استاد حدائق روز جمعه 4 آذرماه 1401 در مهدیه بزرگ شیراز به بیان ادامه سلسله مباحث « شیوه ی در امان ماندن از فتنه ها» پرداختند.

 

دانلود

جهت مشاهده ویدئو اینجا کلیک کنید

اعوذبالله من الشیطان الرجیم

بسم الله الرحمن الرحیم

قال الله تبارک و تعالی فی محکم کتابه القرآن الکریم «وَمَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَالرَّسُولَ فَأُولَئِكَ مَعَ الَّذِينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَالصِّدِّيقِينَ وَالشُّهَدَاءِ وَالصَّالِحِينَ وَحَسُنَ أُولَئِكَ رَفِيقًا»[1]

«ذَلِكَ الْفَضْلُ مِنَ اللَّهِ وَكَفَى بِاللَّهِ عَلِيمًا»[2] صدق الله العلی العظیم

موضوع مجلس در جلسات گذشته محضر جمع محترم بررسی روش صحیح و مقابله‌ی درست در رویارویی با فتنه‌ها از نگاه اسلام و قرآن بود. عرض کردیم یکی از روش‌هایی که انسان‌ها را کمک می‌کند در فتنه‌ها و شیطنت‌های دشمنان اسلام و دشمنان معنویت انسان بتواند یک راه درستی را انتخاب کند رجوع به قرآن است و انس با قرآن، این لازمه‌اش این است که ما با قرآن مأنوس باشیم و تدبّر در قرآن داشته باشیم و فکر کنیم و به قرائت قرآن بسنده نکنیم، به همین مناسبت آیاتی از قرآن ذکر شد که خداوند هشدار می‌دهد در رویارویی با فتنه چه باید کرد و مواردی را خدا در اخلاق اجتماعی هشدار می‌دهد که با گروه‌هایی اصلا همراهی نکنید و متابعت نکنید، خدا نهی می‌فرماید از تبعیت از کافرین و همراهی با منافقین این در آداب اجتماعی ما درس است، نکته‌ی مقابل خدا امر می‌کند از چه کسانی تبعیت کنیم و پیروی کنیم اصلا قرآن آئین‌نامه‌ی زندگی است کتاب زندگی است. متأسفانه گذشته عرض کردم یکی از آسیب‌های جدی عالم اسلامی به حاشیه رفتن قرآن است، در حالات آخرالزمان داریم اینقدر قرآن در حاشیه می‌رود که مردم فقط قرآن را با صدای زیبا می‌شناسند، یک جایی کسی قرآن را صوت زیبا می‌خواند می‌گویند قرآن است، قرآن به عمل نمی‌شناسند و قرآن به حاشیه می‌رود.

من یکی وقتی از حضرت آیت الله العظمی مکارم خودم شنیدم و ایشان گفتند: یکی از مدرسین حوزه‌ی علمیه‌ی قم به حج مشرف شدند در روضه در حرم رسول الله که مستحضر هستید یکی از محترم‌ترین مکان‌های روی زمین روضه‌ی رسول الله است یعنی بین خانه‌ی پیغمبر و منبر «مابین بیتی و منبر» گفتند: این آقا در روضه قرآن هم دستش بود و مشغول دعا و تلاوت قرآن بود یک حال خوشی به او دست داد احساس کرد الان هر چه بخواهد خدا به او می‌دهد، گاهی اوقات می‌فهمی سیمت وصل هست؟ روی مدار معنوی هستی؟ احساس می‌کنی الان بگویی می‌دهند!؟ آن عالم گفتند من احساس کردم الان هر چه از خدا بخواهم خدا به ما می‌دهد دیدم سمت چپ قبر رسول الله است یک تقاضا از خدا کردم گفتم: خدایا به عظمت این پیامبر قرآن را باز می‌کنم جمله‌ای پیغمبر به ما بگوید، قرآن هم در دستم بود قرآن را باز کردم گشودم این آیه آمد «وَقَالَ الرَّسُولُ يَا رَبِّ إِنَّ قَوْمِي اتَّخَذُوا هَذَا الْقُرْآَنَ مَهْجُورًا»[3] شکایت پیغمبر از امت به خدا، این یک حقیقتی است و نشود قیامت ما سر پایین بیندازیم و شکایت پیامبر ما را هم بگیرد. پیامبر می‌گوید: امتم و قومم قرآن را محجور کرده‌اند، قرآن به حاشیه رفته است و آسیب‌هایی که داریم می‌بینیم از هجران قرآن است و بی‌توجهی به قرآن است، مقام معظم رهبری در یک جلسه‌ای با قاریان قرآن فرمودند: ضمن تلاوت قرآن و قرائت قرآن و حفظ قرآن، عمل به قرآن باید پیشینه‌ی ما بشود ما به کار بگیریم قرآن را، بیش از 600 آیه‌ی قانونی ما در قرآن داریم، به چند تا از آن عمل می‌شود، به آیات نماز، آیات حجاب، آیات زکات، آیه‌ی خمس، آیات امر به معروف و نهی از منکر و آیات دیگر، این‌ها آئین نامه‌های زندگی بشر است، سروران عزیز امیرالمؤمنین در آن واپسین لحظات عمر شریفش یک منشوری را برای تمامی شیعیان و ارادتمندانش تا قیامت ترسیم نمود، خطاب منشور به امام حسین و امام حسن است «الله الله فی القرآن»[4] خدا را در نظر داشته باشید نسبت به توجه قرآن، بعد ببینید امیرالمؤمنین چه هشداری می‌دهد؟ «فلایسبقُکم إلی العمل به غیرکم»[5] مراقب باشید در عمل به قرآن بیگانگان بر شما پیشی نگیرند.

