استاد حدائق روز یکشنبه مورخ 4 مهر 1400 مصادف با شب اربعین حسینی در مسجدالرسول(ص) به بیان«فضایل امام حسین(ع) در زیارت اربعین» پرداختند

 

دانلود

جهت مشاهده ویدئو کلیک کنید

 

اعوذ بالله من الشیطان الرجیم

بسم الله الرحمن الرحیم

قال سیدنا و مولانا جعفر بن محمد الصادق فی زیاره الاربعین «فأعذر فی الدعاء و منع النصح و بذل مهجته فیک لیستنقذ عبادک من الجهالة و حیرة الضلالة»[1]

خوب شب اربعین سالار شهیدان حضرت سیدالشهدا است روایات فراوانی از معصومین در اهمیت زیارت اربعین ذکر شده. دیگر آن روایت مشهور از امام یازدهم که یکی از نشانه‌های مؤمن را امام، زیارة الاربعین نام می‏برد. حالا زیارت الاربعین آنهایی که توفیق برایشان رخم خورد مشرف شدند امشب و فردا کربلا هستند که نعم المطلوب آنهایی که شرایط به هر دلیلی برایشان رقم نخورد نیت مؤمن از عمل مؤمن با ارزش‏تر است به دلایل متعدد که آقا موسی بن جعفر می‏فرماید یکی همین است که نیت محدود به زمان و مکان نیست عمل محدود به زمان و مکان است کربلا می‏خواستید اربعین باشید الآن نمی‏توانید باشید. مگر کسی طی الارض داشته باشد ماها امشب جا ماندگان اما آقا موسی بن جعفر می‏فرماید نیتت محدود به زمان و مکان نیست. نیت داشتی امشب کربلا می‏بودی ثواب بودن را به تو می‏دهند. خوب الحمد لله همه عاشقان اهل البیت فردا این زیارت اربعین امام صادق را مقید باشید حتما بخوانید. یک اکسیر اعظمی‏است و یک گفتاری است از رئیس مذهب و شهادت های است که امام صادق نسبت به جد بزرگوارش سیدالشهدا می‏دهد من یکی دو تا از فرازهای شهادت امام صادق را امشب و ان شاء الله به شرط حیات فردا شب توضیحاتی را عرض کنم که امام صادق نسبت به سیدالشهدا به خدا چه شهادت می‏دهد.

«فأعذر فی الدعاء»[2] امام صادق در زیارت اربعین بیان می‏کند و عرض می‏کند محضر پروردگار، حسین‌بن علی حجت را بر بشریت تا ابدیت تمام کرد. به تعبیر عرف عامیانه ما آب پاکی را امام حسین رو دست همه ریخت. جایی عذر و بهانه برای احدی باقی نگذاشت. فرزندت در خطر است؟ آبرویت در خطر است؟ مالت در خطر است؟ جانت مورد تهدید است؟ امام حسین آموخت در دو راهی بین خود و خدا، خدا در دو راهی بین خدا و فرزند، خدا، در دو راهی بین موقعیت و خدا، خدا، در دو راهی بین همه و خدا، خدا. علی اصغر وقتی در آغوش سیدالشهدا هدف تیر قرار گرفت این جمله را تاریخ از سیدالشهدا ثبت کرده «هون علی»[3] سهل است آسان است تحمل این داغ بر من چون خدایا تو می‏بینی. این درس کربلاست ما با یک مختصر تشری دهن‏مان را می‏بندیم آقا چرا نهی از منکر نمی‏کنی می‏گوید برای مان بد می‏شود این فرهنگ امام حسین بود؟ اگر سید الشهدا می‏خواستند اینگونه عمل کنند که اصلا واقعه عاشورا تحول بشری شکل نمی‏گرفت. امام صادق می‏فرماید ««فأعذر فی الدعاء»[4] در دعوت بر مردم، اتمام حجت بر بشریت سیدالشهدا کار را تمام کرد. من یکی از اتمام حجت های امام حسین را بگویم ظهر عاشوراست اینها دردهای جامعه امروز ماست من می‏گویم درد را شما تطبیق کنید. ظهر عاشوراست در گرما گرم جنگ ابو ثمامه صائدی آمد محضر حضرت گفت آقا وقت ظهر داخل شد. امام یک نگاهی به آسمان کردند به ابوثمامه گفتند «ذکرت الصلاه جعلک الله من المصلین الذاکرین»[5] ابو ثمامه یادی از نماز کردی امام می‏دانند ابو ثمامه شهید می‏شود نفرمودند جعلک من الشهدا، فرمودند «جعلک الله من المصلین الذاکرین»[6] خدا تو را از نمازگزاران ذاکر قرار بدهد. آقا فرمودند به عمر سعد پیغام بدهید جنگ را متوقف کنید. ما یک نمازی بخوانیم بعد جنگ را ادامه بدهیم. خدا لعنت کند عمر سعد را گفت حسین بن علی می‏خواهد جنگ را فرسایشی کند که بکشانند جنگ را تا غروب کار بکشد به شب و به فردا اینها از این زمان از ما بخرد تعبیر امروزی ها، می‏خواهد زمان بخرد. گفت اجازه توقف جنگ داده نمی‏شود گفت آقا اینها جنگ را تعطیل نمی‏کنند امام از اسب آمدند پایین وسط میدان جنگ، زیر تیربار دشمن، آقایان این صحنه نماز امام حسین را قیامت خدا در صحرای محشر به نمایش می‏گذارد انصافا خیلی‏های مان باید سر خجالت بیندازیم پایین. مشتری داشتی؟ ارباب رجوع داشتی؟ کار داشتی نماز نخواندی؟ نمازت را به تاخیر انداختی چون کار دیگری برایت مقدم بود؟ یا حسین گفتن هنر نیست با حسین ماندن هنر است.

