بنده 21 ساله پیش مبلغ 55000تومان مغروض بودم و مشکلات مانع شده بود قرضم را پرداخت کنم. چند روز پیش متوجه شدم که متأسفانه همه نزدیکان فرد مورد نظر به رحمت خدا رفته اند.

حالا می خواهم رد مظالم بدهم چه مبلغی باید پرداخت کنم

ضمنا مرجع تقلید من مقام معظم رهبری هستند

کد سوال : 1100125

 

پاسخ:

بسم الله الرحمن الرحیم

نسبت به این سؤالی که مطرح نمودید ایشان مغروضِ به شخصی بوده و بدهی داشته مربوط به سال‌ها قبل است، این دو صورت پیدا می‌کند؛ اگر که امکانِ برگشت داشته و زمان برای بازگشت هم معیّن بوده و ایشان کوتاهیِ در برگشت کرده، باید امروز، معادلِ امروز را نگاه کند. چون در حقیقت یک نوع بالأخره غصب محسوب می‌شود و اداء غاصب، اداء یومُ الأداء است. یعنی روزی که می‌خواهد ادا کند، باید قیمتِ امروز را حساب کند. لذا ایشان پولی را به کسی به فرض سؤال، بدهکار بوده و پرداخت نکرده و بعد از سال‌ها حالا می‌خواهد پرداخت کند. یک وقت قرض‌دهنده محدودیت زمانی برای او نگذاشته و گفته شما این را بگیر و هر وقت توانستی بیاور بپرداز. این به قیمتِ همان موقع باید بپردازد. ولی اگر گفته شما بعد از یک سال، قرض را پس بده ولی ایشان بعد از 10 سال حالا می‌خواهد برگرداند، باید این تفاوتِ قیمتِ آن زمان با امروز را ببیند. این مسئله‌ی اول

مسئله‌ی دوم هم اگر تمام این‌هایی که صاحبِ حق بوده‌اند، رحمتِ خدا رفته‌اند. ایشان باید بگردد ورثه‌های شرعیِ این‌ها را پیدا کند و این دِین را به آن‌ها برگرداند و اگر واقعاً این‌ها هیچ ورثه‌ای و کسی از ایشان باقی نمانده و مثل یک نسل منقرض است، آن وقت دیگر با اجازه‌ی حاکم شرع می‌تواند مظالم پرداخت کند.

 

دانلود

نظرات (0)

هیچ نظری در اینجا وجود ندارد

نظر خود را اضافه کنید.

  1. ارسال نظر بعنوان یک مهمان ثبت نام یا ورود به حساب کاربری خود.
0 کاراکتر ها
پیوست ها (0 / 3)
مکان خود را به اشتراک بگذارید
عبارت تصویر زیر را بازنویسی کنید. واضح نیست؟
طراحی و پشتیبانی توسط گروه نرم افزاری رسانه