سیدالشهداء اسوه‌ی غیرتمندی است. باز هم از جلوه‌های غیرتمندی آقا امام حسین این است که در وداع آخرشان به خانم‌ها فرمودند: تا زنده‌ام، از خیمه بیرون نیایید. یعنی چه مردِ مسلمان؟

 

مرحوم آیت‌الله کاشف‌الغطاء می‌فرماید: از این حرفِ امام حسین به حضرت زینب و خانم‌ها استفاده می‌شود: اَمَرَهُنَّ بِحِفظِ حجاب. آقا فرمود: بمانید در خیمه و جلوی نامحرم‌ها بیرون نیایید.

به حضرت زینب فرمودند: در برابرِ دشمن، بی‌تابی نکن. صدا به ناله بلند نکن. خودزنی نکنید. دشمن، سوءاستفاده نکند. این‌ها نشانه‌های غیرت سیدالشهداء است.

آقا امام حسین وقتی که از اسب به زمین افتادند در گودیِ قتلگاه، یک قسمت از لشکر، مأمور شد به امام حسین حمله کند و یک قسمت هم شمر گفت به خیمه‌ها حمله کنند. آقا سیدالشهداء تا دیدند این‌ها دارند می‌روند طرفِ خیمه‌ها و زن و بچه‌ها (مردِ باغیرت باید تأسی به امام حسین کند)، از همان گودیِ قتلگاه فریاد زد: وَیْحَکُمْ یا شیعَةَ آلِ أَبی سُفْیانَ! ؛ ای پیروانِ آل ابی سفیان. إِنْ لَمْ یَکُنْ لَکُمْ دینٌ، وَکُنْتُمْ لا تَخافُونَ الْمَعادَ: اگر دین ندارید، اگر از قیامت نمی‌ترسید، آزادمرد باشید. فَکُونُوا أَحْراراً فِی دُنْیاکُمْ (مقتل الحسین للخوارزمی، ج 2، ص 33؛ بحار الأنوار، ج 45، ص 51 – 50) تا من هستم، دست‌درازی به نوامیس من نکنید.

که می‌گویند وقتی این سخنِ امام حسین از گودیِ قتلگاه بلند شد، آقای مسلمان! امام حسین در گودیِ قتلگاه می‌فرماید تا من هستم، به ناموسِ من تعدی نکنید. بعضی‌ها ناموس‌هایشان را چگونه به نمایش می‌گذارند؟! فقط یاد گرفته‌ایم که گریه کنیم برای امام حسین؟ دخترانِ امام حسین، دغدغه‌شان این بود که چادر از سرشان بردند. دغدغه‌‎‌ی حضرت زینب و نگرانی ایشان، به نمایش گذاشتن اُسَرا در برابر نامحرمان بود. ما می‌توانیم بگوییم شیعه‌ی امام حسینیم آن هم با این وضع حجاب! با این وضعِ پوشش! با این اوضاع أسف‌باری که این‏قدر غیرت رنگ باخته که دیگر رفته‌رفته روسری هم دارد می‌رود کنار.

نظرات (0)

هیچ نظری در اینجا وجود ندارد

نظر خود را اضافه کنید.

  1. ارسال نظر بعنوان یک مهمان ثبت نام یا ورود به حساب کاربری خود.
0 کاراکتر ها
پیوست ها (0 / 3)
مکان خود را به اشتراک بگذارید
عبارت تصویر زیر را بازنویسی کنید. واضح نیست؟
طراحی و پشتیبانی توسط گروه نرم افزاری رسانه