به قول شاعر:

یا حسین و با حسین یک نقطه باشد فرق آن یا حسین گفتن کجا و با حسین ماندن کجا؟

امام آمدند پایین عده‌ای از یاران حضرت جلو حضرت پیاده شدند با سپرها جلو تیرهای دشمن را می‏گرفتند عده ای به امام اقتدا کردند امام یک نمازی را نماز خوف دو رکعت امام می‏خواستند بخوانند دشمن آماج تیرها را بر سیدالشهدا و یارانش سرازیر می‏کرد حضرت رکعت اول را خواندند رکعت دوم امام یک مقداری توقف کردند اینهایی که نیت کرده بودند سریع تمام کردند رفتند جلو با سپرها حمایت کردند آنهایی که جلو بودند برگشتند عقب رکعت دوم به امام اقتدا کردند که تمام یاران امام حسین در ظهر عاشورا توفیق اقتدای به امامت سیدالشهدا را پیدا کردند این همانی است که امام صادق می‏فرماید: «فأعذر فی الدعاء»[7] امام حسین حجت را تمام کرد. کم نگذاشت. در هدایت در تربیت در دعوت مردم به سوی خدا به سوی حقیقت و فضیلت ««فأعذر فی الدعاء و منع النصح»[8] امام حسین در خیرخواهی تمام کرد مطلب را. اسوه خیرخواهی سیدالشهدا است. من روی این «منع النصح»[9] یک استنادی بکنم به آیه شریفه 69 سوره مبارکه اعراف، جمعی از عزیزان نوجوان و جوان طلاب ما و اساتید محترم حوزه علمیه مولی الموحدین در محضرشان هستیم تمامی‏انبیاء از ویژگی‎های مشترک‏شان طلاب، انبیا این دوتا ویژگی جزء صفات ضروری‏شان بود که انتخاب می‏شدند برای نبوت. یک: ناصح بودن دو: امین بودن.

