DSC01677
DSC01672
DSC01666
DSC01665
DSC01663
DSC01657

استاد حدائق روز دوشنبه 24 خرداد1400 در مسجدالنبی(ص) شیراز به ادامه سلسله مباحث شایستگی در قرآن پرداختند.

 

دانلود

جهت مشاهده ویدئو کلیک کنید 

 

بسم الله الرحمن الرحیم

قال الله الحکیم فی کتابه الکریم «إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُكُمْ أَنْ تُؤَدُّوا الْأَماناتِ إِلى‏ أَهْلِها»[1]

صدق الله علی العظیم

با توجه به اینکه در هفته‌ای هستیم که پایان هفته یکی از رخدادهای مهم در این سال بلکه نتیجه آن در سالهای آینده برای مردم رقم خواهد خورد هم انتخابات ریاست جمهوری و هم انتخابات شورای شهر و روستاها است که این حق فرد فرد جامعه است «کلکم راع و کلکم مسول»[2] یکی دو سه هفته‌ای بحث شایستگی از منظر قرآن مورد بحث و گفتگو قرار گرفت که اساساً منتخبین خداوند چه کسانی بودند دارای چه ویژگی‌هایی بوده‌اند این آیه پنجاه و پنج از سوره مبارکه یوسف حضرت یوسف وقتی تقاضای قبول مسئولیت کرد و خودش رو به حاکم مصر و پادشاه مصر عرضه کرد فرمود من دو تا ویژگی دارم که می‌توانم مشکلاتتون رو حل کنم «إِنِّي حَفيظٌ عَليم»[3] اول آدم حفیظی هستند دزد نیستم خدا و دین رو دور نمی‌زنم، اعتقادات دینی و اخلاقی برام مهم است. این اول تدین اعتقاد پاکی درستی به میز ریاست برسم خودمو گم نکنم بیت المال رو مال غارتی نگاه نکنم زدوبندهای سیاسی و اجرایی ما را سرگرم نکند رانتخواری نیاد بشه جزئی زندگیمون حضرت یوسف  فرمود من حفیظم من یه ادم حافظ منافع مردم و خدا رو در نظر می‌گیرند و علیمم انسانی متخصصم و کاربلدم کاری که دارید دستم می‌دید می‌فهمم چه بکنم و همینطور هم شد حضرت یوسف مصر رو از بحرانی که تهدید می‌کرد مصر را که قحطی و خشکسالی سختی بود که اگر تدبیر عالمانه و خردمندانه حضرت یوسوف نبود مصر نابود شده بود نجات داد مصر رو خوب این حق همه ماست که در انتخابات شرکت کنیم اولاً شرکتی عالمانه آگاهانه و رای که می‌دیم رایی باشد که قیامت بتونیم جواب پس بدیم همینطوری هم شیر خطی نیست قرعه کشی کنیم و به کی رای در برابر تک تک مسئولید پای صندوق نرفتی قیامت مسئولی پای صندوق رفتید و بد رای دادید مسئولین باید تلاش کنید سعی کنید اون چه که حجت شرعی بین خود و خدا داریم من قاطعانه بگم نسبت به ریاست جمهوری لا شک ولا غیر تردید نکنید حاج آقای رییسی اونچه که قیامت میشه پاش ایستاد آنچه که کارنامه  گذشته این مرد نشان می‌دهد که انسانی حفیظ و علیم بود زندگی‌های مسئولینت رو ببینید خانه‌های آنچنانی و خانه این سید اولاد پیغمبرم ببینید از شروع کارش تا الان تغییر نکرده وقنی براش حقوق معین میکنند بخشی ازحقوقش معین می‌کنه برای فقرا این می‌تونه به داد مردم برسه من همین دیشب مجلسی بود در خیابان محراب شیراز یکی از آثار خدمات ایشون که کارخانه ای بود که ده سال تعطیل شده بود  به خاطر بی‌کفایتی مسئولین ما ده سال قریب به صد خانواده از کار بیکار شده بودند آیت الله رییسی متوجه شده بودند ورود پیدا کردن این کار کار دولت کار مسولینی هست که حقوق می‌گیرن باید کار کنند اما حالا اگر یک کسی کار نکرد شما وظیفه ندارید آیا این آدم صاحبخانه کنار خانه شما به بچه‌هایش نان نمی‌ده شمای همسایه وظیفه نداری نون بدی به گرسنه می‌تونی عذر بیاری بگی اینا بچه‌های من نیستند پس مسلمانی کجا رفت ایشون اولا به ذات وظیفش نبوده وارد شد  این کارخانه تعطیل شده ده‌ ساله را دوباره به چرخه‌ی کار برگرداند خانواده‌ها دوباره آمدند مشغول شدند شب در اون کارخانه بودیم یه شور و شعف هیئات مذهبی اونجا جمع بودن این کارنامه‌ها گذشته‌ها نشانگر سوابق و خدمات حالا من پایان عرایضم اشاره می‌کنم پیرامون این آیه‌ای که امشب تلاوت شد من چند تا نکته رو محضر عزیزان و یه روایت از امام صادق(ع) عرض کنم آیه پنجاه و هشت سوره مبارکه نساء خداوند می‌فرماید «إِنَّ اللَّهَ يَأمُرُكُم أَن تُؤَدُّوا الأَماناتِ إِلى أَهلِها»[4] خدا امر کرده شماها رو که امانات را به اهلش برسانید امانت رو به صاحب امانت تحویل بدهید «وَإِذا حَكَمتُم بَينَ النّاسِ أَن تَحكُموا بِالعَدلِ»[5] وقتی که می‌خواید قضاوت بکنید قضاوتتان قضاوت آمیخته با عدالت باشد «إِنَّ اللَّهَ نِعِمَّا يَعِظُكُمْ بِهِ إِنَّ اللَّهَ كانَ سَميعاً بَصيراً»[6] خداوند شما را مورد موعظه ارشاد وضع قرار می‌دهد «إِنَّ اللَّهَ كانَ سَميعاً بَصيراً»[7] که خداوند به همه کارهای شما هم شنواست هم بصیر و بیناست نکته اولی اینکه ببینید عزیزان ما در زندگی با چند نوع امانت روبرو هستیم یک سری امانات امانات بین ما هست و خدا طرف خداست مستقیماً نماز نماز امانت روایت داریم نماز امانت است، چجوری نماز می‌خانی، چقدر به وقت بها می‌دهی و ارزش قائلی برای نمازت همین عصر که یه شخص مراجعه کرده بود می‌گفت آقا من دچار بیماری افسردگی شدم چه چه وقتی حالاتش گفت گفتم که نماز گفت نماز می‌خونم نمی‌خونم گفتم نتیجه اون کارته تقویت نکردی خودتو الان در جامعه ما می‌گویند میکروب ویروس کرونا هست ولی همه که کرونا نمی‌گیرند می‌گویند بدنهایی مبتلا می‌شود که مراقبت نکنه و ضعیف باشه، بعضیا رو میگن کرونا گرفت رد کرد همانطور که بدن در برابر میکروب‌ها و ویروس‌ها مقاوم باشد میتونه بگذراند روح ما و روان ما اگر مقاوم شد مقاومتش به برکت همین واجبات بندگی خداست قطعا اون افسردگی اون تاثر و مسائلی که امروز خیلیا مبتلا هستند سراغشون نمی‌آید.

