استاد حدائق دوشنبه 1 شهریور 1400 مصادف با شب پانزدهم ماه محرم در مسجد النبی(ص) شیراز به بیان ادامه سلسله مباحث درس هایی از نهضت سیدالشهدا(ع) پرداختند.

 

دانلود

جهت مشاهده ویدئو کلیک کنید

 

اعوذ بالله من الشیطان الرجیم

بسم الله الرحمن الرحیم

قال الله تبارک و تعالی فی محکم کتابه القرآن الحکیم

«وَ مَنْ يَعْصِ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ وَ يَتَعَدَّ حُدُودَهُ يُدْخِلْهُ ناراً خالِداً فِيها وَ لَهُ عَذابٌ مُهِينٌ»[1] سخن در دهه اول مروری بر بعضی از درسها و پیامهای نهضت عاشورای سید الشهدا بود. امشب نکته‏ای را از مطالب آموزنده این حرکت امام حسین محضر عزیزان عرض می‏کنم و آن درس غیرتمندی است. امام حسین آموخت انسان باید غیور باشد. مومن باید غیرت داشته باشد. روایاتی در اهمیت غیرت و توصیه به رعایت غیرت که اساسا غیرت را اینگونه تعریف می‏کنند حالا ما تا می‏گوییم غیرت، یک شاخه‏اش در ذهن می‏آید که مسائل ناموسی است و خانوادگی است. این یک جهت غیرت است. غیرت نسبت به حدود الهی. غیرت نسبت به احکام الهی. مومن باید روی حرف‏های خدا غیرت داشته باشد. روی بایدها و نبایدهای الهی غیور باشد. وجود مقدس امام صادق می‏فرماید «ان الله غیور»[2] اصلا مظهر غیرت خدا است. «و یحب کل غیور»[3] خدا غیور است و هر غیرتمندی را خدا دوست می‏دارد. «و لغیرته حرم الفواحش ظاهرها وباطنها»[4] به خاطر غیرت خدا است که خدا کارهای حرام را فواحش را ناپسند را ظاهر و باطنش را حرام کرده است. می‏گویند آقا کار حرام انجام نده چه در جامعه و چه در خانواده. غیبت حرام. چه تو جمع چه در محیط‏های خانوادگی ظلم عمل مذموم چه در جامعه به مردم ظلم کنیم چه در خانواده‏مان لذا امام صادق می‏فرماید این از غیرت خدا است که خدا کارهای زشت را کارهای فواحش را مجموعه محرمات را خداوند حرام کرده ظاهر اینها و باطن اینها را. گفتند این کار حرام است. در سخن دیگری رسول الله می‏فرماید: «کان ابی ابراهیم غیورا»[5] جد ما حضرت ابراهیم آن حضرت می‏فرماید در این روایت به تعبیر پدر پیامبر نام می‏برد. پدرم ابراهیم مظهر غیرت بود و «انا اغیر منه»[6] پیامبر می‏فرماید من از ابراهیم غیرتم بیشتر است. ابراهیم خلیل الرحمن رسول الله می‏فرماید من از ابراهیم باغیرت‏ترم «و ارغم الله انف من لا یغار»[7] رسول الله می‏فرماید خدا بینی آدم بی غیرت را به خاک بزند. آن کسی که غیرت ندارد. حرمت خدا را دارد می‏بیند شکسته می‏شود عین خیالش نیست. نافرمانی الهی دارد اتفاق می‏افتاد ککش نمی‏گزد. درس عاشورا درس غیرتمندی است. امام حسین اگر بی‌تفاوت بود نسبت به مسائل عالم اسلام کاری به سید الشهدا نداشتند می‏گفتند آقا آقایی‏ات را بکن در مدینه هستی کنار خانواده‏ات زندگی‏ات عبادتت را انجام بده نمازت را بخوان مردم احترامت را دارد ایرادی هم به خلافت و حکومت نگیر. خدا رحمت کند حضرت امام اگر ساکت بود تبعیدش نمی‏کردند این غیرت امام بود که امام در سال 42 سخنرانی کرد به خاطر این سخنرانی زندان افتاد بعد از این زندان تبعید شد پانزده سال از مملکت خودش مردم خودش دور افتاد اینها نقش غیرت است. درس عاشورا درس غیرتمندی است ما فقط سینه نزنیم احکام الهی را در خانواده خودمان زندگی خودمان اطرافیان خودمان زیر پا دارند می‏گذارند ما هم می‏بینیم و عین خیالمان نیست گاهی اوقات خودمان می‏شکنیم اینها را. گاهی اوقات خود ما هم بی‏تفاوت هستیم لذا این درس غیرتمندی که عرض کردم غیرت را اگر از ما پرسیدند به چه معنایی است؟ می‏گوییم غیرت عبارت است از رعایت کردن حدود الهی نسبت به احکام دینی در قالب واجبات محرمات مستحبات مکروهات اینها نشانه غیرت است که من بگویم آن چیزی که خدا نمی‏پسندد من هم انجام نمی‏دهم آن چیزی که خدا تکلیف کرده من غیرت دارم انجام می‏دهم. ما گاهی اوقات ادعای دوستی با اهل البیت داریم ولی در بعضی از تکالیف دینی واجبات دینی محرمات دینی آنگونه که باید نقش آفرینی کنیم متاسفانه عمل به وظیفه نمی‏کنیم. ولذا یک عبارت دیگر هم دارد بعضی از بزرگان می‏گویند غیرت یعنی غیر زدایی از حریم حرمت‏ها یعنی غیر رضایت خدا را بزنید کنار حالا این غیر زدایی ولو نزدیکان انسان باشد ما هر کاری و هر فردی و هر عملی که مرضی خدا نیست آدم با غیرت انجام نمی‏دهد این را می‏گویند غیرت و غیرتمندی.

