کد:1399835

نظر شما در مورد فضای مجازی و سرگرمی و شادی در اسلام چیست؟ و اینکه اگر موسیقی و فیلم هایی که گوش کردن و دیدن آنها حرام است بر فرد اثر نگذارد باز دیدن آنها مشکل دارد؟

 پاسخ:

بسم الله الرحمن الرحیم

من تشکر می‌کنم از محبت و تشکر شما.

بله نسبت به فضای مجازی انشاءالله صحبتهای دیگری ادامه پیدا خواهد کرد، اصلا یک بحث این است که شرع و شادی که سالها قبل ما در دانشگاه پیام نور، یک بحثی را داشتیم که نگاه اسلام نسبت به شادی چیست! که متاسفانه شادی را در گناه و در روابط غیر عقلائی تعریف می‌کنند، ولی اسلام برای شادی برنامه دارد، شادی را در وظائف روزمرّه‌ی زندگی، برای خانواده‌ها دیده شده که امام هفتم می‌فرماید یک بخش از شبانه‌روزتان را اختصاص بدهید به لذت حلال «و ساعة تخلُون فیها للذَّاتکم فی غیر محرَّم»[1] یعنی هر روز باید باشد. حالا انشاءالله این را ما در یک صحبتی که انشاءالله مفصلا جایگاه شادی در زندگی و حدود و ضوابط شادی و اصلا تعریف شادی که اصلا شادی چیست که آیا گناه هم شادی است! این انشاءالله اشاره خواهد شد.

این استدلالی هم که بعضی‌ها می‌کنند که گناه روی ما اثر نمی‌گذارد! اصلا بحث اثرگذاری نیست، بحث نافرمانی خداست! بالاخره مثل اینکه من از خیابان یکطرفه که رد می‌شوم، مراقب هستم به کسی نزنم. یکطرفه است ولی من می‌روم و با کمال احتیاط می‌روم. می‌گویند بحث احتیاط نیست بحث این است که تو قانون‌گریزی می‌کنی. مثل اینکه کسی بگوید من شراب می‌خورم ولی شراب روی من ایجاد اثر نمی‌کند، من نصف استکان می‌خورم ولی مست هم نمی‌شوم. می‌گویند یک قطره‌ی این هم حرام است، چون شما دارید نافرمانی خدا می‌کنید. از این استدلالهای اشتباه متاسفانه بعضی‌ها دارند.

خانمی رعایت حجاب نمی‌کند، می‌گوید من به قصد دیدن دیگران اینگونه بیرون نمی‌آیم، من خودم دوست دارم، هدفم هم این نیست که مردم را به گناه بیندازم. می‌گویند نفس عمل تو گناه است. لذا این تعبیر که بعضیها عنوان می‌کنند که این گناه مثلا روی ما اثر نمی‌گذارد، این نافرمانی خدا روی ما اثر نمی‌گذارد. اصلا اصل نافرمانی‌اش حرام است و نباید انجام داد.

و متدینین هم باید مواظب باشند که این تبلیغ و ترویج دین یک اندازه دارد. ما در بحث رسالت در کانون خانواده، یک بخش خانواده را باید بهش بپردازیم. من بعنوان اینکه می‌خواهم کلیدهای ارزشمند، پیامهای خوب، احادیث خوب را انتقال بدهم به دیگران، از خانه و خانواده‌ی خودم غافل شوم. این خلاف قرآن است. خدا در قرآن به پیامبر می‌فرماید «قُوا أَنْفُسَكُمْ وَ أَهْليكُمْ نارا»[2] اول خودت بعد خانواده ات، بعد دیگران.

نظرات (0)

هیچ نظری در اینجا وجود ندارد

نظر خود را اضافه کنید.

  1. ارسال نظر بعنوان یک مهمان ثبت نام یا ورود به حساب کاربری خود.
0 کاراکتر ها
پیوست ها (0 / 3)
مکان خود را به اشتراک بگذارید
عبارت تصویر زیر را بازنویسی کنید. واضح نیست؟
طراحی و پشتیبانی توسط گروه نرم افزاری رسانه