بسم الله الرحمن الرحیم

با عرض سلام و ادب و احترام، و عرض تبریک و تهنیت به مناسبت میلادِ یگانه منجیِ نظام خلقت و هستی، حضرت بقیة الله الأعظم ارواحنا له الفداء، خدمت تمامی عزیزانی که برنامه‌ی چهارده معصوم را تعقیب می‌فرمایید و مشاهده می‌فرمایید که یادی کنیم از بنیانگذار این برنامه، فقید سعید مرحوم مغفور شادروان آقای حاج ابراهیم یقطین و تمامیِ درگذشتگانِ از این فامیلِ محترم.

 

در دوازدهمین جلسه از جلسات چهارده معصوم، که حُسن تقارن هم با میلاد با سعادت دوازدهمین امام شده و پای سفره‌ی خوانِ دهمین امام، جدّ بزرگوارِ حضرت صاحب‌الزمان هستیم.

در یکی از فرمایشات نورانیِ امام هادی علیه‌السلام، حضرت می‌فرماید: «خیرٌ مِنَ الخَیر فاعِلُه» زیباتر از هر کارِ شایسته‌ای و هر کارِ نیکی، انجام‌دهنده‌ی آن کار است.

نکته‌ی بسیار دقیقی است که گاهی اوقات، ما زیبایی را می‌بینیم ولی زیباآفرین را نمی‌بینیم. بهتر و زیباتر و خیرتر از آن خیری که ما می‌بینیم، کننده‌ی آن خیر است. باران رحمت، خیر است. زیباتر از این باران، آن ذاتِ مقدسی است که باران را نازل می‌کند.

طبیعت زیباست؛ طبیعتِ بهار زیباست. زیباتر از این طبیعت بهار، پدیدآورنده‌ی این طبیعت است که ما از آن فاعل، غافل نشویم.

گاهی اوقات، یک کارِ خوبی را و یک عمل نیکی را می‌بینیم و خودِ عمل را ما فقط توصیف می‌کنیم و آن کسی که آمده این کار را برپا کرده، زیباتر از آن عمل، انجام‌دهنده‌ی آن کار است. شما ساختمانِ زیبایی را می‌بینید و بعد شروع می‌کنید به تعریف کردن که چه ساختمانی است و چه قدر زیباست و چه امکاناتی دارد و ... اما زیباتر از همه‌ی این‌هایی که ما می‌بینیم، آن کسی است که این را ایجاد کرده.

در نگاهِ توحیدی هم، زیباتر از همه‌ی این زیبایی‌های خلقت، آفریدگارِ این زیبایی‌هاست. زیباتر از یوسف، خدای یوسف است. زیباتر از چهره‌های زیبا، آفریننده‌ی این چهره است؛ «خیرٌ مِنَ الخَیر فاعِلُه» که پیام دارد که از آن کسانی که این کارِ نیک را و کارِ زیبا را ایجاد کرده‌اند غافل نشوید.

«وَ أجمَلُ مِنَ الجَمیل قائِلُه» امام می‌فرماید زیباتر از هر سخنِ زیبایی، گوینده‌ی آن است. وقتی جمله‌ی زیبایی را شما می‌شنوید، می‌گویید عجب حرفِ زیبایی بود. آن گوینده‌ای که دارد این جمله را بیان می‌کند، زیباتر است. زیباتر از قرآن، ذاتِ مقدسِ اوست. قرآن، سخنِ خداست اما زیباتر از قرآن، ذات اقدس ربوبی است. زیباتر از سخنانِ معصومین، خودِ معصومین‌اند. زیباتر از قال الحسین، سیدالشهداء است.

این را توجه داشته باشید که گاهی اوقات آن زیباییِ بالاتر و والاتر را فراموش نکنید. جمله‌ی زیبایی را از کسی می‌شنویم، می‌گوییم حرفِ خیلی زیبایی است اما از آن حرفِ خیلی زیبا بهتر و زیباتر، امام می‌فرماید خودِ آن گوینده است و او قائل است که دارد این را می‌گوید.

نکته‌ی سوم امام می‌فرماید: «وَ أَرجَحُ مِنَ العِلمِ حامِلُه» ارزنده‌تر از هر دانشی، دارنده‌ی آن است. کسی دارای یک دانش ارزشمند و مفیدی است برای جامعه. ارزشمندتر و قابل تکریم‌تر از این علم، آن شخصی است که دارد این علم را حمل می‌کند و آن علم را دارد گسترش می‌دهد. لذا امام می‌فرماید «أَرجَحُ مِنَ العِلمِ حامِلُه» ارزنده‌تر از هر دانش، دارنده‌ی آن دانش است. آن دانش زیبایی که شما دارید از آن استفاده می‌کنید، آن کسی که دارد آن را حمل می‌کند و آن استادی که دارد معارف دینی را تدریس می‌کند، ارزنده‌تر از این معارف، آن کسی است که این‌ها را حمل کرده و الآن دارد انتقال می‌دهد.