آیه که من تقدیم کردم که یکی از آیاتی است که پیام‏آور همین بحث غیرت است قبل از آن روایتی را از رسول الله تقدیم کنم آیه را اشاره کنیم و یکی دوتا شاهد از سیره امام حسین نسبت به تعصب و اهمیت سید الشهدا در مسائل غیرت دینی عرض کنم.

پیامبر می‏فرماید «الا و ان الله عزوجل حرم الحرام و حد الحدود فما احد اغیر من الله عزوجل و من غیرته حرم الفواحش»[8] این مرحوم علامه مجلسی در جلد 71 بحار ذکر کرده که خداوند حرام را حرام کرد و حدود را معین نمود گفتند اگر کسی دزدی کرد باهاش این کار را کنید و اگر کسی عمل منافی عفت کرد باهاش این رفتار کنید اگر کسی تهمت زد این حد را بهش بزنید حدود معین شده نسبت به افراد متخلف، خاطی حرام تعریف شده بعد پیامبر می‏فرماید «فما احد اغیر من الله»[9] هیچ کس در نظام خلقت به اندازه خدا غیرت ندارد. اصلا مظهر غیرت خدا است. «و من غیرته حرم الفواحش»[10] از نشانه‏های غیرت خدا این است که خدا کارهای زشت را حرام کرده است. می‏گوید حرام انجام نده این کار با شخصیت انسانی سازگاری ندارد لذا از نشانه‏های غیرت آدم با غیرت ترک حرام است. به همان اندازه که حرام زیر دست ما می‏رود بی غیرت هستیم به همان اندازه که غیبت می‏کنیم دروغ می‏گوییم در امر واجبات‏مان کوتاهی می‏کنیم در ترک محرمات دقت نداریم به همان اندازه که داریم انجام می‏دهیم رگ رگ‏های بی‏غیرتی در وجود ما شکل گرفته است. و لذا این عرض شود که حدیث تکان دهنده که پیغمبر می‏فرماید که «ان الله تعالی یحب من عباده الغیور»[11] خدا بنده‏های با غیرتش را دوست می‏دارد. کسانی که پای دین ایستاده‏اند. امام حسین آموخت پای دین بایستید و لو جان بدهید. دین را می‏خواهند تحریف کنند دفاع کنید از ارزش‏ها  دفاع کنید حرف بزنید. بارها عرض کردم ما گاهی اوقات در خانه خودمان حرف نمی‏زنیم. در محیط کارمان حرف نمی‏زنیم من فروشنده به مشتری جرات نمی‏کنم حرف بزنم یعنی اینقدری که از خلق می‏ترسیم از خدا نمی‏ترسیم طبیعی هم هست وقتی که از خدا نترسیدیم از خلق خدا می‏ترسیدیم وقتی از خدا ترسیدید همه از شما حساب می‏برید خوب دو تا کلمه به مشتری بگویم به این ارباب رجوع محترمانه تذکر بدهم در خانواده خودم تذکر به جا بدهم خدا انسان‏های با غیرت را دوست می‏دارد کسانی که حدود ارزش‏های دینی برای شان محترم است. خدا رحمت کند آیت الله العظمی‏اراکی، سال 64 حدود 36 سال قبل مجله حوزه مصاحبه با ایشان کرده بود زمان حیات حضرت امام بود آیت الله العظمی‏اراکی را خیلی از عامه مردم نمی‏شناختند ایشان به عنوان یک فقیه بزرگ در حوزه علمیه قم بود در یک بخشی از مصاحبه گفته بودند خاطراتی را از اساتیدتان بیان کنید ایشان از مرحوم آیت الله العظمی‏آقای حاج شیخ عبدالکریم حائری جریاناتی را نقل کرده بود استاد امام بنیانگذار حوزه علمیه قم، بعد ایشان فرموده بود اقای حاج شیخ عبدالکریم حائری، تولدش عجیب بود ادامه زندگی اش عجیب بود مردن ایشان هم عجیب بود. تولد و ادامه زندگی‏اش باشد طلب‏تان دوتا داستان و جریان ایشان نقل می‏کند که چطور تولد ایشان شگفت انگیز بود ادامه زندگی این مرجع بزرگ هم