استاد حدائق روز جمعه 27 آبان ماه 1401 در مهدیه بزرگ شیراز به بیان ادامه سلسله مباحث « شیوه ی در امان ماندن از فتنه ها» پرداختند.

 

دانلود

جهت مشاهده ویدئو اینجا کلیک کنید

اعوذبالله من الشیطان الرجیم

بسم الله الرحمن الرحیم

قال الله الحکیم فی کتابه الکریم « فَلَا تُطِعِ الْكَافِرِينَ وَجَاهِدْهُمْ بِهِ جِهَادًا كَبِيرًا»[1] صدق الله العلی العظیم

خب ابتدائاً تشکر می‌کنم از زحمات خالصانه عزیزان ما در نیروی انتظامی که امروز هم فرماندگی محترم نیروی انتظامی جناب آقای سردار حبیبی در مجلس تشریف دارند و واقعا این عزیزان در این جریانات اخیر مظلوم واقع شدند و رعایت می‌کنند و مراعات می‌کنند آنقدر که از این طرف عزیزان ما آسیب دیدند اصلا قابل مقایسه با آن فتنه‌گری‌ها نیست خداوند انشاءالله وجود این سربازان خدمتگذار به اسلام و اهل‌بیت و ترویج و توسعه و پرورش معارف اسلامی موفق و مؤید بدارد که انصافا آقای سردار حبیبی از نیروهای در صحنه و پای کار هستند و خیلی جاهها را بنده سراغ دارم خود ایشان در بین مردم هستند و با لباس عادی در جاه‌هایی که احساس خطر و زیان برای جامعه دارند خود ایشان نفر اول هستند. انشاءالله که خداوند توفیقات این عزیزان را مضاعف کند.

بحثی که ما محضر جمع محترم شروع کردیم وظیفه‌ی مردم در رویارویی با فتنه‌ها از نگاه دین است. یکی از توصیه‌های اکید اهل‌البیت و پیامبر اکرم در رویارویی با فتنه رجوع به قرآن است، اساساً اگر مردم با قرآن مأنوس باشند و قرآن تراز باشد و کتاب زندگی باشد نه کتاب زینت اصلا این معزلاتی که شما می‌بینید برچیده می‌شود در همه‌ی عرصه‌ها مثل خانوادگی، اقتصادی، اجتماعی، خانوادگی، سیاسی ما دستور داریم و برنامه داریم نکاتی را عرض کردیم و از پیامبر اکرم ذکر کردیم که رسول الله فرمود: وقتی فتنه‌ها به سمت شما می‌آید به قرآن رجوع کنید، من یک منظر قرآن را یک اشاره‌ای کنم.

قرآن در موارد فراوانی می‌فرماید: از کافرین اطاعت نکنید. «فَلَا تُطِعِ الْكَافِرِينَ وَجَاهِدْهُمْ بِهِ جِهَادًا كَبِيرًا»[2]ماییم و قرآن و ما هستیم و کلام پروردگار قرآن می‌فرماید: با کافرین همراهی نکنید و اطاعت نکنید تازه با این‌ها جهاد کنید، جهاد کبیر! کوتاه نیایید، آیات فراوانی در این زمینه است، موارد دیگر قرآن می‌فرماید: از یهود و نصاری تبعیت نکنید پیروی از این‌ها نکنید، «لَا تَتَّخِذُوا الْيَهُودَ وَالنَّصَارَى أَوْلِيَاءَ»[3] این‌ها را اولیاء خودتان نبینید، این‌ها را دوست نگاه نکنید، ما مسلمان هستیم قرآن کتاب آسمانی ماست یادمان رفته این‌ها را، آقا می‌بینید هر چقدر که ادعای تدینش می‌شود ولی دیدگاهش نسبت به آمریکا مثبت است این چه دین‌داری است؟ اینکه با قرآن نمی‌سازد، پس با این آیات چه کار باید کرد؟ «لَا تَتَّخِذُوا الْيَهُودَ وَالنَّصَارَى أَوْلِيَاءَ»[4] از این آیات در قرآن فراوان داریم که خدا نهی می‌کند مراقب باشید.

یک کسی خدمت امام رضا آمد از حضرت پرسید آقا ما در جامعه‌ی کفار زندگی خوبی پیدا می‌کنیم و وضع اقتصادی‌مان خوب است ولی در جامعه‌ی اسلامی مشکلات داریم، امام رضا فرمود: «الذلُّ فی الله أحبّ الیه من العز فی عدوه»[5] این‌ها خیلی‌ها یادشان رفته است ذلت با خدا بودن از عزت با دشمنان خدا بودن مؤمن ترجیح می‌دهد، مؤمن با سختی‌ها می‌سازم و با این مشکلات می‌سازم زیرا در یک جامعه‌ی اسلامی هستم ولی رفاه شخصی خودم را انتخاب نمی‌کنم در کنار دشمنان خدا بودن را، امروز شما ببینید بعضی‌ها این دیدگاه را ندارند اینجا پول در می‌آورد و در آنجا هزینه می‌کند، برعکسش را هم دارم آقا سال‌ها استاد دانشگاه بوده است این پس‌اندازهایش را آورد اینجا کارهای خیر انجام داد، ما هستیم و قرآن اصلا نگاه قرآن نسبت به برخورد با دشمنان چیست؟ صریحاً قرآن نهی کرده است مراقب باشید یهود را مراقب باشید. خدا به پیغمبر می‌فرماید: این یهودی‌ها زیر بار شما نمی‌رود تا اینکه شما تسلیم بشوید، یهود امروز، یهود دیروز است نوع شیطنت‌ها بر علیه پیغمبر در آن ده سال رسول الله در مدینه که حکومت تشکیل داده و آن سال‌هایی که در مکه بود دست پیدا و پنهان یهود کار می‌کرد، پول داد در شایعه‌سازی، همسر رسول خدا ماریه فرزند در مدینه به دنیا آورد یهودی‌ها خبر جعل کردند که این فرزند، فرزند رسول الله نیست و مسلمان‌های ساده‌لوح احمق شایعه را پخش کردند، این شایعه سر زبان‌ها جاری شد ولی ابتکار این شایعه از یهود و منافقین بود، آیه نازل شد رسول الله به مسلمان‌ها بگو منافق کافر کارشان این است شما چرا پخش می‌کنید؟ ما گاهی اوقات اخبار شبکه‌های اینترنشنال و کجا و کجا منتشر می‌کنیم که اینجوری می‌گویند و آنجوری می‌گویند.

