بسم­الله الرحمن الرحيم

قال الله تبارک و تعالی فی محکم کتابه القرآن الحکيم: «إِنَّ ناشِئَةَ اللَّيْلِ هِيَ أَشَدُّ وَطْئاً وَ أَقْوَمُ قيلاً»[1]

بحسب پيشنهاد دوستان ما و عزيزانی که مرتب پيام دادند تماس گرفتند و تذکر دادند برای ادامه پيدا کردن برنامه­هایی که برای حقير توفيقی بود در هفته در خدمت مردم حضوراً در مسجدالنبی و مسجدالرسول و دعای ندبه صبح­های جمعه عزيزانی متذکر شدند که حالا که شرائط اقتضاء می­کند که مردم از اجتماعات فاصله بگيرند و رعايت اصول بهداشتی را داشته باشند

از باب قاعده «مالايدرک کله لايترک کله» وقتی چيزی را نمی­توانيم همه آن را به دست بياوريم تلاش کنيم که همه را هم از دست ندهيم لذا پيشنهاد بر اين شد که به صورت مجازی آن سخنرانی هفتگی خود را خدمت عزيزان داشته باشيم. عزيزانی که برنامه­ها را تعقيب می­کردند شب­های پنجشنبه موضوع بحث سيمای رسول­خدا در قرآن بود که پيامبر را ما در قرآن از کلام خدا بهتر بشناسيم، چرا که اين پيامبر را خدا می­فرمايد برای شما انسان­ها اسوه است الگوست اقتضای تبعيت صحيح از يک الگو و يک معيار و شاخص اول شناخت خوب است سخن بدين­جا رسيد در دو هفته قبل که يکی از ويژگی­های پيامبر اکرم که در قرآن خداوند توصيه می­فرمايد به رسول­الله آن جهت شب­زنده‌داری پيامبر و قيام پيامبر در نيمه­شب و خلوت با خداست که به قول حافظ

هر گنجی سعادت که خدا داد، به حافظ از يمن دعای شب و ورد سحری بود

 آيه­ای که در اين فرصت و در اين جلسه و امشب تقديم شد آيه ششم از سوره مبارکه مزمل که از شروع آيه خطاب به رسول­الله خداوند توصيه­ای به شب­زنداری و تهجد می­فرمايد تا می­رسد به اين قسمت که خدا می­فرمايد در فضيلت نماز شب سخن ما پيرامون فضيلت و امتيازهای بود که از نماز شب برای ماها رقم می­خورد و اتفاق می­افتد پيامبر اسوه است در شب­زنده­داری: «وَ مِنَ اللَّيْلِ فَتَهَجَّدْ بِهِ نافِلَةً لَكَ»[2] که خدا امر به شب­زنده‌داری به رسول­الله می­فرمايد حالا کسانی که توفيق شب زنده­داری دارند چه فيوضاتی چه توفيقاتی برای اين­­ها رقم خواهد خورد.

