آیا جادوگری و رمالی که جدیدا بسیار شیوع یافته تاثیر دارد؟

پاسخ:

البته این شیطنت‌ها و طلسم و دعا و رمالی‌ها که هست. بالأخره، زمانِ پیغمبر بود، می‌خواستند پیغمبر را ببندند. این دو سوره‌ی معوذتین که نازل شد، سوره‌های ناس و فلق، قل اعوذ برب الفلق، من شر ما خلق، و من شر غاسق اذا وقب، و من شر النفاثات فی العقد. که قریش یک پیرزنی را آورده بودند که ذکرهایی را می‌گفت و گره می‌زد که می‌گفت پیغمبر را می‌خواهم گره بزنم و کارهایش را مختل کنم. که این دو سوره نازل شد برای همین.

ولی نکته‌ای که هست، شخصی آمد به امام صادق عرض کرد که آقا، بعضی از این اوراد و اذکاری که بعضی‌ها هم تمسک می‌جویند به این‌ها، چرا سرِ بعضی‌ها می‌آید؟

البته ما اذکار، اذکار مأثوره، یعنی اذکاری که از معصومین به ما رسیده، این‌ها کاملاً معتبر است. این ذکرهایی که بعضی از این رمال‌ها و دعانویس‌ها برای خودشان درست می‌کنند و یک سری حروفی را قاطی می‌کنند و در هم می‌کنند و درست می‌کنند که این ذکر را عرض شود که در فلان تاریخ و این تعداد بخوانید که هیچ مبنای عقلی و شرعی هم ندارد، این‌ها سوء استفاده است از عواطفِ پاکِ مردم. امام فرمودند این‌ها اثری ندارد. طرف گفت چرا سرِ ما آمده؟ حضرت فرمودند چون اعتقاد پیدا کرده‌ای. قطعاً بشر، نیرویی در او نهفته است به نام «اعتقاد» که اگر این اعتقادش نسبت به یک امر خرافی هم فعال شد، اعتقاد دارد کار می‌کند نه آن امرِ خرافی.

لذا کراراً دیده‌ایم که بعضی‌ها می‌گویند من رفته‌ام از فلان سقّاخانه حاجت گرفته‌ام ولی مسجدالحرام رفته‌ام و حاجت نگرفته‌ام.

طرف عرض شود که گاهی اوقات، از یک درختِ کُناری حاجت می‌گیرد ولی از امامِ معصومش حاجت نمی‌گیرد. چون به آن اعتقادی که به درختِ کُنار مراجعه می‌کند، به امامِ معصوم مراجعه نمی‌کند.  

کد سوال:1100157

 

نظرات (0)

هیچ نظری در اینجا وجود ندارد

نظر خود را اضافه کنید.

  1. ارسال نظر بعنوان یک مهمان ثبت نام یا ورود به حساب کاربری خود.
0 کاراکتر ها
پیوست ها (0 / 3)
مکان خود را به اشتراک بگذارید
عبارت تصویر زیر را بازنویسی کنید. واضح نیست؟
طراحی و پشتیبانی توسط گروه نرم افزاری رسانه