«مَا يَلْفِظُ مِنْ قَوْلٍ إِلَّا لَدَيْهِ رَقِيبٌ عَتِيدٌ»[6] حرف از دهان‌تان خارج می‌شود دو تا مأمور دارید  که این‌ها را ثبت می‌کند قیامت به شما نشان داده می‌شود مراقب باشید، این نگاه دشمن‌شناسی از منظر قرآن، من یک آیه از مجموع آیات اشاره کنم و چندتا آمار و ارقام جناب آقای حبیبی بگویم جلسه‌ای تهران بود آذرماه سال 1400 حالا من دیدم لازم است گوشه‌ای از این آمارها خدمتتان عرض کنم، ببینید چه دشمنی دارید و چکارها می‌کنندو بعضی از ماها غافل هستیم، حالا درست است بعضی‌ها می‌گویند که مشکلاتی مردم دارند ولی یک بخشی از این‌ها آقای جناب سردار می‌دانند که بعضی‌ از این‌ها از قشر مرفه هستند و مشکل اقتصادی ندارند و این‌ها هزینه می‌کنند و پول می‌دهند به بعضی از خانم‌ها که در انظار عمومی حجاب‌تان را بردارید و نشان بدهید که ما با حجاب مخالف هستیم، این‌ها کار دشمنان هست و ریشه در ثروت‌ها دارد بله قطعا مسئولین محترم نظام باید مشکلات جامعه را حل کنند و درصدد همین هستند اسلام با بیکاری مخالف است، اسلام با تن‌پروری مخالف است و زمینه‌ی کار فراهم کردن موافق است و مؤید این مطلب است اما نباید این کار را بهانه کنیم و اصل نظام را هدف قرار بدهیم، این آیه‌ای بیان شد آیه 52 سوره‌ی فرقان و چند تا نکته‌ی آموزنده در همین آیه عرض کنم. قرآن می‌فرماید: «فَلَا تُطِعِ الْكَافِرِينَ»[7] به طور مطلق، از کافرین اطاعت نکنید حالا جاه‌های دیگر خدا نام می‌برد یهودی و نصاری، کافرها دو دسته هستند: کافر کتابی و غیر کتابی، کافرهای کتابی مثل یهود و نصاری این‌ها کتاب دارند مثل انجیل و تورات ولی پیغمبر ما را قبول ندارند کافر یعنی کسی که خدا را نپذیرد یا پیامبر پیغمبر را قبول نکند یا یکی از ضروریات دین را باور نداشته باشد این را می‌گویند کافر است. در این آیه خدا به طور مطلق می‌گوید اصلا از کافرین اطاعت نکنید و «وَجَاهِدْهُمْ بِهِ جِهَادًا كَبِيرًا»[8] با این‌ها جهاد کبیر کنید و کوتاه نیایید دشمن هویت شما را باور ندارد.

این جهاد دو معنا در آن نهفته است که مفسرین اشاره می‌فرماید یکی جهاد علمی دوم جهاد عملی، در جهاد عملی در هر دو عرصه باید کار کرد، جهاد علمی باید سطح آگاهی را بالا برد. بله بنده قبول دارم یک کم‌کاری‌هایی شد این جریاناتی که شما می‌بینید مثل آن دملی است که در دست طرف درآمده است حالا سرباز کرده است و عفونت بیرون زده است بابا یک شبه که این دمل این طوری نشده است، این مدت‌ها این بیماری بوده است و رسیدگی نشد و شدت پیدا کرد، از یک طرف دشمن دارد کار می‌کند جدی از یک طرف بعضی از نهادهای ما و ارگان‌ها و مردم و خانواده‌ها غافل بودند، از تربیت‌ها غافل شدیم. حالا من اشاره می‌کنم که اصلا یکی از جدیت‌های این‌ها برای به هم ریختن ساختارهای آموزشی جامعه است این جهاد علمی یعنی دانش‌آموزان، دانشجوهای ما و اساتید دانشگاه ما این‌ها باید سرخط باشند. دو سه روز قبل یک کسی به من گفت: این بچه‌ی ما چهارم ابتدایی است معلمش گفت: این جریان امام حسین خلاف و دروغ است، امام حسین به خاطر زنی جنگ کرد، اسلام کجا بود؟ بحث اسلام نیست این را آخوندها درآوردند، دعوا سر یک زن بود. باید بچه‌های من و شما زیر دست این فرد باشد؟ سال‌ها قبل یک خانمی به گفت: فرزند من ابتدایی است به منزل آمد و گفت: دیگر ما دعا نمی‌کنیم امام زمان بیاید، گفتم: چرا مادر؟ گفت: معلم ما گفته اگر امام زمان بیاید اول سر باباهای شما را می‌برد. از امام زمان یک تصویری مثل داعش درست کردند در ذهن افراد، خب به هر بچه‌ای بگویند یک آقایی می‌آید که پدرت را بکشد این باید ساختار ما باشد؟ خدا نگذرد از کسانی که کوتاهی کردند در امر آموزش، پیگیری کردند که بیست سی در این مملکت اجرا شود این‌ها روزگار سختی در قیامت دارند، این‌ها بحث امروز نیست امسال نیست، این‌ها بذری که کشت شده است و الان خودش را نشان می‌دهد، خروجی آن غفلت‌ها و بی‌تفاوتی‌ها امروز شده است، جهاد علمی مسلمان‌ها نسبت به ارزش‌هایتان و باورهایتان و اعتقادات‌تان و سطح آگاهی‌تان مراقب باشید دفاع کنید، من در یک جلسه‌ای عرض کردم روایات متعدد در این زمینه داریم و من یکی از آنها را عرض میکنم، پیغمبر فرمود: اگر گناهی انجام شد این گناه اگر در خلوت انجام شد، فقط ضررش برای خود گناهکار است و آثارش برای خودش است در خلوت خودش هر غلطی که کرد نکبت گناه او را می‌گیرد اما اگر گناه در جامعه آمد و عامه ساکت شدند حرف نزدند، خوب و بد ضرر می‌کنند مؤمن و کافر زیان می‌بینند، من و شما هم ضربه می‌خوریم چرا؟ چون می‌بینیم و ساکت هستیم، در خانواده‌ی خودمان می‌بینیم شبهه پراکنی، یکی از متدینین شیراز به من گفت: یک جلسه‌ی خانوادگی داریم در این جلسه رسماً خانم‌ها حجاب را کنار گذاشتند و سربرهنه می‌نشینند، از من هم دعوت می‌شود و به عنوان بزرگ‌تر هستم باید بروم گفتم: تا می‌توانی برای اصلاح برو مگر اینکه دیگر حرفت را نپذیرند و تأثیری نداشته باشد و خودت را زیان می‌بینی ارتباطت را قطع ولو دخترت باشد، دختر مهم است یا خدا؟ خواهر مهم‌تر است یا خدا؟ تکلیف خود را روشن کنیم.

