خدا رحمت کند حاج آقای معتکف، ایشان می‌گفت: سال 1337 شمسی (که خیلی از ماها آن موقع نبودیم) در آن موقع من در مشهد رئیس بانک بودم. یک سؤالی در روزنامه‌ها طرح کردند: «از کجا آورده‌ای؟». این سؤال در روزنامه‌ها منتشر شد و بعد هم گفتند از همه بپرسید که پول‌هایتان را از کجا آورده‌اید؟ اموال را از کجا آورده‌اید؟ یک عده جواب دادند: این چه سؤالی هست که می‌کنید؟ یک عده هم سرمایه‌ها را بردند و وحشت کردند و گفتند امنیت اقتصادی نیست.

 

بعد در همین مملکت هم یادتان هست 10، 12 سال قبل بیش‌تر، یک چنین سؤالی مطرح شد، که خب البته از نظر اسلام، شما حق ندارید به کسی بگویید از کجا آورده‌ای؟ تجسس در اموال مردم نباید کرد؛ مگر کسی که متهّم به خلاف باشد و مظنون به تخلّف و حق‌کُشی باشد. وگرنه کسی حق ندارد جلوی شما را بگیرد مثلاً بگوید: ماشین از کجا آورده‌ای؟ این خانه را از چه پولی ساخته‌ای؟ پول از کجا می‌آوری؟

می‌گویند: فضولی موقوف! قرآن می‌فرماید: «يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا اجْتَنِبُوا کَثيراً مِنَ الظَّنِّ إِنَّ بَعْضَ الظَّنِّ إِثْمٌ وَ لا تَجَسَّسُوا» (حجرات/12). تجسس نکنید در زندگی مردم: آقا این لباس را از کجا خریده‌ای؟ وضع زندگیتان چطور این‌گونه ردیف است و اداره می‌شود؟ آقا! به شما مربوط نیست.

دانلود

نظرات (0)

هیچ نظری در اینجا وجود ندارد

نظر خود را اضافه کنید.

  1. ارسال نظر بعنوان یک مهمان ثبت نام یا ورود به حساب کاربری خود.
0 کاراکتر ها
پیوست ها (0 / 3)
مکان خود را به اشتراک بگذارید
عبارت تصویر زیر را بازنویسی کنید. واضح نیست؟
طراحی و پشتیبانی توسط گروه نرم افزاری رسانه