 آقای دکتر کارین از روانشناس‌های بزرگ غربه با اینکه مسیحیست می‌گوید من در دوران کار مشاورهای روانشناسی‌ام ندیدم کسی مبتلا به بیماری افسردگی بشود و اعتقاد به خدایش قوی باشد، شما یه مسلمون واقعی دیدید افسرده بشه ببرنش بیمارستانهای اعصاب و روان! سرطان می‌گیره می‌بینه شادابه! طرف می‌بینی مریض است تازه این بیمار داره  اطرافیانش رو دلگرمی می‌ده، نتیجه ایمانه یک سری امانت‌ها امانت‌های بین ما و خداست این دست شما امانت چشم شما امانت پای شما امانت است، مال شما نیست مال خداست قیامت هم حساب می‌خواهد «الْيَوْمَ نَخْتِمُ عَلى‏ أَفْواهِهِمْ وَ تُكَلِّمُنا أَيْديهِمْ وَ تَشْهَدُ أَرْجُلُهُمْ بِما كانُوا يَكْسِبُون»[8] می‌گوید با این پا کجا رفتی با این دستت چه کردی عمرت چگونه گذراندی؟

 یک وقتی جوانی آمد پیش ما گفت آقا ما دلمان می‌خواهد به هرچی نگاه کنیم هر حرفی بزنیم چرا اسلام اینقدر باید و نباید دارد اینکار را بکنید اینکار را نکنید! گفتم من یه سوال ازت دارم، شما در خلق خودت در آفرینش خودت نقش داشتی می‌گویی چشم خودم است! تو آفریدی! اون زبان رو تو خلق کردی! تو امانتداری، این را دادند دستتان یک چند صباحی بعد از شما می‌گیرند این یک بخشی از امانت‌ها که بین ما و خداست.

 وجود ما واجباتی که خدا تکلیف نمود، عواملی که خداوند برای ما تصویب نمود این بین ما و خدا یک سری امانت است. الان بحث انتخابات همین من اگر بد رأی دادم در گرفتاری جامعه دخیلم بعضی‌ها کوتاهی می‌کنند بعد می‌شینند نق می‌زنند. به کی رای دادی! وضع امروز نتیجه رأی دیروزه! قیامت سختی دارند کسانی که بد رای دادند.

