کد:1400465

 بسم الله الرحمن الرحیم

با عرض سلام و ادب و احترام، محضر شما عزیزانِ بیننده و شنونده. در ادامه‌ی جلسات گذشته و پاسخ به پرسش‌های مهدوی، یکی از سؤالاتی که عزیزان مطرح نموده‌اند این است که علت طولانی شدنِ غیبت امام زمان چیست؟ چرا این غیبت، این همه طولانی شده و زمان، به خودش اختصاص داده؟ و چه کنیم که این عمرِ طولانیِ غیبت را کاهش بدهیم و ظهور را ان‌شاءالله بتوانیم اسبابش را فراهم کنیم؟

 

در بحث علت طولانی شدنِ غیبت، یک علت مهم، در به طولانی کشانده شدن غیبت، عدمِ آمادگی و استعدادِ عمومی مردم است. جامعه باید به این ضریب آمادگی خودش را برساند و این طولانی شدن غیبت، علتش همین است که آن نصاب آمادگی که باید برای مردم رقم بخورد، متأسفانه ایجاد نشده و ما از همین امر استفاده می‌کنیم که هنوز آن ظرفیت پذیرش ولیّ خدا در انسان‌ها ایجاد نشده.

من یک نکته‌ای را برای تبیین بهتر مطلب عرض کنم؛ ما در عالم اقتصاد، قانونی داریم به نام عرضه و تقاضا. اگر این‌ها هر دو، رعایت بشود و تناسب این‌ها به هم نخورد، اقتصاد، اقتصادِ موفقی است. اگر عرضه‌ی کالا متناسب با تقاضای جامعه باشد؛ نه تولیدکننده زیان می‌بیند و نه مصرف‌کننده آسیب می‌بیند اما اگر عرضه بود و تقاضا نبود، این‌جا تولیدکننده ضرر می‌کند و زیان می‌بیند. اگر برعکس، تقاضا بود و عرضه نبود، مصرف‌کننده ضرر می‌بیند. مردم متقاضی جنس و کالایی هستند که این کالا در جامعه توزیع نمی‌شود نتیجه‌اش می‌شود تورّم. این افزایش سریع و بی‌سابقه‌ی اجناس و نرخ‌ها. یعنی نرخ‌ها سرسام آور می‌رود بالا؛ چرا؟ چون تقاضا زیاد است و عرضه، متناسب با تقاضا نیست و اگر عرضه بود و تقاضا نبود، می‌شود رکود اقتصادی. اقتصادی بیمار که تولیدکننده‌ها آسیبِ جدی خواهند دید. جنس‌های این‌ها و تولیدات این‌ها در انبارها و کارخانه‌ها می‌ماند و کسی استقبال نمی‌کند. این در بحثِ اقتصاد.

ما در نگاه کلی در جامعه‌ی بشری، در بحث تربیت، می‌بینیم از شروع عالم، خداوند عالم را با آدم عرضه کرده. یعنی عرضه از ناحیه‌ی خداوند اتفاق افتاده؛ اولین انسانی که متولد می‌شود و نماینده‌ی خداست، حضرت آدم، شروع عالم با عرضه‌ی الهی آغاز می‌شود. اما در طول تاریخ بشریت وقتی بررسی می‌کنیم تاریخ را، می‌بینیم در نوعِ زمان‌های مختلف، مردم متقاضی واقعی برای این تقاضا نبوده‌اند. البته این‌ها هم علت‌هایی داشته؛ یک بخش آن هواپرستی‌ها و رفاه‌طلبی‌های مردم بوده؛ یک بخشی از آن تبلیغات سوء دشمنان سوء فضیلت و دشمنان انبیاء و دشمنان ائمه و تبلیغات بر علیه اولیاء بوده. تبلیغات از یک طرف و رفاه‌طلبی و شهوت‌طلبی و خودخواهی‌ها از طرف دیگر، و حکومت‌های ظالم و قدرت‌های غاصب هم در این‌جا نقش داشتند و مانع می‌شدند.

این‌ها سبب می‌شد که بالأخره، مردم آن تقاضای واقعی را از این عرضه‌ی الهی نداشته باشند. یکصد و بیست و چهار هزار پیغمبر و یازده امام آمدند اما در تاریخ می‌بینیم عرضه اتفاق افتاد و تقاضا، یا نبود و یا به حدّ مطلوب نبود. شما می‌بینید در زمان تاریخ اسلام، پیامبر، در مکه سیزده سال که زادگاه مبارک حضرت است، ناگزیر می‌شود پیغمبر از شهرِ خود، شبانه و مخفیانه هجرت کند. تقاضا نیست! عرضه هست، پیغمبر وجود دارد اما تقاضا نیست. در 10 سالی که پیامبر در مکه بودند و جنگ‌های فراوانی بر پیغمبر تحمل شد که همه‌ی این‌ها بیانگر همان عدم پذیرش و تقاضا بود که حکومت‌ها، قبائل، افراد مستکبر، ظالم و گنهکار، این‌ها مانع می‌شدند. ما در دوران علی بن ابیطالب، امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام، در دورانِ امام مجتبی، سیدالشهداء، شما در واقعه‌ی عاشورا، می‌بینید امام حسین با بیش از صد و چند نفر از یاران خود به شهادت می‌رسد و حال این‌که عالم اسلام، به آن گستردگی، بالأخره متقاضیِ این مطلب نبود. امام آمد در صحنه حضور پیدا کرد برای یاریِ بشریت. در زمان‌های بعد و دوران‌های ائمه، این وضعیت ادامه داشت تا زمانِ امام عسکری.

