بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم

الحمدالله رب العالمین و صلی الله علی سیدنا و نبیّنا حبیب اله العالمین اباالقاسم المصطفی محمد و علی أهل بیته الأئمة الهداة المهدیین لاسیّما بقیةالله المنتظر حجةابن‌الحسن‌العسکری عجل‌الله تعالی فرجه‌الشریف.

 

عرض سلام و ادب و احترام دارم خدمت شما عزیزان بیننده و شنونده. یکی از موضوعاتی که پیرامون امام زمان مطرح است، این سؤال است که: امام غائب، چه فوائدی را برای جوامع بشری به همراه دارد؟

وجودِ مقدس امام زمان را خداوند برای هدایتِ بشریت قرار داده. این امام، چرا در پس پرده‌ی غیبت، که این بحثی است که علت غیبت کردنِ حضرت چیست که ان‌شاءالله در جای خود به آن خواهیم پرداخت. اما نقش این امامِ غائب در عین حالی که امامِ غائب است، برای جامعه چه می‌تواند باشد، یکی از برکات امام غائب، نگهبانی از آیین خداوند با هدایت‌های باطنی است.

در روایتی، خودِ آقا امام زمان، خودشان را تشبیهِ به خورشیدی می‌کنند که پشتِ توده‌ی ابر پنهان شده و خورشید، گرچه پشت توده‌ی ابر است اما تاریکیِ مطلق نیست. نورانیّت صریح و شفاف خورشید نیست، اما جهان هم ظلمانی نیست.

در دورانِ غیبت امام زمان، امام با آن هدایت‌های باطنی که در طول تاریخ، چه از آغاز غیبت صغرای حضرت که ایشان، نواب اربعه را تعیین نمودند و مشخص نمودند، از آغاز سال 260، تا پایان سال 329، حدود 69 سال دوران غیبت صغری، و بعد هم شروع غیبت کبری با هدایت‌های باطنی، حضرت جامعه‌ی بشری را هدایت کردند و مدیریت کردند و درعین‌حالی که غائب‌اند، اما برکاتِ امام شامل حال مردم بود.

نکته‌ی دیگر، نگه داشتنِ جامعه از ناامیدی و سرخوردگی است. همین که مردم بدانند امامی، ناظرِ بر اعمال و گفتار آن‌هاست، این سبب می‌شود که انسان‌ها علاقه‌مند می‎شوند، دقیق کار می‌کنند، سرخورده نمی‌شوند و ناامیدی به سراغ آن‌ها نخواهد آمد. وجودِ امام غائب، سببِ ایمن شدن مردم  در جامعه، از بلاها و سختی‌هاست.

در یکی از توقیعات شریفی که از خودِ امام عصر رسیده، حضرت فرمودند: «إنّي أمانٌ لأِهلِ الأرضِ» من برای مردمِ روی زمین، مظهر امان و امنیتم. یعنی وجودِ ما برای مردم، ایجاد امنیت می‌کند و برکاتی را به دنبال خواهد داشت. که این روایت را مرحوم کمال‌الدین در کتاب شیخ صدوق نقل نموده.

و قرآن هم خطاب به پیامبر اکرم می‌فرماید: «وَ ما کانَ اللَّهُ لِیعَذِّبَهُمْ وَ أَنْتَ فِیهِمْ» (انفال/ 33) خداوند این مردم را عذاب نمی‌کند تا شما بینِ آن‌ها هستید.

پس یکی از آثار و برکات وجودِ امام و پیغمبر، این است که جامعه را مصونیت می‌بخشد از بخشی از عذاب‌ها و سختی‌ها. امام، چه حاضر باشد و چه غائب، یکی از برکاتِ وجودی‌اش این است که جامعه از این گزندها در امان است. و ما پای سفره و خوانِ حضرتش نشسته‌ایم که در دعای شریف هم عرض می‌کنیم: «بِيُمْنِهِ رُزِقَ الْوَرَي وَ بِوُجُودِهِ ثَبَتَتِ الْأَرْضُ وَ السَّمَاءُ» به برکتِ شماست که بشریت، رزق می‌خورد و در یک آرامشی به سر می‌برند و نظام هستی، آسمان و زمین، در مدار و چرخش صحیح خود به حرکت است. این هم نکته‌ای دیگر که در بحث فواید امام.

از نکات دیگری که اینجا حائز اهمیت است، قطعاً ما وقتی که باورمان شد امامی، بر اعمال ما حاضر است و ناظر است، ما پروای الهی را در پرتو این باورِ نظارتِ امام برای ما رقم خواهد خورد. همان‌طوری‌که انسان‌ها اگر فراموش نکنند خدا آن‌ها را می‌بیند، در کنترل جرائم و خطاها و انحراف‌های آن‌ها مؤثر است، قطعاً اگر فراموش نکنند ناظرِ محترمی آن‌ها را می‌بیند. الآن عزیزان مستحضرید که دوربین‌های مداربسته‌ای که سال‌هاست به‌عنوان یک تکنولوژی در جامعه‌ی بشری رواج پیدا کرده، در جلوگیری از جرایم و تخلّفات خیلی مؤثر بوده. اگر فراموش نکند انسان، که امامی بر او ناظر است که در خلوت و جلوت او، او را می‌بیند، این در کنترل خطاها بسیار تأثیرساز است و اثرگذار.

توفیقات همه‌ی عزیزان را از درگاه ربوبیت خواستارم. به امیدِ روزی که شاهدِ دولت کریمه‌ی حضرتش باشیم. والسلام علیکم و رحمةالله و برکاته.

 

دانلود

نظرات (0)

هیچ نظری در اینجا وجود ندارد

نظر خود را اضافه کنید.

  1. ارسال نظر بعنوان یک مهمان ثبت نام یا ورود به حساب کاربری خود.
0 کاراکتر ها
پیوست ها (0 / 3)
مکان خود را به اشتراک بگذارید
عبارت تصویر زیر را بازنویسی کنید. واضح نیست؟
طراحی و پشتیبانی توسط گروه نرم افزاری رسانه