استاد حدائق روز پنج شنبه 31 شهریور ماه 1401 در مهدیه بزرگ شیراز به مناسبت ایام دهه پایانی ماه صفر به بیان یکی دیگر از «ویژگی های صالحین» پرداختند.

 

دانلود

جهت مشاهده ویدئو اینجا کلیک کنید

اعوذ بالله من الشيطان الرجيم

بسم­الله الرحمن الرحيم

قال­ مولی الموحدين و امام المتقين اميرالمؤمنين علی ابن ابی­ طالب: «وَ لَا تُدْخِلَنَّ فِي مَشُورَتِكَ بَخِيلًا يَعْدِلُ بِكَ عَنِ الْفَضْلِ وَ يَعِدُكَ الْفَقْرَ وَ لَا جَبَاناً يُضْعِفُكَ عَنِ الْأُمُورِ وَ لَا حَرِيصاً يُزَيِّنُ لَكَ الشَّرَهَ بِالْجَوْرِ فَإِنَّ الْبُخْلَ وَ الْجُبْنَ وَ الْحِرْصَ غَرَائِزُ شَتَّى يَجْمَعُهَا سُوءُ الظَّنِّ بِاللَّهِ»[1].

در ادامه عرائض جلسات گذشته و فرمايش اميرالمؤمنين به مالک اشتر حضرت در ادامه سخن نکته­ای را نسبت به اهميت مشاوره و مشورت گرفتن و اين­که اساساً از چه کسانی نبايد مشورت گرفت، و از چه کسانی بايد فاصله گرفت و مراقب بود که افکار اين­ها را نظرات اين­ها را ما بهره­ نگيريم و استفاده نکنيم ما را از هدف­مان باز می­دارند.

