاد گرسنگی و تشنگی روز قیامت

پیامبر (ص) در خطبه شعبانیه می‌فرماید: وقتی گرسنه و تشنه می‌شوید یادی از تشنگی و گرسنگی روز قیامت کنید.

مردم! قیامتی را خواهید دید که شما را تشنه و گرسنه می‌آورند. اگر می‌خواهی قیامت را جبران کنی گرسنگان و تشنگان این دنیا را دریابید.

فراموش نکنید کسانی هستند که همه‌سالشان مانند روزه ماه رمضان شما است.

image2019425-112234720F6w
image2019425-112227945dhe
image2019425-11223258fpQ
image2019425-1122218409tH
image2019425-112216393AGm
image2019425-1122112829g4
image2019425-11228344NQc
image2019425-112147417wyz
image2019425-112145880f6h
image2019425-112132760doQ

استاد شیخ علیرضا حدائق چهارشنبه 4 اردیبهشت 98 در مسجد الرسول (ص) قصردشت در ادامه بررسی «سیمای پیامبر (ص) در قرآن» به ایراد سخنرانی پرداختند.

 

مهم‌ترین مطالب:

خوش‌رویی در برابر درخواست دیگران

رسول‌الله (ص) می‌فرماید: اگر اخلاق و چهره باز داشته باشید می‌توانید همه را راضی نگه ‌دارید.

مرحوم آیت‌الله والد می‌فرمودند: برخی به مرحوم جد ما مراجعه می‌کردند و تقاضا داشتند.

ایشان اگر نمی‌توانستند آن کار را انجام دهند با روی خوش می‌فرمودند: بابای من! این کاری که از من طلب می‌کنی از عهده من خارج است ولی یک کار می‌توانم برایت انجام دهم و آن این‌که دعا کنم مشکلت حل شود.

بعضی‌ها همین حرف را نیز نمی‌زنند.

نحوه رفتار با گدایان

شخصی به امام صادق (ع) عرض کرد: برخی افراد عادت به گدایی کردن دارند و فقیر نیستند. نمی‌خواهد کار کند و برای او عادت شده است. یا به هر دلیلی صلاح نمی‌دانیم به او کمک کنیم. چکار کنیم؟

امام صادق (ع) فرمود: قرآن می‌فرماید: «وَأَمَّا السَّائِلَ فَلَا تَنْهَرْ»؛ گدا را از خود نرانید.

اگر قصد کمک کردن نداری او را دل‌شکسته رها نکن! چه‌بسا دل‌شکسته زندگی تو را واژگون کند.

زبانت در برابر او سالم باشد.

کجا ببخشیم؟

امام علی (ع) می‌فرماید: معیار بخشش جایی است که طرف مقابل پشیمان است.

اگر آمد و عذرخواهی کرد او را ببخشید.

اما اگر پشیمان نیست جای بخشش نیست . خدا نیز می‌فرماید: در صورتی می‌بخشم که توبه کنید.

پیامبر (ص) اسوه عفو

ابوسفیان سر خط دشمنان پیامبر (ص) بود.

او بعد از هجرت حضرت، زندگی و خانه ایشان را غارت و مصادره کرد.

اما زمانی که رسول‌الله با قدرت، وارد مکه شدند. تا کعبه را دیدند خالد بن ولید که پرچم در دست داشت شعار داد: امروز روزی است که خون‌ها باید روی زمین ریخته شود و انتقام گرفته شود.

حضرت به امام علی (ع) فرمودند: پرچم را از دست او بگیر و بگو: امروز روز رحمت و بخشش است.

image2019423-1110145482uG---Copy
image2019423-111059212HvH
image2019423-111044812cPt
image2019423-1111136rsl
image2019423-111031375YsB
image2019423-111013220Mqu---Copy
image2019423-11955213DqE
image2019423-119389244PQ
image2019423-11934126zu
image2019423-11933180Bld

استاد شیخ علیرضا حدائق روز دوشنبه 2 اردیبهشت 98 در ادامه سلسله مباحث «عوامل آرامش بشر در زندگی» در ادامه بررسی آیه 262 سوره بقره به مساله انفاق پرداخت.

مراسم پیاده‌روی «حماسه حضور، برای ظهور» صبح روز نیمه شعبان 1 اردیبهشت 98 از بلوار كریم خان زند به سمت حرم مطهر حضرت احمد بن موسی الكاظم، شاهچراغ(ع) برگزار شد.
استاد حدائق در این مراسم نکاتی پیرامون آیه 54 سوره مائده ویژگی یاران امام زمان(عج) را بیان نمودند.

image2019422-816867H7r
image2019422-81448291u5T
image2019422-81629515sL4
image2019422-81628316qcZ
image2019422-81620715GKR
image2019422-81625915GKN
image2019422-81619459e1c
image2019422-8161691BXN
image2019422-81615179iPk
image2019422-8161291OB6

طراحی و پشتیبانی توسط گروه نرم افزاری رسانه