در دانشگاه یک دانشجویی به ما گفت: چرا غربی‌ها و اروپایی‌ها از ما جلو هستند، گفتم: یکی یکی بگو کجا جلو هستند تا من جواب بدهم، گفت: در نظم جلو هستند، قول می‌دهند خلف وعده نمی‌کنند، گفتم: این که در اسلام هست. اینکه امیرالمؤمنین فرمود: مؤمن کسی است اگر چیزی می‌گوید خلف وعده نکند و وفای به عهد داشته باشد، این نظم داشتن نشانه‌ی ایمان است در آیات ماست و در روایات ماست ما داریم عمل نمی‌کنیم و بیگانه می‌گیرد و عمل می‌کند و پیشرفت می‌کند، آب در کوزه و ما تشنه لبان می‌گردیم. هر جا می‌بینید این‌ها موفق هستند من روایتش و آیات را برای‌تان می‌گویم، هر کجا که ضربه می‌خورند به خاطر پشت کردن به معارف الهی است، از نظر اخلاقی جوامع غربی آسیب دیدند چون رعایت نمی‌کنند و می‌خواهند همین ویروس خطرناک را به کشورهای اسلامی هم گسترش بدهند و همین لاابالی‌گری و بی‌موالاتی در کانون خانواده بین کشورهای اسلامی رخنه کنند. شما ببینید در اروپا و آمریکا کانون خانواده معنا ندارد خب آن جا عمل نکردند و آسیب دیدند و رسیدند به جایی که ازدواج همجنس با همجنس در انگلستان و آلمان قانون می‌شود این‌ها سقوط اخلاق است و سقوط فضیلت است، اما یک جاههایی وظیفه‌شناسی و نظم و تعهد را بهش اهمیت می‌دهند این‌ها در آداب دینی ما هم هست.

لذا امیرالمؤمنین فرمود: خدا را نسبت به قرآن در نظر داشته باشید در عمل به قرآن بیگانگان بر شما پیشی نگیرد، من بحث امروزم ضمن اینکه مواردی در قرآن خدا نهی می‌کند مؤمنین. خطاب هم در نوع آیات به مؤمنین است من دو سه آیه را اشاره کنم و یک آیه را هم تفصیلاً عرض می کنم.

در سوره‌ی ممتنحنه در آیه‌ی اول می‌فرماید:«يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آَمَنُوا لَا تَتَّخِذُوا عَدُوِّي وَعَدُوَّكُمْ أَوْلِيَاءَ»[6] این نهی الهی است و این راهکاری است که خدا بیان می‌کند: ای مؤمنین دشمن من خدا را و دشمنان خودتان را دوست نگاه نکنید.

بعضی‌ها چه کار می‌کنند؟ بعضی‌ها دشمن خودشان را دوست می‌بینند و دشمن خدا را به دوستی می‌نگرند این طریقی است که خدا بیان می‌فرماید: ما آب در آسیاب چه کسی می‌کنیم؟ در این جریان فتنه‌ها بازیچه‌ی چه کسانی شدیم؟ و بازی در زمین چه کسانی داریم انجام می‌دهیم؟ آن هم جریان زشتی که متأسفانه در همین برنامه‌ی فوتبال این‌ها بحث‌های روز است و باید این آسیب‌ها دیده بشود و ببینید جمعی به نام ایرانی در زمین استادیوم آمدند و آن‌جا توهین می‌کنند به این ورزشکارهایی که آمدند، به آنها نسبت بی‌شرف دادن و بی‌غیرت‌دادن دادند! این شعار تو حمایت از کیست؟ پرچم چه کسی را بالا می‌بری؟ اصلا تو ایرانی هستی؟ تو دیگه رویت می‌شود بگویی من ایرانی هستم؟ «لَا تَتَّخِذُوا عَدُوِّي وَعَدُوَّكُمْ أَوْلِيَاءَ»[7] قرآن می‌فرماید: دشمنان خدا و دشمنان خودت را دوست نگاه نکنید، این درس زندگی است.

در آیه‌ی 51 سوره‌ی مائده «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آَمَنُوا لَا تَتَّخِذُوا الْيَهُودَ وَالنَّصَارَى أَوْلِيَاءَ» [8] یهودی ها و مسیحی‌ها را دوست نگاه نکنید بله در روابط اجتماعی احترام بگذارید و تحقیر و تخریب کار بدی است اما نگاه دوستی به این‌ها نکنید آن کسی در اعتقاد با شما همراه نیست دوست نگاه نکنید این هم آیه‌ی دیگر.