من همين­جا يک اشاره­ای کنم متأسفانه در اين جريان اخيری که اتفاق افتاد حالا بحث نيروی انتظامی آن خانمی که از بين رفته قطعاً اسلام با ظلم مخالف است ولی بدتر از ظلم ظلمی است که دارند انجام می­دهند ظلمی است که بعضی­ها به عنوان دفاع از مظلوم خودشان دارند ظالمانه کار می­کنند اين شد همانی که: «كلمة حقّ يراد بها الباطل»[2]يک خانم را کردند علم و دارند جنايت می­کنند دارند ظالم می­کنند دارند آدم می­کشند دارند اموال بيت­المال را به يغما می­برند و لذا اين هم ريشه در همين مشورت گرفتن از بيگانگان است، ما هستيم و اميرالمؤمنين مؤمن بيدار باش طرف می­بينيد دورش زدند فريب خورده، تحت تأثير همين تبليغات دشمن قرار گرفته بابا خبر را که دارد به شما می­دهد خبر را از که داری می­گيری چه کسی دارد اين را به شما می­گويد قرآن می­فرمايد: «إِنْ جاءَكُمْ فاسِقٌ بِنَبَإٍ فَتَبَيَّنُوا»[3] آدم گنه­کار فاسق وقتی خبری برايتان آورد رو خبر او دقت کنيد اقدام نکنيد، ما متأسفانه شده مبنای کار بخشی از مردم ساده­نگری الآن هم که دارد بيرون می­آيد مسائلی است که شيطنت­های که اسرائيل داشته شيطنت­های که ترکيه داشته، در اين اخباری که دارد می­آيد بيرون که مملکت را از داخل درگير نزاع و اغتشاشات کنند مرزهای شمالی کشور را دست‌اندازی کنند و بتوانند بخشی از مرزهای حساس ايران را از اين مملکت جدا کنند ما هم به اسم بعضی از ساده لوح­ها به اسم نوع دوستی بلی اسلام با ظلم مخالف است، اسلام می­فرمايد ذرة المثقال­ها کار خوب و بد را بايد رسيدگی کرد اگر کسی مقصر در کشتن کسی بوده بايد با او برخورد کنند، اين همه جنايت در سراسر دنيا نسبت به مقام زن دارد صورت می­گيرد مرده‌اند و صداها خاموش است همين­های که داعيه­ای دلسوزتر از مادر را دارند سر می­دهند در برابر اين همه شيطنت­ در دنيا، اين همه آدم کشی دارد می­شود شما چه می­بينيد ظهور و بروز دارد، حالا يک خانمی مرگ هم مشکوک است، ما می­گوييم قطعاً بايد برخورد بشود قطعاً اگر کسی مقصر بوده در کشته شدن کسی بايد محاکمه بشود بايد مجازات بشود عدالت بايد اجراء بشود، بررسی کنند، رئيس جمهور به پدر اين دختر زنگ زده ما پي­گيری می­کنيم ديشب من از مسجد می­آمدم بيرون يک آدمی که ادعای تدينش می­شد می­گفت آقا ما از رهبری اين انتظار را نداشتيم از چه کسی اين انتظار؟ گفتم بابا ايمانت را نگذار زمين، تو رو به قبله داری نماز می­خوانی تو ادعای شيعه بودن اميرالمؤمنين داری بصيرت داشته باش، خب اين جماعت مردمی که می­ريزند در خيابان­ها يقين بدانيد زمان اميرالمؤمنين اگر بودند مقابل حضرت بودند شک نکنيد، می­بينيد در آن دوران ما فقط تاريخ را می­خوانيم و تاريخ را می­گوييم چه اتفاقی افتاد که مردم آمدند برای امام حسين کشتن، در صحنه بيش از بيست هزار مسلمان قربتاً الی الله آمدند، همين فتنه­هاست همين تبليغات دشمن بنی اميه کار کردند تبليغ کردند فضاسازی کردند مسلمان­های ساده لوح فريب خوردند، چه شد جنگ پيروز صفين به شکست منتهی شد، کار تمام بود مالک اشتری که نام شريفش اين روزها زينت بخش مجلس ماست جنگ را به پايان رسانده بود خيمه معاويه را محاصره کرده بود داشت غائله معاويه جمع می­شد سوء استفاده و شيطنت معاويه حماقت مسلمان­ها دست به هم داد پيروزی صفين شد شکست، دور اميرالمؤمنين را گرفتند گفتند آقا اين­ها می­گويند قرآن، ببينيد الآن هم اين­ها می­گويند عدالت چه زيباست اين شعار، آقايون يک عمر نماز نخوانيم قرآن رو سر بگيريم ولی بصيرت نداشته باشيم شيطان ما را بکند اهرم خودش برای استفاده از مقاصدش بصيرت برود کنار همين کار را در صفين کردند، تازه صفين مجاهد­ها را دشمن دور زد، آنهای که آمده بودند جان به کف گرفته بودند آمده بودند در صحنه کارزار با ولی­خدا با يک حرکت اين­ها را منصرف کردند قرآن کردند بالای نيزه، الآن هم ببينيد تحت عنوان اجرای عدالت دفاع از مظلوم حرف بسيار زيبايي است چه کسی می­گويد دفاع از مظلوم بد است چه کسی می­گويد اجرای عدالت بد است ولی اين نحو  به اين سبک، شهر را به آشوب کشيدن اموال را به تاراج بردند به نواميس مردم دست اندازی کردند، بيت المال را ضايع کردند اين اجرای عدالت است اين دفاع از مظلوم است اين‌جور می­خواهي دفاع کني ما که خودمان ظالم شديم ما که خودمان در حيطه ظلم داريم قرار می­گيريم داريم ستم می­کنيم اين را يک مقدار بصيرت داشته باشيد اين­ها مردم همين جامعه هستند من حرفم را می­زنم من در جمع فاميلی اگر دو نفر فريب خورده مشورت دشمن هستند راهنمايی‌اش می­کنم در تلفن اگر دارد به من می­گويد من دوتا کلمه حق می­گويم يا سکوت می­کنم با سکوتم تأييد می­کنم مسئول هستيم اين مجالس برای بصيرت افزايي است اين مجالس برای اين است که ما هم منطبق کنيم خودمان را با اهل­البيت اگر امروز امام حسين بود ما چه می­کرديم؟ امروز در برابر امام زمان­مان چه می­کنيم؟ يک خرده ساده لوحی را بايد کنار گذاشت، حالا اين انشاءالله جريانات روشن می­شود مسائلی که دارند پي­گيری می­کنند که از اساس اين شيطنت بوده، فردی را پيدا کنند خویدشان اين را بزرگ کنند به عنوان يک نمادی مثلاً ضد انقلاب مطرح کنند بعد در کشته شدن او نقش داشته باشند در تبليغات بر عليه نظام کار کنند و ببينيد بعضی­ها هم فريب می­خورند همين اطلاعات همين اخباری که ما می­گيريم و مشورت می­گيريم از کسانی که يک درصد به عقايد ما معتقد نيستند شبکه­های بيگانه که اساس اسلام را قبول ندارند، يک وقتی مقام معظم رهبری فرمودند فرمودند اين­ها اگر بخواهند تغيير نظام بدهند مثل تغيير نظام شاه به جمهوری اسلامی نيست تک تک متدينين را ريشه­کن می­کنند ديگر اعتقادی به اسلام ندارند نمی­گذارند از اسلام نام بماند، يک نمونه­اش را نشان­تان دادند داعشی­ها ديديد چه کردند؟ داعشی­ها ديديد مساجد، حسينيه­ها امامزاد­ها حرام امام هادی را منفجر کردند، حالا آدم ساده لوح می­گويد آقا اين­ها درست می­گويند درست می­گويند؟ کار دست بيگانه افتاد آن وقت می­بينی با ناموس تو چه می­کند اين ايزدی­های در عراق را ديديد برای ناموس و دخترشان اين داعشی­ها شناسنامه صادر کردند می­فروختند اين­ها را دخترهای اين­ها را می­فروختند، يکی از آقايان علماست الآن شيراز است، حاج آقای تهرانی است کتابی داد به ما تاريخ اسارتش در سامراء دست بعثی­ها گفت دو ماه چهار نفر را کرده بودند در يک منبع آبی که يک متر در يک متر و نيم ارتفاع هم کمتر از يک متر، دو ماه ما در اين منبع آب بوديم گفت نماز اگر می­خواستيم بخوانيم خميده بايد نماز می­خوانديم مؤمن دست دشمن باز شد از نماز می­گيردت از حيثيت می­گيردت، ساده­لوح آقا اين­ها حق می­گويند چه حق می­گويند؟ پشت اين شعارها چه است؟ بيدار باش کلمه به کلمه حرف­هايتان قيامت بايد جواب بدهيد، شهداء جلوتان را می­گيرد، اين امنيتی که امروز ايجاد شده مفت به دست ما نرسيد شهداء هزينه شدند تا اين امنيت ايجاد شد شهدای دفاع مقدس شهدای دفاع از حرم در برابر اين نامردمان ايستادند امروز من و شما کسب­مان اداره­مان مسجدمان مدرسه­مان حسينيه­مان خانه­مان آسايش و امنيت دارد، دست بيگانه باز بشود اصلاً اعتقادی به اعتقادات ما ندارند، يک خرده بايد بيدار بود ما همه مسئول هستيم: «كُلُّكُمْ رَاعٍ وَ كُلُّكُمْ مَسْئُولٌ»[4] مجدداً عرض می­کنم ظلم قبح ذاتی دارد از هرکسی سر بزند در حق هرکسی باشد قبيح است حالا خانم امينی باشد در حقش ظلم شده باشد بايد ظالم را مجازات کنند اما نه به اسم اين­که ما می­خواهيم اجرای عدالت بشود خودمان هم ظالم بشويم خودمان هم ظلم بکنيم بعد به مأموران خدوم نيروی انتظامی اين­گونه رفتار کنند شما که می­گوييد کشته شدن ظلم است چرا خودتان اين کار را می­کنيد؟ چرا خودتان توهين به ناميس مردم می­کنيد که شمايي که با دفاع از حقوق زن شما حقوق زن را پاسداری می­کنيد در همين کشورهای پيشرفته دنيای امروز متمدن به حقوق زن احترام گذاشته می­شود من سال­ها قبل نشريه کيهان فرهنگی را خودم ديدم در يکی از کاواره­های فرانسه اعلان کرده بودند برای جذب بيشتر مشتری آمده بودند يک ترفندی پيش گرفته بودند که در آن فضاهای دستشويي آن کاواره دخترهای جوان را استخدام کرده بودند اين دختر در توالت بايستد اين آقایی که می­رود دستشويي اگر دستمالی چيزی لازم دارد بدهد به اين آقا، پست­ترين شغل برای يک دختر، اين­ شرح حال­ فرانسه­تان است ما نيستيم آن­جا نمی­بينيد ببينيد آنهایی که آنجا هستند چه می­گويند اجرای عدالت می­کنند؟ حقوق را احترام می­گذارند بعد ماها تبليغات مشورت­های غلط روی ما اثر می­گذارد، نتيجه­اش می­شود همين ساده لوحی ساده­نگری زود باوری انسان بايد بصير باشد اين که اميرالمؤمنين می­فرمايد: «فَقْدُ الْبَصَرِ أَهْوَنُ مِنْ فَقْدِ الْبَصِيرَةِ»[5] کوری چشم را می­شود تحمل کرد اما بی­بصيرتی خيلی سخت است، طرف نابينا باشد تحملش ممکن، ولی بی­بصيرت بودن خيلی سخت و لذا اين بی­بصيرتی هم در زمان گذشته اهل­البيت بود، آقای مالک دارد غائله صفين را جمع می­کند ياران اميرالمؤمنين اين­هايي که من دارم می­گويم سربازهاي معاويه نبودند اينی که مرحوم شهيدمطهری می­فرمايد دعا کنيد که در زمان اميرالمؤمنين نبوديد اگر بوديد معلوم نبود در کدام جبهه بوديد، آنهای که آمدند در رکاب ولايت بجنگند شمشيرها را کشيدند بيرون ولايت را تهديد کردند گفتند اگر به مالک نگوي برگردد خودت را می­کشيم ياران علی، اين­ها برای لاي کتاب­ها نيست اين­ها برای بصيرت ماست ما بالاتر از اميرالمؤمنين هم داريم در نظام خلقت بعد از پيغمبر، پاک­تر از اميرالمؤمنين هم داريم عادل­تر از اميرالمؤمنين هم داريم دقيق­تر از حضرت هم داريم اين کار را سر حضرت آوردند که من بارها گفتم اگر بناست بر اميرالمؤمنين کسی خون گريه کند بر اين صحنه اميرالمؤمنين و اين لحظه حضرت بايد گريست: «امهلونی نحر جزوع» ، به اندازه کشتن يک شتر بمانيد، آقا التماس دارد می­کند به يارانش فريب دشمن را نخوريد فريب تبليغات را نخورد نحر جزوع ربع ساعت زمان می­برد گفتند فرمان توقف را صادر کنيد، آقا فرمود: «أَمْهِلُونِي»[6] فرصتم بدهيد به اندازه­ای دو شيدن شير يک شتر ده دقيقه، گفتند فرمان توقف صادر می­کنی يا خودت را می­کشيم، آقا فرمود هرکدام ده ضربه بزنيد اين­ها مال نماز خوان­های رو به قبله بايست بود، اين­ها شرح­حال قرآن­ خوان­هاست اين­ها شرح­حال کسانی است که مدعی تبعيت از ولايت بودند از خدا بخواهيد عاقبت­هايمان ختم بخير بشود يک عمر يا علی نگوييم ولی با علی زاويه بگيريم، يک عمر يا حسين نگوييم ولی در رفتارمان دل امام حسين را آزرده کنيم، آقا ديد نه اين­ها مصر هستند فريب خوردند تبليغات دشمن روی اين­ها اثر گذاشت آن زمان: «لَا حُكْمَ إِلَّا لِلَّهِ»[7] شعار خيلی زيبايي سردادند سخن سخن خدا، ولی حماقت مسلمان­ها فريب خوردند الآن هم می­گويند آقا دفاع از حقوق زن شعار حقوق زن، بياييد ببينيد در دنيا کدام کشور به اندازه ايران حقوق زن را رعايت می­کند کشورهای ديگر را ببينيد پست­ترين و سخيف­ترين شغل­ها را به زن­ها می­دهند.

