می‌خواهی بشوی جزء بنده‌های ممتاز خدا در دنیا و آخرت، گل سرسبد، پیغمبر (ص) می‌فرماید: خوبان روزگار نه در دنیا، بلکه در آخرت، این چهار ویژگی را دارند:

 1-­ حضرت فرمود: اَلعَفو عَمَّن ظَلَمَک؛ خوبان روزگار کسانی هستند که به کسانیکه در حق این‌ها بدی کرده‌اند، درمی‌گذرند. عَفو عَمَّن ظَلَمَک؛ آن هم کسی که در حق شما ظلم کرده، بدی کرده، پشیمان شده، آمده عذرخواهی می‌کند. آقا امیرالمؤمنین (ع) می‎‌فرماید: جایی ببخشید که طرف، اظهار ندامت می‌کند. اَلعَفوُ عَنِ المُقِر لا عَنِ المٌصِر عَفوٌ؛ جایی ببخش که طرف اقرار می‌کند به اشتباه. می‌گوید: آقا معذرت می‌خواهم، بد کردم، حلالم کن. نگو: برو واگذارت به خدا. اینجا پشیمان است، او را ببخش. خدا به حضرت موسی (ع) فرمود: موسی! به بندگان من بگو همان گونه که از من انتظار بخشیدن دارند، اگر کسی در حقتان بدی کرد و عذرخواهی کرد، بگذرید تا بگذرند؛ ببخشید تا ببخشند. ما بعضی‌هایمان خیلی سخت می‌گیریم؛ سخت می‌گیرند به ما!

2- حضرت فرمود: وَ تَصِل عَمَّن قَطَعَک؛ ارتباط را برقرار کردن با کسی که ارتباط را با شما قطع کرده. این هنر است. وظیفه‌ی من آمدنِ صله‌ی رحم است. من آمده‌ام؛ حال او در را باز کند یا باز نکند، ما برای خدا آمده‌ایم. مردم، اگر کارهایتان رنگ الهی گرفت، پشیمان نیستید که مردم تحویلتان نگرفته‌اند. اینکه سختمان می‌آید که می‌گوییم فلان جا رفتیم تحویلمان نگرفتند، برای خدا نبوده، چون اگر برای خدا بود، تو ضرر نکردی. تو نیکی می‌کن و در دجله انداز / که ایزد در بیابانت دهد باز. هرگاه کسی از انجام کار نیکی، اظهار پشیمانی کرد، بسمه‌تعالی برای خدا نبوده. آن کسی که خالصانه کار می‌‎کند، مردم تحویل بگیرند تا تحویل نگیرند، ذره‌ای در روحیه‌ی او اثر نمی‌‌گذارد.

3- پیغمبر (ص) فرمود: خیل خلائق دنیا و آخرت. این ویژگی سوم است.

4- وِ إعطاء مَن حَرَمک: عطا کردن به کسی که شما را محروم کرده. نیاز به او پیدا کردی نداد، حالا نیاز به تو پیدا کرده، بده. اخلاق این است. آن که داری تسویه‌حساب می‌کنی: ندادی، نمی‌دهم!

این جمله را فراموش نکنید: آقا امیرالمؤمنین (ع) می‌فرماید: اگر کارِ بدِ کسی را با بدی پاسخ دادید، دارید تأیید می‌کنید کار بد را. نمی‌آید تو هم نمی‌روی؛ پس دیگر نِق نزن. نگو: نمی‌روم چون نیامده. بلکه می‌گویند: تو هم تأیید کردی این کار را. آقا بد کرد، ما هم با بدی جوابش دادیم. خب پس دیگر نگو بد کرد؛ چون تو هم با بدی پاسخش را دادی. من بد کنم و تو بد مکافات کنی / پس فرق میان من و تو چیست بگو.

 

نظرات (0)

هیچ نظری در اینجا وجود ندارد

نظر خود را اضافه کنید.

  1. ارسال نظر بعنوان یک مهمان ثبت نام یا ورود به حساب کاربری خود.
0 کاراکتر ها
پیوست ها (0 / 3)
مکان خود را به اشتراک بگذارید
عبارت تصویر زیر را بازنویسی کنید. واضح نیست؟
طراحی و پشتیبانی توسط گروه نرم افزاری رسانه