 قرآن در آيه ششم از سوره مبارک مزمل که ادامه نکاتی است که خدا در آيات قبل به پيامبر اشاره می­فرمايد می­فرمايد مسلماً نماز و عبادت شبانه انسان­ را پا برجا تر و در گفتار و رفتار مقاوم­تر قرار خواهد داد کسانی که می­خواهند در زندگی ثبوت داشته باشند فراز و نشيب­های زندگی آن­ها را از مدار اصلی خود خارج نسازيد ارتباط با پروردگار است الآن در همين شرائط تلخی که دنيای بشريت هم با آن درگير است و اين بيماری که شيوع پيدا کرده قطعاً کسانی که باورهای دينی قوی­تری دارند ارتباطی محکم­تری با پروردگار خود دارند اين­ها در رويارويي با اين حوادث سختی­ها دشواری­ها مشکلات هم قویترند هم قويند و هم انسان­های پايدار و با ثباتی هستند. در ذيل اين آيه شريفه از امام باقر عليه­السلام روايتی نقل شده که حضرت فرمودند منظور از: «إِنَّ ناشِئَةَ اللَّيْلِ»[3] ناشئت الليلی که خدا در اين آيه شريفه بيان می­فرمايد منظور همان برخواستن نيمه شب و قيام برای نماز شب است که کسانی که نيمه شب يا در وقت سحر شب از نيمه گذشته با خدای خود خلوت می­کنند راز و نياز می­کنند اين «ناشِئَةَ اللَّيْلِ»[4] را امام می­فرمايد منظور همان قيام در پيشگاه خداوند در آن وقت نيمه شب و سحرگاهی است: «أَشَدُّ وَطْئاً»[5] هم اشاره به برخواستن از بستر و رختخواب برای رضای خدا کسانی که از اين بستر بر می­خيزند و اين استراحت را می­گذرند برای اين­که با خدای خود ارتباط برقرار کنند. خدا می­فرمايد مسلماً اين­­ها در ثبات شما استواری شما و اين نيمه شب شما در تأثير موفقيت روزهای شما و کارهاي روزتان بسيار تأثيرگذار است چند نکته را من در اين آيه شريف اشاره کنم و مطالبی و چند حديث را در فضيلت و امتيازات نماز شب و شب­زنده داری يکی از نکاتی که ما بايد عزيزان توجه داشته باشيم از عواملی که در عبادت تأثيرگذار است نقش زمان و عنصر زمان است زمان در عبادت مؤثر است و تأثيرگذار است لذا شما ملاحظه می­فرماييد نماز شب را می­گويند در آن وقت سحرگاهی در آن يک ثلثی باقی مانده پايانی شب وقت فضيلت اين نماز است. حالا اگر کسی رجاءً اين نماز در طول روز هم بخواند تأثير آن وقت سحر را نخواهد داشت يا نماز صبح در وقت خودش تأثير دارد بين الطلوعين نماز ظهر و عصر در آن وقتی که خدا مقرر فرموده ما عبادت­ها را می­بينيم که اين­ها عمده عبادات اين­ها در يک زمان­های تعريف­ شدند حج يکی از عبادات مهمی است که مسلمان­ها و آن­­های که مستطيع می­شوند انجام می­دهند در اين حج شما می­بينيد عنصر زمان ديده شده و لذا در زمان معين روز عرفه زمان معين است شب عيد قربانی که حجاج بايد سرزمين مشعرالحرام حضور پيدا کنند زمان معين است، روز عيد قربان که روز دهم ذی الحجه است زمان معين است، قربانی حاجی، رمی اول حاجی در آن روز اتفاق بيفتد، بيتوته در منی زمان معين است شب يازدهم شب دوازدهم عزيزانی که حج مشرف شدند واقف به اين مناسک حج هستند که زمان­ها با اين افعال در هم آميخته­، يا ماه مبارک رمضان روزه­داری يک عمل بسيار ارزشمندی است و عزيزانی الحمدلله توفيق داريد ماه رجب يکی از امتيازات اين ماه اين است که کسانی که موفقند از اين فرصت ماه رجب برای روزه گرفتن استفاده کنند و بهره بگيرند اما آن روزه واجب و آن صيامی که خداوند به  ضيافتش مردم را دعوت کرده آن زمان معين است يعنی ماه مبارک رمضان در آن ماه اين عمل اتفاق بيفتد در غالب عبادات ما ما می­بيبنيم زمان نقش دارد می­گويند اين ذکر را در فلان ساعت اين ذکر را  در فلان مکان در فلان­جا بعض مکان­ها زمان­ها توصيه شده: «لَيْلَةُ الْقَدْرِ»[6] زمام معين است لذا قرآن می­فرمايد: «لَيْلَةُ الْقَدْرِ خَيْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ»[7] اين زمان خاص از نظر ارزش برابری می­کند با هزار ماه عبادت يعنی يک شب را انسان با معرفت  درک کند «لَيْلَةُ الْقَدْرِ»[8] جهشی به انسان در عبادت می­دهد که برابری با هزار ماه «و خَيْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ»[9] از هزار ماه هم بهتر و عالی­تر اين يک نکته که از اين آيه شريفه هم استفاده می­شود که خود شب موضوعيت دارد و عبادت در شب يک ويژگی و رجحانی نسبت به عبادت­های در روز دارد نافله در شب با نافله در روز اين­ها قابل مقايسه نيستند قرآن می­فرمايد: «إِنَّ ناشِئَةَ اللَّيْلِ»[10].

نکته ديگر اين­که از همين آيه ما استفاده می­کنيم که خيلی توفيقات فيوضات و برکاتی که نصيب انسان­ها می­شود اين‌ها حواله را در نيمه شب می­گيرند: «إِنَّ ناشِئَةَ اللَّيْلِ»[11]. شب خيز که عاشقان به شب راز کنند، قرآن هم تصريح به اين مطلب دارد: «أَشَدُّ وَطْئاً وَ أَقْوَمُ قيلاً»[12]برای عبادت شما و برای ثبات شما اين تهجد شبانه شما بسيار کارساز است و بسيار تأثيرگذار است لذا به تعبير خيلی از بزرگان که اين عبارت را بيان می­کردند با اختلاف مضامينی که بعضی از شخصيت­های بزرگ شب حواله می­گرفتند روز هزينه می­کردند اين همان حکايت از فيوضات و توفيقات و برکاتی است که خداوند در وقت سحر و سحرخيزی و شب­زنده‌داری مقرر فرموده.

نکته ديگر اين­که اساساً در خود تاريکی شب زمانی که نوعاً افراد استراحت کردند جامعه از آن تب و تاب سر و صدا افتاده حتی در درون خانه بخشی از اعضای خانواده شايد در حال استراحت هستند اين عبادت يکی عبادتی است کاملاً آميخته با خضوع و خشوع عبادتی که می­توان گفت صد در صد برای خداست ذره­ای ريا و عرض شود که خدای ناخواسته آلودگی­های شرک در اين عبادت ديده نخواهد شد اين در آن وقت سحر و خضوع و خشوع و تاريکی شب طرف بر می­خيزد و با خدای خود زمزمه و مناجات می­کند.