در سوره‌ی مبارکه نساء آیه‌ی 144 «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آَمَنُوا لَا تَتَّخِذُوا الْكَافِرِينَ أَوْلِيَاءَ مِنْ دُونِ الْمُؤْمِنِينَ»[9] ای مؤمنین کافرها را دوست نگاه نکنید و مؤمنین را رها کنید. مؤمنی که باید دوست شما باشد رهایش کنید و کافری که دشمن شماست نگاه دوستی می‌کنید این‌ها سخن خداست این قرآن ماست که گاهی اوقات بعضی وقت‌ها کسانی که بازی خوردند در این جریانات شب‌های قدر هم قرآن را به سر می‌گیرند، قرآن را دست‌شان بدهید می‌بوسند ولی در عمل قرآن را فراموش کردند، این نواهی قرآن در ارتباطات است.

ولی اوامر قرآن در روابط اجتماعی:

تا اینجا ما در جریان سختی‌ها و فتنه‌گری اسلام نهی می‌کند که با هر کسی بنا نیست رفاقت کنیم و دوست باشیم دوستی آدابی دارد که خدا این آداب را تعریف کرده است، با چه کسانی همراهی کنیم؟

آیه‌ای که امروز زینت‌بخش مجلس شد آیه‌ی 69 سوره‌ی مبارکه‌ی نساء، ببینید قرآن چه کسانی را معرفی می‌کند و اطاعت از چه افرادی و چه گروه‌هایی سبب نجات می‌شود، آیه می‌فرماید: «وَمَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَالرَّسُولَ»[10] شما اگر از خدا و پیغمبر اطاعت کردید، بله اگر ما مطیع خدا هستیم مطیع خدا به این نیست که من مثلا زیارت عاشورا تعطیل نشود و دعای ندبه‌ی من تعطیل نشود ولی با دشمنان خدا دوست باشم این اطاعت نشد، اطاعت از خدا اوامر و نواهی الهی را باید پاسداری کنیم، قرآن می‌فرماید‌‌ کسانی که از خدا و پیغمبر اطاعت می‌کنند راه نجات‌تان همین است، اگر طراز شما خدا باشد به قرآن رجوع کنید و طرازتان پیغمبر بشود باید او را بشناسید. یک آسیب دیگری که امروز در جوامع اسلامی داریم الگوشناسی است که در آن ضعف داریم و پیغمبر را دست نمی‌شناسیم، زندگی ایشان را در زوایای مختلف را نخوانده‌ایم، بحث اقتصادی پیغمبر من در یک جمعی از تجار عرض کردم پیغمبر دو تجارت قبل از ازدواجش در جوانی انجام داد، نه احتکار کرد و نه دروغ گفت و نه گران فروخت و سود کرد و به حضرت خدیجه تقدیم کرد.

ببینید پیغمبر چه کرد؟ اصلا ما در اقتصاد باید ببینیم رسول الله رمز موفقیتش چه بود؟ دو تجارت که با سود کلان به حضرت خدیجه برگرداند باید ببینیم چه کار کرده است؟ ما می‌خواهیم ما گران‌فروشی و جنس انبار کردن و احتکار کردن، خدعه و نیرنگ به منافع برسیم، پیامبر در روابط اجتماعی چگونه زندگی می‌کرد که جامعه‌ی متلاشی شده‌ی حجاز را که از نظر اخلاقی سقوط کرده بود سرخط آورد. آن اعراب متعصب جاهلی که به فرزند خودش رحم نمی‌کرد مجاهد فی سبیل الله کرد، ولی ماها در تربیت‌ها معطل هستیم، در حرف زدن‌هایمان با دیگران مشکل داریم به خاطر این است که اسوه را نشناختیم «لَقَدْ كَانَ لَكُمْ فِي رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ»[11] این الگو را باید شناخت، بنده ادعای تدین می‌کنم سال‌ها عبادت هم کردم ولی رفتارم رفتار نبوی نیست، در اخلاق خانوادگی و اخلاق اجتماعی، تربیت فرزندانم، ارتباطم با مردم، گاهی اوقات فاصله داریم از آن ویژگی‌های پیغمبر، خدا می‌فرماید: اگر اطاعت از خدا و پیغمبر کردی اینجا امر خداست اگر اطاعت کردی پیروی کردی می‌دانید چه اتفاق مبارکی می‌افتد؟ آیه می‌فرماید:«فَأُولَئِكَ مَعَ الَّذِينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ»[12] اطاعت از خدا و پیغمبر شما را اینقدر رشد می‌دهد و بالاا می‌برد که خدا شما را با این چهار گروه همنشین می‌کند، برجسته‌ترین انسان‌های عالم نمایندگان خدا بودند، نبیین اول، گروه دوم صدیقین، گروه سوم شهدا، گروه چهارم صالحین. « وَحَسُنَ أُولَئِكَ رَفِيقًا»[13] خدا می‌فرماید این‌ها بهترین رفیق‌ها هستند.