 یه آقایی استاد دانشگاهی آمد شروع کرد گله کردن از وضع اقتصادی جامعه. گفتم شما به کی رای دادی؟ گفتم من قیامت شاکی تو هستم چون تو سبب شدی با یک رای وضع اینگونه رقم بخورد. مردم مسئولید بالاخره شما نقش دارید در سرنوشت جامعه، همینطوری رو احساسات رو لجاجت رو یکسری توهمات؛ برم هرچه شد رای بدم بعدا بشینم انتقاد بکنم! ما نسبت به یکدیگر مسئولیم «کلکمْ راعٍ، وَ کلکمْ مَسْؤُولٌ»[9]  امام صادق نسبت به جامعه اسلامی می‌فرماید: مومن، مسلمان، نسبت به معاش یکدیگر خوراک یکدیگر شما مسئولید، بله قطعا باید مسئولینی را آورد که این‌ها دغدغه‌مند باشند حفیظ باشند علیم باشند امانتدار باشند. حق شماست که بدانید و حق نامزدهاست که بیایند خودشون را معرفی کنند.

 این ایام ایامی است که نامزدها باید بیایند. من اگر حالا غیر از آقای دکتر ترابی کسان دیگری هم بودند حاضر بودم منبر نروم آنها خودشان رو معرفی کنند، تا تو تشخیص ما دقت بیشتر و ظرافت بیشتری به خرج داده بشود. این‌هم یه امانت دیگر که ما تو جامعه نسبت به یکدیگر مسئولیم و امانت هایی که بین ما و دیگران.

و یک بخشی از امانت‌ها هم امانت‌های انسان با خودش. یک بخشی از امانت‌ها امانت‌های خودمان هست؛ وقتتون امانت، نگاهتون، شب و روزتون، از اینها خوب استفاده کنیم از این‌ها اسراف‌گونه استفاده نکنیم خدا رحمت کند آیت الله والد مارو مرحوم آیت الله آقا شیخ محمد رضا حدائق، من از ایشون شنیدم که من در دوران جوانی کمی در وضو گرفتن زیادی وقت می‌گذاشتم یعنی تقریبا داشت رنگ اسراف در وقت پیدا می‌کرد. حالا یه وضویی می‌خواهی یه زمان متعارفی باید صرف کنی نه اینکه بیست دقیقه برای یه وضو یه حمام می‌خواد بره طرف می‌گه 3 ساعت حمام طول می‌کشه! چه خبره، خو داری اسراف تو وقتت می‌کنی اسراف تو امکاناتت می‌کنی. ابوی می‌گفتند که خب قدیم آب لوله کشی نبود اب چاه بود توی حوض می‌ریختند گفتند یه روز پای حوض ایستاده بودم می‌خواستم وضو بگیرم هی آب از حوض برمی‌داشتم رو صورتم می‌ریختم و می‌ریخت تو حوض آب لوله کشی تصفیه شده نبود. گاهی اوقات یه وضو می‌خواهیم بگیریم با معصیت و نافرمانی خدا با اسراف لوله آب باز می‌کنه همینطوری آب میره تا این آقا بخواد وضو بگیره!

 یه وقتی آیت الله حائری خدا رحمتش کنه با نصف لیوان آب گفتن من می‌خوام وضو بگیرم جلو یه جمعی از افراد بود بلند شدند با یه نصف لیوان آب یه وضو گرفتد و روایت هم داریم، حدم معین شده که از این یه حد بیشتر شد آب بیشتر مصرف کردید چه در وضو چه در غسل می‌شه اسراف.

 مرحوم اقای والد می‌گفتند من داشتم وضو می‌گرفتم داشتم آب می‌ریختم به صورتم هی دست می‌کشیدم کمی تو وقت داشتم وقت بیشتر می‌گذاشتم گفتند پدرم مرحوم آیت الله آقا شیخ ابوالحسن حدائق ایشون رو پشت بام یه قسمتی بود صبحها اول وقت زیارت عاشورا می‌رفتند اونجا می‌نشستند می‌خوندند، ایشون داشتن زیارت عاشورا می‌خوندند مراقب من هم بودند که داشتم وضو می‌گرفتم. گفتند وضوی من که تمام شد صدام زدند گفتند بابا داری اسراف می‌کنی! گفتم چه اسرافی ما این آب که به رو صورتمون می‌زنیم می‌ریزه تو حوض آب که دور نریختیم! آب چاهم هست آب لوله کشی که نبود اون موقع گفتن اسراف در وقت! چرا یه وضو که شما در چند دقیقه بگیری ربع ساعت بیست دقیقه وقت می‌گذاری اضافه وقتت یه کار دیگه ای بکن مردم وقتتون امانته ساعت به ساعت زندگیتون امانته وقت خودم دلم می‌خواهد! چی دلت می‌خواهد! خودت مال خودت نیستی حالا از امانت‌های مهم همین بحثی است که اماناتی که ما نسبت به یکدیگر تو جامعه باید پوشش بدهیم. یه روایت از امام صادق(ع) من تقدیم کنم. این حدیث هم شنیدنیست یه حدیث کاربردیست امام می‌فرماید هرکسی در هر کاری می‌خواهد موفق باشد باید این سه تا ویژگی داشته باشد.