یک آقای دکتری بود در همين شيراز خدا رحمتش کند بيش از سی سال در آمريکا استاد دانشگاه بود اواخر عمرش آمد شيراز در همين چهار راه خيرات يک آزمايشگاهی زد استاد علوم آزمايشگاهی بود اين سال­های پايانی هم در جلسات می­آمد شرکت می­کرد آدم فهيم عالم دنيا ديده در يک جلسه­ای يک وقت خدمت آيت­الله والد ما رسيد منزل آمد ديدن، به حاج آقا گفت من سی سال آمريکا زندگی کردم اين تجربه يک آدمی با سواد دنيا ديده عالم است، توضيحاتی داد گفت در نظام اداری آمريکا اگر يک زن و مرد از نظر توانايي علمی توانايي کاری و اجرائي از همه جهت يکسان باشند از نگاه ساختار اداری آمريکا حقوقی که به مردم می­دهند خيلی متفاوت­تر از حقوقی است که به زن می­دهند فقط به جرمی اين­که اين زن است، و بعد يک توضيحاتی داد که اين­ها برای بهره­برداری بيشتر از عنوان زن چه جنايت­های می­کنند؟ و خدا رحمتش کند می­گفت من خدا را شکر می­کنم که اين آخر عمرم برگشتم ايران و در ايران می­ميرم آن­جا سال درگير بودم وابسته کرده بودند ما را وام­های داده بودند که گير افتاده بوديم ولی بازگشت به ايران، خب ماها اين­ها را ببينيم حرف اين­ها مشورت می­خواهيم بگيريم گوش نسپاريم به حرف دشمن، دشمن که گاهی اوقات شعار زيبا می­دهد ولی می­خواهد با اين شعار زيبا شما را در برابر حق نگهدارد: «لَا حُكْمَ إِلَّا لِلَّهِ»[8] الآن هم می­گويند دفاع از حقوق زن، دفاع از مظلوم دفاع از مظلوم بسيار حرف زيباست ولی پشت اين شعار چه نهفته است، مرحوم علامه طباطبايي می­فرمايد زمان پيغمبر مسجد ساختند برای تخريب اسلام، مردم بصير باشيد پيغمبر رفته جنگ، حضرت در مدينه حضور نداشتند يهودی­ها پول گذاشتند سرمايه­گزاری کردند منافقين اجراء کردند مسجد ضرار ساختند شما می­بينيد خيلی کار عوام پسندانه است به هرکه بگويند آقا فلانی بانی مسجد شده می­گويند خدا پدرش را بيامرزد شما آجر مسجد را می­بوسيد احترام می­کنيد مکان مقدس است، پيغمبر از جنگ که برگشت جبرئيل نازل شد: «وَ الَّذينَ اتَّخَذُوا مَسْجِداً ضِراراً»[9] رسول­الله اين ظاهرش مسجد است ولی پايگاه نفاق است پايگاه دشمن است بيدار باشيد اين مسجد به ضرر اسلام است از طرف خدا پيغمبر مأمور شد اول کاری که رسول­الله کرد فرمود مسجد را تخريب کنيد بياوريد پايين اين مسجد را، مسجد را خراب کردند پيغمبر فرمود آثار مسجد را آتش بزنيد همان پيغمبر: «رَحْمَةً لِلْعالَمين‏»[10] جلو فتنه را اين گونه گرفت آثار مسجد را آتش کشيدند الآن يک کسی بيايد الآن يک شخصيت والای دينی بگويد آقا فلان مکان مذهبی را خراب کنيد بسوزانيد سکه­ای يک پولش می­کنند آقا حسينيه را خراب کرده مسجد را خراب کرده پيغمبر فرمود آثارش را هم بسوزانيد زمين مسجد را هم بکنيد مزبله­دان مدينه اين زمين هم حرمت ندارد چرا؟ چون به نام مسجد می­خواهد تفرقه افکنده شود بين مسلمان­ها، ديگر بالاتر از مسجد داريم شعاری بالاتر از مسجد دفاع از مسجد، شعاری بالاتر از دفاع از قرآن: «لَا حُكْمَ إِلَّا لِلَّهِ»[11] شعاری بالاتر از دفاع از اسلام، اين دفاع از اسلام شعار بود برای کشتن امام حسين، اين را من عرضم اين است احساسات را بگذاريم کنار عقلانيت را بياوريم در کار شما متدينين يک رکن از ارکان چهارگانه اصلاحات جامعه هستيد شماها ديگران نگاه­تان می­کنند می­گويد آقای حاجی که يک عمر پای منبر بودی حاجی خانم که شما در مجالس دينی می­روی نسبت به اين جريان چه حرف می­زنی، بلی نسبت به ظلم انسان مخالف است ولی کاری هم که شما داريد می­کنيد به مراتب بدتر از آن کار است، او اگر ظلم به يک نفر بود شما داريد به يک جامعه ظلم می­کنيد بلی مجاری قانونی بايد اجراء بشود پي­گيری بشود هرکسی که دست داشته بايد برخورد بشود و شدت عمل نشان داده بشود.