این آیه قرآن سخن حضرت هود را بیان می‏فرماید «أأُبَلِّغُكُمْ رِسالاتِ رَبِّي وَ أَنَا لَكُمْ ناصِحٌ أَمِين»[10] حضرت هود فرمود من مامورم پیام خدا را به شماها منتقل کنم و من انسان ناصح دلسوز خیرخواه و انسان امین امانتدارم. این خیرخواهی و امانتداری جزء ویژگی تمام رهبران الهی بود. در سیدالشهدا هم همین ویژگی امام صادق شهادت می‏دهد قمر بنی هاشم ابالفضل العباس کربلا رفته‏ها در این بخشی زیارت ابالفضل از امام صادق، امام صادق می‏فرماید «و اشهد لک»[11] شهادت می‏دهم عمو برای تو «بالتسلیم و التصدیق و الوفاء و النصیحة لخلف النبی المرسل»[12] این زیارت نامه را در صحن حضرت ابالفضل روی کتیبه‏های بزرگ در دو سه جا نصب کردند. از ویژگی‏های که برای ابالفضل هم امام صادق شهادت می‏دهد خیرخواهی است اصلا رهبران الهی اسوه خیرخواهی هستند. در خیرخواهی امروز روی کره زمین جامع‏تر کامل‎تر دلسوزتر از امام زمان شما پیدا نمی‏کنید و هرچه انسان خیرخواه‏تر برای خلق خدا به خدا نزدیک‎تر امام حسین اسوه خیرخواهی بود ناصح بود روی همین اصل خیرخواهی شما از صبح عاشورا که حضرت نماز صبح را اقامه کردند به جماعت تا لحظه شهادت خطبه‏های متعددی امام خواندند و حال آنکه از نتیجه این خطبه‏ها شاید بهتعداد انگشتان ذست به امام نپیوستند حر آمد برادرش آمد غلامش آمد و فرزندش آمد یک معدودی پیوستند تجاوز از انگشتان دست نکرد. بگویند یا ابا عبدالله چرا شما سخنرانی می‏کنید نرود میخ آهنین در سنگ. این حجت الهی است آقا حرفت را بزن مقام معظم رهبری فرمودند بگویید و بگذرید دنبال نتیجه نباش یکی از مشکلات بخشی از ما متدینین همین است آقا چرا حرف نمی‏زنی می‏گوید فایده ندارد. خوب یا ابا عبدالله کربلا آمدن فایده ندارد نیا. این حرف را به امام حسین در مدینه زدند. ام السلمه گفت. محمد حنفیه این حرف را زد. عمر اطرف این سخن را گفت. افرادی که سید الشهدا را در آغوش پیامبر دیده بودند و از کلام رسول الله و لبان پیغمبر خبر شهادت امام حسین را شنیده بودند به امام حسین این تذکر را دادند یکیش ام سلمه بود. آمد به امام حسین گفت مادر من خودم از جدت شنیدم که در کربلا تو را شهید می‏کنند. نرو این مسیر را. بعد ام سلمه یک جریانی برای امام حسین نقل کرد گفت یک وقتی رسول خدا میهمان من بود در حجره من بود. بقبلبل از ظهر بود پیغمبر گفتند می‏خواهم ساعتی را استراحت کنم ام سلمه مراقب باش کسی نیاید. گفت من پرده ای جلو در حجره افکنده بودم مراقب بودم کسی وارد نشود یک وقت حسین بن علی سه ساله به دنبال جدش می‏گشت سراغ گرفتند گفتند جدت در حجره ام‌سلمه است امام حسین با شتاب رفتند وارد اتاق شدند ام‌سلمه می‏گوید دویدم حسین بن علی را از حجره خارج کنم دیدم حسین بن علی روی سینه پیغمبر افتاده پیغمبر از خواب بیدار شده دست‏ها ر اآورده دور حسین می‏بوسد و می‏گرید و می‏گوید «ولدی قتلوک و من شرب الماء منعوک» پسرم تو را می‏کشند از آب هم نسبت به تو مضایقه می‏کنند. ام سلمه می‏گوید آمدم حسین را از روی سینه پیغمبر بردارم آقا فرمودند آزاد بگذار حسین را. بگذار تا او را ببوسیم و ببویم گفتم یا رسول الله کی حسین را می‏کشد آقا جریان کربلا را گفتند واقعه عاشورا را جریان که در پنجاه و چند سال دیگر می‏خواهد اتفاق بیفتد برای ام سلمه بازگو کردند.