و نکته ديگر در اين آيه شريفه خدا می­فرمايد: «وَ أَقْوَمُ قيلاً»[13] پا برجاتر می­کند شما را و با استقامت­تر می­کند نماز شب شما را يعنی نماز شب عامل ثبات قدم و تقويت عقيده است کسانی که در جستجوی يک عقيده­ای ثابت و در جستجوی يک روش مقاوم که دچار تزلزل نشوند يکی از راهکارهايش همين خلوت نيمه شب با خداست بعضی­ها می­گويند آقا ما کسی را می­شناسيم نماز می­خواند روزه می­رفت کارهای خير انجام می­داد يکدفعه ثبات خودش را از دست داد تغيير کرد عوض شد دگرگون شد همين يکی دو روز قبل شخصی تماس گرفته از توفيقات شخصی از دوستان خودش سخن می­گفت که اين چه توفيقاتی داشت چه موفقيت­های داشت الآن چقدر از آن نگاه­ها ديدگاه­ها فاصله گرفته و دور شده و منحرف شده ما عزيزان اگر بخواهيم اين ثبات عقيده و ثبات عمل برای ما بماند يکی از راهکارهای تقويت در عقيده و ثبات در عمل قرآن نماز شب را ياد می­کند. اين نماز شب مثل داروی است که شما را به حد استاندارد می­رساند در اين فراز و نشيب­های زندگی روز مره عقيده شما رفتار شما منش شما تغيير و متزلزل نخواهد شد و قطعاً اين نکته را هم فراموش نکنيم که ما موفقيت روزانه خودمان را طبق اين آيه شريفه نيازمند به کسب معنويت شبانه هستيم ما شب­ها حواله­ را اگر گرفتيم روزها می­توانيم هزينه کنيم.

 خدا رحمت کند آيت­الله العظمی بروجردی را زمانی که ايشان به مرجعيت رسيده بودند و در قم آمده بودند می­گويند يک وقتی حلقه از علما در خدمت ايشان جمعيتی نشسته بودند سخن از مرجعيت آيت­­الله العظمی مرحوم آقای حاج سيد ابوالحسن اصفهانی به ميان آمد خب اين­­ها شاگردان مبرز مرحوم آخوند خراسانی صاحب کفاية الاصول بودند در بين شاگردان مرحوم آخوند يکدفعه آقای سيدابوالحسن درخشيد و مرجع مطرح عالم شد و نوع مجتهدين و بزرگان و علما هم به احترام ايشان سکوت کردند و همه گفتند بيرق اسلام و برچم اسلام به دست آيت­الله العظمی سيدابوالحسن اصفهانی است می­گويند از مرحوم آيت­الله العظمی بروجردی سؤال شد چه شد که آيت­الله العظمی سيدابوالحسن اصفهانی يک دفعه اين­گونه درخشيد و حال آن­که از ايشان چه بسا انسان­های قوی­تر در مبانی قفه و اصول هم در بين همترازهای ايشان بود اما ايشان مطرح شد ايشان شد گل سرسبدی مرجعيت در زمان خودش می­گويند آيت­الله العظمی بروجردی فرموده بود ما انتظارات بيشتر و عالی­تری برای مرحوم آيت­الله العظمی سيد ابوالحسن اصفهانی داشتيم و مقامات بالاتری را انتظار می­کشيم ايشان برسند. وقتی سؤال شد که چطور ايشان فرموده بودند من ياد ندارم در دوران طلبگی­ام در نجف اشرف سحرگاه­هان که به حرم اميرالمؤمنين مشرف می­شدم می­ديدم مقدم بر من و زودتر از من و بقيه علما و طلاب نجف آقای حاج ابوالحسن وارد حرم شده در يک گوشه­ای از حرم مطهر اميرالمؤمنين مشغول شب­زنده داری و راز و نياز و تهجد است ايشان فرمودند من آن حال­های و وضعيت­ نيمه شب­های آقای حاج سيدابوالحسن را در دوران طلبگی­اش که می­ديدم به خودم می­گفتم باش تا صبح دولتت بدمد کين هنوز از نتايج سحر است، قطعاً بزرگانی که به آن مقامات عاليه نائل شدند و رسيدند موفقيت­های خود را در طول روز ناشی از کسب معنويت­های در نيمه شب داشتند من چند روايت هم در تکميل مطالبی که عرض کردم خدمت عزيزان عرض کنم.