البته این آیه گویای وضع مردم در قیامت است برای نزول این آیه و شأن نزول در تفاسیر مختلف چند تا مطلب ذکر شده است من یک دو تا عرض کنم رسول الله خادمی داشتند به نام ثوبان این خیلی رسول الله دوست می‌داشت، در مجمع البیان و فخر رازی به این جریانی که من عرض می‌کنم اشاره داشتند می‌گویند این خیلی به پیامبر علاقه داشت یک روز پیغمبر دیدند خیلی لاغر شده و رنگ پریده است هم ضعف پیدا کرده است و هم رنگ از رخسار پریده است رسول الله فرمودند: ثوبان مریض شدی؟ عرض کرد: نه یا رسول الله، فرمودند: چرا لاغر شدی؟ گفت: از فراق شماست. آقا من گاهی اوقات با خودم فکر می‌کنم می‌گویم در دنیا من شما را می‌توانم ببینم وقتی شما از این عالم رفتید و با هم می‌رویم دیگر قیامت ما عددی نیستیم که با شما همنشین بشویم فعلا در این دنیا هستیم و دنیا همین است که همه با هم هستند ولی قیامت خواهی دید «خَافِضَةٌ رَافِعَةٌ»[14] بعضی‌ها پایین می‌روند بعضی‌ها بالا می‌روند، عرض کرد یا رسول الله فقط نگرانی من این است که در قیامت که من دیگر شما را نمی‌بینم شما گل سرسبد نظام خلقت هستید، جایگاهی که خدا برای شما قائل شدند که ما در آن طراز نیستیم، یا رسول الله این فکر و این نگرانی شب و روز من را گرفته است.

ایمان را ببینید در دنیا خدمت پیامبر است ولی نگران آخرتش هست، گفت: یا رسول الله فقط دغدغه من همین است و از این رنج می‌برم، گاهی اوقات می‌خواهم غذا بخورم و این را عرض کرد لقمه در دهانم بگذارم گرسنم هست یاد شما می‌افتم دیگر رغبت به خوردن ندارم، غذا را کنار می‌گذارم.

وقتی این را به پیغمبر عرض کرد آیه نازل شد.«وَمَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَالرَّسُولَ فَأُولَئِكَ مَعَ الَّذِينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَالصِّدِّيقِينَ وَالشُّهَدَاءِ وَالصَّالِحِينَ وَحَسُنَ أُولَئِكَ رَفِيقًا»[15] خدا این نوید رحمت را نازل کرد ببینید آقایان قاعده‌ی قیامت در روایات به شما بگویم که بهشتی‌ها هر چه مقام‌شان بالاتر است آن‌هایی که در اوج هستند و مقامات عالیه هستند می‌توانند ارتباط با پایین‌ترها داشته باشند ولی آن‌هایی پایین‌تر هستند ارتباطی با بالادست‌ها ندارند مگر آنها بخواهند، قطعا امیرالمؤمنین و سیدالشهداء جایگاه ویژه‌ای دارند و ما در طراز آنها قرار نمی‌دهند، امام حسینی که در این آزمون سخت درخشید کی بنده‌ی نوعی را شیعه‌ی اهل‌البیت هستیم در آن تراز نمی‌یاد، این قاعده در عالم آخرت است این آیه که نازل شد خدا می‌فرماید شما در دنیا اگر در زندگی‌تان اطاعت از خدا و پیغمبر بکنید این توفیق را به کسانی که مطیع خدا و پیغمبر هستند می‌دهیم، در آخرت با کسانی همنشین هستند که پیغمبر هم‌گروه آنها هستند یعنی چهارگروه برجسته‌ترین انسان‌های نظام خلقت هستند خدا می‌فرماید: تا هستی و کار دست خودت است اطاعت از خدا و پیغمبر بکن ما شما را با این چهار گروه در قیامت همنشین می‌کنیم این نوید رحمت آمد. در تفاسیر آمده است که بعضی‌ها از مسلمان‌ها مثل انصار خدمت پیامبر آمدند و گفتند: یا رسول الله ما نگران هستیم آخرت دیگر دست‌مان به شما نمی‌رسد و دیگر ما شما را نخواهیم دید، این آیه پاسخ به آنها هم بود. در شمار موارد افرادی بودند که می‌آمدند و می‌گفتند ما قیامت محروم می‌شویم از ملاقات با پیغمبر خدا می‌فرماید: اگر می‌خواهید محروم نشوید شرطش در دنیاست اینجا مزرعه است و اینجا مطیع خدا و پیغمبر باش به آنچه قرآن می‌فرماید ما قیامت ما انبیاء و صدیقین و شهداء و صالحین شماها را همنشین خواهیم کرد.

