کد:1100124

سوال:

آیا می‌توان با وام بانکی فیش حج خریداری کرد و تا موعدش نگهداری کرد؟ اگر موعدش زودتر رسید و اقساط آن باقیمانده باشد حکمش چیست و تکلیف وام گیرنده چگونه است؟

 

جواب:

بسم الله الرحمن الرحیم

اینجا دو سه تا مسئله است

اولا وامی که شخص دارد می‌گیرد برای حج، در صورتی اشکال ندارد  که وام قرض الحسنه باشد. وام‌هایی که با سودهای هجده درصد و بیشتر و کمتر هستند، این‌ها تعریف دارند برای سودی که برمی‌گرداند. لذا من نشنیدم کسی را که بگوید من مشارکت کردم در امر حج وام می‌دهیم و شریک در حج می‌شویم. لذا قطعا باید طرف رعایت کند که اولا وام قرض الحسنه را برود ثبتنام کند، وام‌هایی که می‌گیرند برای جعاله و تعمیر منزل و خرید وسائل و تشکیل سرمایه، این‌ها اشکال دارد در حج مصرف کردنش، اشکالش هم این است که سودی که بعدا برمی‌گرداند به دولت این‌ سود‌ها جنبه‌ی ربوی پیدا می‌کند. چون من آمدم با این پول کار نکردم، پول را رفتم در حج هزینه کردم، و حالا یک سود اضافی دارم به دولت می‌دهم. این نکته اول.

سوال دیگری مطرح شد که اساسا کسی می‌تواند با وام حج برود؟ چون حج یکی از شرایطش استطاعت مالی است، اینجا فقها می‌فرمایند اگر کسی با پولِ وام بتواند برود حج و قدرت پرداخت اقساطش را داشته باشد و به زحمت هم نیفتد، این اشکال ندارد و مستطیع می‌شود و حجش قبول است. بنده پولی را وام می‌گیرد و می‌توانم بعدا اقساطش را بدهد و قدرت پرداختش را هم دارد حالا یا قبل از حج یا بعد از حج در خودم این توانایی را می‌بینم که اقساط را بتوانم بپردازم، این حجة الاسلامش قبول است و اشکالی ندارد. قدرت حالا یا قدرت بالفعل است یا بالقوه، می‌گوید من اموالی بهم ارث رسیده که این‌ها می‌فروشم و پول این‌ها را می‌دهم، یا بالفعل من درآمد دارم، من ماهانه اقساطی که وام گرفتم، بدون اینکه زندگی من به زحمت بیفتند می‌توانم اقساط را تسویه کنم.

دانلود

نظرات (0)

هیچ نظری در اینجا وجود ندارد

نظر خود را اضافه کنید.

  1. ارسال نظر بعنوان یک مهمان ثبت نام یا ورود به حساب کاربری خود.
0 کاراکتر ها
پیوست ها (0 / 3)
مکان خود را به اشتراک بگذارید
عبارت تصویر زیر را بازنویسی کنید. واضح نیست؟
طراحی و پشتیبانی توسط گروه نرم افزاری رسانه