 شما امروز بینید کارگر موفق کارگری است که این ویژگی هارو داره، دکتر موفق دکتریست که این ویژگی هارو داره عالم موفق تاجر موفق صنعتگر موفق این سه تا  ویژگی که امام صادق نام می‌بره باید در هر کسی باشد تا موفق باشد رییس جمهور موفق شورای شهر موفق نماینده مجلس موفق امام فرمود اول «ان یکون حاذق» به عمل کاری که می‌خواهد انجام بدهد باید تخصصش داشته باشد، سر رشتش بلد باشه. آقا تو رو در بایستی گیر کردیم گفتن آدم خوبی هستی بیا جلو، این حرفا یعنی چی؟ پیغمبر فرمود ملعونه کسی کاری ازش نیاد و قبول کنه این لعنت پیغمبر بعضی از مسئولین ما را می‌گیرد. آقا تو سررشته جای دیگه‌ای داری.

 یه وقت یکی از آقایون یکی اهل علم هم لباسیای ما آمد با من مشورت کرد، تو دولت آقای احمدی نژاد، گفت آقا می‌خوام برم بشم فرماندار فلان جا، امام جمعه جا، همه گفتن بیا بشو. گفتم فرمانداری هم بلدی؟ گفتم دوره‌اش رو دیدی؟ گفتم نکن که هم به خودت خیانت کردی هم  به مردم. آبروی لباس را هم نبر. مردم می‌گن آدم خوبی هستی دلیل نمی‌شه آخرتت خراب کنی و قبولم نکرد و نپذیرفت. تعارف نداره اگه بلد نیستی نیاین جلو.

تو همین بحث شورای شهر قطعا کسانی باید بیان در عرصه شورای شهر که در امر شهرسازی شهرداری مدیریت شهری سررشته داشته باشند درسش خونده باشند، یه چیز دیگه بلده می‌خواهند بعدش یه جای دیگه بشوننش، آقا سررشته یه جای دیگه دارد یه جای دیگه می‌خواهند ازش استفاده کنند، این درست نیست. حاذق به عمل. کاری که می‌خواهد بکند باید تخصص را داشته باشد. همان که حضرت یوسف فرمود گفت من علیمم یعنی سرم می‌شه واردم دورم نمی‌زنند، کلاه سرم نمی‌‌رود «ان یکون حاذق به عمل مودی للامانته فیه» هرکسی می‌خواهد تو هر کاری موفق باشه باید نگاهش نگاه امانتداری باشد، حفیظ.

من در جمعی از مسئولین عرض کردم قیامت خواهید دید و می‌رسید به قیامت به نسبت آنچه خدا بهتون داده می‌کشندتان به حساب. پول دارها میلیاردی ازتون حساب می‌خواد، هرکس بامش بیش برفش بیشتر. استاندار بودی استاندار یه حساب دیگه باید پس بده. استاندار با آبدارچیِ استانداری خیلی فرق می‌کنه. شهردار با رانندهاش خیلی فرق  می‌کنه استاد دانشگاه با سرایدار دانشگاه خیلی متفاوته. علم اگه بهتون دادند، ثروت اگه بهتون دادند، قدرت اگه به شما دادند عمر چند سال زندگی کردی جواب برا همین مدت تا امشبتون آماده کنید چند سال از خدا عمر گرفته‌ایم جواب علم اگه بهتون دادن ثروت اگه بهتون دادن قدرت اگه به شما دادن عمر چند سال زندگی کردید جواب برا همین مدت تا امشبتون آماده کنید چند سال از خدا رزق گرفتید عمر گرفتید جواب اماده کن. چندتا بچه بهت دادن جواب اماده کنید بزرگ خانواده‌ای! جواب بزرگ خانواده ازت می‌خوان «مُودین للاَمانته فیه» باید نگاه نگاه امانتداری باشد این فرصت‌ها امیرالمومنین به اشعث‌بن قیص به نامه نوشتن «إِنَّ عَمَلَكَ لَيْسَ لَكَ بِطُعْمَةٍ»[10] آقای اشعث‌بن قیص این موقعیت که تو پیدا کردی عاملی برای نون خوردن و پول در آوردنت نیست، عاملی برای پس‌انداز اموالت نیست «وَلَكِنَّهُ فِي عُنُقِكَ أَمَانَةٌ»[11]  اون گردنت یه امانته یه مسئولیته قیامت باید جواب پس بدی شدی استادندار آذربایجان به اشعث‌بن قیص امام می‌فرماید عامل نون در اوردن و و پول دراوردن و درامد بیشتر که نیست یه مسئولیتیه متوجه تو شده حواست جمع کن تو این مسئولیت «وَ لَكِنَّهُ فِي عُنُقِكَ أَمَانَةٌ»[12] این هم مطلب دیگر که امانت داری همون حفیظ بودن است. تو انتخاب دقت کنید.

