بسم الله الرحمن الرحیم.

عوامل جلب محبت

سخن پیرامون عوامل جلب محبت بود، در حوزه‌ی وظائف فردی و عاطفی نسبت به امام زمان(عج).

 

از نکات دیگری که من در تکمیل گفته های گذشته محضر عزیزان عرض کرده باشم، از عوامل جلب محبت و ابراز محبت، صدقه به نیت سلامتی امام زمان(عج) است که در روایات ما هم تأکید شده است و توصیه شده است. همانطوری که ما برای سلامتی خودمان، سلامتی عزیزان مان، صدقه می‌دهیم و صدقه برکات عظیمی دارد و در روایات ما آثار فراوانی برای صدقه ذکر شده است که تدفع البلاء، بلا را دفع می‌کند و إن الصدقه السر، صدقه‌ی پنهانی، در روایت داریم که امام علیه السلام می‌فرماید بلا را از شما دفع می‌کند، مردن های سخت را مرتفع می‌کند، امیرالمؤمنین می‌فرماید: وَ اِسْتَنْزِلُوا اَلرِّزْقَ بِالصَّدَقَةِ[1]. با صدقه دادن رزق تان را از آسمان به پایین بکشید، رزق تان را افزایش دهید، صدقه دفع بیماری ها می‌کند، یکی از نکاتی که عزیزان مخصوصا در این مقطع زمان موجود، بسیار بدان توجه داشت، پرداخت صدقه برای سلامتی و تدوام سلامتی بسیار مؤثر است، وقتی شخصی از رسول خدا سوال کرد که من دوست دارم بیمار نشوم، حضرت فرمودند: فاکثر الصدقه. صدقه بده. همانطوری که ما دغدغه‌ی خودمان و عزیزان مان را داریم، عزیز ترین عزیر عالم، امام عصر (عج) است، و ما نسبت به امام زمان(عج) مسؤولیت داریم، همانطور که برای خود ما صدقه می‌دهیم، بخشی از صدقات مان را به نیت سلامتی امام زمان(عج) بپردازیم. وقتی که به یاد حضرت این کار را کردیم، امام طبق آن توقیع شریفی که می‌فرماید: فَإِنَّا يُحِيطُ عِلْمُنَا بِأَنْبَائِكُمْ[2]. ما بر همه‌ی کارهایتان واقف هستیم و کاری از کارهای شما بر ما پوشیده نیست، این اظهار ارادت های به محضر حضرت عرضه می‌شود و قطعا این ها تولید محبت و ایجاد محبت می‌کند. این هم یکی از برنامه های ما باشد که به یاد حضرت و برای حضرت صدقه دادن برای سلامتی حضرت.

از نکات دیگر، تمسک و توصل به دعا و زیارات مهدوی است که این ها هم بسیار مؤثر و کارساز است که انس داشته باشیم به دعای عهد، زیارت آل یاسین و به دعای فرج، دعا برای سلامتی حضرت، ذکر صلوات با عجل و فرجهم، غفلت نکنیم. این ها همه ایجاد محبت می‌کند، این ها همه اظهار ارادت ما هست به محضر مقدس ولی عصر و تأثیر گذار است.

از عوامل جلب محبت، زیارت امام حسین(ع) و گریه بر عزای سیدالشهدا می‌باشد که ما را قطعا مشمول محبت و لطف اولیاء الهی و وجود مقدس امام زمان(عج) خواهد کرد، خود حضرت ولی عصر(عج) شخصیتی است که در زیارت ناحیه جزء گریه کنندگان بر عزای جدش هست. ولأندبنّک صباحا و مساء و لأبکنیّک علیک بدل الدموع دما، امام می‌فرماید: ای جد بزرگوار! من هر صبح و شام در مصیبت شما ندبه می‌کنم، ندبه یعنی گریه های بلند، گریه های با صوت و با صدا و اگر اشک هایی که دیدگان من خشکیده شود، در عزای شما باید به جای اشک خون گریست. این امام زمانی که این قدر برای گریه برای جدش بهاء قائل می‌شود، برای کسانی هم که در عزای جد غریبش حسین اشک می‌ریزند، ارزش قائل است، لذا خود این زیارت امام حسین(ع) و انس با زیارت سیدالشهداء و گریه در عزای امام حسین(ع) ، این ها هم سبب می‌شود که ایجاد محبت می‌کند نسبت به وجود مقدس امام زمان(عج) و محبت حضرت را برای ما جلب می‌کند.