شگفت انگیز بود وفات این مرجع هم شگفت انگیز بود من وفاتش را برای‏تان بگویم. ایشان فرموده بودند آیت الله العظمی‏حائری یزدی، آقای حاج شیخ عبدالکریم بین مراجع یک مرجع قوی هیکل جسم سالمی‏داشت مشکل جسمانی نداشت کشف حجاب رضا خانی آمد روی کار. رضا خان دیکتاتور قلدور آمد راس کار بی حجابی را گسترش داد عمدا رضا خان زن‏های بی‌حجاب را می‏فرستاد قم که این عاصمه اهل البیت مرکز نشر اهل البیت را بشکند در یک جریانی خانمش و دوتا از دخترانش را بی‌حجاب فرستاد زیارت حضرت معصومه. خوب اینها دهن کجی به ارزش‏های اهلبیت بود مرحوم آیت الله العظمی‏اراکی فرمودند ببینید غیرت این است‏. وای به حال کسی که گناه ببینید خنده تحویل بدهد این بی‏غیرتی است. حاج آقا. حاج خانم، اگر یک وقتی گناهی شنیدی و خوشت آمد بی‎غیرت هستی. اگر معصیتی دیدی و لذت بردی بی‏غیرت هستی. آدم غیرتمند نمی‏تواند حرمت شکنی خدا را تحمل کند. می‏شود مثل آقای حاج شیخ عبد الکریم. آیت الله العظمی‏اراکی فرموده بود آقای حاج شیخ عبدالکریم روزها می‎خواست برود حوزه ی درس صبح از منزل می‏آمد می‏رفت حوزه درس ظهر بر می‏گشت تو این رفت و آمدها مواجه می‏شد با یک سری بدحجابی‏هایی و بی حجابی‏هایی ایشان فرموده بودند آقای حاج شیخ عبدالکریم روز به روز ذوب شد، ذوب شد تا دق کرد و مرد و ایشان فرموده بود به عقید شاگردان حاج شیخ، مرگ آقای شیخ عبد الکریم نبود جز مساله کشف حجاب. این را می‏گویند با غیرت. حالا آقا نماز شب می‏خواند وقت تو یک جمعی هم می‏نشیند زن و مرد مخلوط همه درهم و برهم فقط هنری که می‏کند سرش را می‏اندازد پایین ذکر می‏فرستد. هنر کردی؟ این غیرت است؟ نشانه غیرت خدا این است که حرام را حرام کرده تو اگر با غیرت هستی و مثل خدا می‏خواهی عمل کنی باید نشان بدهی. حالا نزدیکترین کست باشد، فرزندت باشد فرزندت وقتی با خدا دارد بیگانگی می‏کند رهایش کن مثل حضرت نوح. آقا امیر المومین در نهج البلاغه در اوصاف انسانهای باتقوا حضرت قریب به صد و 10 ویژگی نام می‏برد یکی از ویژگی‏های انسان‏های بی تقوا این است که «قلوبهم محزونه»[12] انسان‏های با تقوا قلب اندوهگین دارند. قلب اندوهگین یعنی چه؟ یا امیرالمومنین کسی که کارش درست است نماز می‏خواند گناه نمی‏کند پاک است دیگر چرا قلبش اندوهگین باشد این باید قلب شاد داشته باشد؟ اندوه برای چه؟ وجوهی را برای قلب اندوهگین نام می‏برند یک جهتش این است:

آدم با تقوا خودش مشکل ندارد‏ ها ، او نافرمانی خدا نکرده است او گناه نکرده است او با تقوا است این خطبه در اوصاف انسان‏های با تقوا است یک جهتش را می‏گویند این است: انسان‏های با تقوا وقتی حرمت شکنی را در کارهای دیگران نسبت به خدا می‏بینند این‌ها آتش می‏گیرند. می‏بیند وضع جامعه از نظر اخلاقی پس رفت دارد روز به روز ذوب می‏شود. می‏بیند فرزندش از نماز فاصله گرفته، مثل اینکه غم عالم رو دل این سوار شده این نشانه تقوا است. خودش مشکل ندارد‏، خودش نماز را می‏خواند خودش گناه نمی‏کند خودش پاک است اما ناپاکی را در رفتار دیگران نمی‏تواند ببیند. من یک مثالی بزنم ذهن را به مطلب نزدیک کنم.