نکته سوم امام صادق فرمود انسان‌های موفق و توانمند تو کار کسانی هستند که نسبت به زیر مجموعه‌های خودشون و کسانی که برای اونها دارند کار می‌کنند مهربانند با مردمند. ما یکی از ضعف‌هایی که تو جامعه داریم مردم ضریب مطالبه خواهیشون کمه! مردم شما ولی‌نعمتید ولی‌نعمت کی؟ ولی‌نعمت مسئولین، مسئولین باید ادب کنند باید احترام کنند نسبت به مردم، به احترام این مردم شده رئیس جمهور به احترام این مردمه که شده نماینده به احترام این مردمه که شده وزیر، این از بر این مردم به موقعیت رسیده باید در برابر مردم متواضع و فروتن باشه اما کار برعکسه، بعضیا که به ریاست می‌رسند باید نوکری بکنند آقای عمر بن عبدالعزیز که در بین امرای بنی‌امیه بالاخره روند کارش را عوض کرد اصلا یک چیز دیگه‌ای بود. عمربن عبدالعزیز می‌گویند لعن امیرالمونین را برداشت اصلا از تو شام تغییر داد. یه چیزی که تو تاریخ نسبت به عمربن عبد العزیز نقل می‌کنند، خدا رحمت کند آیت الله محلاتی می‌گفتند بعضی چیزا اگه بافتنِ خوب بافتن، اگه یافتنِ خوب یافتن، مطلب آموزنده‌ای است. عمربن عبدالعزیز یه زمانی والی مدینه بود دختر حشام بن عبدالملک زنش بود دختر خلیفه عموی زنش بود برادرزن‌هاش همه خلیفه شده بودند تو اوج ثروت بود تو اوج مکنت بود وقتی که والی مدینه بود یک شخص پارچه فروشی از یمن پارچه می‌آورد برای فروش معمولا می‌آمد پیش عمربن عبد العزیز، قاعدتا اینجوری بود این پارچه فروش مثلا پارچه‌های زیادی بار شتر کرده بود می‌خواست نشون بده به این والی مدینه. عمربن عبدالعزیز می‌گفت گرانترین پارچت را بیار حوصله نداشت پارچه‌ها رو همه رو ببینه می‌گفت گرونترین‌ها رو بیار اینم دیگه عمربن عبدالعزیز می‌شناخت پارچه‌های نفیس و گران می‌خرید یک قواره پارچه صدها درهم بلکه دینار.

این پارچه فروش یمنی میگه تا شنیدیم عمربن عبد العزیز شده خلیفه جهان اسلام گفت دیگه نون ما تو روغن شد این زمانی که مدینه دستش بود مشتری شیرینی بود. این درسه برا مسئولین حالا که خلیفه شده می‌گه هرچی پارچه گران بود سوار مرکب کردم حرکت کردم از یمن رفتم به شام آدرس منزل خلیفه گرفتم گفتن فلان قسمت در شام در خانه رسیدم دیدم یه دهلیزی بود یه پایه‌ای ای درست کردند چوبی گداشتند یه آقایی روی اون بود داره دیوار دهلیز ورودی گل مالی می‌کنه یه خانمی هم کنار دستش هی تکه‌های شل می‌ده دست این آدم و این مثل بنا ماله کشی می‌کنه گل کشی می‌کنه همونجوری که پشتش به من بود گفتم خانه خلیفه اینجاست گفت بله گفتم خلیفه هستن گفت چکار به خلیفه داری؟ گفتم کار به خود عمربن عبدالعزیر دارم گفت خودمم برگشتم دیدم عمربن عبدالعزیزه گفتم من همون پارچه فروش یمنی هم پارچه آوردم براتون گفت ارزون ترین پارچت چیه؟ مسئول یعنی این گفتم شما زمانی که مدینه بودی می‌گفتی گرون ترین پارچت چیه، الان می‌گویی ارزونترین؟! گفت آن دوره گذشت الان مسئولیت مدیریت اسلام را به من دادند که با رعیت‌های ضعیفم همراه باشم.

 عمربن عبدالعزیز علت داشت اینجور شد، می‌گویند در دوران طفولیت استادی داشت که استاد شیعه واقعی بود تقیه می‌کرد عشق امیرالمونین را در وجود عمربن عبدالعزیز نهادینه کرد و با امیرالمونین عمربن عبدالعزیز آشنا کرده بود بالاخره «مستمیلا لمنس تعلم» مانسبت به زیر مجموعمون باید مهربان باشیم قطعا عزیزانی که رای می‌آورند در شورای شهر این‌ها از زمانی که رای می‌آورند باید تو مسجدها دیده بشوند، این ضعف است.

