بنده گناهان گذشته را ترک و توبه کرده ام اما بعضی افراد که سابق با آنها ارتباط داشتم مرا به سبب توبه ام تمسخر می کنند و می گویند در صورتی که به کارهای قبلت برگردی ما با تو خواهیم بود. من باید چکار کنم؟

کد: 1399448

 

 

این شخصی که توبه کرده، بالاخره باید قدر خودش را بدان که برگشته و توبه کرده از کارهای اشتباهش. اما این کسی که با او معاشرت دارد و توبه این را زیر سوال می‌برد و ملامتش می‌کند و می‌گوید اگر برگشتی به حالت سابق، من با تو هستم، این افکار افکار شیطانی است. شیطان یک وقتی حقیقت خود شیطان است و ابلیس است. یک وقتی افکار شیطان را انسانها گسترش می‌دهند. تسویلاتشان تسویلات شیطانی است.

یک شخصی آمد خدمت امام صادق گفت من می‌خواهم پاک بمانم و پاک زندگی کنم، چه کنم؟ حضرت چند تا توصیه فرمودند به او. فرمودند اول با گنهکار رفاقت نکن. من پیشنهادم این است که این فردی که به شما توصیه می‌کند که اگر به گذشته بدت برگشتی من با تو هستم، این اصلا بدرد دوستی نمی‌خورد. اگر فامیل شما هم می‌خورد بدرد معاشرت نمی‌خورد. مگر اینکه از اقرباء نزدیک شما نعوذ بالله مثل پدر و مادر باشد، پدر و مادر هم در حدی که احترام بگذاری بی‌احترامی نکنی ولی این حرفهایش را گوش نکنی. حالا اگر بستگان است، دوست است، فامیل است، اصلا فاکتور بگیری این را برای خدا. چون رفیق آلوده انسان را آلوده می‌کند.

یکی از نهی‌هایی که در آداب رفاقت شده، «لاتصاحبنَّ فاسقٌ»[1] با انسان گنهکار رفاقت اصلا نکنید. امام صادق فرمودند با رفیق گناهکار رفاقت نکن، فکر گناه نکن، در مجلس گناه شرکت نکن، خوراک حرام نخور. اینها سبب می‌شود که انسان پاک شود.

بعد هم ایشان قدر خودش را بدان که الحمدلله برگشته، از سرزنش مردم و ملامت مردم هم ناراحت نشوید. من این دو بیتی را توصیه می‌کنم به شما فراموشی نکنید

پافشاری  واستقامت میخ سزد عبرت بشر گردد، بر سرش هرچه بیشتر کوبی پافشاریش بیشتر گردد

شما باید مثل میخ باشی، هرچه چکش بیشتر می‌خورد استوارتر می‌شود. قطعا کار برای خدا، بعضی از وسواسهای خناس، انسان را مسخره می‌کنند ملامت می‌کنند، هیچ کسی در عالم به اندازه پیغمبر مسخره نشد، اهلبیت را مسخره می‌کردند، به امام حسن می‌گفتند مضل المومنین، لذا از این مسخره‌های مردم نگران نباشید، و این جمله را هم می‌گویم برای تقویت قلب شما. امام صادق فرمود بهترین نصرت خدا برای بندگان مومنش، همین است که طرف مقابل مومنین، و دشمنان اینها اهل گناه هستند. من می‌گویم که ای سوال کننده‌ی محترم، همین که طرف مقابل که دارد شما را مسخره می‌کند، با خدا بیگانه است، دلیل بر این است که شما در راه هستید. قدر خودت را بدان

 

[1] منبع یافت نشد

نظرات (0)

هیچ نظری در اینجا وجود ندارد

نظر خود را اضافه کنید.

  1. ارسال نظر بعنوان یک مهمان ثبت نام یا ورود به حساب کاربری خود.
0 کاراکتر ها
پیوست ها (0 / 3)
مکان خود را به اشتراک بگذارید
عبارت تصویر زیر را بازنویسی کنید. واضح نیست؟
طراحی و پشتیبانی توسط گروه نرم افزاری رسانه