بسم الله الرحمن الرحیم

الحمد الله رب العالمین و صلی الله علی سیدنا و نبیّنا حبیب اله العالمین اباالقاسم المصطفی محمد و علی أهل بیته الطیّبین الطاهرین لا سیّما امام المنتظر حجة ابن الحسن العسکری عجل الله تعالی فرجه الشریف.

 

در ادامه‌ی صحبتی که در جلسات گذشته و هفته‌های گذشته با شما عزیزان داشتیم، مروری داشتیم بر وظایف عامی که مردم در عصر غیبت باید رعایت کنند.

یکی از وظایف عمومی که به عهده‌ی همه‌ی انسان‌هاست، رعایت پرهیزگاری و تقوای الهی است. ما منتظرِ شخصیتی هستیم که اسوه‌ی پاکدامنی است؛ اسوه‌ی تقواست، و وظیفه‌ی ما در انتظار، همسو بودنِ با منتظَر است. در یک جمله‌ای آقا علی علیه‌السلام در نهج‌البلاغه خطاب به اصحاب خود و یاران خود می‌فرماید: «شما نمی‌توانید مثلِ منِ علی زندگی کنید در زهد و رهایی از تعلّقات دنیایی اما أعینُونِی بِوَرَعِ و الإجتِهاد؛ (نهج‌البلاغه/ نامه 45) منِ علی را کمک کنید در دو جا رعایت پاکدامنی و پارسایی و پاک‌زیستن و دوم، کوشش و تلاش و فعالیت در مسیرِ‌ رضایت الهی.

در حدیثی هم راوی از امام صادق علیه‌السلام وقتی که سؤال کرد در بحثِ منتظرانِ امام عصر، حضرت فرمود هر کسی که دوست دارد از یارانِ امام زمان باشد، دو چیز را باید در نظر بگیرید: 1- فَالیَعمَل بِالوَرَع:‌ رعایت کند که پاک زندگی کند و پاکدامنی را روشِ زندگیِ خود قرار دهد و 2- مَحاسِنَ الأَخلاق: اخلاقِ نیکو و شایسته را برای خود رقم بزند. (بحارالأنوار/ ج 52/ ص 140).

این رعایتِ ورع، ما در آیات شریفه‌ی قرآن هم می‌بینیم خداوند به‌عنوان یک اصل کلی، در هر کجایی که بندگانِ خودش را وعده داده و بشارت داده به مواهب الهی، همین رعایتِ تقوا و پاکدامنی و پرهیزکاری به عنوان یک شرط، به آن نگاه شده. اصلاً معیار عزّت انسان‌ها و سربلندیِ انسان‌ها در پیشگاه پروردگار، رعایتِ تقواست. خدا می‌فرماید: «إنَّ أکرَمَکُم عِندَ اللهِ أتقیکم» (سوره حجرات/ آیه 13) کسانی نزدِ پروردگار جایگاه شایسته‌تر و عالی‌تری دارند که تقوای بهتری دارند. آن‌هایی که پارسا هستند و پاکدامن هستند، قطعاً نزد خداوند عزت و موقعیت عالی دارند، و در جایی علی علیه‌السلام می‌فرماید نه عرب بر عَجَم و نَه عجم بر عرب، هیچ کدام فخری بر یکدیگر ندارند مگر به تقوای الهی: لا فَضلَ لِعَرَبیٍ عَلَی العَجَمی وَ لا لِعَجَمیٍ عَلَی العَرَبی إلّا بِتَقوی الله (میزان‌الحکمة/ حدیث 22396).

