بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم

با عرض سلام و ادب و احترام خدمت شما عزیزان بیننده و شنونده. در ادامه‌ی مباحثی که پیرامون امام زمان در محضر عزیزان بودیم، بحث بدین‌جا رسید که: فوائد امام غائب چیست؟

 

یکی از آثار و برکات امام غائب، خدمت عزیزان عرض کردیم که سبب می‌شود انسان‌ها در مسیر پاکی و درستی و راستی حرکت کنند و کارهای خود را تنظیم کنند. در یک توقیع شریفی، خودِ آقا امام زمان فرمودند: «فَاِنّا يُحيطُ عِلمُنا بِاَنبائِكُم» ما بر همه‌ی کارهای شما محیطیم و اطلاع داریم. «نبأ» یعنی خبرهای بزرگ و مشت‌پرکن. خبرهای کلان و اساسی شما را به ما می‌رسانند. «وَ لا یَعْزُبُ عَنّا شَیْءٌ مِنْ اَخْبارِکُمْ» از کارهای شما، چیزی بر ما پوشیده نخواهد ماند.

لذا توجه به اینکه ولیّ خدا، بر کارهای ما نظارت دارد و به امرِ خدا مطّلع‌اند، این سبب می‌شود که انسان، حریمِ الهی را نشکند، ظلم نکند، در خلوت و جلوت خودش کاری که رضایت خدا و امام زمان را رقم می‌زند انجام دهد.

اینجا من سخنی را از عبدالله بن ابان زیّات که از امام رضا علیه‌السلام نقل می‌کند که خدمت امام رضا آمد و به حضرت عرض کرد که: برای خودم و خانواده‌ام دعا کنید. امام فرمودند: «أوَلَستُ أفعَلُ؟!» آیا من چنین نمی‌کنم و به یادِ شما و خانواده‌ی شما نیستم؟ «وَ اَللَّهِ إِنَّ أَعْمَالَكُمْ لَتُعْرَضُ عَلَيَّ فِي كُلِّ يَوْمٍ وَ لَيْلَةٍ» امام فرمودند به خدا قسم، کارهای شما، هر روز و شب به ما عرضه می‌شود. یعنی ما بر کارهای شما واقفیم. ما خلوت شما را، جلوت شما را، برنامه‌های شما را خدا به ما عرضه می‌کند. و ما شما را فراموش نمی‌کنیم.

پس ان‌شاءالله سعی کنیم که عملکردهای ما، بگونه‌ای باشد که وقتی کارهای ما را به حضرت ولی‌عصر، امامِ حیِّ ما، عرضه می‌کنند، اسباب سرور و مسرّت خاطرِ حضرت را فراهم کنیم نه اسباب تأثرِ خاطر حضرت را.

نکته‌ی دیگری که در رابطه با فوائد امام غائب محضر شما عزیزان اشاره کنم، ما در روایات داریم که وجودِ مقدسِ امام، چه حاضر و چه غائب، در یاری رساندنِ به افراد نیازمند، چه نیازمندهای اقتصادی و چه نیازمندهای فرهنگی، مضایقه نمی‌کنند. در سخنی از فرمایشات وجود مقدس امام زمان هست که در توقیع شریفی که به مرحوم شیخ مفید دادند، فرمودند: «إنّا غَيْرُ مُهْمِلينَ لِمُراعاتِكُمْ» ما، شما را فراموش نمی‌کنیم و شما را از یاد نبرده‌ایم. «وَ لاناسينَ لِذِكْرِكُمْ» نه شما فراموش شده‌اید و نه شما را رها کرده‌ایم. «وَلَوْلا ذلِك لَنَزَلَ بِكُمْ الْلَأواءُ» اگر چنین بود که ما، شما را فراموش می‌کردیم، شرّ و بدی، شماها را احاطه می‌کرد. این‌که در آن شرّ و بدی‌ها قرار ندارید، دعای ماست. فراموش نکردنِ ما نسبت به شماست و شماها را از یاد نبرده‌ایم. «وَاصْطَلَمَكُمْ الْأعْداءُ» اگر ما، شما را از یاد می‌بردیم، سبب می‌شد که دشمنان بر شما چیره می‌شدند و بر شما غالب می‌شدند. «فاتقوا الله جل جلاله» بعد حضرت خطاب به شیخ مفید، پیامی برای تمامی شیعیان دادند که تقوای الهی را پیشه کنید و خدا را فراموش نکنید. این هم نکته‌ی دیگری که وجود مقدس امام غائب، در عین حالی که امام، بین ما نیستند و به حسب ظاهر، ما رؤیت نمی‌کنیم حضرت را، اما عنایات ویژه‌ی امام زمان، در دفع بلاها و شرّ و گرفتاری‌ها و در دور نمودنِ مکائد دشمنان و سیطره‌ی دشمن، برای ما کارساز است.

نکته‌ی دیگر، در روایات داریم دعای خیرِ امام، برای مؤمنان و شیعیان حضرت. سیّد بن طاووس می‌گوید در سرداب مقدس ولیّ عصر بودم، صدایی را شنیدم: «اَللّهُمَّ اِنَّ شیعَتَنا مِنّا خُلِقُوا مِنْ فاضِل طینَتِنا وَ عَجِنُوا بِماءِ وِلایَتِنا» پروردگارا! شیعیان ما، از پرتو نورِ ولایتِ ما و از زیادیِ آب و گِلِ ما آفریده شده‌اند. بعد در ادامه‌ی سخن، حضرت فرمودند اگر از این‌ها، خطاهایی سر می‌زند که بین آن‌ها و شماست، به لطف خود، آن‌ها را ببخش و اگر خطاهایی از آن‌ها سر زده که بین آن‌ها و مردم است، به خاطرِ ما، از آن‌ها درگذرید.

پس، امام غائب، در عین حالی که بینِ ما نیست، پدرِ مهربانی است که فرزندان خود را فراموش نمی‌کند.

امام رضا می‌فرماید: «اَلْاِمَامُ َ الْوَالِدُ الشَّفِیقُ» امام، پدری مهربان است. این پدرِ مهربان و شفیق، فرزندان خودش را و خانواده و آحاد تحتِ پوشش خود را از یاد نخواهد برد.

امیدواریم که ان‌شاءالله ما هم بتوانیم فرزندانی و پیروانی شایسته برای حضرتش باشیم. با آرزوی توفیقات برای همگان. والسلام علیکم و رحمةالله و برکاته.

نظرات (0)

هیچ نظری در اینجا وجود ندارد

نظر خود را اضافه کنید.

  1. ارسال نظر بعنوان یک مهمان ثبت نام یا ورود به حساب کاربری خود.
0 کاراکتر ها
پیوست ها (0 / 3)
مکان خود را به اشتراک بگذارید
عبارت تصویر زیر را بازنویسی کنید. واضح نیست؟
طراحی و پشتیبانی توسط گروه نرم افزاری رسانه