بارها عرض کردم رای که می‌گیرند می‌روند دیگه نمی‌آیند‌ تلفنهای این‌ها رو باید گرفت زنگ بزنید مطالبه خواهی کنید آقا نماینده ما هستی آقا بیا توضیح بده چه اتفاقی داره می‌افتد، ما اختیارات خودمون رو به شما واگذار کردیم. ما موکلیم شما وکیل ما شما، اگر در یک کار یک کسی را وکیل قرار بدهید از وکیل توضیح نمی‌خواهید! اونا وکیلند ولی متأسفانه این روحیه مطالبه خواهی کمرنگ شده.

 یک حدیث دیگر هم از امام صادق(ع) بگویم و عرائض را جمع بندی کنم. از فرمایشات رسول خدا پیامبر(ص) می‌فرماید «لایزال امتی بخیر»[13] امت اسلام در خوشی به سر می‌برند تا چهار تا مطلب در جامعه شکل می‌گیرد، ببینید ما اینجاها داریم ضربه می‌خوریم. «لایزال امتی بخیر ما تحابوا»[14] یک: در یک جامعه اسلامی مردم بهم محبت می‌کنند، جامعه جامعه‌ی موفقیست «و تهادَوا»[15] و به یکدیگر کمک می‌کنند. جامعه جامعه‌ی موفقیست هیچ مشکلی نخواهید داشت امروز اگر گرانی هست امروز اگر مشکلات اقتصادی است یک روز اگر مشکلات اخلاقی هست علتش اینکه اون طرف کمک کردن نیست ما توی این شهر مگه ثروت کم داریم مگه انسان‌های توانمند برای رفع مشکل کم داریم، ولی روحیه‌ برای کمک کردن کمرنگ شد. پیغمبر(ص) می‌فرماید تا تو این نگاه هست «ما تحابوا و تهادوا»[16] کمک کردن محبت کردن «ان تجتنبوا الحرام»[17] تا توی جامعه اسلامی‌ حرام ازش فاصله گرفته می‌شود من همین‌جا عرض می‌کنم حالا عزیزانی که شورای شهر می‌روند، شهردارها، من دیروز و پریروز دو نقطه شیراز از پارک شیراز شمال شهر و جنوب شهر دوتا خبر با طرق متعدد به من دادند، یکی واقعا بیاد ببینیم واقعا مثل اروپاست فساد داره علنی اتفاق میفته، حالا رو منبر بنا نیست آدم همه چیز بگه، ساحت مجلس و مکان محترمند «ان تجتنبوا الحرام»[18] اگه اتفاق افتاد همه بیخیال شدند کار به جایی می‌رسد دربرابر سکوت در اتفاق حرام که پیغمبر(ص) می‌فرماید معروف می‌شه منکر، منکر می‌شه معروف! دیگه دعا هم مستجاب نمی‌شه خدا سلطه می‌دهد اشرار رو بر اخیار، چون کوتاهی کردند.

 خوب این‌ها وظیفه کیه؟ این‌ها باید بشنوند ببینند، وقتی نیامد مسول بین مردم، حرف مردم نشنید، تو دسترس نبود یه آقایی حالا این‌ها بد نیست، اینا درس زندگیست. در یک جلسه انجمن اولیا و مربیانی بود یه خانمی‌ بود گفت حاج آقا دختری داریم سوم ابتدایی هم دزدی می‌کنه هم دروغ می‌گه هم فلان هی شروع کرد اظهار نگرانی کردن، داستان شاید مال شانزده هفده سال قبل است. گفتم خانم مگه شما  جلوش دزدی کردی؟ گفت نه، گفتم مگه شما دروغ گفتی، فکر کرد گفت این شوهر من یه مسئولیتی داره، اسم هم آورد کجا کار می‌کنه شغلش چیه، گفت این بعد از ظهرها وقتی می‌آید منزل خیلی خسته است، تلفن که زنگ می‌زنه زنگ خور خانه ما زیاده به این دختر می‌گه گوشی بردار اگه  فلانی هست بگو شما اگه گفت من فلانیم بگو او پدرم هست غیر از او هرکی هست بگو پدرم خانه نیست. این مسول آموزش دروغ در خانه است. این دختر گوشی رو برمی‌داره دختر مثلاً شش هفت سال بوده شما فلانی پدرم نیست شما فلانی  پدرم نیست دها دروغ می‌گه، خو حالا بدون اجازه پدرش دختره ده سالش وقتی از جیب پدرش از اموال پدرش برمی‌داره بارها دیدم می‌گم دخترم بدون اجازه پول برداشتن حرام دزدیست. میگه مادر چه استدلال دو دو تا چهارتایی دختر ده ساله میکنه، میگه مادر دروغ گفتند در اسلام حرام یا حلال! می‌گم چرا پدرم دروغ می‌گه؟ پدرت اشتباه می‌کنه. حالا توبه می‌کنه خدا می‌بخشدش. گفت من هم اشتباه می‌کنم پول برمی‌دارم، توبه می‌کنم، خدا می‌بخشدم.