يک نکته­ای را که من اين­جا اشاره کنم عزيژان گاهاً بعضی­ها کسالت دارند توفيق شايد وقت سحر بيدار شدن را ندارند دارو مصرف می­کنند مکرر می­پرسند ما داروهای که مصرف می­کنيم به گونه­­ای است که وقتی بيدار می­شويم ديگر وقت نماز صبح است وقت نماز شب ديگر از ما گرفته شده يا بعضی­­ها به خاطر اشتغالات زياد در طول روز خستگی­های فراوانی که بر اين­ها حاکم شده ديگر اين­ها توانايي جسمی آن وقت سحر در وقت مقرر بلند شدن و نماز خواندن را ندارند يا حالا عذرهای ديگری که شايد سلب توفيق می­­کند از اين­که در آن وقت سحر انسان بتواند قبل از آذان مثلاً ساعتی را با خدای خود خلوت کند و راز و نياز کند اين روايتی که تقديم می­کنم اين مايه اميد است برای همه ما که قطعاً از اين امشب عزيزان وقتی می­خواهيد استراحت کنيد با اين نيت با اين نگاه ما استراحت کنيم اگر توفيق بيداری را در وقت سحر نصيب ما شد که استفاده می­کنيم چه بهتر و اگر نشد ببينيد پيامبر چه می­فرمايد؟ رسول­خدا می­فرمايد: «ما من عبد يحدث نفسه بقيام ساعة من الليل»[14]، هيچ انسانی هيچ مؤمنی بنده­ای نيست مگر اين­که با خودش يادآوری می­کند که می­خواهم نيمه شب يا وقت سحر بر خيزم و با خدا راز و نياز کنم هر انسانی که اين دغدغه را دارد زن مرد و با خودش قرار می­گذارد که من در وقت سحر قبل از آذان برخيزم و از فيض نماز شب و نافله شب بهره­مند بشوم اين قبل از خوابيدن اين نيت را دارد و اين عهد را با خودش می­بندد که من امشب که خوابيدم می­خواهم وقت سحر برخيزم و نماز شب بخوانم بعد حضرت می­فرمايند «فينام عنها»[15]، اين خوابيد با اين نيت هم خوابيد که برخيزد اما خواب بر او غلبه پيدا کرد و توفيق بيدار شدن در آن وقت نماز شب برايش حاصل نشد حضرت می­فرمايد «كَانَ نَوْمُهُ صَدَقَةً»[16] اولاً اين خوابش می­­­شود صدقه يعنی از زمانی که می­خوابد تا زمانی که بيدار می­شود اين يک نوع صدقه محسوب می­شود يعنی خواب می­شود عبادت خواب آن جنبه عبادت پيدا می­کند چون با اين نگاه و با اين نيت خوابيد که برخيزد و بندگی خدا را بکند. لذا عزيزان ما اين حداقل­ها را می­توانيم تحصيل کنيم بالاخره بنده حالا دارو اگر مصرف می­کنم عذر دارم مشکلی دارم حداقل با اين نيت بخوانم که خدايا اگر توانايي من شرائط من وضعيتم اقتضاء کرد دوست دارم برخيزم و در وقت سحر از نافله شب محروم نمانم با اين نگاه اگر کسی خوابيد و خوابش برد و بيدار نشد رسول­الله می­فرمايند خواب می­شود صدقه دنباله حديث حضرت می­فرمايد: «تصدق الله بها عليه»[17]، و خداوند عرض شود که به واسطه اين خواب برای او صدقه محسوب می­کند که خود صدقه دفع بلاء می­کند يعنی خواب ما می­شود دفع بليات از ما بنده خوابيدم اين خواب را خدا صدقه محسوب می­کند و به واسطه اين صدقه بليات از ما دفع خواهد شد اين نکته اول.

و نکته دوم که حائز اهميت است پيامبر می­فرمايد: «کتب له اجر ما نوی»[18]، برای او ثبت می­شود و نوشته می­شود پاداش آنچه را که نيت داشت اين نيت داشت نماز شب بخواند خواب بر او غلبه پيدا کرد بيماری مانع شد داروی که مصرف کرده بود توفيق برايش رقم نخورد ولی در نامه عمل او ثواب نماز شب را ثبت می­کند يعنی عزيزانی که با اين نگاه قبل از خواب می­خوابند که خدايا موفق بشويم دوست داريم که سحر برخيزيم و نماز شب بخوانيم هم خواب­شان تا وقت بيداری­شان صدقه است که نوع عبادت است و هم اين­که ثواب نماز شب خواندن را به آن­ها عنايت خواهند کرد اين هم در پاسخ به سؤالاتی که گاهاً بعضی از عزيزان ما می­پرسند که ما عذرهای داريم معذوريت داريم و واقعاً نمی­توانيم از اين وقت سحر استفاده کنيم ما می­توانيم با مديريت نيت از آن فيض و از آن برکات هم عقب نمانيم.