چند تا مطلب ذیل این آیه محضر عزیزان عرض کنم نکته‌ی اول: قطعا ما اگر می‌خواهیم با شهداء در قیامت همنشین بشویم انبیاء و صدیقین راهی نیست جز اینکه اطاعت از خدا بکنیم با حلوا حلوا گفتن دهان شیرین نمی‌شود باید اطاعت کرد باید طراز بشود خدا و لذا حضار محترم شما می‌بینید کسانی که واقعا مطیع خدا و پیغمبر هستند ظلم نمی‌کنند، من همین دیروز یک جلسه‌ای با مدیران استان داشتیم بحث مدیریت جهادی بود یک بخشی از فرمانده‌های استان و مدیرکل‌های استان بودند، در بحث اخلاق مدیریتی نکاتی که مدیر باید رعایت کند از نگاه قرآن صحبت شد بین دو تا جلسه یکی از مدیران آمد پیش من این آقا مدیر یک شهرستانی بود فرماندار بودند گفت: آقای حدائق چند روز قبل یک آقایی پیش من آمد و گفت من 25 سال در تشکیلات دولتی کار کردم دقت هم کردم و کوتاهی نکنم و به وظایفم عمل کنم و بیت المال را حیف نکنم، دقت خودم را کامل انجام دادم اما نگرانی‌هایی هم دارم که شاید بعضی چیزها یادم رفته باشد و فراموش کردم و یک غفلت‌هایی از من سرزده باشد. گفت: من از این ماه به بعد یک سوم حقوق من را می‌خواهم به صندوق دولت برگردانم شاید یک حق‌الناس‌هایی و بیت‌المال‌هایی گردن ما آمده است. این کار چه کسانی است؟«وَمَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَالرَّسُولَ»[16] آن کسی که بیت‌المال را مثل مال غارتی می‌خورد او اصلا اعتقادی به خدا ندارد، آن کسی بیا اگه توانستی بیا بگیر و شاهد داری بیار، او اصلا معتقد نیست، ما امروز هر تخلفی و هر جرمی و هر جنایتی گرچه بازی‌خورده‌ها نسبت به دین می‌زنند ولی شما ببینید هر جا آسیب هست از بی‌دینی است و هرجا سلامت کار می‌بینید از تقوا و درست‌کاری است، لذا آن‌هایی که می‌خواهند با شهداء و صدیقین باشند راهش اطاعت از خدا و پیغمبر است در همه‌ی امورات زندگی‌تان اگر اطاعت کردید موفق خواهید بود، نکته‌ی دیگری که باید عرض کنم ما از همین آیه‌ یک درس باید بگیریم خدا گزینش دوستی‌های خوب را نام می‌برد، در قیامت خدا 4 گروه به عنوان رفقاء خوب نام می‌برند انبیاء، صدیقین، شهداء، صالحین. می‌خواهی در دنیا رفیق پیدا کنی دستت به انبیاء که نمی‌رسد کسانی که در راه انبیاء هستند رفیق خودتان بکنید، صدیق در عالم اسلام علی بن ابیطالب است، صدیق یعنی کسی که گفتارش با رفتارش موافق هست این‌ها را رفیق بکنید، شهداء کسانی که شاهد هستند شهداء به لقاء الهی پیوستند امام آن‌هایی مسیر شهداء را طی می‌کنند و راه شهداء را می‌پیمایند این‌ها را دوست بدانید، صالحین و انسان‌های پاک باید رفیق باشد، حالا آقا با یک آدم بی‌دین رفیق شده است وقتی هم که تذکرش می‌دهیم می‌گوید حاج‌آقا عیسی به دینش و موسی به دینش، ما اعتقادی به این‌ها نداریم. ما فقط در عالم تجارت با هم رفیق هستیم بابا وا می‌دهی ها؟ امام رضا فرمود: با رفیق ناباب دوستی کردن تبع‌تان از رفیق بد می‌دزدد و خودتان متوجه نیستید، اگر گفتند با چه کسانی رفیق باشیم؟ این قرآن بهترین رفیق‌ها را این 4 گروه نام می‌برند که بهشت این‌ها رفیق‌تان هست.

نکته‌ی دیگری که باید عرض کنم در امتداد اطاعت از خدا، خدا می‌فرماید: اطاعت از رسول، ما اطاعت از پیامبر در طول اطاعت خدا می‌دانیم و واجب می‌دانیم اطاعت از رسول الله این‌هایی که بعضی‌ها می‌گویند فقط خدا و بس! این حرف غلطی است طبق آیات قرآن. ما اگر مطیع خدا هستیم مطیع پیغمبر هم باید باشیم و اوامر پیغمبر را هم باید عمل کنیم، نکته‌ی دیگری که باید خدمت عزیزان عرض کنم ما برای موفقیت به اینکه بتوانیم در این مسیر موفق باشیم، یکی از ابزارهایی که شما را کمک می‌کند و زندگی را بتوانید به سلامت پیش ببرید و اطاعت از خدا و رسول فراموش نشود آیه‌ی 70 یک آیه‌ی بعد خدا می‌فرماید: «ذَلِكَ الْفَضْلُ مِنَ اللَّهِ وَكَفَى بِاللَّهِ عَلِيمًا»[17] شما اگر یادتان نرود که خدا بر کارهایتان آگاه است و اطاعت از خدا ترک نشود.