 خو ما خودمون داریم حرام انجام می‌دیم اینکه می‌گویند مسئول باید حفیظ باشد پدر باید حفیظ باشد نماینده باید حفیظ باشد آدمی حفیظ، اهل حرام نیست، اهل نافرمانی خدا نیست «و ان تجتنبوا الحرام و ان تؤدوا الامانات» پیغمبر(ص) فرمود نکته چهارم اگه تو یک جامعه امانتداری شیوع پیدا کند حضرت فرمود خیر و خوشی جامعه را فرا خواهد گرفت. ما در هر چهار بخشش داریم ضربه می‌خوریم «و اذا لم یفعلوا ذلک»[19]  پیغمبر(ص) اگر این اتفاقات نیفتاد «ابتلوا با القحط و السنین»[20]  جامعتون گرفتار دو مصیبت می‌شه، خشکسالی، گران شدن قیمت‌ها شما فکر کن گرون شدن قیمت همینطوری است! علت دارد، هیچ اتفاقی اتفاقی نیست. من حرام انجام نمی‌دهم من به همنوع خودم محبت کردم همه نسبت به یکدیگر روحیه مهرورزی داریم روحیه مددکردن و مدد رسانی داریم. کردیم و نتیجه نگرفتیم! «فاذا لم یفعلو ذلک ابتلوا بالقحط والسنین»[21]  

من عرضم رو تمام کنم. یه جمله از فرمایشات مقام معظم رهبری در دیدار مردم قم با ایشان من یادداشت کردم که پاسخ خیلی از سوالاتی است که عزیزان می‌پرسند. بعضی‌ها می‌گویند که آقا ما نمی‌شناسیم به کی رای بدیم، ما سررشته نداریم حالا در شورای شهر تعداد زیادی نامزد شده‌اند بارها هم بنده این را گفتم الانم این را عرض می‌کنم. تخریب نباید کرد بالاخره این‌هایی که آمدند تو عرصه انتخابات یه صلاحیت مقبول در حد قبولی داشتند گرچه بعضی‌ها در عرصه انتخابات که می‌آیند بی تقوایی می‌کنند تو مناظره‌های ریاست جمهوری دیدید که بعضی ها با بی‌تقوایی تهمت زدند و آیت الله رئیسی با تقوا و سعه‌ی صدر برخورد کرد. خب این برای مردم درس این اتفاقاً روشن می‌کند برای افرادی که بعضی‌ها چطور زبانشون بی تقواست. بعد این می‌خواهد بشود همه کاره‌ی همه‌ی ما! اختیار یک مملکت برای ۴ سال می‌دهید دست این‌ها! به باد فنا می‌دهند. قطعا ما گاهی اوقات حالا تو بحث شورایی شهر سیزده نفر باید بروند به شورا،  ما که همه را نمی‌شناسیم چه باید بکنیم این فرمایش رهبری رو من عین عبارت پیاده کردم الان تقدیم کنم فرمایش ایشون است. به نظر بنده اینجور می‌رسد که چون یکایک افراد را ممکن است نشناسیم خود بنده هم وقتی این فهرست‌ها را می‌آورند که بیایم رأی بدهم بعضی از آدم‌های این فهرست ها را نمی‌شناسم اما اعتماد می‌کنم به آن کسانی که اینها را معرفی کرده‌اند و نگاه می‌کنم ببینم آن کسانی که این فهرست‌ها را معرفی کرده‌اند چه کسانی هستند. اگر دیدم اینها آدمهای متدین و مؤمن و انقلابی هستند به حرفشان اعتماد می‌کنم و به فهرست آنها رأی می‌دهم شما تو شهرتون اطرافتون بالاخره یکسری افراد متدین مؤمن و انقلابی می‌شناسید حالا خودم نمی‌شناسم بگم آقای فلانی شما که تحقیق کردی شما به چه نتیجه‌ای رسیدی این کلام مقام معظم رهبری است فرد اول این نظام. بعد در ادامه این صحبت این جمله دیگر ایشون رو هم نقل کنم.