خدا به حضرت نوح فرمود: این پسر را بگذار صید ببرد، «إِنَّهُ لَيْسَ مِنْ أَهْلِكَ إِنَّهُ عَمَلٌ غَيْرُ صَالِحٍ»[9] این پسر دیگر با خدا زاویه گرفته است او را رها کن و اصراری نکن سوار کشتی بشود بگذار سیل او را در برگیرد، ما مسلمان هستیم یعنی فقط تسلیم خدا هستیم، بله من سابق عرض کرد ما در روابط اجتماعی و گفتمان‌مان با مردم باید با اخلاق نیکو و تواضع برخورد کنیم این وظیفه‌ی عامه‌ی مردم است، اما مسئولین با اقتدار و جدیت برخورد کنند. در رویارویی با فتنه‌ها، ماها با زبان خوش و ادبیات خوب و با احترام تشویق کنیم و ترغیب کنیم نپذیرفتند دیگر تکلیف نداریم. یکی جهاد علمی در این آیه است که ما نسبت به ارزش‌های دینی‌مان، احکام، اولیاء دین‌مان مسئول هستیم، امام زمان خود را بشناسیم، اهل‌البیت را بشناسیم، وظایف را درک کنیم این جهاد علمی است.

 جهاد عملی یکی از مصادیق آن دفاع مقدس، جنگ با کفار، قرآن هم می‌فرماید: «تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ وَتُجَاهِدُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ بِأَمْوَالِكُمْ وَأَنْفُسِكُمْ»[10] می‌خواهی موفق باشی بعد از ایمان به خدا و رسول با دارایی هایتان و با جانتان، و علمتان از ارزش‌ها دفاع کنید یک جایی می‌بینی باید پولت باید خرج شود یا زبانت کمک کند یا اعتبار شما باید یاری کند این‌ها مال خداست، خدا لطف کرده است و از لازمه‌ی خدا برای خدا هزینه کنید.

ما متأسفانه می‌بینیم یکی از علت‌های رشد و توسعه‌ی گناه سکوت و بی‌تفاوتی عامه‌ی مردم است،مردم وقتی همه حرف نزدند و سکوت کردن روز به روز گسترش پیدا می‌کند، آن کسی که اهل باطل است احساس طلبکاری و حق به جانبی می‌کند می‌شود کربلا و امام حسین، یک عالمی سکوت کرد و امام حسین حرف زد چه کار کردند؟ ولی خدا و فرزند پیغمبر نبی رسول الله در مسلخ آوردند شهید کردند جنایتی هم نبود که از دستشان بر می‌آید و کردند وبه اسم اسلام هم زدند و گفتند حسین بن علی را می‌کشیم به خدا نزدیک بشویم به اسم خدمت به بشریت شعارهایی الان مثل آزادی، کدام آزادی؟ این آزادی که شعار می‌دهید اسارت است، شما ببینید اوضاعی که در سوریه و جاهای دیگر را بنگرید همین‌ها راه انداختند چه کردند؟ به مردم مظلوم که در کشورهایی که تجربه‌ی تلخ این فتنه‌گری این‌ها را چشیدند، به آقایی گفتم: اگر دست این‌ها باز شد برای ناموست ارزش نمی‌گذارد و به گناه می‌فروشند، همان که رهبری فرمودند: شما فکر می‌کنید بحث تغییر نظام است این‌ها با اصل اسلام مخالف هستند و با اهل‌البیت مخالف هستند دستشان برسند سامرا را پایین می‌آورند و بتوانند شاهچراغ را خراب می‌کنند، یعنی از هر چه باوردارید بگذرید، این تعصب و تعهد اخلاقی و دینی و شرعی کنار برود، فراتر از لاییک بودن اجرا کنند،بعد ما سفره‌ی این نظام هستیم زورمان می‌آید یک جمله حرف بزنیم و حتی جایش هم هست و حرف‌مان را شاید قبول کنند و دو تا کلمه بگوییم به ما نه نمی‌گویند ولی ساکت می‌شویم.

از آیه استفاده می‌شود سازش با کفار ممنوع است کسی که می‌گوید مسلمان هستم ارتباط با کفار را خدا ممنوع کرده است «فَلَا تُطِعِ الْكَافِرِينَ»[11] چطور مسلمانی هستی که می‌گویی ارتباط با اسرائیل را ولش کن؟! این چه اسلامی است با کفر سازش پیدا کن، آیا این قرآن برای شب‌های قدر است یا مسافر می‌خواهد برود سفر از زیر قرآن رد بشود که به سلامت برود و برگرد یا قرآن کتاب زندگی است، آیت الله شهرستانی صاحب کتاب اسلام و هیأت حدود بیش از صد سال قبل می‌گویند یک سؤالی از عالم اسلام کرد سؤالم این بود: ما چرا سقوط کردیم؟ مسلمان‌ها چرا زمین خوردند؟ این سؤال صد سال قبل است. یک زمانی حرف اول دنیا اسلام بود امروز چرا کشورهای اسلامی عمدتاً مستعمره‌ی بیگانه و کفار شدند. چرا امروز ثروت این‌ها را به یغماء می‌برند؟ چه کنیم برگردیم به آن عزت، شوکت.

ایشان فرمود: از 195 جواب‌هایی که برایم آمد 195 جواب‌ها اشاره به این داشت اسلام و تبعیت قرآن و فرامین پیغمبر فاصله گرفتیم و آسیب دیدیم، شدیم شناسنامه‌ای! معصیت و حرام وظلم در زندگی‌مان است، ارتباط با کفار در حاشیه است، بله آن کافری هم که کافر ظالم است.

