بسم الله الرحمن الرحیم

با عرض سلام و احترام و ادب محضر تمامی عزیزانی که برنامه‌ی چهارده معصوم را مشاهده می‌فرمایید. در آخرین جلسه از جلسات چهارده معصوم هستیم. خدا رحمت کند فقید سعید شادروان، مرحوم آقای حاج ابراهیم یقطین که این جلسات به یادِ او، عزیزانِ او برپا می‌کنند و همین‌جا من تشکر کنم از برادر عزیز و ارزشمندمان جناب آقای حاج منصور آقای یقطین که این سنّت ارزشمند پدر را ادامه دادند سال‌ها و در این ایامی که در این سال‌های کرونا، مانعِ برگزاریِ جلسات حضوری بود، به صورت مجازی ایشان این مجالس را تعطیل نکردند.

 

شایسته است از همه‌ی عزیزانی که در جلسات چهارده معصوم در طی سالیان متمادی حضور به هم می‌رساندند و نقش داشتند و خدمت می‌کردند، یادی کنیم. بخشی از آن عزیزان را که استعصار شده ** و جمع‌آوری شده، یاد کنیم تا ان‌شاءالله آیندگان نیز از ما به نیکی یاد کنند.

یادی کنیم از مرحوم حضرت آیت الله آقای حاج شیخ محمدرضا حدائق که در این جلسات چهارده معصوم حضورِ جدی داشتند. مرحوم حضرت حجة الاسلام و المسلمین آقای سید رضی‌الدین شیخ‌الإسلامی، مرحوم آقای حاج رحیم آقای خطاپوش، مرحوم آقای حاج کریم آقای خطاپوش، مرحوم آقای حاج مسیح ابراهیمی، مرحوم حاج آقای خرم‌شکوه پدرِ شهید و مداح اهل‌البیت رحمة الله علیه رحمة واسعه که در این جلسات، افاضه‌ی فیض می‌کرد. مرحوم آقای حاج هاشم رحیمی، مرحوم آقای حاج رسول علیپور، مرحوم آقای حاج محمود آقای سیفی که از فرهنگیان برجسته‌ی این شهر و از مداحان اهل‌البیت بود و در همین جلسات چهارده معصوم بنده شاهد بودم ایشان حضور پیدا می‌کرد و به فیض می‌رساند همگان را. مرحوم حاج آقای فیض. مرحوم آقای حاج منصور روحیان، مرحوم آقای حاج حبیب یکتاپرست، مرحوم آقای حاج کمال فرجام، مرحوم آقای حاج کمال عرب‌زاده که ایشان هم از مداحان اهل‌البیت رحمة الله علیه بودند. مرحوم آقای مهندس کشمیری. خدا رحمت کند عزیزان از این فامیل محترم که فوت کرده‌اند. مرحوم آقای حاج سید جمال یقطین، مرحوم آقای حاج سید هاشم یقطین، مرحوم آقای حاج سید کمال یقطین، مرحوم آقای حاج سید جلیل یقطین، و آقای حاج جواد یقطین، و یاد کنیم مرحوم آقای حاج جواد یقطین رحمة الله علیه رحمة واسعه، یاد کنیم از عزیزانی که به حق پیوسته‌اند و منسوب به این خانواده هستند. مرحوم آقای حاج علی اکبر حسینیان، پدرعیال برادر عزیزمان جناب آقای حاج منصور آقای یقطین. حاج علی اکبر حسینیان و شهیدِ عزیزِ خانواده، مرحومِ‌ شهید محمدباقر حسینیان. مرحوم آقای محمدباقر حسینیان، مرحوم آقای حاج مهدی مجیدی، داماد محترم این خانواده‌ی مکرّم، مرحوم آقای حاج محمدباقر یقطین، مرحوم آقای حاج رسول یقطین، مرحوم آقای حاج غلامعلی یقطین رحمة الله علیهم رحمة واسعة جامعة.

عزیزانی هم از این فامیل محترم، ان‌شاءالله، آن‌هایی که کسالت دارند و بیمارند، صحت و عافیت عطا کند و به همه‌ی بیماران. جناب آقای حاج غلامرضا آذرپیرا، جناب‌ آقای حاج فضل الله آذرپیرا، جناب آقای حاج محسن بساطی، و جناب آقای حاج جمال سبحانی، حفظهم الله تعالی. توفیقات این عزیزان را هم از خداوند منان مسئلت داریم.

گفتیم روزِ پایانیِ جلسه است، یادی از درگذشتگانی که با این جلسه‌ی چهارده معصوم ارتباط داشتند و با این فامیل محترم منسوب بودند بشود.

اما در جلسه‌ی پایانی که به نامِ نامیِ حضرت صاحب‌الأمر و العصر و الزمان است، من با سخنی از امام زمان ، فضای محفل شما را مزیّن کنم که حضرت در توقیع شریفی می‌فرماید: «وَ أمّا وَجهُ الإنتِفاعِ بِی فی غَیبَتی» اما وجهِ بهره بردنِ از من در زمانِ غیبتم، « فَکَالإِنتِفاعِ بِالشَّمسِ إذا غَیَّبها عَنِ الأَبصارِ السَّحابُ». امام زمان می‌فرماید در عصر غیبت، نحوه‌ی بهره بردن از من و استفاده از من، همانند خورشیدی است که در پشت توده‌های ابر پنهان شده.