از آثار ارزشمند نماز شب در کتاب شريف کافی جلد سوم امام صادق عليه­السلام در ذيل اين آيه شريفه: «إِنَّ الْحَسَناتِ يُذْهِبْنَ السَّيِّئاتِ»[19] کارهای نيک کارهای بد را از بين می­برد انسان­ها وقتی کارهای خوبی انجام می­دهند اين کارهای خوب اين­ها بدی­های گذشته اين­ها را می­شويد و از بين می­برد و معدوم می­کند امام صادق در ذيل اين آيه فرمودند: «صَلَاةُ الْمُؤْمِنِ بِاللَّيْلِ تَذْهَبُ بِمَا عَمِلَ مِنْ ذَنْبٍ بِالنَّهَارِ»[20]شخص وقتی که فرد مؤمنی وقتی که نيمه شب بر می­خيزد نماز شب می­خواند اين نماز شب گناهانی که در روز گذشته انجام داده بود اين­ها را از بين می­برد: «إِنَّ الْحَسَناتِ يُذْهِبْنَ السَّيِّئاتِ»[21]اين کارهای زشتی که در روز ازش سرزده بود و در کارنامه­­­اش ثبت شده و رقم خورده بدی­های بالا آورده اين نماز شب سبب می­شود که اين بدهی­ها و اين تيرگی­های گناه که در نامه عمل او ثبت شده از بين برود پس يکی از آثار ارزشمند نماز شب پاک نمودن کارنامه زندگی از جرائم و آلودگی­های است که معمولاً در طول روز يک وقتی از ما سر می­زند رفتار ناپسندی کردار ناشايستی گفتاری که زيبنده نبوده کاری که خدا نمی­پسنديده و اين­ها به عنوان سيئات ثبت شده ما در نيمه شب يکی از توفيقات اين است که پاک می­کنيم شست و شو می­دهيم و اين گناهان را از بين می­بريم اين هم از برکات ارزشمند ديگری نماز شب.

از نکات ديگر در کتاب علل الشرايع امام ششم می­فرمايد: «صَلَاةُ اللَّيْلِ تُبَيِّضُ الْوَجْهَ»‏[22] نماز شب چهره­ها را روشن می­کند و سفيد می­کند اين «تُبَيِّضُ»‏[23] نورانی شدن حکايت از همان ايجاد محبويتی است که افراد چهره­های اين­ها تأثيرگذار می­شود در مخاطبين اين­ها بعضی­­ها ديديد بالاخره نفوذ کلام دارند گاهی اوقات حرف­ اين­ها حضور اين­ها تأثيرگذار است روی مردم گاهاً می­بينيد سوادی هم ندارند مقامی هم ندارند ثروتیث هم ندارند اما يک جمله حرف می­زند متحول می­کند ديگران را تأثير می­گذارد روی افراد اين­ها عرض شود که سبب می­شود که بالاخره انسان بتواند در جامعه روی ديگران مؤثر واقع شود يکی از عواملی که اين توفيق را برای انسان رقم می­زند ما در روايت داريم که نماز شب امام صادق می­فرمايد اين وجاهت چهره را يا تأثيرگذاری در گفتار را برای ما رقم خواهد زد که محبوبيت به صرف کردن پول به مقام به رتبه به اين مسائلی که امروز بعضی­ها به غلط تصور می­کنند که هرکه پولدارتر است محبوب­­تر است نه اينطور هم نيست اميرالمؤمنين به کميل فرمود ثروت هرچه بيشتر بشود دشمنان انسان بيشتر می­شود علم هرچه افزايش پيدا کند دوستان شما بيشتر می­شود. گاهی اوقات می­بينيد ثروت وقتی افزايش پيدا می­کند نزديک­ترين کسانی به انسان هم سطح توقعات­شان بالا می­رود گاهی اوقات فرزندان انسان اقرباء انسان حالا اين پول را هم خود اين فرد زحمت کشيده تلاش کرده اما يک انتظاراتی برای ديگران ايجاد می­شود که فلان دارد چرا نمی­دهد؟ اين نقش پول است که ثروت افزايشش بالاخره توقعات را در مردم زياد می­کند گاهی اوقات دشمنی­ها را افزوده می­کند بندگی خدا محبوبيت را زياد می­کند نماز شب: «تُبَيِّضُ الْوَجْهَ»[24] بعد امام فرمودند: «وَ صَلَاةُ اللَّيْلِ تُطَيِّبُ الرِّيحَ»[25] نماز شب بوی شما را طيب می­کند حالا اين بو که عرض شود طيب شدن ريح و انسان تقريباً حالت طيب و معطر بودن پيدا می­کند اين­هم حکايت از اين دارد که وقتی بدنی برای خدا به کار گرفته شد اين بدن ارزش پيدا می­کند حرمت پيدا می­کند و يک «تُطَيِّبُ الرِّيحَ»[26] هم که بعضی از اين مطلب استفاده می­کنند يعنی يک پذيرشی نسبت به اين فرد در مردم ايجاد می­شود ديديد گاهی اوقات افرادی که معطرند مردم دوست دارند از نزديک با اين­ها در تماس باشند بوی آن عطر خوشبو را استشمام کنند مگر کسی حالا طبعش بيمار باشد، و الا بوی خوش را همه علاقمندند که نزديک بشوند و استشمام کنند کسانی که اهل نماز شب اند مثل همان افرادی هستند که خوشبو هستند همه راغب به اين­ها هستند مايل به اين­ها هستند به سمت اين­ها می­آيند از اين­ها فاصله نمی­گيرند از اين­ها دوری نمی­کنند.

