خدا این بشارت را به مؤمنین داده: «یَا أیّها الَّذینَ آمَنوا إن تَنصُرُوا الله یَنصُرکم» (سوره محمد آیه 7) مؤمنین! خدا را یاری کردید، خدا یاری‌تان می‌کند. «وَ یُثَبِّت أقدامَکُم» (سوره محمد، آیه 7) قدم‌هایتان را استوار می‌کند. امامی که جنگ را مدیریت کرد و در برابر سی و نه کشور دنیا، امام ایستاد و شهداء و رزمندگان و مبارزان و بسیجیان، مجاهدان، از تعالیم امام درس آموختند، امام نمازِ اول وقت برایش حرف اول را می‌زد.

 

این را من از مرحوم آقای هاشمی رفسنجانی شنیدم. گفت: آبادان داشت محاصره می‌شد و خوزستان داشت سقوط می‌کرد. نیروهای بعثی در همان آغاز جنگ آمده بودند تا نزدیکی‌های آبادان. و خوزستان داشت از ایران جدا می‌شد. همه دست و پایشان را گم کرده بودند. ایشان گفت من سراسیمه آمدم جماران. سؤال کردم امام؟ گفتند: امام وضو گرفته‌اند (وقتِ ظهر بود) رفتند داخل برای نماز. گفت: به حاج عیسی (خادم امام) گفتم: امام؟ گفت: امام رفتند الآن روی سجاده و می‌خواستند نماز ظهر را بخوانند. ایشان گفت با عجله رسیدم دَمِ درِ اتاق، دیدم امام روی سجاده شان ایستاده‌اند و اقامه گفته‌اند و می‌خواهند تکبیرة الإحرام را بگویند. پشت‌شان به در بود. من را نمی‌دیدند. رو به قبله بودند. گفتند: برای این‌که امام نیّت نکند و قامت نبندد که ما یک کسب تکلیفی کنیم و برویم، گفتم: اماما! خوزستان دارد سقوط می‌کند و آبادان محاصره است. چه کنیم؟ این را گفتم که امام، واردِ نماز نشوند و یک راهکاری و دستورالعملی بدهند. گفت: امام برگشتند عقب و یک نگاهی به من کردند و فرمودند: جنگ است دیگر! الله اکبر...

این‌طوری بودی و خدا کمکت نکرد... «إن تَنصروا الله یَنصُرکم» (سوره محمد، آیه 7). اماما! ما برای تو از همه چیز مهم‌تریم. همه چیز را به استخدام تو در می‌آوریم. یک جمله حرف می‌زنی، جبهه را پر می‌کنی. با یک سخنِ تند، قلوب مردم را متوجه می‌کنی.

کِی بندگی کردیم و خدا، خدایی نکرد:

تو بندگی چو گدایان به شرط مزد مکن

که خواجه خود روشِ بنده‌پروری داند.

✂️برشی از سخنرانی استاد حدائق در 15مرداد 1401 / مهدیه بزرگ شیراز
?مشروح این سخرانی را می توانید از اینجا مشاهده نمایید

 

نظرات (0)

هیچ نظری در اینجا وجود ندارد

نظر خود را اضافه کنید.

  1. ارسال نظر بعنوان یک مهمان ثبت نام یا ورود به حساب کاربری خود.
0 کاراکتر ها
پیوست ها (0 / 3)
مکان خود را به اشتراک بگذارید
عبارت تصویر زیر را بازنویسی کنید. واضح نیست؟
طراحی و پشتیبانی توسط گروه نرم افزاری رسانه