قرآن می‌فرماید ما انسان‌ها را در دنیا به پنج نوع می‌آزماییم. حالا برای بعضی‌ها شاید هر پنج نوع هم اتفاق بیفتد. برای بعضی‌ها چهار نوع. برای بعضی‌ها کمتر، ولی این امتحان‌ها در مسیر زندگیِ ماست. خیلی‌ها معتقدند که این امتحان، برای سیدالشهداء، تماماً اتفاق افتاد. یک جاهایی با وحشت و ترس، مردم امتحان می‌شوند و این خوف و تهدید و ترس، آزموده می‌شوند که چقدر پای دین ایستاده‌اند...

 

خودِ سیدالشهداء را تهدید به قتل کردند. در مجلس ولید، حاکم مدینه، گفتند آقا یزید گفته باید بیعت کنید. اگر بیعت نکردید، سرِ شما را در جوابِ نامه می‌خواهند. حضرت فرمود: أ فَبِالموتِ تُخَوِّفُنی؟؟ من را با مرگ می‌ترسانید؟ وَ هَل یَعدو بِکُم الخَطب أن تقتلونی؟ بالاتر از مردن هم چیزی هست؟

آزمون دوم، گرسنگی است. بنا نیست که حاج آقا، همیشه زندگی به روالِ شما بچرخد! یک وقت هم می‌بینید یک وقت هست و یک وقت هم نیست. بالأخره، امام حسین جائعاً شهید شد. گرسنه شهید شد. تشنه شهید شد. حالا ما لباس مشکی در عزای حضرت می‌پوشیم، چقدر در برابر این سختی‌های زندگی شکیبا هستیم؟

امتحان سوم خدا می‌فرماید: «وَ نَفسٍ مِنَ الأَموال» گاهی اوقات بخشی از پول‌هایتان را جمع می‌کنید. این‌ها را که با خودتان نیاورده‌اید که ببرید؟! این‌ها امانت الهی است و چند صباحی آمده‌اید و دنیا یک چیزهایی به شما سپرده‌اند و بعد هم از شما پس می‌گیرند.

امتحان چهارم، بعضی‌ها را «نفس أنفُس» است. آقا بنا نیست که همیشه سالم باشید! یک روز دستِ دیگران را می‌گرفتی و بلند می‌کردی اما حالا باید زیرِ بَغَلَت را بگیرند و بلند کنند. خب این امتحان الهی است. برای بعضی‌ها این امتحان هست.

و امتحان پنجم «والثَّمَرات» (سوره بقره، آیه 155) ثمرات، یعنی یک وقت شصت هفتاد سال دویده‌ای و جمع کرده‌ای، یک جا از تو می‌گیرند. ثمره‌ی زندگی‌ات یک‌دفعه می‌رود. زحمتِ یک عمر، یک‌جا می‌رود. این یک تعبیرِ ثمرات است. یک تعبیر دیگرِ ثمرات، مرحوم آیت الله شوشتری می‌فرماید معنی «ثَمَرات» یعنی داغِ جوان. جزء سخت‌ترین آزمون‌های الهی، داغِ جوان است. حضرت زینب، هر پنج امتحان برایش رقم خورد. گرسنگی، خوف، نقص انفس، نقص اموال، و ثمرات؛ و دو عزیز را تقدیم کرد.

✂️برشی از سخنرانی استاد حدائق در 18مرداد 1401 / مسجدالرسول(ص) شیراز
?مشروح این سخرانی را می توانید از اینجا مشاهده نمایید

نظرات (0)

هیچ نظری در اینجا وجود ندارد

نظر خود را اضافه کنید.

  1. ارسال نظر بعنوان یک مهمان ثبت نام یا ورود به حساب کاربری خود.
0 کاراکتر ها
پیوست ها (0 / 3)
مکان خود را به اشتراک بگذارید
عبارت تصویر زیر را بازنویسی کنید. واضح نیست؟
طراحی و پشتیبانی توسط گروه نرم افزاری رسانه