 «وَ صَلَاةُ اللَّيْلِ تَجْلِبُ الرِّزْق‏»[27] امام صادق فرمود نماز شب رزق را جلب می­­کند من بارها هم عرض کردم در صحبت­­ها و سخنرانی­هايم تفاوت بين مال و رزق در اين است که ثروت و مال يعنی مجموعه دارایی­های شما رزق يعنی مجموعه بهره­مندی­های شما الآن آنچه که امشب شما به عنوان غذا و شام ميل می­کنيد رزق امشب شماست چه بسا در خانه­ها امکانات ديگری هم هست غذاهای ديگری هم هست اما شما می­رويد از مجموع عذاهای که در يخچال شماست در خانه شماست يک نوع خاصش را داريد استفاده می­کنيد الآن بنده اين لباسی را که پوشيدم رزق اين ساعتی من است بنده لباس­­های ديگری هم دارم که رزق من الآن نبوده يا مسائل ديگری آنچه که بهره می­بريد و استفاده می­کنيد رزق است آنچه که داريد مال شماست و زياد ديده شده کسانی که پور ثروت­اند ولی کم رزق و برعکس افرادی که کم ثروتند ولی پر رزق. بعضی­ها از نظر تمکن مالی آن­چنان تمکنی ندارند ولی وضعيت زندگی­ اين­ها تأمين است به اندازه کفاف خدا به اين­ها می­دهد و رزق اين­ها زياد است.

من يک خاطره­ای را از زمانی داستانی از زمان رسول­خدا نقل کنم که پيامبر اکرم عصری بود تابستان با عده­ای از اصحاب در حوالی مدينه حضرت داشتند می­آمدند به سمت مدينه هوا بسيار گرم بود پيامبر هم تشنه شده بودند رسيدند به يک قبيله­ای که رئيس اين قبيله دامدار بود صدها رأس شتر گوسفند گاو داشت از ثروتمندان آن وقت عرب بود ظرف­ها و قدح­های بزرگی هم شير دوشيده بودند پيامبر رسيدند به آن شخصی دامدار به آن ثروتمند عرب فرمودند يک ظرف شير به من بده، تشنه بودند اين شخص دامدار عرب شخص ثروتمند به پيامبر عرض کرد يا رسول­الله اين شيرهای که در اين قدح­ها و تشت­هاست اين­ها خوراک امشب قبيله ماست و شيرهای که در پستان­های شترها و گاو­هاست خوراک فردای قبيله ماست يعنی ما به شما شير نمی­دهيم، با اين­که داشت و دوشيده بود ثروتمند بود ولی متأسفانه اين طور بخيل که بهترين انسان نظام خلقت رسول­الله از او تقاضای يک ظرف شير می­کند که تازه پيامبر لب بر شير او می­زد برکت از آسمان و زمين بر اين­ آقا می­باريد، وقتی که اين پاسخ را به پيامبر داد و شير نداد می­گويد:

کريمان با بدان بد نکردند، کسی را از در خود رد نکردند

پيامبر برگشتند فرمودند: «اللهم زده مالاً» يافت نشد، خدايا مالش را زياد کن، اين ثروت دوست می­دارد خدايا ثروتش را زياد کن و رفتند در مسيری که داشتند می­­آمدند سمت مدينه رسيدند به يک چادری يک جوانی عربی بود با يک زندگی بسيار حداقلی يک بزغاله­ای داشت پشت چادر و يک زندگی بسيار محدود و مقتصدانه­ای پيامبر در آن چادر رسيدند صدا زدند آن جوان آمد بيرون فرمودند يک ظرف آب به من بده، اين گفت سمعاً و طاعتاً يا رسول­الله هردو هم پيغمبر را شناختند هم آن دامدار ثروتمند هم اين جوان، اين جوان رفت پشت چادر ظرفی برداشت، از آن بزغاله­ای که بود يک ظرف شير دوشيد آورد خدمت رسول­الله شير را خدمت پيامبر داد پيامبر نوشيدند بعد پيامبر فرمودند: «اللهم ارزقه کفافاً» يافت نشد، خدايا رزق اين را کفاف قرار بده يعنی به اندازه کفايت بهش بده مسلمان­­ها تعجب کردند عرض کردند يا رسول­الله آن ثروتمند عرب از او شما شير خواستيد به شما نداد دعا کرديد خدايا مالش را زياد کن اين جوان عربی که دستش خالی بود اين بنده­ای خدا ازش آب خواستيد شير به شما داد دعا می­کنيد به اندازه کفاف بهش بده، پيامبر فرمود: «قوة آل محمد کفافاً» يافت نشد، ما خاندان رسالت از خدا به اندازه کفايت می­خواهيم ببينيد عزيزان شما تأمين باشد زندگی­تان با آبرومندی بگذرد، حالا در حساب شما پول باشد يا نباشد امشب­تان را با آبرومندی بگذرانيد حالا در حساب شما هم پول نباشد يا باشد بالاخره اينی که مهم است تأمين بودن است يعنی رزق به انسان رسيدن. بعضی­ها در حساب­هايشان هست اموال زيادی در اختيارشان است مسئوليت­شان سنگين پراکندگی خيال و خاطر آن­ها را رنج می­دهد از آثار ارزشمند نماز شب رزق را افزايش می­دهد يعنی شما در استفاده­تان از همين­های که خدا به­تان داده از همين پولی که در حساب است از همين امکاناتی که در منزل است از همين داری­های که داريد درست استفاده می­کنيد بهره­ می­بريد بارها بنده شاهد بودم بعضی­ها می­آيند می­گويند فلانی اين پدر ما رحمت خدا رفت اين لباس را خريده بود بپوشد قسمتش نشد بدهيد به يک آدم متدينی بپوشد برايش نماز بخواند يا اين مثلاً پارچه را خريده بود بدوزد قسمتش نشد اين کفش را گرفته بود پا کند نتوانست ببينيد اين­ها رزق نيست از خدا بخواهيد آنچه که خدا به شما داده قدرت بهره برداری هم داشته باشيد در اختيار شماست قيامت بايد حسابش را پس بدهيد اما بعضی­ها در اختيارشان هست استفاده نمی­کنند ولی قيامت بايد حساب پس بدهند و در روايت هم داريم که پيامبر می­فرمايد بعضی­ها در دنيا مثل فقراء زندگی می­کنند در آخرت خدا حساب اغنياء را از اين­ها می­خواهد قيامت می­گويند ما به شما داده بوديم شما در حسابت پول بود امکانات داشتی، ما تجهيزاتی در اختيارت قرارداده بوديم که دستت باز بود حالا خودت استفاده نمی­کردی نه می­خوردی نه می­خوراندی ولی قيامت بايد پاسخش را بدهی.

يک نکته ديگر را هم من عرض کنم از امام ششم امام صادق عليه­السلام که اين­هم روايت عجيبی است در کتاب شريف بحار الانوار جلد 69 که پيامبر به حضرت علی عليه­السلام چهار مرتبه اين جمله را تکرار کردند فرمودند: «وَ عَلَيْكَ بِصَلَاةِ اللَّيْلِ وَ عَلَيْكَ بِصَلَاةِ اللَّيْلِ وَ عَلَيْكَ بِصَلَاةِ اللَّيْلِ»[28] چهار مرتبه پيامبر تأكيد كردند به علي ابن ابي­طالب كه از نماز شب غفلت نكن و نماز شب را برپا دار، و جاي ديگر پيامبر مي­فرمايد من دو ركعت در دل شب خواندن يعني در آن وقت نيمه شب و وقت سحر: «لَرَكْعَتَانِ فِي جَوْفِ اللَّيْلِ أَحَبُّ إِلَيَّ مِنَ الدُّنْيَا وَ مَا فِيهَا»[29]؛ رسول ­­خدا مي­فرمايد و ركعت نماز در دل شب خواندند نزد من از دنيا و آنچه در دنياست محبوب­تر است اين خيلي حديث عجيبي است اين سخن سخن نبي مكرم اسلام است كه پيامبر مي­فرمايد در ركعت در نيمه شب نماز خواندن دنيا و مافيها، نه خانه ما نه پول ما نه زندگي­ما نه اين شهر نه اين استان نه اين كشور كل دنيا و تمام آنچه كه در دنياست پيامبر مي­فرمايد به نظر من برابري نمي­­كند به ارزشي كه از دو ركعت نماز در نيمه شب حاصل مي­شود، در آن وقت سحر چه به انسان تفضل مي­شود چه توفيقاتي رقم مي­خورد اين را اولياء الهي مي­دانند كه چنين توصيف مي­كند پيامبر كه از دنيا و مافيها با ارزشتر است.