ام سلمه همین را به امام حسین گفت. گفت فرزندم من از جدم شنیدم کربلا شهیدت می‏کنند. امام حسین فرمود «یا اما أنی أعلم مقتول و مذبوح ظلما و عداونا» مادر می‏دانم که من را از روی ظلم و ستم به شهادت خواهند رساند اما برای حفظ دین باید رفت. و برای ترویج دین باید مردم را دعوت به حقیقت کرد. امام حسین اسوه‌ی خیرخواهی است. شما ببینید رفتاری که امام حسین با حر کردند در منزلگاه شراف حر با امام حسین مواجه شد یک منزل قبل از شراف وقتی که می‏خواستند حرکت کنند آقا امام حسین امر کردند فرمودند تمام مشک‏های یدک را آب کنید. مشک‏های ذخیره. زهیر آمد جلو گفت آقا این همه آب ضرورت ندارد ما در مسیری که داریم می‏رویم منزلگاه بعدی آب هست جغرافیای عراق را زهیر خیلی خوب وارد بود. گفت آقا من می‏دانم منزلگاه بعدی آب هست ما به اندازه ضرورت آب بر می‏داریم به اندازیم تامین مان آب زیادری برای چه حمل کنیم امام فرمودند تمام مشک‏ها را آب کنید مشک‏های ذخیره را هم پر کنید تو مو می‏بینی من پیچیش ابرو تو ابرو می‏بینی و من اشارت‏های ابرو زهیر جغرافیای عراق را می‏بیند امام حسین حر تشنه و هزار سرباز عطشان را می‏بیند. اینها در شراف یک وقت یکی از یاران امام حسین یک تکبیری بلندی گفت. تکبیر در غیر وقت نماز جنبه اعلان خبر داشت گفت الله اکبر. آقا امام حسین فرمودند چی شده تکبیر گفتی گفت نخلستان‏های کوفه پیدا شد. زهیر گفت اشتباه می‏کند ما تا کوفه خیلی راه داریم اینها نخلستان نیست از سیاهی‏های به چشم رسید نزدیک شدند دیدند هزار سرباز به فرماندهی حر اینها راه را گم کرده بودند تشنه بودند بعضی‏ها می‏گویند اگر امام حسین فقط به اینها آب نمی‏داد همه از بین می‏رفتند. شیعه حسین درس ناصح بودن از اماممان بیاموزیم ما گاهی اوقات به همنوع خودمان رحم نمی‏کنیم.

کریمان با بدان هم بد نکردند، کسی را از در خود رد نکردند

اینها مواجه شدند با امام حسین دیگر داشتند از تشنگی از پا در می‏آمدند دشمن است امام فرمودند مشک‏های آب را پیاده کنید همه را سیراب کنید همه را سیراب کردند آقا فرمودند مرکب‏های‏شان را هم آب بدهید. اینها هم حیوان هستند اینها مخلوق خدا خواستند. شیعه به شیعه رحم می‏کنید در این کرونای آشفته بازار بعضی‏ها چکار دارند می‏کنند جنس‏ها به اعلی القیم ما یحتاج مردم در انبارها نگهداری شده و مردم در فشار امام حسین به دشمن دارد محبت یم کند همه را سیراب کردند علی بن مطاعنی می‏گوید من آخرین سرباز حر بودم از قافله عقب افتاده بودم داشتم از تشنگی می‏مردم. افتان و خیزان رسیدم به شراف. دیگر رمقی نداشتم خودم را رساندن به یک مشک آب، بند مشک را باز کردم آب بنوشم دستم قدرت کنترل دهنه مشک را نداشت آ ب به شدت خارج شد نمی‏توانستم آب بنوشم دیدم یک آقای آمد بالای سر من مشک را بلند کرد فرمود من آب می‏ریزم تو بنوش آهسته آهسته مشک آب خارج می‏شد نوشیدم سیراب که شدم تصورم این بود که یکی از همرزمان من است سر بلند کرده دیدم حسین بن علی است. اف بر این مردم امام با دست خودش دشمن را سیراب کرد و اینها چه درسی عاشورا پس دادند. امام حسین اسوه‌ی ناصح بودن است. من یک حدیث از رسول خدا در نشانه‏های ناصحین بگویم.

