کد:1400537

بسم الله الرحمن الرحیم

با عرض سلام و ادب و احترام محضر همه‌ی عزیزانی که برنامه را مستمعید و مشاهده می‌کنید در عنوان پرسمان مهدوی.

یکی از سؤالاتی که عزیزان مطرح نموده‌اند این است که نقش زنان در قیام جهانیِ حضرت مهدی چه‌قدر است؟

 

من مقدمتاً نکته‌ای را عرض کنم که بالأخره، اسلام، زن را در کنارِ مرد دیده: « إِنَّا خَلَقْناکُمْ مِنْ ذَکَرٍ وَ أُنْثي» (سوره حجرات/ آیه 13) ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم.

دیدگاه ادیان الهی و ادیان آسمانی خاصه اسلام، زن در کنار مرد، « الْمُؤْمِنُونَ وَ الْمُؤْمِناتُ» (سوره توبه/ آیه 71؛ سوره احزاب/ آیه 35)، «والصالحین و الصالحات»، «الْقانِتِينَ وَ الْقانِتاتِ» (سوره احزاب/‌ آیه 35)، «والمؤتکفین والمؤتکفات» در همه جا، خداوند، زن و مرد را یکسان دیده؛ از نظر عبادت، از نظر عمل، از نظر اخلاق و فضیلت، و هیچ جا نداریم که عبادتِ مرد، مزیّت بر عبادتِ زن داشته باشد یا ارزشِ عبادتِ مرد از ارزشِ عبادتِ زن بیش‌تر باشد. این نگاه، نگاهِ اسلام است.

خدا رحمت کند معمار انقلاب امام راحل را، می‌فرمودند: از دامنِ زن مرد به معراج می‌رود. ما موفقیت‌های مردانِ بزرگ را به اعتبار مادران شایسته داشته‌ایم. یکی از افتخارات امام حسین در روز عاشورا، دامنِ پاکِ مادرش بود که امام حسین، در روز عاشورا به پنج چیز افتخار کرد: بندگیِ خدا، تبعیت از پیامبر، معاشرت با بندگانِ خوب خدا و مؤمنین، تربیت عالمانه و خردمندانه‌ی پدرش علی علیه‌السلام و دامنِ پاکِ مادرش فاطمه‌ی زهرا. این نقش و جایگاه رفیع زن در ادیان آسمانی خصوصاً اسلام است.

اما نسبت به نقشِ خانم‌ها در قیام جهانی حضرت مهدی چیست؟ روایتی را آقای مفضّل بن عمر، از امام صادق نقل می‌کند که امام صادق می‌فرماید: وقتی امام زمان ظهور می‌کنند، سیزده نفر از بانوانی که در گذشته‌ی تاریخ اسلام، این‌ها منشأ اثر و خدمت بودند، این‌ها با امام زمان می‌آیند و در حقیقت، رجعت می‌کنند و برمی‌گردند به دنیا. چون یکی از اتفاق‌های مبارکی که در زمانِ ظهور اتفاق می‌افتد، رجعتِ مردانِ مؤمن و زنانِ مؤمنه‌ای است که این‌ها آرزو داشتند دولتِ امام زمان را درک کنند و عمرِ طبیعی کفاف نداد و این‌ها به رحمت الهی پیوستند یا شهید شدند. خداوند این فرصت را به این‌ها می‌دهد که در آمدنِ امام زمان، این‌ها برمی‌گردند و در محضر امام زمان، خدمت می‌کنند و منشأ خدمت هستند.

این سیزده خانم را که رجعت می‌کنند بخشی از این‌ها از مادرانِ شهداء هستند؛ مادرِ عمارِ یاسر، بانوان دیگر، بعضی‌ها مادرِ چند شهید و بخشی از این‌ها اصلاً در دفاع از ارزش‌های دینی شهید شده‌اند که نامِ این‌ها هم در روایات برده شده و پاسداری از ارزش‌های دینی کرده‌اند تا جایی که خودشان به شهادت رسیده‌اند. این‌ها به عنوان شاخص، رجعت می‌کنند و به محضر امام زمان می‌رسند و مسئولیت هدایت و پاسخگویی و تقویت جامعه‌ی بانوان را در مراجعه‌ی به مسائل مربوطه به آن‌ها را به عهده دارند.

در جای دیگری، آقای حمران، از امام باقر علیه‌السلام نقل می‌کند که در زمانِ امام زمان، حکمت و علم چنان گسترده می شود که خانم‌ها حتی در خانه‌ی خودشان، بر طبق کتاب خداوند و سنّت رسول‌الله قضاوت می‌کنند. این همان جهشِ عظیمِ علمی است که اتفاق می‌افتد. حتی اگر خانم در درونِ خانه‌ی خودش هم به استناد قرآن و به استنادِ روایات معصومین رأی و نظر می‌دهد.

حدیث دیگری در کتاب شریف بحارالأنوار، جلد 52 هست که امام باقر علیه‌السلام می‌فرماید: به خدا قسم، یاران امام زمان در عصر ظهور، هنگام ظهور، سیصد و سیزده نفر هستند که پنجاه نفر از آن سیصد و سیزده نفر، از خانم‌ها تشکیل شده و یارانِ حضرت از بانوان هستند.

و روایات دیگری که دلالتِ بر این امر می‌کند. لذا از این روایات، ما استفاده می‌کنیم که در عصرِ ظهور و در قیامِ جهانیِ امام زمان، بانوان، نقش بسیار مؤثری هم در شروعِ قیام و هم در کنار امام زمان و هم در گسترش فرهنگ توحیدی در سراسر عالم به عهده دارند و این مسئولیت سنگین را پذیرا هستند و قبول کرده‌اند.

توفیقات همه‌ی عزیزان را از خداوند مهربان خواستارم. والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته.

 

نظرات (0)

هیچ نظری در اینجا وجود ندارد

نظر خود را اضافه کنید.

  1. ارسال نظر بعنوان یک مهمان ثبت نام یا ورود به حساب کاربری خود.
0 کاراکتر ها
پیوست ها (0 / 3)
مکان خود را به اشتراک بگذارید
عبارت تصویر زیر را بازنویسی کنید. واضح نیست؟
طراحی و پشتیبانی توسط گروه نرم افزاری رسانه