یک مشکل بعضی از مردم دارند فکر می‌کنند که خدا همه جا حاضر هست توجه به نظارت الهی امام می‌فرماید: عالم محضر خداست در محضر خدا معصیت نکنید، در اتاق دربسته‌ات، در ماشین که هیچ کس نیست، در جلسه‌ی خصوصی، در سفر خارج، «أینما کنتم و فهو معکم» هر کجا هستید «أَلَمْ يَعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ يَرَى»[18] بشر نمی‌دانی خدا تو را می‌بیند؟ در تنهایی‌ات هم خدا ناظر است خدا از این رگ گردن به شما نزدیک‌تر است، خدا به چشم‌های شما را می‌داند با چه قصدی نگاه می‌کنید خب توجه به این انسان‌ها را کنترل می‌کند، داستانی نقل می‌کنند می‌گویند آقایی به نام حسن بصری، یک وقت در شهر بصره یک آهنگری را دیدم که این آهنگر عجیب کار می‌کرد این کنار تنور آتش که قرار می‌گرفت در کوره‌ی آتش تکه‌های آهن را که می‌گذاشت وقتی گداخته می‌شدند و می‌خواست بیاورد و شکل بدهد انبر دست نمی‌گرفت ابزار دست نمی‌گرفت دستش را در کوره‌ی آتش و تنور می‌کرد و آهن‌های گداخته را می‌آورد بیرون و می‌گذاشت و پتک شکل می‌داد و می‌انداخت کنار. این‌ها آقایان البته اعجازهایی است که خداوند قدرت انجامش را دارد و بر هر چیزی خدا قادر است، «إِنَّ اللَّهَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ»[19] خدا حرارت آتش را هم بر ابراهیم برداشت، مصلحت بود ابراهیم به سلامت از آن جهنم نمرودی‌ها برای خدا بیرون بیاید، خدا برش آهن مصلحت بود از خنجر ابراهیم گرفت و خنجر اسماعیل را نبرید، این‌ها مشیت‌های الهی است در یک مقاطعی. حسن بصری گفت: به آن آهنگر سؤال کردم و گفتم به دست‌تان چیزی زدید مثلا مایعی و عاملی که چیزی که دست را در برابر آتش دارد حفظ می‌کند؟ گفت: خیر. گفتم: چگونه دستت نمی‌سوزد. گفت: زندگی ما یک داستانی دارد. این شخص نقل کرد و گفت: من سالها قبل در همین مغازه در عصر دوران جوانی‌ام داشتم آهنگری می‌کردم یک خانم جوانی محجبه‌ای آمد و گفت: من شوهرم مدت کوتاهی فوت کرده است و بچه یتیم دارم این بچه‌ها و شوهرم پس‌اندازی داشتم و خرج کردم و الان هیچ چیزی در منزل ندارم آمدم اگر بشود یک مبلغ پول به من قرض بدهید انشاءالله خدا رساند من به شما برمی‌گردانم، آقایان این پول‌ها امتحان است این پول‌ها را با خودتان نمی‌برید، این‌ها را باید گذاشت شانس بیاورید یک دست کفنی داشته باشید، خانه و زندگی هر چه دارید باید بگذارید، چیزی که فقط با شما می‌رود اعمال است، دل‌تان برای خودتان بسوزد و کار کنید برای خودتان. حالا گاهی اوقات خدا پول داده است طرف این پول را در بیگانگی و نافرمانی خدا خرج می‌کند، این آقای آهنگر گفت: این خانم گفت یک کمکی به من بکن. من یک تقاضای عمل نامشروعی از او کردم و گفتم: پولت را می‌دهم ولی باید تن به این کار هم بدهی. این خانم خیلی ناراحت شد بدون اینکه به من حرف بزند و خداحافظی کند از مغازه رفت.

ساعتی بعد دیدم برگشت و آمد و گفت: رفتم خانه چشم‌های اشک‌آلود بچه‌های یتیم مرا برگرداند و این‌ها گرسنه هستند و گریه کردند و حاضرم به این خواسته‌ی تو تن بدهم به یک شرط، شرط آن است این کار جایی اتفاق بیفتد که غیر از من و تو کسی نباشد، من غافل هم گفتم کاری ندارد زیر این مغازه‌ی ما یک سردابی و زیرزمینی است هیچ کس تردد ندارد و از پله‌ها پایین رفتیم در آن زیرزمین که قرار گرفتیم دیدم این زن می‌لرزد، گفتم: چرا می‌لرزی؟ گفت: خجالت نمی‌کشی تو قرارت بود ما را جایی ببری«وَمَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَالرَّسُولَ»[20] مردم توجه داشته باشید «وَكَفَى بِاللَّهِ عَلِيمًا»[21] خدا عالم است، سند دست کسی نداریم و مدرک از ما ندارند خب خدا را چه می‌گویی؟ مدرک را داری رو کن باشه قیامت برایت رو می‌کنند. این خانم گفت: خجالت نمی‌کشی قرارمان این بود جایی باشد کسی نباشد، گفتم: مگر اینجا کسی است؟ گفت: 5 شاهد اینجا الان حضور دارند این‌ها روی آوردن به قرآن است، وقتی می‌گویم قرآن نجات‌تان می‌دهد یعنی این. گفتم: کدام 5 شاهد؟ گفت: شاهد اول خدا «أَلَمْ يَعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ يَرَى»[22] این یک آیه، دو شاهد تو داری، «وَإِنَّ عَلَيْكُمْ لَحَافِظِينَ كِرَامًا كَاتِبِينَ»[23] ‌الان تمام این جمعیت حاضر اینجا را ضرب در دو کنید، این حداقل حضور ملائکة الله است در این مجلس. به تعداد نفر به نفرتان دو ملائکه حاضر است که دارند گزارش می‌کنند‌، حضورتان و حرف زدنتان را. گفت دو شاهد تو داری دو شاهد من دارم، خدا هم یکی، می‌شود پنج‌تا. چطور تو می‌گویی اینجا کسی نیست! گفت یکدفعه بخودم آمدم از خواب خفته بیدار شدم، گفتم خانم معذرت می‌خواهم، اشتباه کردم، گفت از پله‌ها آمدم بالا یک کمکی به این خانم کردم و گفتم این را بگیر و نمی‌خواهد برگردی، فقط دعا کن خدا ما را ببخشد. گفت این زن نمی‌دانم چه نفسی داشت! گفت خدایا همانگونه که این راضی نشد من با آتش قهر و غضبت در قیامت بسوزم، حرارت آتش را در دنیا و آخرت برای او سرد بگردان. گفت از آن به بعد دست می‌کنم در کوره‌ی آتش ولی دست نمی‌سوزد. این آتش عشق است نسوزد همه کس را.

