آیا قرائت فاتحه و خواندن قرآن و خیرات کردن برای کسی که خودکشی کرده مؤثر و سودمند خواهد بود؟

کد: 1399386

 

 

قطعا کار خیر و اعمال شایسته برای اموات بی‌اثر نیست، اما بعضیها جرائمشان و گرفتاریهایشان آنقدر سنگین است که اینها جوابگو نیست.

من یک مثال قابل لمسی بزنم. مثل اینکه شما بگویید یک نفر را حبس کردند به مدت پنجاه سال بخاطر یک مبلغ بسیار سنگین اقتصادی. حالا کسی می‌گوید من یک میلیون دارم بدهم موثر است، می‌گویند یک میلیون هم خوب است، ولی این را آزادش نمی‌کنیم، این خیلی گرفتاریش زیاد است. ولی به اندازه این یک میلیون از او رفع مشکل می‌شود ولی انتظار نباید داشته باشید که با این یک میلیون آزاد شود.

قطعا کسی که خودکشی کرده اگر با علم و آگاهی خودکشی کرده که آیه قرآن می‌فرماید «وَ مَنْ يَقْتُلْ مُؤْمِناً مُتَعَمِّداً فَجَزاؤُهُ جَهَنَّم»[1] اگر کسی عالمانه و آگاهانه اقدام به انتخاب خودکشی کند، قرآن می‌فرماید جزای او جهنم است، او باید جهنم برود آنجا مکافات کارهایش را ببیند. ولی در تخفیف مجازات بی‌اثر نیست. طرف اصلا نماز نمی‌خوانده، حالا برایش دارند نماز می‌خوانند. این دو تا مشکل داشته، یکی روحیه نماز نخواندن، تجاهر به نافرمانی خدا، و یکی اعمالی که در کارنامه‌اش است. آن این اعمال را پوشش می‌دهد، ولی آن نگاه و نیتی که نماز نمی‌خواند، آن باید قطعا مکافاتش را بپذیرد و پاسخگو باشد.

 

[1] نساء آیه93

نظرات (0)

هیچ نظری در اینجا وجود ندارد

نظر خود را اضافه کنید.

  1. ارسال نظر بعنوان یک مهمان ثبت نام یا ورود به حساب کاربری خود.
0 کاراکتر ها
پیوست ها (0 / 3)
مکان خود را به اشتراک بگذارید
عبارت تصویر زیر را بازنویسی کنید. واضح نیست؟
طراحی و پشتیبانی توسط گروه نرم افزاری رسانه