یکی از اصحاب آقا موسی‌بن جعفر بنام صفوان جمّال آمد خدمت امام موسی‌بن جعفر، او سرمایه‌دار بود و شتر داشت، در یکسال دویست شتر اجاره داد به هارون که هارون از بغداد بیاید مدینه و عربستان و برگردد. خب این شترها کرایه‌ی هارون بود. آقای صفوان جمال آمد مکه و بعد مدینه خدمت موسی‌بن جعفر؛ گاهی اوقات اینجور ولایی‌هایی هستیم، سینه برای موسی‌بن جعفر هم می‌زنیم و اظهار ارادت هم می‌کنیم، مالمان در خدمت طاغوت است. این نیست آن چیزی که اهلبیت می‌خواهند. آمد خدمت آقا موسی‌بن جعفر، آقا فرمودند صفوان ما از تو گله داریم. آقا فرمود چرا شترهایت را کرایه دادی به هارون؟ آقا مجانی که ندادم، هارون پول خوبی می‌دهد و من شترهایم را کرایه دادم، بد است شیعه‌ی شما پول خوبی گیرش بیاید؟ پول به چه قیمتی، رفاه به چه قیمتی؟ به قیمت تایید باطل! آقا فرمودند صفوان می‌دانم رایگان ندادی اما یک سوال از تو می‌پرسم، تو دوست داری هارون الرشید زنده بماند به بغداد برگردد، پول کرایه‌ی شترهایت را بدهد؟ گفت بله، فرمودند به همین اندازه در حیات یک ظالم شریکی. به چه کسی داری کرایه می‌دهی؟ با چه کسی داری همکاری می‌کنی؟ این منطق اهلبیت است، ما گاهی اوقات این‌ها یادمان رفته است، مرور کنیم زندگی اهلبیت را. یکی از راه‌های برون‌رفت از فتنه اهلبیت شناسی است که متاسفانه‌ بعضی‌هایمان غفلت کردیم. ائمه چگونه عمل می‌کردند؟ ائمه روششان در ایام زندگی‌شان با دشمنان خدا چگونه بود؟ این‌ها را باید بکنیم تراز و الگو. لذا سازش با کفار را خدا کلاً ممنوع کرده است در هر عرصه‌ای، اجتماعی و اقتصادی. «فَلَا تُطِعِ الْكَافِرِينَ»[12] ‌اطلاق دارد این آیه شریفه.

یک نکته دیگر اینکه نه‌تنها پیروی نکنید، جهاد هم کنید، یعنی بعضی‌ها می‌گویند ما کار به اسرائیل نداریم، اما نه تبعیت می‌کنیم و نه کار با این‌ها داریم، خب این غلط است، یک طرف قضیه اطاعت نکردن است، یک طرف دیگر آیه می‌فرماید جهاد کنید، بیایید در صحنه، دشمن است، به صرف اینکه ما کاری‌شان نداریم و اطاعت نمی‌کنیم کفایت نمی‌کند، باید بر علیه آنها کار کرد، فعالیت به خرج داد. من دارم آیه قرآن را می‌خوانم. این آیه راه برون‌رفت از انحراف و فتنه است. هم اطاعت نکنید همراهی با کفار نکنید، و هم جهاد کنید با این‌ها، در برابر این‌ها صف‌آرایی کنید، جهاد علمی و جهاد عملی داشته باشید. و نکته دیگر اینکه آیه این هشدار را می‌دهد که قطعا دشمنان اسلام پیوسته در صدد شیطنت هستند، آیات دیگر هم هستند که می‌فرماید این‌ها پیوسته دارند کار می‌کنند، بحث انقلاب اسلامی نیست، شما در طول تاریخ بشریت ببینید هر کجا پیغمبری بوده، کفار جوسازی می‌کردند. برای حضرت موسی نکردند، برای حضرت عیسی نکردند، برای الیاس برای شعیب برای ادریس برای یحیی، هر کجایی که انبیا نقش تربیتی داشتند انجام می‌دادند کفار تخریب می‌کردند، تاریخ انبیا را بخوانید چه سختی‌هایی این‌ها کشیدند. لذا این شیطنت دشمنان پیوسته است و ما هم باید مراقب باشیم. خدا می‌فرماید «وَجَاهِدْهُمْ بِهِ جِهَادًا كَبِيرًا»[13] ‌بیدار باشید، غافل نشوید، رهایتان نکردند.

حالا من چند آمار بگویم، اینکه می‌گویم پارسال جلسه داشتیم، من یک گزارشی از آمارها را عرض کنم، این‌ها تصادفی نیست، مال مهسا امینی که نیست که بگویند این دختر اینطور شد آنطور شد و اتفاقات افتاد. ببینید ریشه در کجا دارد کارها و از کجا دارد سرچشمه می‌گیرد، این بهانه‌ای بود برای به صحنه کشیدن بعضی از آدم‌های فریب خورده و غافل. پس جهاد علمی و منطقی علیه کفر و شرک بزرگترین جهادی است که قرآن توصیه می‌کند. در همین عرصه‌های جهاد ما عرض کردیم که دو نوع جهاد داریم، جهاد علمی و عملی. جهاد علمی و منطقی از جهاد عملی مهم‌تر است، یعنی اول روی فکر مردم کار کن، اندیشه‌ها را درست کنید. بله آن جهاد عملی برای جایی است که طرف شمشیر از رو بسته و به قصد نابود کردن دارد می‌آید، دیگر نمی‌شود کار کرد، جهاد علمی معنا ندارد، بله آنجا جای جهاد عملی است. فلذا ببینید عزیزان امیرالمومنین وقتی که به یمن رفت از طرف رسول الله، پیغمبر یک ابلاغیه‌ای را به امیرالمومنین فرمودند، یک قسمت ابلاغیه این است «و أیمُ الله یا علی» بخدا سوگند ای علی «لأن یهدیَ الله بیدک رجلاً» اگر یک نفر به توسط شما هدایت شد یعنی جهاد علمی. ببینید چقدر خدا عظمت می‌دهد به کسانی که جهاد علمی و منطقی می‌کنند، با حرف با سخن طرف را برمی‌گردانند. پیغمبر فرمود یک نفر را یا علی بتوانی به خدا آشنا کنی «خیرٌ لک مما طلعت الشمس و غرُبَت» از آنچه خورشید بر آن طلوع و غروب می‌کند ثوابش بیشتر است. یعنی طبق این حدیثِ رسول الله که خدا در قرآن درباره‌ی ایشان می‌فرماید «وَمَا يَنْطِقُ عَنِ الْهَوَى إِنْ هُوَ إِلَّا وَحْيٌ يُوحَى»[14]  سخنان پیغمبر سخن خداست، رسول الله می‌فرماید برادر خواهر یک نفر را در جهاد علمی و منطقی با خدا آشنا کردی، ارزشش از ما طلعت الشمس بیشتر است. کره‌ی زمین با همه‌ی وسعت و عظمت برابری نمی‌کند با هدایت یک نفر، چقدر ارزش دارد و چقدر بعضی‌هایمان ساکت هستیم!

