یک‌وقت جوانی پیش من آمد و گفت: حاج‌آقا، نماز شب خواندن پدرم، من را بی‌نماز کرد. این‌ها متأسفانه به خاطر این است که ما پدرمان را «اسلام» می‌بینیم. نوجوان‌ها، جوان‌ها! پدر شما مسلمان است. اسوه‌ی اسلام، پیغمبر (ص). لذا یکی از ضرورت‌ها هم این است که ما الگو شناس بشویم و کلاه سرمان نرود. اشتباهِ این فرد را پای حسابِ اسلام نگذاریم. اشتباهِ من را پای حساب اسلام نگذارید. حالا بنده محاسن دارم، خب با این محاسنم، یک اشتباهی هم کردم، چه ربطی به اسلام دارد.

 

این جوان می‌گفت: پدرم شب که می‌خواهد نماز شب بخواند، اول تمام چراغ‌ها را روشن می‌کند. یک آدم وقتی مریض است، نمی‌فهمد. همان‌طور که امیرالمؤمنین (ع) فرمود: مردم! اهل‌البیت را بشناسید و در جهت اهل‌البیت حرکت کنید. نه از اهل‌البیت پیشی بگیرید که گمراه بشوید و نه عقب بمانید که هلاک می‌شوید. بشناسید و با این‌ها همراه باشید. سبقت بر اهل‌البیت می‌شود ضلالت و عقب ماندن از اهل‌البیت می‌شود هلاکت. همراهی با اهل‌البیت می‌شود سعادت.

خب آدم عاقل، این اتاقی که لامپش را روشن می‌کنی، داخلش آدم خوابیده که نمی‌خواهند نماز شب بخوانند. چراغ را برای چه روشن می‌کند؟ این خلاف آداب اسلام است. ببینید پیغمبر (ص) چگونه نماز شب می‌خواند؟ ایشان وقتی برای نماز شب بلند می‌شدند، خواب همسران خودشان را به هم نمی‌زدند.

مرحوم حضرت امام در خاطرات امام می‌نویسند، امام وقتی بلند می‌شد برای نماز شب، یک‌تکه ابری را می‌گذاشتند در ظرفشویی که وقتی شیرِ آب را باز می‌کنند صدای آب که می‌خورد به سینک ظرفشویی، اهل منزل را بیدار نکند. این اسلام است؛ آب بریزد روی ابر که حتی صدای وضو گرفتن هم اهل منزل را بیدار نکند. و بارها امام به فرزندانشان فرمودند: من می‌خواهم نماز شب بخوانم، خواب شما را که نباید خراب بکنم. این دین است. این تبعیت از پیغمبر است.

گفت: پدرم اول تمام چراغ‌ها را روشن می‌کند و بعد هم صدا می‌زند: تارک الصلوة ها بلند شوید نماز بخوانید.

خداوکیلی کجا گفته‌اند که هرکس نماز شب نخواند تارک الصلاة است. کجا گفته‌اند اگر کسی نماز شب نخواند، به جهنم می‌رود.

آیا خداوند برای ترک مستحب کسی را در قیامت به جهنم می‌برد؟ خدا برای ترک واجب، از انسان حساب می‌خواهد.

گفت: مدام داد می‌زند و می‌رود دستشویی. درب دستشویی را چنان محکم به هم می‌زند مثل‌اینکه زلزله آمده است. وضویش را می‌گیرد و روی سجاده می‌ایستد و یک‌دفعه می‌گوید «الله‌اکبر» و هر چه انرژی در روده‌هایش هست از حلقش بیرون می‌زند.

ما هم یک‌دفعه وحشت‌زده از خواب می‌پریم و می‌گوییم خدا لعنتت کند، دوباره خوابمان می‌برد. همین‌که چشم‌هایمان گرم می‌شود، دوباره به رکوع می‌رود و می‌گوید: الله‌اکبر.

ما را روانی کرده با این نماز.

گفتم: جوان عزیز! بابای تو بد نماز شب می‌خواند، چه ربطی به اسلام دارد؟ چه ارتباطی با پیامبر دارد؟ تو چرا حساب نمازِ شب بد خواندن پدرت را پای اسلام خرج می‌کنی؟ شدی مثل کسی که می‌گوید: گنه کرد در بلخ آهنگری، به شوشتر زدند گردن مسگری.

بابای تو دارد بد نماز شب می‌خواند.

تو نمازشب خواندنِ پیغمبر (ص) را ببین. نماز شب خواندنِ امام صادق (ع) را ببین.

دانلود

نظرات (0)

هیچ نظری در اینجا وجود ندارد

نظر خود را اضافه کنید.

  1. ارسال نظر بعنوان یک مهمان ثبت نام یا ورود به حساب کاربری خود.
0 کاراکتر ها
پیوست ها (0 / 3)
مکان خود را به اشتراک بگذارید
عبارت تصویر زیر را بازنویسی کنید. واضح نیست؟
طراحی و پشتیبانی توسط گروه نرم افزاری رسانه