از برکات دیگر، ما می‌بینیم در قرآن خداوند در بحث رعایت تقوای الهی می‌فرماید: گسترش و توسعه و شکوفایی اقتصادی جامعه‌ی بشری هم در گرو رعایت تقواست. عزیزان، امروز نوعِ نابسامانی‌های بشر، ناشی از گریزِ خداست. در سراسر دنیا همه جا شما بررسی کنید، برنمی‌خورید با کسی که خدا را در نظر بگیرد و تقوای الهی داشته باشد و اهل بی‌انصافی و اهل ظلم و اهل تعدّی و اهل اجحاف باشد. آن‌هایی که از خدا می‌ترسند، سخن ناشایست نمی‌گویند. آن‌هایی که از خدا می‌ترسند، از ثروتِ خود برای توسعه‌ی اموالِ خود سوءاستفاده نمی‌کنند؛ از مقامِ خود بهره‌برداریِ ناشایست نمی‌کنند؛ از زیباییِ خود به عرضه‌ی گناه و عرصه‌ی گناه، بهره‌برداریِ غلط نمی‌کنند. ما هر جا که کاستی‌هایی را می‌بینیم و کمبودها را می‌بینیم و ظلم‌ها را می‌نگریم، این‌ها برمی‌گردد به همان بی‌تقوایی که قرآن هم بشارت دارد: «وَ لو أنَّ أهلَ القُرَی آمَنوا وَالتَّقوا لَفَتَحنا عَلَیهِم بَرَکاتٍ مِنَ السَّماءِ وَالأَرض» اگر مردم شهرها و روستاها تقوای الهی پیشه می‌گزیدند، ما برکاتِ‌خود را از آسمان و زمین بر این‌ها نازل می‌کردیم، «وَلکِن کَذَّبوا» تکذیب کردند خوبی‌ها و ارزش‌ها را، «فَأَخَذناهُم بِما کانوا یَکسِبون» (سوره اعراف/ آیه 96) نتیجه‌ی این تکذیب، آن‌ها را گرفت.

پس همین شکوفایی اقتصادی را هم قرآن به اعتبارِ تقوا وعده می‌دهد. حتی تأثیرگذاریِ قرآن بر روح و جسمِ انسان‌ها در پرتو تقواست. خدا می‌فرماید: «ذَلکَ الکِتاب لا رَیبَ فیه هُدیً لِلمُتَّقین» (سوره بقره/ آیه 2). قرآن قطعاً هدایت می‌کند انسان‌های باتقوا را. اگر کسی تقوا نداشت، تلاوتِ قرآن او را رشد نمی‌دهد؛ چه بسا کسانی هستند که قرآن هم می‌خوانند اما از قرآن بهره‌ای، شامل حال آن‌ها و عائد آن‌ها نخواهد شد. این رعایت تقوای الهی به‌عنوان یکی از وظایفی است که در عصر غیبت، انسان‌ها باید رعایت کنند و این پرهیزگاری می‌تواند زمینه‌سازِ ظهورِ حضرت بشود. ما منتظرِ امامی هستیم که اسوه‌ی پاکی است و اسوه‌ی تقواست، قطعاً‌ منتظرانِ او نیز باید در مسیر پاکی و مسیر تقوا گام بردارند و تلاش کنند که بشارت‌های خدا هم شاملِ حالِ همین انسان‌هاست و «وَالعاقِبَةُ لِلمُتَّقین» (سوره قصص/ آیه 83)، «إنَّ لِلمُتَّقینَ مَفازاً» (سوره نبأ / آیه 31) رستگاریِ واقعی هم در پرتوی رعایت تقوای الهی است.

ان‌شاءالله که بتوانیم با همسو شدن با امامِ منتظَرمان که اسوه‌ی پرهیزگاری است، و در سخنی هم امام صادق علیه‌السلام می‌فرماید: انتظارِ ما اهل‌البیت از پیروانِ ما همین است «فَإنَّ مِن شَأنِنا الوَرَع وَ الإِجتِهاد وَ أداءُ الأَمانة لِلبَرّ أَوِ الفاجِر» (بحارالأنوار/ ج 72/ ص 115) امام صادق می‌فرماید ما اهل‌البیت اسوه‌ی پاکی هستیم. ما اهل‌البیت اسوه‌ی تلاش و کوشش هستیم و ما ائمه، اسوه‌ی امانت‌داری هستیم و کسانی که به دنبالِ ما هستند، باید در این موارد هم با ما همراه و همگام باشند.

توفیقات روزافزون همه‌ی عزیزان را از خداوند منّان خواستاریم. ان‌شاءالله که خداوند موانع ظهور امام زمان را مرتفعِ به خیر بفرماید. والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته.

نظرات (0)

هیچ نظری در اینجا وجود ندارد

نظر خود را اضافه کنید.

  1. ارسال نظر بعنوان یک مهمان ثبت نام یا ورود به حساب کاربری خود.
0 کاراکتر ها
پیوست ها (0 / 3)
مکان خود را به اشتراک بگذارید
عبارت تصویر زیر را بازنویسی کنید. واضح نیست؟
طراحی و پشتیبانی توسط گروه نرم افزاری رسانه