خب فرمايش آقا اميرالمؤمنين را من يک اشاره­ای گذرایی کنم، انشاءالله ادامه اين بحث مشورت که متأسفانه از آسيب­های جامعه ماست، ما با هر کله و پاچه­­ای است مشورت می­گيريم معذرت می­خواهم با هر کله پاچه­ای، ببينيد اميرالمؤمنين می­فرمايد با که مشورت کنيد، خانم بيدار باش آقا بيدار باش، با هرکسی نبايد مشورت گرفت، آقا اميرالمؤمنين به مالک می­فرمايد مالک با سه گروه اصلاً مشورت نگير: «وَ لَا تُدْخِلَنَّ فِي مَشُورَتِكَ بَخِيلًا»[12] مشورت جايگاه بسيار رفيعی دارد خدا به رسول­الله در قرآن می­فرمايد: «وَ شاوِرْهُمْ فِي الْأَمْرِ»[13] حالا من آيه را فردا می­خوانم وقت گذشت امروز اصل مشورت کار بسيار ارزشمندی است که فرد اول نظام خلقت رسول­الله خدا امرش می­کند رسول­الله مشورت بگير اما نه با هرکسی نه سخن هرکسی را بشنوی نه حرف هرکسی را باور کنی، سه گروه را امام اميرالمؤمنين از مشورت گرفتن از آن­ها نهی می­کند، آقا می­فرمايد: «وَ لَا تُدْخِلَنَّ فِي مَشُورَتِكَ بَخِيلًا»[14] ما آدم­های بخيل اين­های که بخل دارند با اين­ها اصلاً مشورت نگير: «يَعْدِلُ بِكَ عَنِ الْفَضْلِ وَ يَعِدُكَ الْفَقْرَ»[15] آقا فرمود آدم­های بخيل تو را از نيکوکاری باز می­گرداند آدم بخيل است نمی­گذارد کار خير بکني، نمی­گذارد کار نيک انجام بدهی، مردم در کارهای عام المنفعه خيرتان با آدم بخيل مشورت نکنيد می­گويي نکن حاجی مگر خُلی، پول می­خواهی برای مسجد، چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است تو زن داری تو بچه داری، تو شوهر داری تو آينده داری، اصلاً راهت را می­زند اينی که بعضی­ها در کارهای خير در جا می­زنند چون مشاورين­شان مشاورين نا اهل هستند آقا فرمود با بخيل­ها مشورت نگير اين­ها تو را از نيکوکاری باز می­دارند تو را با فقر می­ترساند: «يَعِدُكَ الْفَقْرَ»[16] می­گويد آقا داری فقير می­شوی، ديگر کسی نيست جرمت را بکشد، برو بکن ديگر نيايي سراغ ماها، اگر گير افتادی به ما تماس نگيری خودت می­دانی، دل طرف را خالی می­کند اين آدم بخيل است حضرت می­فرمايد با اين مشورت نکن.