چند نکته را من محضر عزیزان اشاره کنم. این‌جا چرا حضرت، خودشان را تشبیهِ به خورشیدِ در پشتِ توده‌های ابر می‌فرمایند؟ البته در روایات دیگر هم از معصومین داریم که همین عبارت و همین بیان، برای امام زمان، توصیف شده.

عزیزان، خورشید در منظومه‌ی شمسی، محور و مرکز است. و امام، در منظومه‌ی زندگیِ انسان‌ها، محور است. محورِ معنویت؛ محورِ معرفت در کره‌ی زمین، وجودِ مقدس ولیّ عصر است. لذا امام، خود را تشبیه به همان خورشیدی می‌فرمایند که در منظومه‌ی شمسی، محور است و امام در منظومه‌ی خلقت انسان‌ها، محورِ سعادت و کمال انسان‌هاست.

خورشید، دارای فواید فراوانی است. یکی از آن فواید، پرتوافکنی است. ولی فواید خورشید منحصر به پرتوافشانی نیست! آثار و برکاتِ فراوانی برای خورشید ذکر شده. امام هم منشأ برکات گسترده‌ای است که یکی از آن برکات، حضورِ امام در جمعِ مردم است. امام در عصر غیبت هم، برای جامعه‌ی بشریت، منافع فراوانی را به دنبال دارد.

مطلب دیگر، عزیزان، ابر، فقط خورشید را می‌پوشاند، ولی توده‌های ابر، زمین را تاریک نمی‌کنند. پرده‌ی غیبت، فقط انسان‌ها را از دیدارِ مستقیمِ امام زمان محروم ساخته ولی هرگز مانع نمی‌باشد بر پرتوافشانیِ ولایت بر مردمان و قلوبِ انسان‌ها. همان‌گونه که شما در روزی که هوا ابری است، می‌بینید روشنایی هست، نور هست به آن شدتِ خورشید که در پشتِ ابر نیست، نمی‌باشد. امام در عصر غیبت همانند خورشیدِ در پشتِ توده‌های ابر است. نورانیت امام، و برکاتِ امام برای بشریت، وجود دارد و این ابر، مانعِ از استفاده‌ی اهل زمین از نورِ این خورشید نیست.

نکته‌ی دیگر من عرض کنم، عزیزان،‌ توده‌های ابر، مانع برای کسانی است که تحتِ اِشراف این ابر هستند. اگر کسی بر جاذبه‌ی زمین غلبه پیدا کند، دیده‌اید گاهی اوقات افراد در مسافرت‌هایی که سوار هواپیما می‌شوند آسمان ابری است و هواپیما وقتی که اوج می‌گیرد و صعود می‌کند، ابرها را وقتی درمی‌نوردد و از ابرها بالا می‌رود، خورشید آشکار می‌شود. لذا این پنهان بودن برای زمینیان است. کسانی که به واسطه‌ی معنویت، از این تعلقات رسته شده‌اند و از این وابستگی‌ها آزاد شده‌اند، ارتباطشان با امام و بهره‌وری‌شان از امام، مستقیم می‌شود. کما این‌که در عصر غیبت، ما افراد فراوانی را داشتیم که ارتباط با صاحب‌الزمان داشتند. در همین شیراز، عبدالغفار خویی در قبرستان دارالسلم، پنج نماز صبحش را پشتِ سرِ امام زمان در قبله‌ی شیراز خواند.

و نکته‌ی دیگر من عرض کنم؛ انسان‌های نابینا، از رؤیتِ خورشید محرومند. کسانی که فاقد بینایی هستند، خورشید را نمی‌بینند و متأسفانه کوردل‌های منکرِ امامت هم از نورِ وجودِ امامت محرومند.

همان‌گونه که این خورشیدِ جهان‌افروز، اگر کسی فاقد بینایی بَصَری باشد، آن را نمی‌بیند، این خورشیدِ جهان‌افروزِ امامت و هدایت هم، اگر کسی فاقدِ بیناییِ بصیرت باشد، او هم از این رؤیت محروم خواهد شد و خورشید برای تمامی انسان‌ها بهره‌مند است و مفید است و قطعاً از فواید تکوینی امام، همه‌ی بشریت استفاده می‌کنند که خودِ حضرت فرمود: «وَ إِنِّی لَأَمانُ لِأَهلِ الأَرض» (بحارالأنوار: 52/92/7)؛ من برای تمامیِ مردمانِ روی زمین، عاملِ امنیت و آرامش هستم.

امیدواریم که ان‌شاءالله پایانِ سالِ ما، پایانی منتهی به رضایتِ امام زمان و خروجِ ما را از این سالِ جاری، خروج از همه‌ی آلودگی‌های اخلاقی و ورودِ ما را به سال جدید، ورود در رحمت و برکات الهی قرار دهد.

پیشاپیش هم حلول سالِ جدید را خدمت همه‌ی عزیزان تبریک و تهنیت عرض می‌کنم ان‌شاءالله پیوسته‌ی زندگی مشمول عنایات حضرت حق و الطاف واسعه‌ی حضرت صاحب‌الزمان باشید. ملتمس دعای خیرِ همه‌ی عزیزان هستم. والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته.

دانلود

نظرات (0)

هیچ نظری در اینجا وجود ندارد

نظر خود را اضافه کنید.

  1. ارسال نظر بعنوان یک مهمان ثبت نام یا ورود به حساب کاربری خود.
0 کاراکتر ها
پیوست ها (0 / 3)
مکان خود را به اشتراک بگذارید
عبارت تصویر زیر را بازنویسی کنید. واضح نیست؟
طراحی و پشتیبانی توسط گروه نرم افزاری رسانه