شما یک کسی را خیلی دوست می‏دارید، خیلی دوست می‏دارید واقعا، حقیقتا، خودتان که به این فرد احترام می‏گذارید ادب می‏کنید اگر بی ادبی کسی را نسبت به این فرد دیدید شما بر نمی‏تابید می‏سوزید. عشق واقعی به امام زمان کسی دارد که نتواند بپذیرد توهین به امام زمان جلو رویش بکنند. طرف نشسته مقدسات دینی را مسخره می‏کنند خنده تحویل می‏دهی؟ این بی‏غیرتی است. نماز را مسخره می‏کنند خمس را مسخره می‏کنند روزه را مسخره می‏کنند قیامت بهشت جهنم اینها را مسخره می‏کنند این هم می‏خنند این حکایت از بی غیرتی می‏کند. امیر المومنین می‏فرماید: «قلوبهم محزونه»[13] غیرت داری باید بسوزی. بی حرمتی به خدا را بشنوی. بسوزی بی حرمتی به اهل البیت را بشنوی و بخواهی فقط بشنوی و بگذری. جناب آقای عبدالغفار خویی تو این قبرستان دار السلم شیراز دفن است و ملجا و قبرش ملجا است و مزار. این انسان با غیرتی بود. یک افسر ناصبی در خوی آذربایجان سر صبحگاه توهین به حضرت زهرا کرد این تحمل نکرد برخورد کرد و آن افسر را معدوم کرد رفت نجف از نجف بعد آمد شیراز شیراز 5 صبح پشت سر امام زمان تو قبله شیراز نماز صبحش را به امامت امام زمان خواند با غیرت شدی؟ امام صدات می‏زند. ما اینجور نباید باشیم عیسا به دینش موسی به دینش تو مجلس خوبا خوب تو مجلس بدا خواهی نشوی همرنگ جماعت شو این بی غیرتی است. و اهل‌البیت اینگونه نبودند. لذا امیر المومنین که می‏فرماید «قلوبهم محزونه»[14] یعنی نشانه سلامت ایمان یک نفر این است که حداقل انکار این است می‏آید ازت گناهی دارد اتفاق می‏افتد جلویش را بگیر. انکار عملی. نمی‏توانی انکار قولی. با حرف جلویش را بگیر. ازت نمی‏آید حداقل تو قلبت ناراحت باش از این اتفاق و از این عمل خلافی که جامه عمل دارد می‏پوشاند من این آیه را که امشب تلاوت شد قرآن آیه 14 سوره مبارکه انساء می‏فرماید: «وَ مَنْ يَعْصِ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ»[15] کسانی که از خدا و پیامبر سرپیچی می‏کنند نافرمانی خدا و رسول را پیشه خود می‏کنند «وَ يَتَعَدَّ حُدُودَهُ»[16] سرپیچی می‏کنند و تعدی می‏کنند تجاوز می‏کنند از حدود الهی. حرمت خدا را رعایت نمی‏کنند حدود احکام الهی را می‏شکنند خدا می‏فرماید چنین کسانی «يُدْخِلْهُ ناراً خالِداً فِيها» ما اینها را می‏بریم در آتش جهنم و همیشه در جهنم هستند. این آیه خیلی تکان دهنده است حالا عرض خواهم کرد. «وَ لَهُ عَذابٌ مُهِينٌ»[17] برای اینها عذابی خوار و ذلت‌بار در نظر گرفته شده است. ببینید عزیزان خدا در قرآن کافرین را می‏فرماید همیشه تو جهنم هستند. آنهایی هم که حدود خدا را نافرمانی می‏کنند سرپیچی می‏کنند اینها را هم خدا می‏فرماید یعنی افراد بی غیرت. اینها هم همیشه تو آتش هستند. اينها را در کنار کفار خدا تعریف می‏فرماید.

در آیه دیگر کافرین خالد هستند در این آیه «وَ مَنْ يَعْصِ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ»[18] نافرمانی خدا می‏کنند مخالفت با امر خدا مخالفت با امر رسول، حدود الهی را زیر پا می‏گذارند. می‏گوید آقا خدا فقط در دلت باشد اینها را بگذار کنار.

طرف آمده می‏گوید آقا ما شراب می‏خوریم نماز هم می‏خونیم پای هم در می‏رود؟ گفتیم یک چیزی برایت سر می‏دهیم از در رفتن به در است این غیرت است؟ این چه نمازی است که تو می‏خوانی؟ نمازی که با تعدی حدود خدا آمیخته شده اصلا نماز نیست؟ اثر نماز باید «تَنْهى‏ عَنِ الْفَحْشاءِ وَ الْمُنْكَرِ»[19] باشد یعنی نماز باید ما را در خلوت‎مان و در جلوت و جامعه‏مان ما را حفظ کند از آلودگیها.

من چند نکته را در این آیه 14 سوره مبارکه نساء عرض کنم:

در این آیه خداوند نافرمانی پیامبر را نافرمانی خدا نام می‏برد.