من چند شب قبل با اساتید حوزه جلسه داشتیم گفتم آقایان اگر مدارسی از شما دعوت می‌کنند برای حضور در جمع دانش‌آموزها بروید ولو اینکه درس حوزه‌تان تعطیل شود، اینجا خدا راضی است، امام زمان راضی است، مخصوصا این دانش‌آموزانی که دشمن دارد این‌ها را بازی می‌دهد. تبلیغات سوء، مسموعات دروغ «سَمَّاعُونَ لِلْكَذِبِ»[15]، این‌ها را آورده در صحنه.

 یکی از اساتید یک خاطره‌ای از همین هفته‌ای که گذشت برای من نقل کرد، این آقا از اساتید سطوح عالیه‌ی حوزه است. گفت یکی از مدیران مراجعه کرد و گفت حاج آقا ما یک جلسه‌ای برای دانش‌آموزان می‌خواهیم بگیریم شما بیا برای شبهه‌زدایی، گفت من هم قبول کردم. گفت رفتم در دبیرستان، در سالنی که دانش‌آموزان همه جمع بودند، تا وارد شدم دیدم همه شروع کردند کِل کشیدن! دختران شروع کردند کِل کشیدن. خب این کِل یک نوع اعلام مخالفت است. می‌گفت به حدی این‌ها کِل کشیدند که مدیر شرمنده شد، کنترل از دست مدیر خارج شد، مدیر گفت حاج آقا شرمنده هستم مثل اینکه این‌ها نمی‌گذارند صحبت کنید، اگر می‌خواهید برگردید برگردید. به این سادگی که نباید میدان را خالی کرد. گفتم نه من آمدم هستم، برنمی‌گردم. گفت من بروم پشت تریبون؟ گفتند بفرمایید. این جهاد علمی است. گفت رفتم پشت میکروفن، گفتم کِل بکشید، گفت هی می‌گفتم کِل بکشید، دختران صدایشان بلندتر شد. گفت یک پنج دقیقه‌ای سالن روی کِل رفت روی هوا، مدیر هم تعجب کرد. گفت دیگر از نفس افتادند صدای کِل آمد پایین، گفتم اتفاقا کِل نشانه‌ی خوشحالی است، من از خوشحالی شما خوشحالم، کِل بکشید. گفت بعد از اینکه آرام‌تر شدند گفتم من اینجا دعوت شدم که سوالات شما را پاسخ دهم، آمدم در خدمت شماها باشم اگر کسی سوالی داشته باشد بفرماید.

گفت یک دختری از وسط جمعیت بلند شد گفت چرا مهسا امینی را کشتید؟ حالا خلاف گفتن در یک جاهایی که جنبه‌ی تربیتی دارد اشکالی ندارد این را روایت داریم. گفت من گفتم فامیل شما چیست؟ گفت من فامیلم فلانی است، اسم و فامیلش را گفت. گفت اتفاقا من داشتم می‌آدم مدرسه چند تا از این دانش‌آموزان گفتند خانم فلانی چیزهای ما را می‌دزدد، شما دزدی می‌کنید؟ گفت این دروغ است، تهمت است، چرا شما دروغ می‌گویید؟ من که  دزدی نکردم! گفتم بس است، من یک کلمه حرف زدم گفتم چند نفر می‌گویند شما چیزی دزدیدید بدتان آمد، شما از کجا می‌دانید مهسا امینی را کشتند؟ به این قاطعیت نسبت قتل به همه‌ی مسئولین دارید می‌دهید؟ از کجا می‌دانید؟ الان من یک کلمه به شما گفتم چقدر بدت آمد؟ چیزی که برای خودت نمی‌پسندی چرا برای دیگران می‌پسندی؟ گفتم اگر سوالی دارید بپرسید. گفت شروع کردند دختران سوال پرسیدن و یک ساعت و نیم طول کشید، گفت بعد دیدم لحن سوالات تغییر کرد، یک کسی گفت با فتنه کی برخورد می‌کنید؟ اول کار کِل می‌کشیدند بعد شد با فتنه...! انتقام این مظلوم‌ها را کی می‌گیرید؟ این همان جهاد است، منِ پدر غافل شدم، منِ مادر غافل شدم، منِ مربی غافل شدم، منِ طلبه غافل شدم. منِ بازاری مشتری می‌آید یک کلمه برای خدا سخن نمی‌گویم. گفت بعد مدیر گفت حاج آقا اصلا باورمان نمی‌شد این دانش‌آموزان اینگونه تغییر کنند! من به اساتید هم گفتم بروید در مدارس در جمع دانش‌آموزان و شبهه زدایی کنید، و این تبلیغاتی که دشمن در رسانه‌ها می‌شود را برای این‌ها روشن کنید. جهاد علمی و منطقی پرثواب‌ترین کارهاست. اصلا ما در بابِ صدقه داریم که صدقه دو نوع است، صدقه‌ی مالی و علمی. صدقه‌ی علمی اصلا از نظر ثواب قابل مقایسه با صدقه‌ی مالی نیست. یک کسی شکم پر می‌کند و یک کسی فکر را پر می‌کند، این صدقه‌ی علمی است که خیلی مفید است.

من این نکته را بگویم، تکرار تذکر! «وَذَكِّرْ فَإِنَّ الذِّكْرَى تَنْفَعُ الْمُؤْمِنِينَ»[16] ‌نگویید این‌ها به گوششان خورده، این‌ها بلد هستند، یادآوری کنید. امام صادق فرمود آفرین بر پدری که هر روز در خانه از نماز یاد می‌کند، از زکات یاد می‌کند، از بندگی خدا یاد می‌کند. نگوییم آقا یکبار گفتیم نماز دیگر کافی است. «وَذَكِّرْ»[17] تکرار، یادآوری همان جهاد علمی است، چون شیطان مرتبا دارد شیطنت می‌کند، چون شیطان مترصد است پیوسته، باید این تذکرها را پیوسته داد.

