بسم الله الرحمن الرحیم

دعا برای فرج

قال المهدی (عج) : أَكْثِرُوا اَلدُّعَاءَ بِتَعْجِيلِ اَلْفَرَجِ فَإِنَّ ذَلِكَ فَرَجُكُمْ[1]

 

سخن پیرامون وظائف منتظران در حوزه‌ی وظائف فردی بود. در بعد حوزه‌ی عاطفی با شما عزیزان سخن می‌گفتیم. یکی از مسائلی که گذشت، محبت و دوستی امام به عنوان وظائفی است که در حوزه عاطفی موضوعیت دارد. از نکات دیگری که در همین حوزه در ابراز محبت به محضر حضرت بسیار توصیه شده است و مؤثر است، دعا برای فرج حضرت و تعجیل فرج می‌باشد که این را به عنوان یک وظیفه تلقی کنیم، ضمن اینکه این خودش یک ابراز محبت است، به یاد امام زمان(عج) بودن است. ما فراموش نکنیم که از خدا پیوسته تقاضا کنیم که آن منجی عدالت گستر را، خداوند اسباب ظهورش را فراهم کند و توفیق درک حضورش را به ما عنایت کند. سخنی که محضر عزیزان تقدیم شد در کتاب کمال الدین در جلد دوم، سخنی از فرمایشات و توقیعات شریف امام عصر(عج) هست که حضرت می‌فرماید: : أَكْثِرُوا اَلدُّعَاءَ بِتَعْجِيلِ اَلْفَرَجِ فَإِنَّ ذَلِكَ فَرَجُكُمْ. زیاد دعا کنید برای تعجیل فرج من، کسانی که دوران غیبت حضرت قرار گرفتند زیاد دعا کنند برای فرج حضرت و تجیل فرج، حضرت می‌فرمایند: فَإِنَّ ذَلِكَ فَرَجُكُمْ. خود اینکه شما به یاد امام زمان(عج)تان باشید و دعاگوی حضرت باشید، برای خودشما هم گشایش و فرجی است. سخن اینجاست که ما اگر به یاد امام زمان (عج)بودیم، قطعا امام نیز به یاد ما خواهند بود.

گفت پیغمبر که هرکس زد دری         عاقبت زان در برون آید سری.

گر تو بنشینی سر کوی کسی             عاقبت بینی تو هم روی کسی.

این اقتضای به یاد بودن هست که من جدّ وجد، جوینده یابنده است. من لجّ ولج. کسی که پافشاری می‌کند به نتیجه می‌رسد. قطعا کسی هم که به یاد امام زمان(عج) است و فرج او را از خدا تقاضا می‌کند، امام عصر(عج) هم به یاد او خواهد بود و حضرت هم دعاگوی او خواهد بود و خوشا به حال کسی که امام زمان (عج) برای او دعا بکند و دعای خیر حضرت بدرقه‌ی زندگی او بشود که از دعاهای مستجاب، دعاهای امام زمان(عج) است که در حق شیعیان خودش و انسان هایی که دعایی برای فرجش می‌کنند رقم خواهد خورد. این نکته‌ی اول در این حدیث شریف که اگر ما برای تعجیل فرج دعا کردیم، متقابلا دعای امام زمان (عج) هم ما را در بر خواهد گرفت و مشمول الطاف و انفاس پاک قرار خواهیم گرفت.

نکته‌ی دیگر، ما اگر برای تعجیل فرج دعا کردیم و خداوند این فرج را رقم زد و این گشایش اتفاق افتاد و دعای ما جامه‌ی عمل پوشید، چه سعادتی از این بالاتر و بهتر و چه فرجی از این بهتر، که ما در دورانی زندگی کنیم که عدالت حاکم است، ظلم رخت بر بسته است، فقر و تباهی و گناه دیگر وجود ندارد. انسان‌ها در یک آرامش و آسایش خوبی به سر می‌برند. در شرایط فعلی انسان های متدین و انسان های متعهد و دلسوز گاهی اوقات که مشکلات را در جامعه می‌بینند متأثر می‌شوند و باید هم بشوند، مشکلات اقتصادی، مشکلات اخلاقی، مشکلات خانوادگی خاطرها را مکدر می‌کند، گرچه این شخص متقی خودش مشکل ندارد، ولی وقتی که مشکل دیگران را می‌بیند متأثر می‌شود، به قول شاعر:

من از بینوایی نیم رنگ زرد          غم بی نوایان رخم زرد کرد.

اما در دولت امام عصر(عج)، این وضعیت رخت بر می‌بندد و وجود ندارد، همه در یک زندگی ارزشمند ایده آل زندگی می‌کنند، در کنار خوشی که این فرد دارد، دیگران هم خوش هستند و این سعادت بزرگی هست که انسان بتواند در آن دورانی زندگی کند که فقر کاملا برچیده شده است، فساد رخت بر بسته است، ظلم وجود ندارد، عدالت بر روی زمین گسترده شده است، مردم در یک صلح و صفا و صمیمیت و مهربانی نسبت به یکدیگر زندگی می‌کنند، لذا دعای برای فرج امام عصر(عج) از ویژگی هایی است که در حوزه‌ی عاطفی توصیه شده است، بزرگداشت نام و یاد امام عصر(عج) یکی از رسالت‌ها و وظیفه های ماهست که ما در دوران غیبت، نام امام زمان(عج) را تکریم کنیم، یاد حضرت را تکریم کنیم، مناسبت هایی که به امام زمان (عج) ارتباط دارد، آغاز امامت حضرت، میلاد با سعادت حضرت، این‌ها را در حد توان مان جشن بگیریم، دیگران را متذکر بشویم، در حد امکاناتی که خدا به ما داده است، در کشور امام زمان، از خدمت و کمک کردن فروگذاری نکنیم. پیوند خودمان را با مقام ولایت قوی کنیم. این تقویت پیوند که یک نوع جلب محبت نسبت به حضرت هست و در قالب دعاها و ادعیه‌ی مأثوره که وارد شده است، این پیوند را ما تقویت کنیم و توسعه بدهیم. دعای عهد، زیارت آل یاسین، دعای فرج، ادعیه‌ی که نسبت به امام زمان (عج)رسیده است، دعای سلامتی حضرت را، هم خودمان و هم زیر مجموعه های خودمان را توصیه نماییم که در این چهارچوب تلاش کنند و در حوزه‌ی عاطفه ابراز محبت و ارادت به حضرت فراموش نشود.

 

[1] بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار علیهم السلام  ,  جلد۵۲  ,  صفحه۹۲

نظرات (0)

هیچ نظری در اینجا وجود ندارد

نظر خود را اضافه کنید.

  1. ارسال نظر بعنوان یک مهمان ثبت نام یا ورود به حساب کاربری خود.
0 کاراکتر ها
پیوست ها (0 / 3)
مکان خود را به اشتراک بگذارید
عبارت تصویر زیر را بازنویسی کنید. واضح نیست؟
طراحی و پشتیبانی توسط گروه نرم افزاری رسانه