• حالا فهمیدیم که حتی خود کعبه هم تعطیل بشود آب از آب تکان نمی‌خورد چه رسد به این‌که اگر نماز جماعت و جمعه هم با آن آب‌وتاب، امام جماعت‌ها و امام‌جمعه‌ها و مصلاها و ساختمان‌های بزرگش این‌همه هزینه که از جیب بیت‌المال برای آن‌ها می‌شود هم برگزار نشود باز هم هیچ اتفاق خاصی نمی‌افتد.
  • در این جریان تلخی که اتفاق افتاد یکی از تصویرهای زیبا برای بشریت این بود که خط مقدم رعایت حفظ سلامتی انسان‌ها متدینین بودند.
  • شما در همین مملکت، قبل از این‌که خیلی از بخش‌های دولتی ما، بازار ما و ادارات ما تعطیل شود نمازهای جمعه را برای حفظ سلامتی مردم تعطیل کردند.

    این نشان‌گر این است که نماز جمعه عبادت و بندگی خدا در راستای خدمت به خلق خدا برای خدا است.

    این بسیار ارزشمند است.

    شما در کشور امریکا می‌بینید با یک تأخیری و بعضی از کشورهای اروپایی با یک تأخیری این قرنطینه اجتماعی اتفاق افتاد آن‌هم به خاطر خودخواهی سردمداران کشورهای اروپایی و آمریکایی بود؛ و چه آثار سختی بر آن‌ها مبتلا شد که جمعیت زیادی درگیر همین خودخواهی‌های مسئولین آن‌ها شدند.

    ما افتخار می‌کنیم به این اسلامی که تا احساس خطر می‌کند نماز جمعه‌ای که جنبه استحباب دارد را فدای سلامتی مسلمانان می‌کنند. می‌گویند نماز جمعه تعطیل و سلامتی مردم باید حفظ بشود.

    آمدن در حرم‌های ائمه (ع) یک عمل استحبابی است. این را رعایت می‌کنند و تعطیل می‌کنند تا مردم سالم بمانند.

    این، همان روی پرارزش سکه نگاه ما است که اسلام آن‌قدر برای انسان‌ها ارزش قائل است که حتی اگر کارهای مستحبی به‌سلامتی جسم انسان‌ها آسیب بزند اسلام می‌گوید این‌ها را کنار بگذارید.

    نه در این مورد، بلکه در احکام اسلام داریم که اگر روزه واجب برای کسی ایجاد ضرر می‌کند اسلام می‌فرماید روزه نرو

    اگر کسی حج واجبش را می‌خواهد بجا بیاورد و در مسیر حج جانش به خطر می‌افتد استطاعت از او برداشته می‌شود.

    چرا این‌ها را نمی‌بینیم؟

    این‌ها حرف‌های جدید اسلام نیست. این‌ها حرف‌های کهن اسلام است که هر جا جان مردم و سلامتی مردم به خطر بیفتد حتی اسلام واجبات را هم تابع قرار می‌دهد؛ که اگر سلامتی شما به خطر افتاد روزه واجب را حج واجب را بجا نیاورید.

نظرات (0)

هیچ نظری در اینجا وجود ندارد

نظر خود را اضافه کنید.

  1. ارسال نظر بعنوان یک مهمان ثبت نام یا ورود به حساب کاربری خود.
0 کاراکتر ها
پیوست ها (0 / 3)
مکان خود را به اشتراک بگذارید
عبارت تصویر زیر را بازنویسی کنید. واضح نیست؟
طراحی و پشتیبانی توسط گروه نرم افزاری رسانه