چند تا آمار را که مربوط به آذر ماه پارسال است در جلسه‌ای از تهران اعلام شد خدمتتان عرض کنم. از پروژه‌های دشمنان است که الان دارند کار می‌کنند که الان شما بخشی‌اش را دارید می‌بینید: تضعیف جایگاه مقام معظم رهبری. این‌ها از سال 96 استارت آن را زدند که الان 6 سال از آن گذشته است. این‌ها را یکی از مقامات مسئول عالی مملکتی در آن جلسه گفت که الان اسم نمی‌آورم. شش سال است در این مملکت دارند برای تخریب مقام معظم رهبری کار می‌کنند. شنیدید؟ آقا این مشکلات را رهبری می‌شنود یا نمی‌شنود؟ چرا رهبری حرف نمی‌زند، چرا رهبری صحبت نمی‌کند؟ خزنده این را شروع کردند. آقا رهبر چرا فلانی را عوض نمی‌کند، چرا فلانی را برنمی‌دارد؟ الان می‌بینید در اوج فتنه‌گری‌ها مستقیم لبه‌ی تیز پیکان‌ها رفته سمت رهبری. در شعارنویسی‌ها، در شعار دادن‌ها. این برنامه‌ای است که از سال 95 کلیدش را زدند، دارند خرج می‌کنند.

امام صادق فرمود ببینید دشمنانتان چه کسانی هستند! اگر دشمنانتان دشمنان اهلبیت هستند که آفرین. اگر دشمنان ما دشمنان اهلبیت هستند خیلی بد است. کسانی با ما زاویه گرفتند که دوستان اهلبیت هستند! می‌خواهیم سلامت خودمان را بفهمین بببینیم چه کسانی با ما زاویه دارند؟ کسانی که با امام زمان زاویه دارند، آنهایی که با اصل اسلام زاویه دارند، این دلیل بر سلامت شماست. سالمید که آنها با شما دشمن هستند. لذا امام می‌فرمودند ما زمانی باید در خودمان شک کنیم که دشمنانمان تعریفمان کنند. اگر زمانی اسرائیل از شما تعریف کرد به خودتان شک کنید. الان اسرائیل از چه کسانی طرفداری می‌کند؟ از فتنه‌گرها، از آشوب‌گرها، از تخریب‌گرها. از هیئتی‌ها، ولایی‌ها، متدینین، خانم‌های باحجاب و مردهای مومن هم تعریف می‌کنند؟ این‌ها را اصلا نماد تحجر می‌دانند. این دلیل بر سلامت شماست که دشمنان شما دشمنان اهلبیت هستند. این سلامتِ کار است، دوستان شما دوستان اهلبیت هستند! و این‌ها یک برنامه‌ای دارند که اصلا ولایت فقیه را از اذهان عمومی منصرف کنند فقط به حوزه‌های علمیه. حرفی که امام کاملا مخالف بود. این واژه‌ی دین از سیاست جداست را گسترش بدهند، خوب این حرف غلطی است. امیرالمومنین نشان داد که دین عین سیاست و سیاست عین دیانت است. امام حسین در همین راستا قیام کرد. این دین از سیاست جداست از شگردهای دشمن است، الان هم در ذهن بعضی‌ها هست که آقا شما همان تدریستان را بکنید، تربیت طلاب و مسجد و یک منبر هم بروید در حدی که زمان طاغوت می‌گفتند...! امام فرمودند سال 42 بعضی از علما و خطبا را خواستند و چند شرط به این‌ها گذاشتند، یکی اینکه از اسرائیل در روی منبرها حرف نزنید، اسلام در خطر هست را هم نگویید، از مفاسد حکومت هم سخن نگویید. این‌ها همین را می‌خواهند، روحانی باید شخصی باشد که یک نمازی بخواند، مسجدی برود و بیاید و دو تا احکامی می‌پرسیم جواب دهند. این روشی نیست که اهلبیت به دنبال آن بودند.

از نکات دیگری که من عرض کنم، سردمدار این فتنه‌ها امریکا اسرائیل و عربستان هستند. الان هم همین‌ها دارند کار می‌کنند، پول این‌ها، کار این‌ها، فعالیت این‌ها در کار است. و یک جریانی را این‌ها دارند توصیه می‌کنند و یک نفوذ جریانی که با این سلسله مراتب دارد می‌رود بالا. اول باورهای مردم را سست کنند. مردم کمی در اسلامشان در دینشان دقیق شوند! آقا حالا ولشان کن، چهار تا فاسد هم بکنند، عیسی به دین خود موسی به دین خودش، ما را که در قبر هم نمی‌خوابانند! باورهای قوی که هر مسلمانی باید داشته باشد آن ارزش‌های دینی است.

بعد از باورها می‌خواهند افکار را بهم بریزند. این فکرها گاهی اوقات تغییر می‌کند. طرف را می‌بینی فکرش با فکر ده سال قبلش یکی نیست. نتیجه‌ی تغییر افکار می‌شود ماهیت‌ها، ماهیت‌ها هم عوض می‌شود، می‌بینی آن خانم قبلا یک وضع دیگری داشت الان یک وضع دیگری دارد. جوان آمده می‌گوید پدربزرگ من قبلا نماز شب می‌خواند الان کفر می‌گوید. این همان دشمن است، شما کجا نشستید، حرف چه کسانی را داری گوش می‌دهی؟ خب ماهیتت را تغییر می‌دهند. و نیز می‌خواهند ساختارها را تغییر بدهند و رفتارها. این‌ها کاری است که دشمن می‌خواهد  انجام دهد. ساختار جامعه را تغییر دهند، رفتارهای مردم را تغییر بدهند.