«وَ مَنْ يَعْصِ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ»[20] نافرمانی از خدا، نافرمانی از رسول. اینها مثل همدیگر هستند. اگر کسی پیامبر هم از او ناراضی باشد مثل این است که خدا از او ناراضی است این نکته اول.

و اساسا ملاک سعادت و ضلالت و شقاوت از نگاه دین اطاعت یا نافرمانی خدا و پیامبر است. اطاعت خدا و پیامبر کردید اهل سعادت هستید نافرمانی خدا و پیامبر اتفاق افتاد انسان اهل شقاوت و ضلالت است. قطعا خداوند وقتی که قهرش کسی را گرفت این قهر هم عذاب جسمی‏دارد و هم عذاب و خواری اخروی. یعنی هم در دنیا اینها گرفتار هستند و هم در آخرت. «عَذابٌ مُهِينٌ»[21] یعنی به خواری و ذلت هم مبتلا می‏شوند. ضمن اینکه خدا می‏فرماید «ناراً خالِداً فِيها»[22] در آتش قرار می‏گیرند. «عَذابٌ مُهِينٌ»[23] یعنی به خواری و خفت عذاب روحی هم به اینها رو می‏آورند.

مطلب دیگر قطعا کسانی که از حریم الهی تعدی می‏کنند و تجاوز می‏کنند از حدود الهی، خدا اینها را در ردیف کفار نام می‏برد. همانطور که کفار را خدا می‏فرماید: «خالِدِينَ فِيها أَبَداً»[24] کسانی که اوامر خدا را سرپیچی می‏کنند اینها هم در زمره کفار هستند. حالا اوامر الهی را عرض کردیم واجبات، محرمات، بایدها و نبایدهای دینی. هر کسی که از اینها سربتابد نعوذ بالله می‏شود اسوه بی غیرتی.

خوب من نمونه‏هایی را از آقا امام حسین عرض کنم ببینید سید الشهدا اسوه غیرتمندی است آقا امام حسین به اعتبار اینکه دین خدا را داشتند به انحراف می‏کشیدند زمانی که معاویه ملعون به درک واصل شد، و طرح بیعت با یزید را با امام حسین مطرح کردند مروان بن حکم نشسته بود آقا امام حسین این خطبه را خواندند: «إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَيْهِ راجِعُون»[25] وگفتند معاویه مرد و یزید خلیفه شده، غیرت دینی یعنی این. حالا آقا یزید سر کار باشد به ما چه؟ مگر به ما ضرری می‏خورد؟ خوب غیرتت کجا رفت؟ جانشین پیغمبر می‏خواهد معرفی شود شما اینقدر بی تفاوت هستید؟ حضرت فرمود: «إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَيْهِ راجِعُون»[26] «و علی الاسلام السلام اذ قد بلیت الامه براع مثل یزید»[27] فاتحه اسلام را باید خواند اگر یزید بخواهد بشود حاکم اسلامی. دیگر اسلامی‏نمی‏ماند بعد حضرت فرمودند «لقد سمعت جدی رسول الله»[28] حضرتب به مروان بن حکم شنیدند من خودم از جدم رسول الله خودم شنیدم که پیغمبر فرمود «الخلافه محرمه علی آل ابی سفیان»[29] خلافت بر دودمان ابو سفیان حرام است. «فاذا رایتم معاویه علی منبری فابقروا بطنه»[30] پیغمبر فرمود اگر روزگاری معاویه بر منبر من نشست شکمش را پاره کنید. یک آدمی‏منافقی معاند، بیاید سر جای پیغمبر روی منبر رسول الله بشیند؟ این تهدیدی و هشداری بود که پیغمبر به مسلمانها داد و سید الشهدا برای مروان بن حکم نقل کردند. بعد بی غیرتی ببینید. حضرت فرمود «و لقد رآه اهل المدینه علی المنبر»[31] معاویه آمد مدینه رفت روی منبر رسول الله نشست همانهای که این حدیث را از پیغمبر شنیده بودند نشستند و به حدیث پیغمبر عمل نکردند معاویه را از منبر پیغمبر پایین نکشیدند «فابتلاهم الله بیزید الفاسق»[32] خدا این مردم را مبتلا کرد به بدتر از معاویه، یزید. مردم این یک قاعده است اگر کسی در برابر ظالمی‏کوتاه آمد خدا به ظلم بیشتر مبتلایش می‏کند یعنی خودش سبب شده. مردم در برابر معاویه اعتراض نکردند به بدتر از معاویه مبتلا شدند که یزید بود. این غیرت سید الشهدا است. سید الشهدا می‏فرماید حرف پیغمبر را اینها فراموش کردند مردم آمدند زیر منبر معاویه نشستند منبری که رسول الله می‏رفت منبر. حرف پیغمبر را عمل نکردند یزید حاکم شده بر مسلمانان. جای دیگر حضرت به محمد حنفیه فرمود. اینها جلوه‏هایی از غیرتمندی سید الشهدا است. ما حسین حسین نکنیم در خانه‏مان خودمان احکام دین را داریم زمین می‏گذاریم می‏گویم حسین حسین حسین. لباس مشکی بپوشیم عزادار امام حسین باشیم باید لباس مشکی بر کارهای خودمان به تن کنیم. نه در شهادت امام حسین. آقا سید الشهدا به محمد حنفیه فرمودند: برادر «یا اخی لو لم یکن فی الدنیا ملجا و لا ماوی»[33] اگر در دنیا جایی برای زندگی کردن من باقی نماند پناهگاهی نباشد یعنی نقطه امنی برای زندگی برای من روی کره زمین نباشد «لما بایعت یزید بن معاویه»[34] با یزید اصلا بیعت نمی‏کنم. این فرمایش امام حسین به محمد حنفیه بود. حالا مردم کوفه دعوت کردند ما برای اتمام حجت می‏رویم سمت کوفه اما اگر روی کره زمین جایی برای زندگی نباشد بگویند آقا می‏خواهی زندگی کنی جلو یزید کوتاه بیا، امام حسین آموخت در برابر ظالم سر سازش فرود نیاورید و لو جایی روی کره زمین به عنوان نقطه امن برای شما تعریف نشود. حالا در مصادیق غیرت نکاتی است که ان شاء الله این را در جلسات دیگر عرض خواهیم کرد. که ما در مسائل دینی. روی مساله نماز بعضی‏های ما غیرت نداریم اذان نماز دارد می‏گوید نماز هر وقت شد، نماز ظهر و عصر می‏گذاریم بعد از ظهر، یک نوع جلوه بی غیرتی است. یعنی دین در حاشیه است یکیش نماز است یکیش روزه است یکیش مساله حجاب است تمام واجبات دین هرچه به عنوان واجب است اگر در زندگی ما کمرنگ شده بی غیرت پر رنگ شده است. محرمات باید کنار گذاشته شود هرچه حرام ما داریم انجام می‏دهیم اینها جلوه‏های بی غیرتی است روایتش را خواندم.

