کد:1400532

بسم الله الرحمن الرحیم

با عرض سلام و ادب و احترام محضر همه عزیزانی که برنامه‌ی پرسمان مهدوی را مشاهده می‌فرمایید، یکی از سؤالات دیگری که مطرح شده، این است که: آیا صحت دارد که روزهای دوشنبه و پنج‌شنبه، اعمالِ ما به دستِ امام زمان می‌رسد؟

 

من یک نکته‌ای را ابتدائاً در مقدمه‌ی بحث عرض کنم که، در یکی از توقیعات شریف آقا امام زمان حضرت می‌فرماید: « فَإِنـّا يُحيطُ عِلمـُنا بِأنْبـائِكُمْ» ما به إذن خدا و به امرِ خدا، بر همه‌ی کارهای شما مطّلیعم. «وَلا يَعْزُبُ عَنّا شَى ءٍ مِنَ أخبارِكُمْ» (بحارالانوار 53: 175)، کاری از کارهای شما، بر ما پوشیده نخواهد ماند. ریز و درشت، جزئی و کلی، خرد و کلانِ کارهای شما را به ما عرضه می‌کنند و ما، آگاهیم.

این، توقیع شریفِ حضرت و کلامِ خودِ حضرت است.

استناد کنم به آیه‌ی 105 سوره‌ی مبارکه توبه، قسمتی از آیه‌ی 105 که خداوند می‌فرماید: «وَقُلِ اعْمَلُوا فَسَيَرَى اللَّهُ عَمَلَكُمْ وَرَسُولُهُ وَالْمُؤْمِنُونَ» خداوند می‌فرماید رسولِ‌ ما، بگو: کارهایتان را انجام بدهید. «فَسَيَرَى اللَّهُ عَمَلَكُمْ» خداوند کارهای شما را می‌بیند و آگاهِ بر کارهای شماست. «وَ رَسولُه» پیامبر هم کارهای شما را واقف است و مطّلع. «وَالْمُؤْمِنُونَ»: مؤمنین هم مطّلع می‌شوند به إ‌ذن پرورگار و به امرِ پروردگار.

من دو سه روایت را در ذیل همین آیه‌ی شریفه محضر شما عزیزان عرض کنم در پاسخ به آن سؤالی که اولِ بحث مطرح شد.

روایت اول را مرحوم مجلسی در جلد 23 بحار نقل می‌کند که امام صادق فرمود در ذیل همین آیه‌ی شریفه‌ی 105 سوره‌ی مبارکه‌ی توبه، امام ششم می‌فرماید: «هو رسول الله و الأئمة» این‌که خدا می‌فرماید: خدا، پیغمبر و مؤمنون، کارهای شما را می‌بینند و آگاهند و بر کارهای شما مطّلعند، منظور، پیامبر هست و ائمه هستند، « (تُعْرَضُ عَلَیْهِمْ أَعْمَالُ الْعِبَادِ کُلَّ خَمِیسٍ» (تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۶، ص۳۲۸ - بحار الأنوار، ج۲۳، ص۳۴۵/ بصایرالدرجات، ص۴۲۷). امام صادق می‌فرماید اعمالِ همه‌ی انسان‌ها در پنج شنبه‌ها عرضه می‌شود بر پیامبر و بر ائمه.

این یک روایت.

عَنْ عَبْدِ‌اللَّهِ‌بْنِ‌أَبَانٍ قَالَ قُلْتُ لِلرِّضَا (علیه السلام) إِنَّ قَوْماً مِنْ مَوَالِیکَ سَأَلُونِی أَنْ تَدْعُوَ اللَّهَ لَهُمْ، شخصی آمد خدمتِ امام رضا و به حضرت عرض کرد: یکی از ارادتمندانِ شما، گفته برای ما دعا کنید. وقتی این حرف را به امامِ هشتم عرض کرد، آقا فرمودند: «فَقَالَ وَ اللَّهِ إِنِّی لَتُعْرَضُ عَلَیَ فِی کُلِ یَوْمٍ أَعْمَالُهُم» (تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۶، ص۳۲۸ - بحار الأنوار، ج۲۳، ص۳۴۸/ البرهان): به خدا قسم، هر روز، کارهای شما به عرضه می‌شود. ما شما را فراموش نکرده‌ایم. ما از حالِ شما باخبریم. ما می‌دانیم که چه کسی بیمار است و چه کسی گرفتار است. اعمال، به ما عرضه می‌شود.

جای دیگری، رسول الله می‌فرماید به اباذر: « یَا اباذر! تُعْرَضُ أَعْمَالُ أَهْلِ الدُّنْیَا عَلَی اللَّهِ» اعمالِ تمام مردمِ دنیا را در محضر خدا که عرضه می‌شود، « مِنَ الْجُمُعَةِ إِلَی الْجُمُعَةِ فِی یَوْمَیْنِ الْإِثْنَیْنِ وَ الْخَمِیسِ» (این حدیث در کتاب «مکارم الاخلاق» اثر رضی الدین، حسن بن فضل طبرسی، از علمای قرن ششم هجری، فرزند امین الإسلام طبرسی(صاحب تفسیر مجمع البیان)‌ آمده است). تمام اعمالِ هفتگی را در دو روز، دوشنبه و پنج‌شنبه، عرضه می‌شود». در ذیل همین آیه‌ی «فَسَيَرَى اللَّهُ عَمَلَكُمْ».

از مجموع این روایات و روایاتِ فراوانِ دیگری که در ذیل این آیه ذکر شده، استفاده می‌شود که اساساً لحظه به لحظه و ساعت به ساعت، هم ذات مقدسِ پروردگار، هم پیامبر و هم امامِ معصوم، از اعمال و گفتارِ ما، واقف و آگاهند.

یکی از شهودِ الهی در قیامت، امام علیه‌السلام است، که بر حالِ ما مطّلع‌اند (ای آگه از احوالِ ما).

خاصه این دوشنبه و پنج‌شنبه در بعضی از روایات، قیدِ بخصوص شده؛ اما فراتر از این است. من عرضم این است که ما در محضر خداوندیم و به إذن پروردگار، در محضرِ امام زمانیم، و امام زمان هم بر اعمالِ ما واقف است.

خدا رحمت کند پدربزرگِ ما را مرحوم آیت‌الله آقای حاج شیخ ابوالحسن حدائق، ایشان در بعضی از مجالس وعظ و نصیحتشان به مردم می‌فرمودند: زیانکارِ واقعی کسی است که روزِ قیامت، امامِ زمانش از او شکایت کند. که امام زمان بفهمد: من شاهد بودم و این شخص، این کارِ خطا و اشتباه را انجام داد...

لذا نه‌تنها دوشنبه و پنج‌شنبه، بلکه ساعت به ساعت، و لحظه به لحظه، اعمالِ ما هم به پروردگار عرضه می‌شود و هم به پیامبر اکرم، و هم به معصومین؛ خاصه وجودِ مقدس امام زمان که در محضر حضرت هستیم.

توفیقات همه‌ی عزیزان را از خداوند مهربان خواستارم. والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته.

 

نظرات (0)

هیچ نظری در اینجا وجود ندارد

نظر خود را اضافه کنید.

  1. ارسال نظر بعنوان یک مهمان ثبت نام یا ورود به حساب کاربری خود.
0 کاراکتر ها
پیوست ها (0 / 3)
مکان خود را به اشتراک بگذارید
عبارت تصویر زیر را بازنویسی کنید. واضح نیست؟
طراحی و پشتیبانی توسط گروه نرم افزاری رسانه