دوم حضرت فرمود آقای مالک: «وَ لَا جَبَاناً يُضْعِفُكَ عَنِ الْأُمُورِ»[17] با آدم­های ترسو مشورت نکن، آدم­های ترسو تو را در کارهايت سست می­کند و نکته سوم حضرت فرمود: «وَ لَا حَرِيصاً»[18] با انسان­های حريص هم مشورت نکنيد، آدم­های حريص: «يُزَيِّنُ لَكَ الشَّرَهَ بِالْجَوْرِ»[19] آدم­های حريص حضرت فرمود تو را حرص ورزيدن ستمگری را در نظرت زينت می­دهد، اين حريص تو را می­برد به سمت ستم کردن ستمگری ظلم کردن بعد حضرت فرمود: «بِالْجَوْرِ فَإِنَّ الْبُخْلَ وَ الْجُبْنَ وَ الْحِرْصَ»[20] آقای مالک بخل و جبن، ترسو بودن و حريص بودن اين­ها صفاتی است که نتيجه­ای اينها می­شود سوء ظن به خدا ديديد بعضی­ها به خدا سوء ظن دارند، می­گويد در کار خدا ماندم نماز شب می­خواند ولی سر از کار خدا در نمی­آورد يک بنده­ای خدای به من گفت من نماز شبم تعطيل نمی­شود، ولی در ايمانم به خدا سست شدم می­گويم اين خدا نعوذ بالله می­گفت کار خدا عادلانه نيست، چرا چرا اين جوری می­شود اين بايد ببيند با چه کسانی مشورت کرده، با چه کسانی معاشرت دارد نتيجه­ آن معاشرت­ها شده سوء ظن به خدا به خدا بدبين شده بعضی­ها به خدا بدبين اند بدبينی به خدا اتفاقی نيست ريشه در بدبينی به خدا اميرالمؤمنين می­فرمايد مشورت گرفتن معاشرت با بخيل­ها ترسوها حريص­ها است، حالا نکات ديگری اين­جا بماند من انشاءالله جلسه آينده محضر عزيزان مطالبی را عرض کنم پايان عرائضم اين نکته را محضر حضار محترم اشاره کنم ببين نقطه بخل سخاوت است، سخاوت از صفات بسيار خوب است در مشورت گرفتن اگر شما رفتيد سمت بخلاء و بخيل­ها شما را از آن سخاوت باز می­دارد، نقطه مقابل جبن و ترسويي شجاعت است شما اگر در کارهايتان با آدم­های ترسو طرف مشورت شديد شما را از آن شجاعت و درايت امر باز می­دارند و نقطه مقابل حريص بودن توکل به خداست، آدم­های حريص به خدا توکل ندارند لذا اين­ها به ظلم هم که شده دنبال دنيا هستند حق و ناحق می­کنند به يک منافعی برسند چون توکل به خدا ندارند، چون توکل ندارند حريص‌اند فکر می­کند هرچه اندوخته بيشتر امنيت زندگی او افزون­تر لذا حضرت اين سه نکته را تذکر می­دهند به مالک که در امور رفاعی مردم مشورت گرفتن با بخيل­ها مانع خدمت می­شود يعنی شما می­خواهی يک کار رفاهی و خدماتی انجام بدهيد، من مسئول من صاحب کار منی که امروز کار دستم است اگر در اين کار رفاهی خدمات اجتماعی با بخيل طرف مشورت شدم اين بخيل مانع می­شود که من کار را به خوبی انجام بدهم، اين برای مسئولين ما درس است در کارهای رفاهی اجتماعی، مشاورين­شان نبايد بخيل باشند، در امور نظامی در امور نظامی اگر مورد مشورت ما آدم­های ترسو قرار گرفتند جا می­زنيم آقا نگوييد مرگ بر آمريکا نگو مرگ بر اسرائيل، اگر يک آدم ترسويي شد مشاور شما جلو دشمن تسليم می­شويد همه چيز را واگذار می­کند و حال آن­که قرآن می­فرمايد: «وَ أَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّةٍ»[21] در برابر دشمنان با قدرت کامل بايستيد نترسيد امام حسين فرمود: «مَوْتٌ فِي عِزٍّ خَيْرٌ مِنْ حَيَاةٍ فِي ذُل‏»[22]مرگ در عزتمندی انسان بميرد با عزت بهتر از اين است که بماند با ذلت، من وقتی که در مسائل نظامی مشاورين من آدم­های ترسو شدند جا می­زنم می­شود قرارداد و تسليم شدن واگذار کردن الآن همين شيطنت جريان اخيری که اين خانم از بين رفته، در اين اخبار سياسی که دارد می­آيد اين­ها ترکيه اسرائيل آذربايجان دنبال جدا کردن يک قسمتی از مرز ايران هستند اين­ها برنامه ريزی کرده بودند که اين آشوب داخلی راه بيفتد نيروهای نظامی و انتظامی سرگرم داخل بشوند اين­ها کار خودشان را انجام بدهند، دشمن است دشمن که بی­کار ننشسته امام فرمودند اگر يک زمانی اسرائيل از ما تعريف کرد مردم نگران بشويد اگر يک زمانی آمريکا از شما تعريف کرد آمريکايي که امام زمان را دشمن اول خودش می­داند در هاليوود بر عليه امام زمان فيلم می­­سازند کتاب می­نويسند آن آمريکا اگر گفت ما شما مردم را دوست می­داريم ما در ايمان خودمان بايد تجديد نظر کنيم ما چه کرديم که دشمن ولی خدا با ما دوست شده، لذا در مسائل نظامی با ترسوها مشورت گرفتن انسان را از تصميم­گيری صحيح باز می­دارد و در امور اقتصادی، در امور اقتصادی هم مشورت با حريصان مانع تصميم­گيری صحيح می­شود که انسان از اين داده خدا ثروتی که خدا به او داده در چه جهتی هزينه کند که رضايت حضرت حق برای او رقم بخورد، خب بسنده کنيم، حاج آقا امروز کجا تشريف می­بريد؟ خب آقا فرمودند يک اشاره­ای به حضرت رقيه سلام الله عليها بشود.