و جمله پاياني را من عرض كنم كه در بيان بهترين مردم خوب­ها كيا هستند انسان­هاي خير شايسته چه كساني هستند رسول­خدا فرمود: «خَيْرُكُمْ مَنْ أَطَابَ الْكَلَامَ وَ أَطْعَمَ الطَّعَامَ وَ صَلَّى بِاللَّيْلِ وَ النَّاسُ نِيَامٌ»[30]رسول­الله فرمود بهترين مردم کسانی هستند که اولاً حرف­هايشان حرف­های پاکيزه است انسان­های که در گفتارشان تهمت نيست حرف­های زشت نيست با توهين به کسی صحبت نمی­کنند با زشتی حرف نمی­زنند: «أَطَابَ الْكَلَام»[31] يعنی کلام کلام سالم و پاکيزه است با ادب سخن می­گويند حتی به فرزندان خود به مردم اين­ها جزء خوبان جامعه هستند آدم خوب را اگر می­خواهيد بشناسيد ببينيد در نوع گفتارش چه جوری سخن می­گويد آنهای که ادبيات پاک و سالمی دارند اين­های جزء خوبان هستند: «أَطَابَ الْكَلَام»[32]، «وَ أَطْعَمَ الطَّعَامَ»[33] آن­های که اطعام طعام می­کنند يعنی از همان غذاهای که برای خودشان پختند از همان غذهای که خودشان مصرف می­کنند يک بخشی هم به ديگران می­دهند گاهی اوقات ارحام­شان را دعوت می­کنند فاميل را دعوت می­کنند به فقراء انفاق می­کنند اين جزء نشانه­های انسان­های خوب است که از آن چيزی برای خود می­پسندند به ديگران انفاق می­کنند: «لَنْ تَنالُوا الْبِرَّ حَتَّى تُنْفِقُوا مِمَّا تُحِبُّونَ»[34]اين نکته دوم که اين­ها روابط اجتماعی ما را می­رساند که در گفتارمان با ديگران در مراوده­مان با ديگران از دستگيری کردن محبت کردن با ديگران غافل نشويم.

و سوم پيامبر فرمود: «وَ صَلَّى بِاللَّيْلِ وَ النَّاسُ نِيَامٌ»[35] آن­های که در نيمه شب در وقت سحر و در شب بر می­خيزند با خدا خلوت می­کنند و راز و نياز می­کنند در حالی که مردم در خواب به سر می­برند اين نشانه خوب­هاست آدم­­های خوب را اگر می­خواهيد بشناسيد يکی از نشانه­هايشان اين است که در آن خلوت نيمه شب برای خودشان وقت می­گذارند و در محضر خدا حاضر می­شوند و از معنويات و فيوضات وقت سحر استمداد می­جويند و تغذيه می­­کنند خود را و به تعبير امروزی­ها شارژ می­شوند برای حرکت بهتر  زندگی شايسته­تری در طول روز که از اين توفيقات استفاده کنند اميدواريم که انشاءالله بتوانيم از اين اوقات باقی مانده زندگانی و از اين وقت­های که ارزشمندی که می­­تواند هم تأثير در دنيای بهتر ما هم آخرت بهتر ما در اين روايات نماز شب تأثير و آثار دنيای برای ما دارد هم آخرت کمال استفاده را بکنيم.

پروردگارا به عظمت رسول­خاتم و اين ماه عزيز ماه رجب قسمت می­دهيم فرج امام زمان ما را نزديک بگردان؛ قلب شريفش را از گفتار و رفتار ما مسرور و خشنود بفرما.

 

[1] مزمل 6.

[2] اسراء 79.

[3] مزمل 6.

[4] مزمل 6.

[5] مزمل 6.

[6] قدر 2.

[7] قدر3.

[8] قدر 2.

[9] قدر3.

[10] مزمل 6.

[11] مزمل 6.

[12] مزمل 6.

[13] مزمل 6.

[14] میزان الحکمة ج5 ص10470

[15] میزان الحکمة ج5 ص10470

[16] دعائم الإسلام ج‏1 ص213.

[17] میزان الحکمة ج5 ص10470

[18] میزان الحکمة ج5 ص10470

[19] هود 114.

[20] الكافي (ط - الإسلامية) ج‏3 ص 266.

[21] هود 114.

[22] علل الشرايع ج2 ص363.

[23] علل الشرايع ج2 ص363.

[24] علل الشرايع ج2 ص363.

[25] علل الشرايع ج2 ص363.

[26] علل الشرايع ج2 ص363.

[27] علل الشرايع ج2 ص363.

[28] بحار الأنوار (ط - بيروت) ج‏74 ص69.

[29] علل الشرايع ج2 ص363.

[30] عيون أخبار الرضا عليه السلام ج‏2ص65.

[31] عيون أخبار الرضا عليه السلام ج‏2ص65.

[32] عيون أخبار الرضا عليه السلام ج‏2ص65.

[33] عيون أخبار الرضا عليه السلام ج‏2ص65.

[34] آل­عمران 92.

[35] عيون أخبار الرضا عليه السلام ج‏2ص65.

کد:1400541 

دانلود

 

 

نظرات (0)

هیچ نظری در اینجا وجود ندارد

نظر خود را اضافه کنید.

  1. ارسال نظر بعنوان یک مهمان ثبت نام یا ورود به حساب کاربری خود.
0 کاراکتر ها
پیوست ها (0 / 3)
مکان خود را به اشتراک بگذارید
عبارت تصویر زیر را بازنویسی کنید. واضح نیست؟
طراحی و پشتیبانی توسط گروه نرم افزاری رسانه