« وَ مَنْ أَکرَمَ فِیهِ یتِیماً أَکرَمَهُ اللَّهُ یوْمَ یلْقَاهُ.»
این‌ها دستورات تربیتی این ماه است. این‌ها منشور این ماه است. رسول‌الله فرمود هر کسی در این ماه، یتیمی را اکرام کند، خدا روز قیامت وقتی بر خدا وارد می‌شود، خداوند اکرامش می‌کند. در فامیلتان بچه یتیم دارید؟ سر بزنید، جویای حال بشوید، ایتام را فراموش نکنید. اگر هم کسی را نمی‌شناسید، خیریه‌هایی که در خدمت ایتام‌اند، به این‌ها سر بزنید.

من فقیر نمی‌شناسم، این‌طور نیست که فقیر نباشد و یتیم نباشد. رسول‌الله فرمود اکرام به یتیم، روزِ قیامت، اکرامِ خدا را به دنبال دارد، «وَ مَنْ وَصَلَ فِیهِ رَحِمَهُ وَصَلَهُ اللَّهُ بِرَحْمَتِهِ یوْمَ یلْقَاهُ». مردم، در ماه رمضان صله‌ی رحم کنید تا خدا در روز قیامت رحمتش را بر شما وصل کند.
اگر مکدّرید، خاطرتان کدورتی ایجاد شده، این ماهِ رمضان، ماهِ آشتی با خدا و هم با خَلق خدا و برای خدا هست. ارتباط را وصل کنید. ماه رمضان، ماهِ صله‌ی رحم است. بدا به حال کسی که با سینه‌ای پرکینه وارد رمضان و با سینه‌ای پرکینه از رمضان خارج شود.
حضرت فرمودند: «وَ مَنْ قَطَعَ فِیهِ رَحِمَهُ قَطَعَ اللَّهُ عَنْهُ رَحْمَتَهُ یوْمَ یلْقَاهُ.» کسانی که در ماه رمضان با رَحِمِشان قطع ارتباط می‌کنند، قیامت، خدا رحمتش را بر او قطع می‌کند. با رَحِم ارتباط قطع می‌کنی؟ رحمتِ خدا قیامت بر تو قطع می‌شود. حالا من یکی از بستگانم هست که او کم‌لطفی می‌کند، خب برای خدا، تو یک زنگی در ماه رمضان بزن: آقا سلام‌علیکم، می‌‌خواستم سلامی عرض کنم، التماس دعا دارم، ما را فراموش نکن ... اگر تلفن تو را هم جواب نمی‌دهد، پیامک بده! پیغام بده! بگو: خدایا من کارم را کردم، من به وظیفه‌ام عمل کردم و من نمی‌خواهم قاطع باشم.
در ادامه‌ی این مطلب، پیامبر فرمود: «وَ مَنْ أَکثَرَ فِیهِ مِنَ الصَّلَاةِ عَلَی ثَقَّلَ اللَّهُ مِیزَانَهُ یوْمَ تَخِفُّ الْمَوَازِینُ» در این ماه، زیاد صلوات بفرست. ذکر صلوات در ماه رمضان، پیغمبر می‌فرماید قیامت، نامه‌ی عملت را سنگین می‌کند. زبان‌هایتان بیکار نباشد.
رسول‌الله فرمود: «وَ مَنْ تَلَا فِیهِ آیَةً مِنَ الْقُرْآنِ کَانَ لَهُ مِثْلُ أَجْرِ مَنْ خَتَمَ الْقُرْآنَ فِی غَیْرِهِ مِنَ الشُّهُورِ» یک آیه در این ماه خواندن، مثل یک ختم قرآن در ماه‌های دیگر است. از این فرصت استفاده کنید.

نظرات (0)

هیچ نظری در اینجا وجود ندارد

نظر خود را اضافه کنید.

  1. ارسال نظر بعنوان یک مهمان ثبت نام یا ورود به حساب کاربری خود.
0 کاراکتر ها
پیوست ها (0 / 3)
مکان خود را به اشتراک بگذارید
عبارت تصویر زیر را بازنویسی کنید. واضح نیست؟
طراحی و پشتیبانی توسط گروه نرم افزاری رسانه