ما اگر توجه کنیم به اینکه خدا می‌بیند و ناظر است، بهترین عامل برای بازدارندگی ما از خطاها و بهترین عامل برای تشویق ما در کارهاست.

و نکته پایانی: خدا می‌فرماید «ذَلِكَ الْفَضْلُ مِنَ اللَّهِ»[24] این‌هایی که داریم به شما می‌دهیم فضل است یک وقت نکنی طلبکار هستی. مومن تو هفتاد سال در دنیا بودی ما در آنجا خالدین فیها می‌بریمت، تو اینجا هر چه داده بودم از داده‌ی من استفاده کردی ولی من دارم با تو با فضل برخورد می‌کنم «الهنا عاملنا بفضلک و رحمتک و لاتعامِلنا بعدلک و سخطک»[25] با چشمت اگر عبادت کردی وظیفه است، ولی خدا همین وظیفه را پاداش می‌دهد. نماز خواندی وظیفه است، خلقتان کردند نعمت بهتان دادند، دارید نماز می‌خوانید خمس می‌دهید زکات می‌دهید، این‌ها وظیفه است، خدا در برابر این وظیفه دارد پاداش می‌دهد. خدا می‌فرماید این پاداش عظیم «ذَلِكَ الْفَضْلُ مِنَ اللَّهِ»[26] حالا صدیق کیست شهدا به چه نحوه‌ای هستند، وقت تمام شد انشاءالله در فرصت دیگری در خدمت شما هستیم.

سوال کردند پیامبر در فتح مکه می‌فرمود دشمنِ دشمن من دوست من است. یعنی کسانی که با ابوسفیان دشمن هستند دوست ما مسلمانان هستند، ما امروز با چین و روسیه دوست هستیم در صورتی که آنها خدای ما را قبول ندارند، لطفا در صورت امکان پاسخ دهید.

جواب: من این را یک اشاره کنم، ببینید در ارتباط‌های اقتصادی پیغمبر هم کار می‌کرد، با یهودی‌ها کار می‌کرد، حتی در حالات امیرالمومنین هم داریم که ایشان گاهی اوقات قرض می‌کرد از آنها، اما نگاه دوستی به آنها نکنیم، از این‌ها مطلب یاد نگیریم، از این‌ها آموزه‌های اعتقادی نگیریم، و الّا من عرض کردم در روابط اجتماعی خود پیامبر هم با همه با احترام برخورد می‌کردند. چند جلسه قبل عرض کردم که یک یهودی را داشتند می‌بردند قبرستان پیغمبر در مسجد نشسته بودند دیدند یهودی‌ها دارند جنازه می‌برند و حضرت ایستاد. حضرت ایستادند تا این جسد از منظَر پیغمبر دور شد بعد پیغمبر نشست. گفتند یا رسول الله یهودی بود! پیامبر فرمود «ألیسَ نفساً» انسان نبود؟ این یک بحث است. یک بحث این است که ما بخواهیم از عقاید این‌ها و افکار این‌ها فرهنگ‌پذیری کنیم که این خطاست. بله خود پیامبر هم زمانی که در مدینه بودند با یهودی‌های بنی‌قریضه معاهده بستند، در خود مدینه یهودی‌هایی بودکه با پیغمبر رفت‌ و آمد داشتند، بحث این است که این‌ها را با نگاه اولیا نگاه نکنید، ما کاری نکنیم که مومنین را رها کنیم تا کافرین بیایند بر عقائد و افکار ما مسلط شوند. و الّا در نظام اقتصادی امروز آنهایی که برای افکار شما ارزش قائلند مانند روسیه و چین را ببینید، به ارزش‌های شما ملتزمند ولی اسرائیل و امریکا اینطور نیستند، آنها می‌گویند باید دست بردارید از عقائدتان. خب قطعا شما با کسانی طرف قرارداد می‌شوید که برای اعتقادات شما ارزش و احترام قائل باشند. لذا شما می‌بینید که رییس جمهور روسیه از مقام معظم رهبری بعنوان یک شخصیت برتر اعتقادی و سیاسی در عالم یاد کرده بود. در روابطتان هم شما به کسانی احترام می‌گذارید که آنها هم برای شما احترام و ارزش قائل باشند نه اینکه عقائد شما را هدف گرفته باشند. این هم سوالی که پرسیده بودند.

خب بحث را تمام کنیم، هفته هفته‌ی بسیج است و قطعا بسیجی بما هو بسیجی باید «وَمَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَرَسُولَهُ»[27] ‌باشد. ببینید بسیجی‌های ما که الحمدلله می‌درخشند و شکوفا می‌شوند، بسیجی در هر رشته‌ای هست، در کارمندها، در تاجرها، در روحانیت، در تمام اقشار، هر کسی که «وَمَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَرَسُولَهُ»[28] باشد با تراز بسیجی بودن و خدمتگذاری در راه اولیای الهی همراه است.

خب روز جمعه است، عرض ادبی کنیم به ساحت مقدس ولی‌عصر. من جمله‌ای را از زیارت ناحیه‌ی مقدسه‌ی حضرت و روضه‌ی حضرت تقدیم مجلس و محفل و محضر عزیزان کنم که آه صاحب درد را باشد اثر. مجلس امروز را هم اشاره کردند که به یاد حاج خانم کاشف، مادر شهید عزیز محمد جعفر کاشف است، خدا انشاءالله بر علو درجات این مادر عزیز و آن شهید عزیز و تمامی مادران شهدا و شهدای انقلاب اسلامی ما روز‌افزون بیفزاید.

