روزی در مسجد نماز خواندم، بعد از نماز متوجه حضور خواهر شوهرم در صف نماز شدم، با او احوالپرسی کردم چند ساعت بعد به منزل مادرشوهرم سر زدیم و با چند تا تکه‌پرانی متوجه شدم که خواهرشوهرم زنگ زده و گفته که فلانی بدون چادر مسجد آمده و آبروی من را برده است. به حدی این بگومگوها شدید بود که با شوهرم دعوا کردیم و قهریم، با خدا هم قهر کردم و دیگر نماز نخواندم. آخر چرا این‌هایی که مسجد می‌روند باید کاری کنند که آدم از دین خدا زده شود! چرا با اینکارهایشان انسان را از مسجد دلزده می‌کنند؟ من قسم خوردم دیگر پایم را در مسجد نگذارم.

کد سوال : 1100144

 جواب:

بسم الله الرحمن الرحیم

من بد کنم و تو بد مکافات کنی، پس فرق میان من و تو چیست بگو

اولا معیار شما خواهرشوهر شما یا شوهر شما یا مادرشوهر شما نیست، شما آمدید نمازتان را اول وقت در مسجد خواندید از وقت استفاده کردید بعد هم در سخنرانی شرکت کردید، این‌ها کارهای بسیار ارزشمندی بوده که از شما سرزد و از وقت کمال استفاده را کردید، حالا اگر آن خواهر شوهر شما بالاخره جهالت کرد و نادانی کرد و رفته به مادر خودش مطالبی را منتقل کرده حالا به هر نحوی و سبب رنجاندن خاطر شما شده، شما حساب مادرشوهر را، حساب خواهرشوهر را پای حساب دین قرار ندهید. انسان اگر دهنش از شیر سوخت به ماست فوت نمی‌کند.

گنه کرد به بلخ آهنگری، به شوشتر زدند گردن مسگری

این کمال بی‌انصافی است! شما چرا ارتباطت را با خدا قطع می‌کنی، چرا ارتباطت را با مسجد قطع می‌کنی! آیا همه‌ی مسجدی‌ها رفتارشان همین است که خواهرشوهر شما کرد! یک نفر اشتباه کرده نباید همه را محکوم کنید! اگر شما در این شهر شیراز یک نفر اشتباه کند همه شیرازی‌ها را باید مذمت کنید؟ اگر یک نانوایی نان را خوب و مرغوب دست مشتری نداد باید همه‌ی نانواها را ملامت کرد؟ اگر یک پزشکی در تشخیص بیماری مریض اشتباه کرد همه‌ی پزشک‌ها را باید سرزنش کرد؟ این رفتار رفتار شایسته‌ای نیست که شما بگویید من دیگر نماز نمی‌خوانم من دیگر مسجد نمی‌آیم! چه ارتباط دارد کار اشتباه خواهر شوهر شما با خدا! چه ارتباطی دارد بداخلاقی مادرشوهر شما با مسجد! این یک حساب دیگر است این یک حساب دیگر است. اصلا همه‌‌ی مسجدی‌ها بداخلاق، چه ارتباطی با مسجد دارد! خوب در این خانه‌ی خدا افراد بداخلاق اگر آمده باشند خانه‌ی خدا که بد نمی‌شود! این را شما دقت کنید زود رنجیده نشوید حساب هر کسی را پای خودش بگذارید و نادانی خواهرشوهر را و بی‌تدبیری مادرشوهر را با شوهرتان خرج نکنید و زندگی خود را به چالش نکشید، حالا اگر خواهرشوهر شما اشتباهی کرد ربطی به شوهر شما ندارد! حساب خواهرشوهر با شوهر فرق می‌کند، حساب مادرشوهر با شوهر فرق می‌کند. خدا این را به ما آموزش داد، خدا می‌فرماید ما روز قیامت نسَب‌ها را برمی‌داریم، یعنی ما هر کسی که می‌آوریم حساب خودش را از او می‌خواهیم. پسر نوح را می‌آوریم نمی‌گوییم پدرت نوح است، نوح را اگر آوردیم برای حساب نمی‌گوییم پسرت کنعان شد منحرف شد، به نوح نمی‌گوییم چرا خانمت بد شد و به زنِ نوح نمی‌گوییم شوهرت نوح بود از تو می‌گذریم! «فَلَا أَنْسَابَ بَيْنَهُمْ يَوْمَئِذٍ وَلَا يَتَسَاءَلُونَ»[1] ‌ما هر کسی را حساب جداگانه ازش می‌خواهیم، شما هم اخلاق خدایی را پیش بگیر، حساب هر کسی را پای خودش بگذار، حساب خواهرشوهرتان را پای شوهرتان نگذارید، حساب مادرشوهر را پای شوهرتان نگذارید، حساب بدرفتاری یک مسجدیِ بی‌تدبیر را پای خانه‌ی خدا و نماز قرار ندهید. از زمانی که این صحبت من را می‌شنوید، از این تصمیم اشتباهتان استغفار کنید، نماز را بخوانید، مسجد را بیایید و حساب هر کسی را پای خودش قرار دهید.

 [1] مومنون آیه101

دانلود

نظرات (0)

هیچ نظری در اینجا وجود ندارد

نظر خود را اضافه کنید.

  1. ارسال نظر بعنوان یک مهمان ثبت نام یا ورود به حساب کاربری خود.
0 کاراکتر ها
پیوست ها (0 / 3)
مکان خود را به اشتراک بگذارید
عبارت تصویر زیر را بازنویسی کنید. واضح نیست؟
طراحی و پشتیبانی توسط گروه نرم افزاری رسانه