فرزندانتان را معادباور تربیت کنید. حلال‌خور تربیت کنید. فرزندان را طوری تربیت کنیم که مال حرام، در زندگی آن‌ها وارد نشود و معتقد باشند که ذرةالمثقال حرام هم، زندگی‌ها را نابود می‌کند. با این فرهنگ پرورش بدهیم فرزندان را.

 

حضرت آیت‌الله العظمی مکارم نقل می‌فرمودند: زمانی که نجف بودیم، طلاب ایرانی خب نمی‌توانستند خانه به نامشان بشود، از نظر قاعده‌ی عراق، باید خانه به نام مثلاً یک عراقی می‌شد. یک تاجر متدیّن عراقی بود که 500 سند خانه به نامش بود. 500 سند خانه کرده بودند به نام یک تاجری، علماء، طلّاب، هر کس می‌خواست خانه بخرد، صدای حاجی می‌زد و می‌گفت: حاجی بیا به محضر و خانه را به نامش می‌کردند. یک کاغذ عادی فقط بین این بود و آن آقای حاجی و قانوناً آن حاجی، مالک بود.

بعد ایشان گفتند: آن آقای حاجی از دنیا رفت. بعضی از این علماء و طلاب به اضطراب افتادند و گفتند ای داد و بیداد، بچه‌هایش اگر زیرِ بار نروند، کار خیلی سخت می‌شود و مشکل می‌شود. به سراغ ورثه رفتند. یک پسری داشت. پسر ارشدش بود. گفت: من در خدمت همه‌ی شما هستم و به نام هر که بخواهید، ما می‌آییم در محضر و سند را به نامش می‌کنیم. و ایشان می‌فرمودند حتی یکی از این 500 تا سند، دچار مشکل نشد. این تربیت سالم است! فرزندش را معادباور تربیت کرده. 500 سند به نام اوست.

خدا رحمت کند امام را. امام وقتی از دنیا رفتند، مرحوم حضرت حجةالاسلام والمسلمین، اول کاری که کرد، نمی‌دانم آقایان خاطرشان هست یا خیر، حدود بیش از ده‌ها سند باغ و ملک که بابت وجوهات به نامِ امام زده بودند، همه را ایشان برداشت و برد قم و تحویلِ جامعه‌ی مدرّسین داد. گفت: این‌ها به نام پدرِ من هست، ولی متعلق به ما نیست! این تربیت سالم است که ولو این‌که سند هم به نام پدر است، می‌داند این متعلق به او نیست.

این تأثیر معادباوری است.

دانلود

نظرات (0)

هیچ نظری در اینجا وجود ندارد

نظر خود را اضافه کنید.

  1. ارسال نظر بعنوان یک مهمان ثبت نام یا ورود به حساب کاربری خود.
0 کاراکتر ها
پیوست ها (0 / 3)
مکان خود را به اشتراک بگذارید
عبارت تصویر زیر را بازنویسی کنید. واضح نیست؟
طراحی و پشتیبانی توسط گروه نرم افزاری رسانه