سیدالشهداء در یکی از خطبه‌ها فرمود: یکی از اسرارِ آزادگی و آزادمنشی من، معاشرتم با بندگانِ خوبِ‌ خداست. آقا، می‌خواهی حسینی زندگی کنی، با افرادِ گنهکار رفاقت نکن... رفیقِ بد، خرابت می‌کند. امام حسینی که خود اسوه‌ی عصمت است، می‌فرماید من یکی از اسرارِ عظمتم، مؤمنون بوده‌اند. مؤمنون کیانند؟ سوره‌ی مؤمنون را بخوانید! «قَد أفلَحَ المُؤمِنُون» (سوره مؤمنون، آیه 1)، مؤمنون، کد دارند، نشانه دارند، به ادعا نیست،

به سر و صدا نیست: «اَلَّذینَ هُم فِی صَلاتِهِم خاشِعون» (سوره مؤمنون، آیه 2) اصلاً مؤمن کسی است که نمازش ترک نمی‌شود. آن کسی که نماز را اهمیت نمی‌دهد و نماز در حاشیه‌ی زندگی‌اش است، مؤمن بترس، آسیب به تو می‌زند. جلسات عزای امام حسین، دهه‌ی اول تمام شد، آثارِ این جلسات می‌دانید کجا باید خودش را نشان بدهد؟ مؤمن! از فردا نمازِ اولِ وقتت تعطیل نشود؛ اگر با حسینی. اگر دیدی فردا دوباره همان آدمِ قبل از محرم هستی، به خاطر این بوده که فقط یا حسین گفته‌ای و با حسین نبوده‌ای. بارها بنده عرض کرده‌ام می‌خواهید آثار این جلسات را ببینید؟ شما از فردا که روزِ یازدهم است، باید تحول در جامعه ببینید: انصافِ‌ مردم قوی‌تر؛ اعتقادِ مردم کوشاتر، جدیّتِ در عبادت و بندگی که در مرام‌نامه‌ی امام حسین است، آشکارتر شود. ولی اگر همان مردم هستیم و من فقط یک لباس سیاه تن کرده‌ام، یک سینه‌ای زده‌ام، این می‌شود تغییر برنامه‌ی زندگی. یک دهه برنامه‌ام عوض شد، پوشش من و وقت من تغییر کرد و دوباره برگشتم سرِ خط.

نشانه‌ی نمازِ مقبول ولی اگر همان مردم هستیم و من فقط یک لباس سیاه تن کرده‌ام، یک سینه‌ای زده‌ام، این می‌شود تغییر برنامه‌ی زندگی. یک دهه برنامه‌ام عوض شد، پوشش من و وقت من تغییر کرد و دوباره برگشتم سرِ خط.

نشانه‌ی نمازِ مقبول این است که حالِ بعد از نماز، با حالِ قبل از نمازت تغییر بکند. نماز خواندی، بعد از نماز، اگر دلی شکسته بودی قبل از نماز، برو دلجویی کن. اگر حقی به گردنت بود، نماز زمانی اثر گذاشته که بروی سریع این حق را بپردازی.

مؤمن، «وَالَّذینَ هُم عَنِ اللَّغوِ مُعرِضُونَ» (سوره مؤمنون، آیه 3) قرآن می‌فرماید مؤمن، لغو، در کارها و گفتارش نیست؛ کارِ بیهوده نمی‌کند؛ حرفِ‌ خطا نمی‌زند؛ رفتارِ اشتباه از او نمی‌بینی. این‌طور آدم‌ها را به‌عنوان رفیق انتخاب کنید. مؤمن، خودش را در برابر حرام می‌پوشاند. مؤمن، امانتدار است. مؤمن، کسی را سرِ کار نمی‌گذارد. یک کسی می‌گفت: با یک شخصی معامله کردیم، این‌قدر، بعد حالا هر چه می‌رویم، دَبّه درآورده و می‌گوید: ما یک غلطی کردیم.

خب به تو هم می‌‌گویند مؤمن؟!

«وَالَّذینَ هُم لِأَماناتِهِم وَ عَهدِهِم رَاعُونَ» (سوره مؤمنون، آیه 8).

✂️برشی از سخنرانی استاد حدائق در 17 مرداد 1401 / مسجدالنبی(ص) شیراز
?مشروح این سخرانی را می توانید از اینجا مشاهده نمایید

 

 

نظرات (0)

هیچ نظری در اینجا وجود ندارد

نظر خود را اضافه کنید.

  1. ارسال نظر بعنوان یک مهمان ثبت نام یا ورود به حساب کاربری خود.
0 کاراکتر ها
پیوست ها (0 / 3)
مکان خود را به اشتراک بگذارید
عبارت تصویر زیر را بازنویسی کنید. واضح نیست؟
طراحی و پشتیبانی توسط گروه نرم افزاری رسانه