این‌ها اگر ان شاء الله در ما هست بگوییم الحمد لله رب العالمین حفظش کنیم؛ اگر در ما نیست از خصوصیات جلسات دینی همین است بنده خودم را عرض می‏کنم خودم را. همه ما نیاز به موعظه داریم مرحوم آیت الله العظمی‏سید ابوالحسن اصفهانی در یکی از مجالس روضه نجف شرکت کرد. من این را با دو واسطه دارم نقل می‏کنم از آقای شیخ محمد حسین عراقی فرزند آقا شیخ محمد علی بابای ایشان از خطبای معروف در نجف بود. ایشان یک سالی آمده بود شیراز خدا رحمت کند هم پدر هم پسر را برای آیت الله والد نقل کرد گفت من بچه طلبه‏ای بودم پدرم منبر بود آیت الله العظمی‏سید ابوالحسن اصفهانی آمد در مجلس جمعیت پر فقیه اول عالَم اسلام هم آمد نشست. گفت پدر ما احترام کرد گفت حضرت آیت الله العظمی‏سید ابوالحسن اصفهانی این حرف‏های که من دارم می‏زنم خطابم مردم هستند حضرت عالی نیستید. ما داریم درس پس می‏دهیم تا این را گفت دیدم آقای سید ابوالحسن از پایین منبر گفت آقای آقا شیخ محمد علی عراقی من هم نیاز به موعظه دارم من هم باید نصیحت بشوم. من آمده‏ام که استفاده کنم این چه تعارفی است که تو می‏کنی. این را آقای آقا شیخ محمد عراقی می‏گفت تو مجلس بودم آقا سید ابوالحسن به پدر ما گفت. خصوصیات این جلسات این است که اگر این نکاتی که از اهل البیت بازگو می‏شود در مال هست یک الحمد لله بگویید حواستان باشد از دست ندهید این صفات را اگر در ما نیست تا وقت هست برویم به دستش بیاوریم.

ناصح کیست؟ که امام صادق در زیارت فردا به خدا عرض می‏کنم سیدالشهد ««فأعذر فی الدعاء و منع النصح»[13] حق خیرخواهی و ناصح بودن را تمام کرد. این حدیث نبوی را تقدیم کنم عرایض را جمع بندی کنم رسول خدا می‏فرماید «علامة الناصح فاربعه»[14] انسان‏های ناصح دلسوز چهارتا ویژگی دارند. اینها ما در ائمه در انبیاء به حد اعلی الکلمه می‏بینیم یک «یقضی بالحق»[15] انسان‏های دلسوز قضاوت شان قضاوت حق است. ناحق نمی‏گویند چشم روی حق نمی‏بندند اگر یک جایی حرفی به ضرر او هم هست حق را می‏گوید. منافع شخصی و فامیلی و دوستی و طایفه‌ای را نمی‏بیند. «یقضی بالحق»[16] این نشانه اول لسوزانه. دوم؛ رسول الله فرمود «و یعطی الحق من نفسه»[17] انسان‏های ناصح دلسوز حق را اول از خودشان ادا می‏کنند. آنچه می‏گوید اول خود عمل می‏کند بعدا دعوت می‏کند. آقا امام صادق به جمعی از شیعیان شان که می‏خواستند تبلیغ بروند فرمودند «کونوا دعاة الناس بغیر السنتکم»[18] سعی کنید مردم را به غیر زبان به خدا دعوت کنید. یعنی در رفتارتان. طلاب در رفتارتان. در برنامه های‏تان در گفتارتان مشوق بستگان‏تان شوید به سمت خدا. امام صادق فرمود «کونوا لنا زینا و لاتکونوا علینا شینا»[19] برای ما سرافرازی ایجاد کنید نه سرافکندگی.

یک جوری زندگی کنید که وقتی اشاره می‏کنند به شما می‏گویند این سرباز امام زمان است دل‏ها را متوجه به امام زمان کنید نه العیاذ بالله بگویند این هم شیعه اهل البیت بگویند این هم شیعه ما که این کارها را می‏کند این هم مبلغ دین ما که این رفتار را پیشه گرفته. «یعطی الحق من نفسه»[20] این دو. سوم« «یرضی للناس ما یرضاه لنفسه»[21] انسان‏های دلسوز برای مردم آنچه را می‏پسندند که برای خود می‏پسندند یک آقای از عزیزان بازار تجار سال‏ها قبل آمد گفت آقای حدائق چند درصد روی جنس بکشیم مشکل ندارد. گفتم درصد را من نمی‏گویم. معیار را به تو می‏گویم. گفتم نامه 31 نهج البلاغه امیرالمومنین این قسمت از نامه را که به امام حسن است من به شما می‏گویم. حضرت فرمود «اجعل نفسک میزانا بینک و بین غیرک»[22] پسرم نفست را بکن ترازو بین خودت و مردم هرچه برای خود می‏پسندی برای دیگران بپسند و هرچه برای خود نمی‏پسندی برای دیگران نپسند. احترام خوب است احترام بکن. بی‏حرمتی بد است بی‏حرمتی نکن. غذای گرم دوست می‏داری غذای گرم انفاق کن لباس کهنه مندرس انفاق می‏کنی ثوابش کهنه و مندرس است. هر قدر پول دادی آش می‏خوری. الآن آقایان این فرهنگ در جامعه اجرا می‏شود به آن آقا گفتم شما با مشتری اینگونه معامله کن فرض خودت مشتری هستی و آن مشتری فروشنده دوست داشتی با شما چگونه عمل کند همان کار را بکن. در همه ابعاد زندگی آقا دختر می‏خواهی شوهر بدهی. داماد را پسر خودت بدان. پسر می‏خواهی زن بدهی. دختر مردم را دختر خودت ببین. این می‏شود «یرضی للناس ما یرضاه لنفسه»[23] ناصح اینگونه است و چهارم «و لا یعتدی علی احد»[24] انسان‏های دلسوز به هیچ کسی ستم ظلم و خطا مرتکب نمی‏شوند. حضرت فرمود. «فأعذر فی الدعاء و منع النصح و بذل مهجته فیک»[25] حسین بن علی جانش را وجودش را اهدا کرد تا دو اتفاق برای علام اسلام رقم بخورد. که نتیجه نهضت امام حسین این دو اتفاق است که ان شاء الله این بماند ادامه این فرمایش امام صادق ان شاء الله شب آینده.