پیامبر می‏فرماید خدا مظهر غیرت است از جهت غیرت خدا است که خدا حرام را حرام کرده است. «حرم الفواحش»[35] گفتم فواحش را انجام ندهید گناهان را مرتکب نشوید. و آنچه که خدا نمی‏پسندد انسان کنار بگذارد. خوب این بحث حالا البته در بحث غیرت هم تعادل و توازن باید رعایت بشود. نکاتی لطیفی در همین مقام است که ما مصداقی ان شاء الله در جلسات آینده مطالبی را محضر عزیزان عرض کنم.

باز از جلوه‏های غیرتمندی آقا امام حسین آقا در آن وداع آخرشان به خانمها  گفتند تا زنده‏ام از خیمه بیرون نیایید یعنی چه مرد مسلمان؟ مرحوم آیت الله کاشف الغطا می‏فرماید از این حرف امام حسین به حضرت زینب و خانمها  استفاده می‏شود «امرهن بحفظ الحجاب» آقا فرمود بمانید در خیمه جلو نامحرم‏ها بیرون نیایید. به حضرت زینب فرمودند در برابر دشمن بی‌تابی نکن صدا به ناله بلند مکن. خودزنی نکنید دشمن سوء استفاده نکند. اینها نشانه‏های غیرت سید الشهدا است. آقا وقتی که از اسب به زمین افتادند در گودی قتلگاه، یک قسمت از لشکر مامور شد به امام حسین حمله کنند یک قسمت را هم شمر گفت حمله کنید به خیمه‏ها آقا سید الشهدا تا دیدند اینها دارند می‏روند طرف خیمه‏ها  و زن و بچه‏ها  مرد با غیرت باید تاسی به امام حسین کند، آقا از همان گودی قتلگاه فریاد زد «یا شیعه آل ابی سفیان»[36] ای پیروان آل ابی سفیان، «ان لم یکن لکم دین و لا تخافون المعاد»[37] اگر دین ندارید اگر از قیامت نمی‏ترسید آزاد مرد باشید. «فکونوا احرار فی دنیاکم»[38] تا من هستم دست درازی به نوامیس من نکنید. که می‏گویند وقتی این سخن امام حسین از گودی قتلگاه بلند شد آقای مسلمان، امام حسین در گودی قتلگاه می‏گوید تا من هستم به ناموس من تعرض نکنید، بعضی‏ها  ناموس‏های شان را چگونه به نمایش می‏گذارند؟ فقط یاد گرفتیم گریه کنیم بر امام حسین. دختران امام حسین دغدغه‏شان این بود که چادر از سرشان بردند فکر کتک خوردن خودشان نبودند، حالا من عرض خواهم کرد دو جا حضرت زینب گله کرد. حضرت زینب از شلاق خوردن گله نکرد، از اسارت گله نکرد، از گرسنگی گله نکرد، اصلا نداریم در تاریخ که حضرت زینب بفرماید ما گرسنه هستیم، ما را شلاق زدید، چرا ما را زندان بردید؟ ما فرزندان رسول خدا هستیم چرا به ما بی حرمتی کردید؟ اصلا حضرت زینب ذره‏ای خم به ابرو نیارود روی این مسائل اما دو جا حضرت زینب گله کرد، هر دو جا به خاطر همان مسائل اخلاق و عفت و عفاف بود. یکی در مجلس ابن زیاد بود یکی در مجلس یزید بود، در هر دو جا حضرت زینب عتاب کرد به ابن زیاد و به یزید چرا ناموس آل الله را در منظر و مرآی نامحرمان آوردی؟ چرا احکام الهی را شکسته می‏کنی؟ بالاخره به یزید فرمودند تو ناموست را پشت پرده نشاندی ناموس رسول الله به نمایش گذاشتی؟ نگرانی حضرت زینب این است حالا حضرت زینب شهادت امام حسین را فرمود «الهی تقبل منا هذا القربان»[39] خدایا این قربانی را قبول کن. دغدغه حضرت زینب و نگرانی حضرت زینب به نمایش گذاشتن اسرا در برابر نامحرمان بود آقای سهل ساعدی می‏گوید وقتی من زین‌العابدین را در بازار شام برای نمایش اسرا را آورده بودند سهل ساعدی از اصحاب پیغمبر بود آمد امام سجاد را شناخت آن زمانی که اسرا را بردند شام در تاریخ می‏نویسد حدود یازده نفر از اصحاب پیغمبر در شام بودند یکیش سهل ساعدی بود این آمد حضرت زین العابدین شناخت گفت ای کاش مرده بودم و امروز را و این وضعیت شما را من نمی‏دیدم بعد به حضرت، پیر مردی بودی سهل ساعدی گفت آقا اگر کاری از دستم بر می‏آید بگویید انجام بدهم هر کاری که می‏خواهید می‏توانم انجام بدهم در خدمت‏تان هستم آقا فرمودند سهل ساعدی پول داری؟ گفت آقا پول دارم آقا فرمودند یک مقدار پول بده به این نیزه‏دارها خوب عنایت کنید مردان با غیرت، غیرت یعنی این. از امام سجاد یاد بگیرید. فقط نماز شب می‏خوانی؟ عروست دخترت خانمت، خواهرت، چگونه می‏گردد؟ این غیرت است؟ امام فرمود سهل ساعدی پول بده به این نیزه‏دارها بگو این سرهای بریده از بین کجاوه‏ها  خارج کنند تا نگاه نامحرمان به این سرهای بریده بیفتد و این قدر به حریم آل الله نگاه نکنند. ما می‏توانیم بگوییم شیعه امام حسینیم با این وضع حجاب؟ با این وضع پوشش؟ با این اوضاع اسفباری که این قدر غیرت رنگ باخته که دیگر رفته رفته روسری هم می‏رود کنار اینها مال پشت کوه قاف هستند اینها امت دیگری هستند می‏گویند عادی سازی می‏شود شده عادی در جامعه. اینها کجا تربیت شدند اینها پدر ندارند اینها شوهر ندارند اینها برادر ندارند؟ اینها فرزند ندارند؟ اینها مسلمان نیستند؟ تازه اهل کتاب هم باشد باید حرمت جامعه اسلامی‏را رعایت کند. امام سجاد می‏فرماید پول بدهید این سرها را ببرند این نیزه دارها بیرون، مردم سرگرم نگاه به سر اسرا بشوند دیگر به این کجاوه‏ها  کسی نگاه نکند به این خانم‏ها  و دخترها کسی نگاه نکند. بعد آقا خانمش را چگونه می‏آورد بیرون؟ این بی تفاوتی نسبت به حریم حدود الهی گناه بزرگی است که خدا در قرآن می‏فرماید ما اینها را « يُدْخِلْهُ ناراً خالِدا»[40] ما اینها را در آتش به طور پیوسته نگه می‏داریم «وَ لَهُ عَذابٌ مُهِينٌ»[41].