صلّی الله عليک يا مولای يا اباعبدالله صلی الله عليک يابن رسول­الله اين تاريخ عاشورا برای همه درس است و نکته است که متأسفانه در زمان امام حسين به اسم حق، به اسم حقيقت، به اسم اسلام به اسم قربتاً الی الله ولی خدا را به مسلخ کشيدند: «كُلٌّ يَتَقَرَّبُ إِلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ بِدَمِهِ»[23] قربتاً الی الله آمدند.

خب عرض ادبی کنيم به آن مظلومه نازدانه­ای امام حسينی که در آن خرابه غريبانه و مظلومانه به خاک سپرده شد اما وعده خدا عملی شد، خدا می­فرمايد: «يُريدُونَ أَنْ يُطْفِؤُا نُورَ اللَّهِ بِأَفْواهِهِمْ وَ يَأْبَى اللَّهُ إِلاَّ أَنْ يُتِمَّ نُورَهُ‏»[24] اين­ها می­خواهند نور خدا را خاموش کنند خدا نور را تمام می­کند می­خواهند از رقيه اسمی نماند اما خدا آشکار می­کند، اين اسم را آشکار می­کند اين جايگاه را، سلام بر آن عزيزی که نيمه­های شب بهانه پدر گرفت و سراغ پدر گرفت، شد روضه­خوان خرابه، از پدر ياد می­کرد «ابتاً ابتاً ابتاً» ، پدر کجاست پدر کجاست؟ حضرت زينب هم به گريه افتاد زين­العابدين هم به گريه افتاد اهل خرابه همه همنوا شدند با حضرت رقيه، گفتند چه کنم اين نازدانه حسينی ساکت شود به يزيد خبر دادند يکی از بچه­های امام حسين آرام نمی­گيرد بهانه پدر گرفته، گفت ببريد سر بريده پدر را برای او طبقی پيش او روی زمين گذاشتند گفت عمه بهانه غذا نگرفته بودم من پدرم را می­خواهم، عقيله بنی‌هاشم فرمود دخترم عزيزم رو پوش را بردار آنچه تو می­خواهی در ميانه طبق است چند جمله­ بيشتر با سر بابا سخن نگفت با آن دست­های کوچولوی آزرده­اش اين سر را برداشت به سينه­ای خدا را به حضرت رقيه قسم می­دهيم که خدايا به عظمت رقيه مکر و کيد و عناد و نفاق دشمنان اسلام دشمنان اهل­البيت دشمنان اين مملکت و اين ملت را به خودشان برگردان.