فردا دو کاروان به حسب نقل تاریخ به کربلا آمدند حالا نسبت به حضور حضرت زینب و اسرا اقوال متعدد مرحوم سید بن طاووس در لهوف می‏فرماید این‌ها با هم ملاقات کردند در اربعین اول نظر مرحوم سیدبن طاووس است ضمن اینکه بعضی‏ها متعقدند اربعین دوم بوده یا اربعین سال بعد ولی مرحوم سید می‏فرماید کاروان جابر با کاروان اسرا اینها روز اربعین تلاقی کردند با هم. جابر مستحضرید شخصیت منحصر به فردی در بین اصحاب است. از این جهت که تنها صحابه پیغمبر که هفت معصوم را زیارت کرد و از معصومین حدیث نقل می‏کرد جابر بود. از رسول خدا امیرمومنان زهرای مرضیه امام مجتبی سیدالشهدا زین العابدین باقر العلوم. در بین اصحاب نداریم مثل جابر. و نقل حدیث می‏کرد سلام رسول خدا را به امام باقر رساند. خوب جابر شخصیت برجسته‏ای است آمد کربلا در فرات غسل کرد جامه‌ی تمیز پوشید آهسته آهسته قدم‏ها را برداشت حالا فردا شب من دو سه روایت در زیارت امام حسین بگویم. آنهایی که رفتید خدا توفیق مجدد و مکرر و آنهایی که نرفته‏اید بخواهید خدا توفیق این زیارت را به شما بدهد. یک آثاری است در زیارت امام حسین که جاهای دیگر گیر کسی نمی‏آید اصلا در مقایسه زیارت امام حسین حتی با طواف بیت الله الحرام من احادیث از معصومین می‏آورم ببیند آن طواف چه می‏کند این قدم قدم‏ها چه می‏کند. خوب جابر قدم‏ها را آهسته برداشت آمد کنار تربت امام حسین ان شاء الله عزیزمان حاج آقای نگهبان هم به فیض کامل خواهند رساند مجلس را دل‏ها را کربلایی خواهند کرد آمد کنار قبر سیدالشهدا می‏گویند دست را گذاشت روی خاک قبر حضرت سه بار سیدالشهدا را صدا زد یا حسین یا حسین یا حسین. از شدت شوق بیهوش شد. آب آوردند به سر و روی جابر پاشیدند جابر به هوش آمد امشب همه رفتگان را یاد کنید مریض‏ها را دعا کنید کرونایی‏ها را خیلی‏ها التماس دعا خواستند ارواح گذشتگان چشم انتظارند خدا رحمت کند آقای حاج امین بزرگی همشیره مکرمه ایشان سرکار حاجیه خانم بزرگی گفتند سال گذشته اربعین ایشان فوت کردند و عجیب بود این عزیز هر سال در اربعین امام حسین مجلس عزاداری می‏گرفت و اطعام برای سیدالشهدا می‏کرد عشق به امام حسین ارادت به سیدالشهدا در اربعینی که هر سال تکریم و تجلیل می‏کرد روحش به لقای الهی پیوست. یاد کنیم همه درگذشتگان را وقتی جابر به هوش آمد یک گلایه شکلی به امام حسین کرد «حبیب لا یجیب حبیبه»[26] البته یک حرف سنگینی هم زد که عطیه که از علمای شیعه بود شگفت زده شد. به سیدالشهدا عرض کرد «لقد شارکناکم فیما دخلتم فیه»[27] گفت آقا ما در تمام کارهایتان شریکیم. خیلی این حرف حرف بزرگی است. یقینا در کارهای شما شریکیم عطیه گفت جابر ما که نه شمشیری زدیم نه جراحتی برداشتیم نه اموال ما نه جان ما آسیب دیده حسین بن علی سر از بدنش جدا شد بدنش پامال سم شد خاندانش را به اسارت بردند چطور ما در همه کارهای امام حسین شریکیم؟ جابر گفت یک حدیث از پیغمبر سبب شد که این حرف را بگویم رسول الله فرمود: «من احب قوما حشر معهم»[28] هر کس جمعیتی را دوست بدارد با آن جمعیت محشور است «و من احب عمل قوم اشرک فی عملهم»[29] هر کس کاری جمعیتی را دوست بدارد در کار آنها شریک است. گفت من حسین را دوست می‏دام من کار حسین را می‏پسندیدم لذا در تمام کارهای امام حسین و مجاهدت حضرت شریکیم. یک جمله جابر گفت «حبیب لا یجیب حبیبه»[30] آقا سلام کردم جواب دریافت نکردم. آیا می‏شود دوستی جواب دوستش ندهد. یعنی آقا هر وقت سلام می‏کردم شما جواب می‏داید. یک توقفی کرد یک مکثی کرد معرفت جابر کامل است عزیزان اینجا جابر در گفتار به تصویر می‏کشد جنایات بنی امیه را. یک وقت یک جمله ای گفت روضه من همین جمله جابر باشد گفت جابر چگونه انتظار جواب داری از حسینی که بین سر و بدن او فرسنگ‏ها فاصله... همه بگویم غریب حسین.