من نکته‌ی دیگری را در پایان این فصل یعنی در بعد حوزه‌ی عاطفی عرض کنم..

یکی دیگر از عواملی که جلب محبت می‌کند، نامگذاری عزیزان ما به نام حضرت و به نام اهل البیت هست، این هم ایجاد محبت می‌کند که وقتی ما ارادتی به کسی داریم، علاقه‌ی به کسی داریم، محبت خودمان را حتی در نامگذاری عزیزان خود می‌بینیم، در بحث نامگذاری، روایات فراوانی ما از ائمه داریم. من دو سه روایت را عرض می‌کنم.

شخصی خدمت امام صادق(ع) رسید و عرض کرد ما نام شما و نام پدران شما را برای خودمان و فرزندان مان انتخاب می‌کنیم، آیا این کار مفید است که ما نام شما و اجداد شما و پدران تان را روی فرزندان خودمان بگذاریم؟ امام صادق فرمودند: به خدا قسم بله. مفید است. مگر « وَ هَلِ اَلدِّينُ إِلاَّ اَلْحُبُّ[3] آیا دین جز محبت برای خدا چیز دیگری هست؟ از این کاری که شما می‌کنید، نام پدران ما را روی فرزندان خودتان می‌گذارید، محبت ما را به سمت خودتان جلب می‌کنید. هل الدین الا الحب فی الله. دین یعنی محبت. اصلا از این جمله‌ی امام صادق(ع) من این نکته را اشاره کنم. اصلا دین یعنی یک چارچوبی از دستوراتی که همه‌ی این ها و پایبندی به این ها ما را در راستای محبت سوق خواهد داد، چه محبت نسبت به یکدیگر و چه محبت نسبت به خود و چه محبتی که در راستای رضایت پروردگار است. این حدیث در کتاب شریف ثواب الاعمال مرحوم نقل شده است.

در روایت دیگری هم وجود مقدس آقا علی بن موسی الرضا(ع) می‌فرماید: خانه‌ی که در آن خانه، نام محمد باشد، صبح و شام، اهل خانه به خیر و نیکی یاد خواهد شد.  چون همین اسم و همین واژه‌ی که بر سر زبان اهل منزل جاری می‌شود و آن فرد را صدا می‌زنند، این محل برکت است و محل نزول خیر است. و اسامی دیگر اهل بیت(ع) که فرصت مجال این را ندارد و روایات فراوانی ما از معصومین داریم در اهتمام به انتخاب نام نیک که در پایان سخن این را عرض کنم که یکی از وظائفی که در روایات، پیامبر(ص) اشاره می‌فرماید: اولیاء، خصوصا پدرها نسبت به فرزندان شان دارند، انتخاب نیک است برای فرزندان شان، نام نیک برگزینند برای فرزندان خود، که همین نامی که ما انتخاب می‌کنیم که این نام برگرفته از نام اولیاء هست، محبت اولیاء را به ما انشاء الله سوق خواهد داد. چرا که اگر علاقه‌ی نبود، این نام انتخاب نمی شد. و این نکته را عزیزانی که بحمدالله مدعی هستیم و معترف و مفتخر هستیم که شیعه هستیم و پیرو این خاندان هستیم، سعی کنیم در نامگذاری عزیزان مان، نام اولیاء الهی را، نام امام زمان(عج) را، نام بانوان بزرگ عالم اسلام، مخصوصا حضرت فاطمه‌ی زهرا (س) را بر دختران خود و بر پسران خود، نامهای مقدس ائمه‌ی معصومین و امام زمان(عج) را بگذاریم، تا خود این نامگذاری، یک نوع ادب و احترامی باشد نسبت به ساحت مقدس آن‌ها  و قطعا و متقابلا محبت آن‌ها  را به سمت ما جلب خواهد کرد.

 

[1] الکافي  ,  جلد۴  ,  صفحه۳ 

[2] بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار علیهم السلام  ,  جلد۵۳  ,  صفحه۱۷۴

[3] بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار علیهم السلام  ,  جلد۲۷  ,  صفحه۹۵ 

نظرات (0)

هیچ نظری در اینجا وجود ندارد

نظر خود را اضافه کنید.

  1. ارسال نظر بعنوان یک مهمان ثبت نام یا ورود به حساب کاربری خود.
0 کاراکتر ها
پیوست ها (0 / 3)
مکان خود را به اشتراک بگذارید
عبارت تصویر زیر را بازنویسی کنید. واضح نیست؟
طراحی و پشتیبانی توسط گروه نرم افزاری رسانه