در برخی از سوره های قرآن کریم در جریان بحث از موضوعی خاص یکباره، موضوع ونکته دیگری مطرح می شود، مثلا در چند آیه از سوره البقره سخن از جناب ابراهیم علیه السلام است، اما در آیه 261 تا چند آیه بعد به امر انفاق مربوط است، آیا این موضوع دلیلی خاص دارد؟
کد: 1399575
بسم الله الرحمن الرحیم
آیات قرآنی که الان در اختیار ماست، علی ترتیب النزول جمعآوری نشده. چون رسول الله کتّاب وحی داشتند که کاتبان وحی مینوشتند اینها را. هر آیهای که نازل میشد، پیغمبر اینها را ثبت و یادداشت میکردند. اینها دست اوراق پراکندهای دست افراد نگهداری میشد. بعد از ارتحال پیغمبر در زمان خلیفه اول اعلام شد که هر کسی هر چه دارد بیاورد، آوردهها را آوردند و آن جمعآوریهای عثمان را پذیرفتند، بقیه را هم ابوبکر دستور داد که بسوزانید و آتش بزنید که دیگر نماند چیزی. امیرالمومنین هم جمعآوریهای خودشان را آوردند خلیفه نپذیرفت.
حالا قرآنی که امیرالمومنین تدوین کرده بود علی ترتیب النزول بود، یعنی ابتداترین آیه همان آیات علق بود که شروع بعثت رسول الله بود و آخرین آیات هم آیات مربوط به غدیر و آیات پایانی عمر رسول خدا و مباهله بود. اینها به ترتیب نزول یک امتیازی داشته که سیر نزولی قرآن مشخص میشد، از کجا شروع شده، آیات به تدریج آمده، در جنگ در حضَر در سفر، اینها مشخص میکرد خود این آیات روند نزولش، خودش پیام داشت. حضرت وقتی نپذیرفتند قرآن را برگرداندند و اعتقاد ما شیعیان این است که آن قرآن و آن کتاب آسانی نزد ولیعصر است.
ولی این نکته را هم عرض کنیم که هیچ تغایری با قرآن موجود ندارد. این قرآن همان قرانی است که در نزد ولیعصر است ولی با آن اختلاف که او ترتیب نزول است. لذا ما میگوییم که قرآن نه کاسته شده، نه آیاتی تبدیل و تاویل یافته، ولی چینش آیات که الان شما اشاره میکنند یک وقت آیات مربوط به انفاق است، بعد یکدفعه برمیگردد مربوط به جهاد میشود، یکدفعه مسائل اخلاقی و خانوادگی است، اینها معلوم است که بحث همسران پیغمبر آیه دیگری آمده که ضمیر با آن ضمیرها نمیسازد، اینها ترتیب زول نیست.