 

[1] . مصباح المتهجد و سلاح المتعبد، ج 2، ص 788.

[2] . مصباح المتهجد و سلاح المتعبد، ج 2، ص 788.

[3] . اللهوف علی قتلی الطفوف، ص 117.

[4] . مصباح المتهجد و سلاح المتعبد، ج 2، ص 788.

[5] . وقعة الطف، ص 229.

[6] . وقعة الطف، ص 229.

[7] . مصباح المتهجد و سلاح المتعبد، ج 2، ص 788.

[8] . مصباح المتهجد و سلاح المتعبد، ج 2، ص 788.

[9] . مصباح المتهجد و سلاح المتعبد، ج 2، ص 788.

[10] . اعراف 68.

[11] . کامل الزیارات، ص 256.

[12] . کامل الزیارات، ص 256.

[13] . مصباح المتهجد و سلاح المتعبد، ج 2، ص 788.

[14] . تحف العقول، ص 20.

[15] . تحف العقول، ص 20.

[16] . تحف العقول، ص 20.

[17] . تحف العقول، ص 20.

[18] .مصباح الشریعه، ص 370.

[19] . شرح الاخبار فی فضائل الائمه الاطهار ج 3، ص 590.

[20] . تحف العقول، ص 20.

[21] . تحف العقول، ص 20.

[22] . نهج البلاغه للصبحی صالح ص 397.

[23] . تحف العقول، ص 20.

[24] . تحف العقول، ص 20.

[25] . مصباح المتهجد و سلاح المتعبد، ج 2، ص 788.

[26] . بشاره المصطفی لشیعه المرتضی، ص 74.

[27] . بشاره المصطفی لشیعه المرتضی، ص 75.

[28] . بشاره المصطفی لشیعه المرتضی، ص 75.

[29] . بشاره المصطفی لشیعه المرتضی، ص 75.

[30] . بشاره المصطفی لشیعه المرتضی، ص 74.

نظرات (0)

هیچ نظری در اینجا وجود ندارد

نظر خود را اضافه کنید.

  1. ارسال نظر بعنوان یک مهمان ثبت نام یا ورود به حساب کاربری خود.
0 کاراکتر ها
پیوست ها (0 / 3)
مکان خود را به اشتراک بگذارید
عبارت تصویر زیر را بازنویسی کنید. واضح نیست؟
طراحی و پشتیبانی توسط گروه نرم افزاری رسانه