یک حجّت باقی مانده، عرضه‌ی الهی است که این عرضه را خداوند آن‌قدر در پس‌ پرده‌ی غیبت نگه خواهد داشت تا بشریت به تقاضای مطلوب برسد.

امام زمان، برای یک قوم و برای یک جمعیت و برای یک منطقه نمی‌خواهند تشریف بیاورند. امام زمان می‌خواهد بیاید «یَملَأُ الله الأرض قِسطاً وَ عَدلاً» (سلیم بن قیس، ص 429) رقم بخورد؛ «أَنَّ الأرضَ یَرِثُهَا عِبادِیَ الصّالِحون» (سوره انبیاء / آیه 105) اتفاق بیفتد. این امام زمان، نمی‌آید تا بشریت به آمادگی برسند؛ اروپا، آمریکا، آفریقا، ایران، همه‌ی انسان‌ها بخواهند که یک انسانِ عدالت‌گستری بیاید و آن‌ها را از ظلم و جور نجات بدهد. بعضاً‌ هم شاید، با نامِ امام زمان هم آشنا نیستند اما به دنبال عدالت باشند.

من خاطره‌ای را یادم می‌آید سالیانی قبل، سیمای جمهوری اسلامی، تصویری را از اعتراض مردمِ لندن در یکی از پارک‌های لندن بر علیه‌ بعضی از تصمیمات دولت نشان داد. شب سردِ زمستانی بود. نم نمِ بارش برف در حال باریدن بود و خبرنگار جمهوری اسلامی گفت حدود دو هزار نفر مردم آمده‌اند در این پارک و چادرهای مسافرتی زده‌اند و در این چادرها و در این سرما، به عنوان اعتراض بر علیه این تصمیم دولت انگلیس، حضور پیدا کرده‌اند. خبرنگار وارد یک چادری شد که این صحنه را من خودم دیدم، خانم جوانی بود که نشسته بود و زانوهایش را در بغل گرفته بود و از شدت سرما، به خود می‌لرزید. خبرنگار بعد از سلام و احوالپرسی گفت: شما برای چه امشب خانه‌ی گرم خودتان را رها کرده‌اید و آمده‌اید در این چادر و بدون هیچ امکاناتی در این هوایِ زیرِ درجه‌ی صفر و در این سرمای سخت، آمده‌اید چه می‌خواهید؟ یک جمله گفت که من همان‌جا عده‌ای نشسته بودند پای تلویزیون، گفتم این خانم، شعارش، شعارِ دولتِ مهدوی است. گفت: ما آمده‌ایم که به دولت انگلیس بگوییم ما متقاضیِ اجرای عدالتیم. ما با ظلم، متنفّریم. دقیقاً شعار، شعارِ امام عصر است. حالا این خانم، مسیحی بود یا یهودی بود و چه عقیده‌ای داشت، من نمی‌دانم. ولی نگرش او این است که: من عدالت را دوست می‌دارم و از ظلم متنفرم. این شعار دولت حضرت است.

لذا این قبیل انسان‌ها در عصر ظهور، قطعاً کنار امام زمان قرار خواهند گرفت.

علت طولانی شدنِ غیبت امام چیست، علتِ طولانی شدن غیبت این است که آن آمادگی، نیامده است. لذا اگر آن آمادگی اتفاق بیفتد، این غیبت طولانی از عمرش کاهش پیدا می‌کند و لذا رسالت همه‌ی ما این است که در زمینه‌ی آماده‌سازیِ دیگران برای پاک بودن و درست زندگی کردن را فراهم کنیم تا این عمرِ غیبت، کاهش پیدا کند. والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته.

 

نظرات (0)

هیچ نظری در اینجا وجود ندارد

نظر خود را اضافه کنید.

  1. ارسال نظر بعنوان یک مهمان ثبت نام یا ورود به حساب کاربری خود.
0 کاراکتر ها
پیوست ها (0 / 3)
مکان خود را به اشتراک بگذارید
عبارت تصویر زیر را بازنویسی کنید. واضح نیست؟
طراحی و پشتیبانی توسط گروه نرم افزاری رسانه