 عرایض را جمع بندی کنم لذا اسرا در خیمه ماندند شمر هم وقتی این سخن امام حسین را شنید گفت حسین کفوٌ کریم، نروید سمت خیمه‏ها، برگردید کار حسین را یکسره کنید بعد حمله به خیمه‏ها  کنید. و همین کار را هم کردند این نامردها و این خانواده سید الشهدا و اسرا در خیمه‏ها  بودند تا خیمه‏ها  را آتش زدند. آقا فرمودند از خیمه‏ها  بیرون نروید. این‌ها ماندند بنا به توصیه سیدالشهدا خیمه‏ها که آتش گرفت حضرت زینب آمد خدمت امام سجاد گفت عزیز برادر چی کنیم؟ خیمه‏ها  را آتش زدند می‏ترسیم زن و بچه‏ها  در خیمه‏ها  بسوزند. که آقا فرمودند «علیکن بالفرار»[42] به تمام این زن و بچه‏ها  بگویید دیگر از خیمه‏ها  فرار کنید بروید بیرون اینجا دیگر جان شان در خطر است.

صلی الله علیک یا ابا عبدالله

خدایا توفیق غیرتمندی را در این باقیمانده زندگانی به شایسته‏ترین وجه به همه ما عنایت بفرما. حضرت زینب عرض کردم دو جا باب گلایه را گشود یکی در مجلس ابن‌زیاد بود و یکی در مجلس یزید. آقا امام سجاد می‏فرماید: وقتی ما را وارد مجلس یزید کردند حضرت می‏فرماید من مقدم بر خانم‏ها  بودم صحنه ای دیدم، دیدم سر مطهر پدرم در میان طشت مقابل یزید چوب خیزران هم در دست یزید بود حضرت می‏فرماید من برای اینکه عمه‏ام این صحنه را نبیند خودم را مقابل عمه قرار دادم که چشمان زینب به این صحنه نیفتند اما یک وقت زینب این صحنه را دید.

زینب چو دید لعل لب و چوب خیزران

گفتا مزن ظالم مزن که دل سنگ آب شد

ظالم مزن که دختر او ایستاده است

ظالم رقیه محو رخ پاک باب شد

این سر که نیست از زدنش بر تو واهمه

بودیم و دام زینت آغوش فاطمه

لب و دندان حسین کجا چوب خیزران کجا

یزید این سر در آغوش پیغمبر جا داشت، این سر در سینه زهرا قرار داشت، امروز به این لب و دندان اسائه می‏کنی؟

الا لعنت الله علی القوم الظالمین و لا حول و لا قوه الا بالله العلی العظیم

اللهم تقبل منا و من اهل مجلسنا، پروردگارا فرج امام زمان ما را نزدیک بگردان

 

[1] . نساء 14.

[2] . کافی، ج 11، ص 230.

[3] . کافی، ج 11، ص 230.

[4] . کافی، ج 11، ص 230.

[5] . من لا یحضره الفقیه، ج 3، ص 444.

[6] . من لا یحضره الفقیه، ج 3، ص 444.

[7] . من لا یحضره الفقیه، ج 3، ص 444.

[8] . من لا یحضره الفقیه، ج 4، ص 12.

[9] . من لا یحضره الفقیه، ج 4، ص 12.

[10] . من لا یحضره الفقیه، ج 4، ص 12.

[11] . نهج الفصاحه ص 306.

[12] . نهج البلاغه (للصبحی صالح) ، ص 303.

[13] . نهج البلاغه (للصبحی صالح) ، ص 303.

[14] . نهج البلاغه (للصبحی صالح) ، ص 303.

[15] . نساء 14.

[16] . نساء 14.

[17] . نساء 14.

[18] . نساء 14.

[19] . عنکبوت 45.

[20] . نساء 14.

[21] . نساء 14.

[22] . نساء 14.

[23] . نساء 14.

[24] . توبه 100.

[25] . بقره 156.

[26] . بقره 156.

[27] . لهوف، ص 87.

[28] . لهوف، ص 87.

[29] . لهوف، ص 87.

[30] . در سوگ امیر آزادی، ص 99.

[31] . در سوگ امیر آزادی، ص 99.

[32] . در سوگ امیر آزادی، ص 99.

[33] . در سوگ امیر آزادی، ص 26.

[34] . در سوگ امیر آزادی، ص 26.

[35] . کافی، ج 11، ص 230.

[36] . در سوگ امیر آزادی، ص 39.

[37] . در سوگ امیر آزادی، ص 39.

[38] . در سوگ امیر آزادی، ص 39.

[39] . عوالم العلوم و المعارف و الاحوال، ج 11، ص 958.

[40] . نساء 14.

[41] . نساء 14.

[42] . سوگنامه آل محمد ص378

نظرات (0)

هیچ نظری در اینجا وجود ندارد

نظر خود را اضافه کنید.

  1. ارسال نظر بعنوان یک مهمان ثبت نام یا ورود به حساب کاربری خود.
0 کاراکتر ها
پیوست ها (0 / 3)
مکان خود را به اشتراک بگذارید
عبارت تصویر زیر را بازنویسی کنید. واضح نیست؟
طراحی و پشتیبانی توسط گروه نرم افزاری رسانه