صدا زد: «يا ابتا»[25] چند جمله روضه خواند برای پدر من هم روضه رقيه را بخوانم از زبان رقيه:

آهی صاحب درد را باشد اثر، «يا أبتاه من ذا الذي قطع وريدك؟»[26] بابا چه کسی رگ گلوي تو را بريد: «يا أبتاه من ذا الذي خضّبك بدمائك‌؟»[27] بابا چه کسی محاسنت را با خون سرت رنگين کرد: «يا أبتاه، من ذا الذي أيتمني على صغر سنّي‌؟»[28] بابا چه کسی من را در اين کودکی بی­بابا کرد در دل­های کرد:

بابا بس­که دويدم عقب قافله، پای مرا بين شده پر آبله

پدر به قربان سر خونی­ات، سنگ جفا که زد به پيشانی­ات

يک وقت ديدند صدا خاموش شد، مادر حضرت رقيه آمد خدمت عليا مجلله زينب خانم ديگر صدای دخترم نمی­آيد آمدند نزديک ديدند سر يک طرف رقيه هم يک طرف همه بگوييم يا حسين.

 

 

[1] نهج البلاغة (للصبحي صالح) ص430.

[2] منهاج البراعة في شرح نهج البلاغة (خوئى) ج‏4 ص180.

[3] حجرات6.

[4] جامع الأخبار(للشعيري) ص119.

[5] عيون الحكم و المواعظ (لليثي) ص358.

[6] وقعة صفين النص ص491.

[7] وقعة صفين النص ص512.

[8] وقعة صفين النص ص512.

[9] توبه107.

[10] انبياء107.

[11] وقعة صفين النص ص512.

[12] نهج البلاغة (للصبحي صالح) ص430.

[13] آل­عمران159.

[14] نهج البلاغة (للصبحي صالح) ص430.

[15] نهج البلاغة (للصبحي صالح) ص430.

[16] نهج البلاغة (للصبحي صالح) ص430.

[17] نهج البلاغة (للصبحي صالح) ص430.

[18] نهج البلاغة (للصبحي صالح) ص430.

[19] نهج البلاغة (للصبحي صالح) ص430.

[20] نهج البلاغة (للصبحي صالح) ص430.

[21] انفال60.

[22] مناقب آل أبي طالب عليهم السلام (لابن شهرآشوب) ج‏4 ص68.

[23] الأمالي( للصدوق) النص ص462.

[24] توبه32.

[25] مع الرکب الحسیني من المدینة إلی المدینة ج۶ ص۲۱۹.

[26] مع الرکب الحسیني من المدینة إلی المدینة ج۶ ص۲۱۹.

[27] مع الرکب الحسیني من المدینة إلی المدینة ج۶ ص۲۱۹.

[28] مع الرکب الحسیني من المدینة إلی المدینة ج۶ ص۲۱۹.

نظرات (0)

هیچ نظری در اینجا وجود ندارد

نظر خود را اضافه کنید.

  1. ارسال نظر بعنوان یک مهمان ثبت نام یا ورود به حساب کاربری خود.
0 کاراکتر ها
پیوست ها (0 / 3)
مکان خود را به اشتراک بگذارید
عبارت تصویر زیر را بازنویسی کنید. واضح نیست؟
طراحی و پشتیبانی توسط گروه نرم افزاری رسانه