قسمتی از زیارت مقدسه‌ی حضرت که آقا اشاره می‌کند به آن صحنه‌ی سخت و تلخ بازگشت ذوالجناح به خیمه‌‌ها. آقا امام حسین در آن وداع آخر به تمامی خانم‌ها توصیه کردند تا زنده هستم از خیمه بیرون نیایید. مرحوم آیت الله کاشف‌الغطا می‌فرمایند از این  امر امام حسین استفاده می‌شود که امام حسین «أمرَهنَّ بحفظ الحجاب» امام حسین خانم‌ها را امر به حفظ حجاب کرد، یعنی تا هستم نیایید بیرون، من رفتم تکلیف طور دیگری شد خود دانید. لذا وقتی امام حسین شهید شد این‌ها نتوانستند خانم‌ها را از خیمه‌ها بیرون بیاورند تا خیمه‌ها را آتش زدند که اینجا حضرت زینب کسب تکلیف کرد از امام سجاد، فرمود عزیز برادر خیمه‌ها آتش گرفته، ما نگران هستیم که این زن و بچه‌ها در خیمه‌ها بسوزند. زن مسلمان! هزینه‌ی حجاب و پاکدامنی را خواهران و بانوان  اهلبیت خصوصا در عاشورا پرداخت کردند. ما این حجابی که با عزت و احترام به نسل ما رسیده باید پاسداری کنیم. وقتی حضرت زینب فرمود آقا چه کنیم؟ آقا فرمود «علیکنَّ بالفرار»[29] همه از خیمه‌ها بروید بیرون.

یتیمان از حرم بیرون دویدند، شیهه‌ی مرکب شنیدند

بجز یک اسب بی‌صاحب ندیدند.

حسین جانم حسین جانم حسین جان...

با صحنه‌ای روبرو شدند، کلام امم زمان را بخوانم «و أسرع فرسک شارداً الی خیامک»[30] ذوالجناح با سرعت برگشت به سمت خیمه‌ها «مُهَمهِما باکیا»[31] با زین واژگون، این اسب یک ناله‌ای می‌کرد، در عالم معنا سخنی می‌گفت، «لُامةٍ قتلت إبن بنت نبیا»[32] ای وای از ظلم این امت بر فرزند دختر پیغمبر روا داشتند، این زن و بچه‌ها دور ذوالجناح را گرفتند، هر کسی سخنی و مطلبی دارد، یک وقت سکینه دختر شیرین زبان امام حسین آمد جلو، یک سوال از ذوالجناح پرسید دل شیعه را آتش زد، «و أقبلَت سکینة فرس ابیها و قالت یا جواد هل سُقیَ أبی أم قُتِل عطشاناً»[33] یعنی ای مرکب بابا می‌دانم پدرم را شهید کردند اما وقتی پدرم روانه‌ی میدان شد تشنه بود بمن بگو بدانم آیا آبی به او رساندند یا با لب تشنه شهیدش کردند؟

نسئلک اللهم و ندعوک باسمک العظیم الاعظم و  الاجلِّ الاکرم، الهنا بمولانا صاحب الزمان یا الله

اللهم عجل لولیک الفرج و سهل له المخرج و أوسع له المنهج

 

[1].سوره نساء، ایه69

[2]. سوره نساء، آیه70

[3] فرقآن آیه30

[4] الکافی ج7 ص51

[5] الکافی ج7 ص51

[6].سوره ممتحنه، آیه1

[7].سوره ممتحنه، آیه1

[8].سوره مائده، آیه51

[9].سوره نساء، آیه144

[10]. سوره نساء، آیه69

[11] احزاب آیه21

[12]. سوره نساء، آیه69

[13]. سوره نساء، آیه69

[14] واقعه آیه3

[15]. سوره نساء، آیه69

[16]. سوره نساء، آیه69

[17]. سوره نساء، آیه69

[18] علق آیه14

[19] بقره آیه20

[20]. سوره نساء، آیه69

[21]. سوره نساء، آیه70

[22] علق آیه14

[23] انفطار آیه10 و11

[24] سوره نساء، آیه70

[25] شرح اصول کافی-اصول و روضه (صالح مازندرانی) ج10 ص191

[26] سوره نساء، آیه70

[27] نساء آیه13

[28] نساء آیه13

[29] بحارالانوار ج45 ص85

[30] مفاتیح الجنان، زیارت ناحیه مقدسه

[31] مفاتیح الجنان، زیارت ناحیه مقدسه

[32] مفاتیح الجنان، زیارت ناحیه مقدسه

[33] مفاتیح الجنان، زیارت ناحیه مقدسه

نظرات (0)

هیچ نظری در اینجا وجود ندارد

نظر خود را اضافه کنید.

  1. ارسال نظر بعنوان یک مهمان ثبت نام یا ورود به حساب کاربری خود.
0 کاراکتر ها
پیوست ها (0 / 3)
مکان خود را به اشتراک بگذارید
عبارت تصویر زیر را بازنویسی کنید. واضح نیست؟
طراحی و پشتیبانی توسط گروه نرم افزاری رسانه