ساخت یک مجتمع آموزشی و پژوهشی در مورد حضرت ولی عصر (عج) چه ضرورتی دارد؟ منابع مالی این مجتمع از کجا تامین می شود؟
دیدگاه اسلام درمورد متن پایین چیه؟
از مسیح نقل میکنند که میگفت: «برای رسیدن به ملکوت، باید کودک شوی».
من ملکوت را همان «عالمِ غیب» و «غیبِ عالم» میدانم. اما به نظرم سخن مسیح بیشتر ناظر به «غیب عالم» است تا «عالم غیب»، چراکه به هرحال همه ادمها روزی به «عالم غیب» خواهند رسید، اما اندک هستند مردمانی که «غیب عالم» را درک میکنند. درک و یافت غیب عالم، در همین عالم رخ میدهد. غیب عالم، همان باطن عالم و مافیهاست. باطن هرانچه در این عالم است. از سیاست و اقتصاد و هنر و دانش و ...باطنی دارد. فهم و یافت باطن اینها، همان رسیدن به غیبِ اینهاست.
مسیح میگوید، برای رسیدن به باطن سیاست و اقتصاد و هنر و ...باید کودک شویم. اما مگرکودکان چه دارند که میتوانند به باطن اینها برسند. فهم ظاهری این امور دشوار است، تا چه رسد به فهم باطنشان!
عجیب است که نیچه هم برغم نقد مسیحیت و اخلاق مسیحی، از «کودکی» و بازگشت به کودکی سخن میگفت. او غلبه فرهنگ آپولونی بر فرهنگ دیونیزوسی را از همین منظر مینگریست. او مخالف سقراط و افلاطون و کانت بود. چون اینها را مسببان اصلی خروج ما از کودکی میدانست. کانت، روشنگری را خروج از صغارت تاریخی میدانست. و اینگونه آن شور و وجد و شیدایی فرهنگ دیونیزوسی به یغما رفت.
سخن در این باب بسیار است، اما فقط بدین نکته بسنده میکنم که کودکان در نسبتی آزاد با اشیاء و هستی قرار دارند، و دنبال سلطه بر عالم نیستند. شاید کشف غیب عالم یا همان باطن اشیاء، در چنین نسبتی است که رخ میدهد. و این تمنای نبوی نیز بود که میفرمود: «اللهم ارنی الاشیاء کماهی» (خدایا اشیاء را آنگونه که هستند بر من بنمای).
اما آیا ما میتوانیم به کودکی بازگردیم یا نه، پرسش بنیادینی است که گریبانگیر هر فیلسوفی است.
اگرشخصی قادربه روزه گرفتن نبوده به علت کلیه دردتکلیف تاسال آینده که باقی مانده چیست؟
اگرخانواده ای حالا خواسته یاناخواسته با آبرویت بازی کرده ویا آبرویت را برده باشند ولی روحساب اشنایی مجبور به رفت وامد با اون خانواده باشی ولی دلت راضی به این رفت وامدها نباشد و گاها از شدت ناراحتی حتی نفرینشون هم بکنی ایا مرتکب گناه شده ای یاخیر؟
در آیه 24 سوره نساء آمده است که «و زنان شوهردار [نيز بر شما حرام شده است] به استثناى زنانى كه مالك آنان شدهايد» اگر زن شوهر دار حرام است اين استثنا كه در قرآن آمده چيست؟
معمولاً ماهی یکبار بچهام را میبرم مسجد تا از همین کودکی در مسجد بزرگ بشود اما متأسفانه یکشب حدود نیم ساعت به اذان مانده بود چند نفر از اصحاب مسجد در مسجد بودند و با لحن بدی به من اعتراض کردند که مسجد جای بچه نیست و برو بیرون! ما حواسمان پرت میشود. درصورتیکه فرزند من فقط داخل مسجد بازی میکرد و نهایتاً یک بابا میگفت و من هم با این وضعیت ترجیح میدهم فرزندم را دیگر مسجد نبرم.
من دختر 30 ساله مجرد هستم. تا سن 25 چند تا خواستگار خوب با آن ملاکهایی میخواستم داشتم ولی به دلایلی ردشان کردم از سن 25 یکم دیدم نگاهم به ازدواج فرق کرد تصمیم گرفتم درست و منطقی انتخاب کنم ولی متأسفانه نشد من ملاک مذهب و اعتقاد تو اولویت بود برایم چند نفر آمدند با مذهب خوب ولی جور نشد دوساله خواستگارهایی میآید نماز میخوانند ولی اعتقاد به رهبری ندارند من سه نفر را به همین دلیل رد کردم جدیداً پسر عمویم آمدند نماز که نمیخوانند هیچ کل اعتقاداتشان صفره خانواده به خاطر سنم و اینکه فامیلِ است میگویند جواب مثبت بدم میگویند خودت مذهبی و نمازخوانی بچههایت هم همینطور بزرگ کن کار به همسرت نداشته باش که نماز بخواند یا نه و چه اعتقادی ندارد ولی من برام پذیرشش سخت است میخواهم راهنمایی کنند.
اگه یه دخترمجرد از لحاظ مالی نیاز به کارنداشته باشه از لحاظ دینی و شرعی کار بر دخترها هم واجبه یا نه؟
باتوجه به شرایطی که تو جامعه الان پیش اومده و از خانواده و فامیل تا جاهای عمومی که قرار می گیریم توهین به مقدسات و ارزشها زیاده از توهین به خدا پیغمبر و ائمه تا رهبری می خواستم بدونم تکلیف ما در مقابل همچین افرادی چیه؟ اگه پدر خانواده یا حتی غریبه ها چنین توهیناتی کنند چه بایدکرد؟ جواب بدی بحث پیش میاد سکوتم کنی احساس ضعف و ناراحتی که نمیتونی از ارزشهات دفاع کنی؟
کسی که ۷سال پیش به همکارش امتیاز مدرسه غیر انتفاعی گرفته باشند مثلا اون زمان ۲میلیون داده باشه وشریک شده باشه دوسال بعد اصل پول را از همکار وشریک خود گرفته باشه ودیگه هیچ کمکی دراداره کردن این مدرسه نکرده باشه مدرسه هم بالاخره سود وزیان داشته وایشون در این سود وزیان نبوده درحال حاضر ایا از اون مدرسه میشه سهمی داشت یا خیر؟