یکی دو مطلب دیگر هم من خدمت عزیزان اشاره کنم. از موارد دیگری که این‌ها به شدت دنبال آن هستند این است: قبل از انقلاب هشت هزار مشاور امریکایی در ایران مشاوره می‌دادند، خب دست این‌ها کوتاه شده و سخت است برای آنها. نیروهایی که قبلا در این مملکت بودند الان دیگر محلی ندارند! خدا رحمت کند یکی از نگرانی‌های امام این بود که اگر یک سرباز امریکایی بزند یک افسر و درجه‌داری را از بین ببرد می‌گویند اینجا حق محاکمه ندارند و باید برود دادگاه‌های صالحه‌ی امریکا. ولی اگر یک ایرانی سگ امریکایی را بکشد به اشدِّ مجازات تنبیهش می‌کنند! این‌ها بود در این مملکت، اتفاق افتاده بود، انقلاب برای مقابله با این کجروی‌ها و ظلم‌ها صورت گرفت. در سال 99 شانزده عملیات تروریستی اتفاق افتاد که یکی از آن عملیات‌ها شهید فخری زاده بود که ایشان به شهادت رسید. این‌ها دنبال این هستند که افراد موثر و کارامد را به نحوی یا شهید کنند یا از بین ببرند. خواهران پروژه‌ی حقوق زنان را دارند. می‌گویند زن زندگی آزادی! اصلا این پروژه را سال‌هاست شروع کردند. حالا در یک مقطعی می‌توانند یک جولانی دهند. تحت عنوان حقوق زنان دختران بی‌حجاب را بیرون می‌کشند و می‌گویند این دختران سربازان ما در خیابان هستند، می‌گویند دختران بدحجاب یا بی‌حجاب سربازان ما هستند. حالا سابق می‌گفتند بدحجاب، الان می‌گویند بی‌حجاب.

یک تعبیری من دیدم در بعضی از نظرات کارشناسان غربی، می‌گویند لرزش موی دختران بدحجاب نشانه‌ی لرزش پایه‌های نظام است. این‌ها با این نگاه دارند کار می‌کننند، بحث یک روسری نیست. این‌ها می‌گویند کار بجایی برسد که آنهایی که پاکدامن هستند احساس امنیت نکنند. آمدند پروژه‌ی حقوق حیوانات را از حدود پانزده سال پیش مطرح کردند، در کنار پروژه‌ی حقوق حیوانات با محوریت سگ گردانی در خیابان حقوق خانواده را هم مطرح کردند.

یک داستانی بگویم از حکایت‌های سینه به سینه، خدا رحمت کند آیت الله محلاتی را، بیش از بیست سال است ایشان را، آیت الله مجدالدین محلاتی. یک وقتی که آیت الله والد هم بودند و ایشان آمده بودند منزل آیت الله والد و ما خدمت ایشان بودیم. ایشان از سفر آمریکا آمده بودند، خب دو سه تا از فرزندانشان امریکا بودند و برای تبلیغ می‌رفتند. گفتند یک سمیناری از من دعوت کردند، سمینار دفاع از حقوق گرگ! آیت الله محلاتی می‌گفتند من خودم در آن جلسه، رفته بودم ببینم چخبر است؟ شما تعجب می‌کنید، سمینار دفاع از حقوق گرگ! این مال بیست و چند سال قبل امریکاست که ایشان گفتند من عمداً رفتم ببینم آنها چه می‌گویند! گفتند بله گرگ یک حیوانی است و حقوقش باید حفظ شود! بی‌انصاف‌ها، نامردها شما با مردم دارید چکار می‌کنید! گفت در آن جلسه یکی از سران جلسه فهمید من یک عالم اسلامی هستم، گفت قرآن شما به حیوانات توهین کرده است. گفتم چه توهینی کرده است، گفت در سوره‌ی لقمان، آیه را هم گفت، لقمان به پسرش می‌گوید که «إِنَّ أَنْكَرَ الْأَصْوَاتِ لَصَوْتُ الْحَمِيرِ»[18] ‌بدترین صدا صدای الاغ است، الاغ چه تقصیری می‌آید که شما می‌گویید بدترین صدا! از این زاویه دارند وارد می‌شوند و شیطنت می‌کنند، تحت عنوان دفاع از حقوق حیوانات! بعد سگ‌گردانی و سگ‌بازی را آوردند در خانه‌ها. بعضی‌ها مبتلا شده‌اند، خانم سگ می‌گیرد دستش و قدم می‌زند، برو شوهر کن بنده‌ی خدا. این‌ها همان برنامه‌های دشمنان هستند که دارند پروژه‌ی اضمحلال خانواده‌ها را پیش می‌برند. این از برنامه‌های این‌هاست، بودجه‌های سنگین در نظر می‌گیرند که خانواده‌ها را متشطط کنند، نظام خانواده را منقرض کنند.

و نکته پایانی را هم عرض کنم. آن آقا می‌گفت در 25 پایگاه دارند جمهوری اسلامی را رصد می‌کنند، در دبی، ترکیه، باکو و بعضی از این کشورهای عربی، این‌ها به جد دنبال کار هستند و دارند تخریب و تضعیف می‌کنند. «وَجَاهِدْهُمْ بِهِ جِهَادًا كَبِيرًا»[19] مسلمان بیدار شو، ما یک وظائفی داریم نسبت به ارزش‌های دینی. لذا عزیزان امر به معروف و نهی از منکر فراموش نشود. بعضی‌ها می‌گویند آقا اگر ما بگوییم جبهه می‌گیرند! ببینید آقایان همانطور که اسلام گفته یک سلام کنید و بعد از سلام هم یک احوالپرسی کنید و بعد حرف خدا را بزنید. آقا سلام علیکم حال شما خوب است، خواهرم بنظر می‌آید اگر اینطوری رعایت کنید بهتر باشد، خداحافظ شما. بگویید و بگذرید، دنبال نتیجه هم نباشید، اگر این فرد از افراد متعدد شنید قطعا تاثیر می‌گذارد.