 ممکن است سعی ما به نتیجه نرسد ولی همین حرف را می‌زنند و می‌گویند آقا ما دوره های قبل رای دادیم  چیشد نا امید شدیم گرچه باز یه فرمایشی از مقام معظم رهبری است اینهایی که پای صندوق ها نمی‌آیند یه بخششون همین سرد شده‌ها هستند، می‌گویند اقا اوضاع گرانی گرفتاری رفتیم رای هم دادیم اینطور شد. اونی که می‌خواستیم نشد بعضی‌ها عین عبارت مقام معظم رهبری روز جمعه است می‌گویند حوصله نداریم روز استراحتمان است. وقت نمی‌توانیم بگذاریم. ایشون می‌فرمودند تعدادی قلیلی هستند که اونها از روی عناد و مخالفت پای صندوق نمی‌آید نظام اسلامی رو قبول نداره، نمیاد اصلا با اسلام و انقلاب مخالفه اینها خیلی اندکند رهبری می‌فرمودند شما به صحنه بیاورید اون‌هایی که به دلایل یا دل سرد شده‌اند یا بی‌حوصله هستند اینان را باید اورد پای صندوق. حالا طرف می‌گه اقا ما اگه رای دادیم بعد فردا اینا نشدن اونه که ما می‌خواهیم ما گناه گردنمون نیست؟

 اگه با تحقیق رای دادید و به تحقیق عملکردی میزان حال فعلی است الان یه آدم رو من آدم شایسته می‌دونم فردا چه می‌شود الان تو درست رای بده فراد اگر این منتخب امروز شما خدای ناکرده فاسد شد شما خطا نکردید. امیرالمؤمنین در جریان جنگ صفین شمر یکی از افسران سپاه امیرالمؤمنین بود حال فعلی شمر در صفین حال خوبی بود و به قول مقام معظم رهبری شمر اگه در صفین کشته شده بود شهید بود جانباز صفین بوداما باز عوض شد شما سعی کنید زمانیکه انتخاب می‌کنید فرد با معیارها منطبق باشد در پاسخ به طرح سوال و جواب دادند ممکن است سعی ما به نتیجه نرسد و غلط انتخاب کنیم عیبی ندارد خدای متعال از ما قبول خواهد کرد چون کار خودمان را کرده ایم تلاش خودمان را که فرمایش مقام معظم رهبری انشاءالله روز جمعه هم حضور حداکثری در پای صندوقهای رای انشاءالله همه عزیزان داشته باشید و هم عرض شود که رای انتخاب اصلح.

یک یادداشتی را به من دادند که یکی از عزیزانم برای شورای شهر نامزد شدم اگر یه پنج دقیقه‌ای به من هم فرصت بدهید صحبت کنم.

 حالا این حق عزیزان من عرض کردم که کسانی که نامزد شدند باید خودشون معرفی کنند شما هم باید بشناسی این‌ها رو. اگراون عزیزی که این یادداشت دادن تو مجلسن و هستند ما در خدمتتون هستیم وقت می‌دیم در خدمتشون یه 5 دقیقه‌ای می‌خواهند صحبت کنند، می‌تونند. خودشون رو انشاءالله معرفی کنند که مردم با یک بصیرت بهتر و عالیتری وارد عرصه بشوند پروردگارا ما ها را در این آزمونی که پیش رو داریم سربلند از این ازمون خارج بگردان. والدین و ذوی الحقوق ما را مشمول رحمت و مغفرتت قرار بده خدمت گزاران به اسلام و مسلمین علما عاملین مقام معظم رهبری خدمتگذاران به نظام ما ملت ما و جمع حاضر ما را از جمیع فتن محفوظ بدار ارواح گذاشتگان ما علما شهدا  امام راحل و منصومین را از این محفل بهره مند بفرما.

 

[1] نساء آیه58

[2]. بحارالانوار، ج۷۲، ص۳۸

[3]. یوسف ایه55

[4]. نسا ایه58

[5]. نسا ایه58

[6]. نسا ایه58

[7]. نسا ایه58

[8]. یس آیه65

[9]. منیة المرید ص381

[10]. نامه 5 نهج البلاغه

[11]. نامه 5 نهج البلاغه

[12]. نامه 5 نهج البلاغه

[13] عیون اخبار الرضا ج2 ص29

[14] عیون اخبار الرضا ج2 ص29

[15] عیون اخبار الرضا ج2 ص29

[16] عیون اخبار الرضا ج2 ص29

[17] عیون اخبار الرضا ج2 ص29

[18] عیون اخبار الرضا ج2 ص29

[19] عیون اخبار الرضا ج2 ص29

[20] عیون اخبار الرضا ج2 ص29

[21] عیون اخبار الرضا ج2 ص29

نظرات (0)

هیچ نظری در اینجا وجود ندارد

نظر خود را اضافه کنید.

  1. ارسال نظر بعنوان یک مهمان ثبت نام یا ورود به حساب کاربری خود.
0 کاراکتر ها
پیوست ها (0 / 3)
مکان خود را به اشتراک بگذارید
عبارت تصویر زیر را بازنویسی کنید. واضح نیست؟
طراحی و پشتیبانی توسط گروه نرم افزاری رسانه