دو جمله‌ی دیگر هم از امام تقدیم کنم؛ «وَ شَرٌّ مِنَ الشَّر جالِبُه» امام می‌فرماید بدتر از هر بدی، به وجود آورنده‌ی آن است. ما بعضی اوقات کارهای زشت را می‌بینیم و کارهای بد را می‌بینیم و خیلی برای ما، بد جلوه می‌کند که حقیقتاً هم بد است، اما آن پدیدآورنده‌ی این بدی، از خودِ این بدی، بدتر است. قتل، یک صحنه‌ی بسیار زشت است. بدتر از این قتل، آن شخصِ قاتل است. بدتر از هر جنایتی، به وجودآورنده‌ی آن جنایت است. آن کسی که جنایت مرتکب شده، از خودِ جنایت، پست‌تر و بدتر است. این هم نکته‌ای دیگر.

«وَ أَهوَلُ مِنَ الهَول راکِبُه» (بحارالأنوار/ ج 75/ ص 370) امام می‌فرماید ترساننده‌تر از هر ترسی، کسی است که آن ترس را به وجود آورده. یک وقتی رعب و وحشت و این‌ها اتفاق می‌افتد. در سال‌های گذشته ما شاهد بودیم رعب و وحشتی که داعشی‌ها در بعضی از ممالک اسلامی ایجاد کرده بودند، بسیار کارِ ناپسند و کار ظالمانه‌ای بود و ترسی که حاکم شده بود. طبق این کلام امام هادی علیه‌السلام که می‌فرماید از این کارِ زشت و کارِ مخوف و ناامنی بدتر، آن کسی است که این ناامنی را ایجاد کرده. یعنی آن داعشی، به مراتب از آن ناامنی و اضطرابی که جامعه را فرا گرفته، بدتر است. چون به وجود آورنده‌ی این کار، آدمی است که ناامنی را رقم زده.

از مجموع این فرمایش حضرت استفاده می‌شود که ما مراقب باشیم اگر کننده‌ی کار نیک هستیم و انجام‌دهنده‌ی کارِ خیر هستیم، قطعاً ما از آن عملی که داریم انجام می‌دهیم، بالأخره، قابل تکریمِ بیش‌تری هستیم. عزیزی، بنای خیری را تأسیس می‌کند؛ یک مجموعه‌ی عام‌المنفعه‌ای مثل مدرسه، بیمارستان، مؤسسه خیریه و ... از این مؤسسه، از این بیمارستان، از این مدرسه، قابل تکریم‌تر و زیباتر، مؤسسِ این کار است؛ آن کسی که این کار را انجام داده.

لذا این نکته‌ی زیبا که ما فراموش نکنیم خیّرین، نیکوکاران و کننده‌های کارِ خیر را که این‌ها تکریم بیش‌تری باید بشوند. و از آن طرف هم فراموش نکنیم کسانی که بدی را ایجاد می‌کنند. در جامعه کسی که غیبت می‌کنند، از غیبت بدتر، غیبت‌کننده است. از بدحجابی بدتر، خودِ بدحجابی است و آن کسی است که دارد این کار را گسترش می‌دهد. از ربا بدتر، آن ربادهنده است که دارد انجام می‌دهد آن کار را. از ظلم بدتر، شخصِ ظالم است.

ان‌شاءالله که بتوانیم به این نکات ارزشمند و آموزنده‌ای که از وجودِ مقدسِ امام هادی علیه‌السلام محضر شما عزیزان تقدیم شد، در روزِ میلاد باسعادتِ‌ امام زمان، ان‌شاءالله بتوانیم همه‌ی ما در زمره‌ی منتظرانِ حقیقی حضرت قرار بگیریم و فاعلِ کارِ خیر باشیم و حامل و حمل‌کننده‌ی نیکی‌ها و خوبی‌ها باشیم.

توفیقات همه‌ی عزیزان را از خداوند مهربان خواستارم. والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته.

دانلود

نظرات (0)

هیچ نظری در اینجا وجود ندارد

نظر خود را اضافه کنید.

  1. ارسال نظر بعنوان یک مهمان ثبت نام یا ورود به حساب کاربری خود.
0 کاراکتر ها
پیوست ها (0 / 3)
مکان خود را به اشتراک بگذارید
عبارت تصویر زیر را بازنویسی کنید. واضح نیست؟
طراحی و پشتیبانی توسط گروه نرم افزاری رسانه