جناب آقای سردار حبیبی این مجتمع ستاره، در آن سال‌های اولی که تاسیس شده بود، یکی دو نفر از دوستان ما از برادران بازنشسته‌ی سپاه بود، از ایشان خواستیم در آنجا کار فرهنگی کند. حالا در همان شروع کار خیلی از متدینین نگران بودند، یک خواهر پاسداری هم در آنجا به خانم‌ها تذکر می‌داد. حالا ببینید مشکل اینجاست. آن خانم یکبار برای من تعریف می‌کرد، این داستان مال اوائل تاسیس مجتمع ستاره است. گفت یک وقتی عصری بود یک خانمی آمد در مجتمع ستاره، وضعش طوری بود که من اصلا خجالت می‌کشیدم بگویم من زن هستم. حالا شاید اولین صحنه‌هایی بود که داشت اینجوری شکل می‌گرفت. خب این‌ها استارت را زدند، پله پله پیش می‌روند و حالا سر بلند کرده است، قبلا شعله ملایم بود، بنده غفلت کردم کار نکردم، آتش را خاموش نکردم. گفت این خانم آمد با وضع خیلی بدی بود، گفت من کشیدمش کنار با اخلاق و احترام به او گفتم خواهرم این چه پوششی است برای خودت درست کردی و اینجوری آمدی بیرون! در کناری بودیم با ادبیات بسیار محترمانه. با یک تندی پرسید اینجا کجاست؟ گفتم مجتمع ستاره، مسجد است، حسینیه است؟ گفتم خیر، گفت پس چی می‌گی؟ گفتم می‌گویم چرا این‌جوری آمدی بیرون! متدینین بشنوید، گفت من امروز با همین قیافه صبح رفتم سفارت جمهوری اسلامی در ابوظبی، از دم در سفارت نگهبان سفارت تا ماموران و کارمندان داخل که کارم زیردست آنها بود، همه مرا با همین هیکل دیدند یک کلمه حرفی نزدند، با همین قیافه سوار هواپیمای جمهوری اسلامی شدم، یک نفر به من تذکر نداد. شیراز آمدیم در کنترل گذرنامه کسی به من حرفی نزد، تا الان دارم در شهر می‌چرخم یک کسی نگفت قیافه‌ات مشکل دارد، آمدم در مجتمع تجاری شما دارید به من ایراد می‌گیرید؟ پیغمبر فرمود امر به معروف نکردن و نهی از منکر نکردن «یکون المعروف منکرا و المنکرُ معروفاً»[20] معروف می‌شود منکر و منکر می‌شود معروف. حجاب می‌شود منکر و بی‌حجابی می‌شود معروف. مسجد آمدن می‌شود منکر و بی‌نمازی و تارک الصلاتی می‌شود معروف، چرا؟ چون گفته نشده است، این نظارت ملی می‌خواهد، همه باید نظارت کنند، همه باید دست به دست هم بدهند.

بسنده کنیم، روز جمعه است عرض ادبی به محضر مقدس مولایمان صاحب الامر و العصر و الزمان داشته باشیم. مولا جان:

همه جا بروم به بهانه‌ی تو، بگوییم آقا خودتان بیایید بزرگتری کنید از خون شهدا از این ملت شریف در برابر این مکائد دشمنان اهلبیت و دشمنان اسلام.

همه جا بروم به بهانه‌ی تو، که مگر برسم در خانه‌ی تو

همه جا دنبال تو می‌گردم، که تویی درمان همه دردم

یا اباصالح مددی مولا

گل زیبای شجرِ طاها، به کجایی ای پسر زهرا

تو به سانِ یوسفِ کنعانی، که نهان از دیده‌ی انسانی

یا اباصالح مددی مولا

در آستانه‌ی ایام فاطمیه و ایام سوگواری مادرشان هستیم، از مرحوم علامه امینی نقل می‌کنند، ایشان می‌فرمودند دو روضه را تجربه شده برای من که امام زمان به این دو روضه عنایت ویژه دارند، ما هم متوسل شویم نظر عنایت حضرت شامل ما هم گردد. یکی روضه‌ی آتش زدن در خانه‌ی مادرش زهرا، یکی روضه‌ی آتش زدن خیام حرم حسینی، سکوت امت اسلام به جایی رسید که درِ خانه‌ی علی را آتش زدند، خانه‌ای که جبرئیل بدون اجازه وارد نمی‌شد.

یک روضه‌ از عبدالزهرای کعبی بخوانم و تمام. عبدالزهرای کعبی از شعرای عرب بود، می‌گوید یک شب خواب امام حسن و امام حسین را دیدم در عالم خواب از من گله می‌کردند عبدالزهرا چرا روضه‌ی ما را نمی‌خوانید؟ گفتم آقا افتخار من روضه‌خوانی شماست، کدام روضه را نخواندم؟ فرمود بخوان برای شیعیان ما وقتی به خانه‌ی ما یورش آوردند، مادر ما بین در و دیوار ناله می‌کرد، پدرِ ما بین مردم محاصره شده بود، برای شیعیان بگو ما فرزندان علی و فاطمه در صحنِ منزل حیران بودیم آیا به کمک بابا بشتابیم یا بجانب مادر...!

همه بگوییم یا زهرا

اللهم صل علی فاطمة و ابیها و بعلها و بنیها و السر المستودع فیها

خدایا به مظلومیت حضرت زهرای مرضیه، این‌هایی که تبلیغات دشمن این‌ها را فریب داده، افکار این‌ها را، نگاه این‌ها را، نظر این‌ها را به سوی هدایت متمایل بفرما.

جوانان عزیز ما، نوجوانان و فرزندان ما، نسل ما را از آسیب‌های اخلاقی آخرالزمان محفوظ بدار. والدین و ذوی الحقوق ما را ببخش و بیامرز. باران رحمتت را بر اراضی نیازمند ما ساری و جاری بفرما.

 

[1].فرقان، آیه52

[2].فرقان، آیه52

[3] ماتده آیه50

[4] ماتده آیه50

[5] تحف العقول ص443

[6]. ق، آیه18

[7].فرقان، آیه52

[8].فرقان، آیه52

[9] هود آیه46

[10].صف، آیه11

[11].فرقان، آیه52

[12] فرقان آیه52

[13] فرقان آیه52

[14] نجم آیه3 و 4

[15] مائده آیه40

[16] ذاریات آیه55

[17] ذاریات آیه55

[18] لقمان آیه19

[19] فرقان آیه52

[20] تفسیر نورالثقلین ج5 ص35

نظرات (0)

هیچ نظری در اینجا وجود ندارد

نظر خود را اضافه کنید.

  1. ارسال نظر بعنوان یک مهمان ثبت نام یا ورود به حساب کاربری خود.
0 کاراکتر ها
پیوست ها (0 / 3)
مکان خود را به اشتراک بگذارید
عبارت تصویر زیر را بازنویسی کنید. واضح نیست؟
طراحی و پشتیبانی توسط گروه نرم افزاری رسانه