بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم

الحمدلله رب‌العالمین و صلی الله علی سیّدنا و نبیّنا حبیب إله العالمین أباالقاسم المصطفی محمد و عَلی أهل بیته الأئمّة الهداةِ المهدیین لا سیَّما بقیةالله المنتظَر عجل الله تعالی فرجه الشریف.

 

با عرض سلام واحترام و ادب حضور تمامیِ عزیزانی که برنامه‌ی چهارده معصوم را که به یاد زنده‌یاد و فقید سعید خادم‌الحجاج آقای حاج ابراهیم یقطین أعلی‌الله مقامه منعقد است تعقیب می‌کنید، امروز در سیزدهمین برنامه و جلسه، پای سفره‌ی خوان گسترده‌ی سیزدهمین معصوم و یازدهمین امام علیه‌السلام هستیم.

در سخنی از فرمایشات وجود مقدس امام عسکری، امام سه ویژگی را نام می‌برند که رعایت این ویژگی‌‌ها سبب می‌شود دوستی‌ها افزایش پیدا می‌کند. من با این مقدمه، به ذکر حدیث امام یازدهم بپردازم که بعضی اوقات افراد سؤال می‌کنند: ما دوست داریم محبوبیت پیدا کنیم و مردم ما را دوست بدارند. بعضی‌ها تصور می‌کنند که با پول خرج کردن و ظاهرآرایی، ایجاد محبت خواهد شد. امام، سه راهکار را برای جلب دوستی و کسب محبت یاد می‌کنند. اول حضرت می‌فرماید: مَن کانَ الوَرَعُ سَجیَّته. کسانی که پاکی و ورع و دوریِ گناه، جزء سرشت این‌هاست؛ انسان‌های پاکی هستند؛ زبانِ این‌ها پاک است؛ چشم این‌ها پاک است؛ دستِ این‌ها پاک است؛ درآمد از طریق حلال بدست می‌آورند؛ در مسیر حلال مصرف می‌کنند؛ زندگیِ این‌ها، زندگیِ سالمی است. شما امروز شاهدید و خودتان قضاوت می‌کنید افرادی که حقیقتاً پاک‌اند، این‌ها محبوبیت دارند. بارها بنده شاهد بودم کسانی که در مسیر ورع و پاکی و دوری از گناه نیستند اما در یک سری مسائلی که گاهی اوقات قضاوت را می‌خواهند داشته باشند و کسی نظر بدهد، رجوع می‌کنند به همان افرادِ پاک. می‌گوید: من خودم پاک نیستم اما حرفِ این انسان را قبول دارم. سخنِ این فرد را من می‌پذیرم. این پاکی و پاکدامنی، سبب می‌شود که انسان، محبوبیت را در وجود دیگران پیدا کند. مَن کانَ الوَرَع سَجیَّته. کسانی که پاکی، دوری از گناه و پرهیز از معصیت، جزء سرشت این‌هاست، این‌ها قطعاً انسان‌هایی هستند که در دل مردم هستند و مردم، این‌ها را دوست می‌دارند. این نکته‌ی اول: رعایت ورع.

دوم، امام می‌فرماید: وَالکَرَمُ طَبیعَته. کسانی که کرم و بخشش، جزء طبیعت ذات این‌هاست. حالا بعضی‌‌ها تصنّعی، یک جایی دارند مثلاً برای کار خیری، پول جمع می‌‌کنند، این شخص هم در رودربایستی قرار می‌گیرد، دست به قلم می‌شود، چِکی می‌نویسد، مبلغی می‌دهد یا کارتی می‌کشد، این، کرامتِ طبیعت وجودی فرد را یاد نمی‌کند. طبیعت بودنِ کرامت و بخشش این است که همه جا، این صفت در وجود ما باشد. نگاه نکنیم که الآن دوربین دارد از ما ضبط می‌کند. سخاوت ما را دارند ضبط می‌کنند. داریم مصاحبه می‌کنیم. می‌بینند، نمی‌بینند، در ملأ و منظر مردم هستیم یا نه، اصلاً جزء ذاتِ این فرد، بخشندگی است. این بخششی که جزء ذات و طبیعت انسان‌ها قرار بگیرد، شما در جامعه‌ی بشری می‌بینید که انسان‌هایی که بخشنده هستند، مردم از این‌ها به نیکی یاد می‌کنند و این‌ها را دوست می‌دارند.

موقوفات فراوانی از افراد نیک‌اندیش و خیّر باقی مانده که بعضی از این موقوفات، قرن‌ها از تاریخ این‌ها می‌گذرد و هرگاه افراد می‌فهمند، به روح این‌ها درود می‌فرستند و برای آن‌ها طلب مغفرت می‌کنند و یک محبوبیتی در وجود انسان‌ها پیدا می‌کنند و حال اینکه این فردِ خیّر، در چند قرن قبل، این بنیاد و اساس خیر را گذاشته و اصلاً ما اطلاعی از او نداشته‌ایم و او را ندیده‌ایم. این محبت کارِ همین بخشش و کرامتِ طبیعی است که در طبیعت انسان‌ها و در سرشت انسان‌ها و وجود انسان‌ها بخشش شکل گرفته باشد و تصنّعی نباشد و حقیقی باشد این بخشش.

و این را هم من اضافه کنم که این اموالی که در اختیار ماست و این فرصت‌هایی که در اختیار ماست، امیرالمؤمنین می‌فرماید: روزی که آمدید، عریان به دنیا آمدید و روزی که از دنیا می‌روید، با یک دست کفنی می‌روید. این خانه، این امکانات، این ثروت، همه چیز، این‌هایی که در اختیار ما قرار گرفته، این‌ها یک فرصتی است برای امتحان ما که از این فرصت‌ها چگونه استفاده می‌کنیم. عزیزان، از داده‌های خدا، برای خدا هزینه کنید.

و سومین نکته، امام می‌فرماید: وَالحِلمُ خُلَّتَه. کسانی که حلم و بردباری، صفتِ این‌ها بشود. یعنی انسان‌هایی هستند حلیم. در کارها تثبّت امور دارند. حلیم به کسی می‌گویند که در کارها ثابت است و یکدفعه دچار نوسان نمی‌شود، دچار تغییر نمی‌شود. آن‌هایی که حلم و بردباری، صفت آن‌هاست. در جامعه، در رویارویی با مردم، اگر بی‌مهری، بداخلاقی و توهینی می‌بینند، از مسیر انصاف، ادب و اخلاق خارج نمی‌شوند.

این سه ویژگی: دوری از گناه، بخشندگی و کرامت، و حلم و تحمل در امور، این‌ها امام می‌فرماید سبب می‌شود که کَثُرَ صَدیقُه. دوستان شما را افزایش می‌دهد. و مردم نوعاً، چنین افرادی را دوست می‌دارند و این‌ها در وجود انسان‌ها، پایگاه پیدا می‌کنند و بر دل‌ها حاکم می‌شوند نه بر تن‌ها. بعضی‌ها بر جسم‌ها و تن‌ها حاکم‌اند؛ فعلاً مسئولیتی دارد؛ قدرتی دارد، ثروتی دارد، رعایتش می‌کنند. اما بعضی‌‌ها بر دل‌ها حاکم‌اند؛ یعنی در وجود انسان‌ها نفوذ می‌کنند که راهِ این محبت درونی، این سه نکته‌ی ارزشمندی بود که از امام یازدهم، تقدیم محضر شما عزیزان شد.

توفیقات روزافزون همه‌ی عزیزان را از ساحت مقدس ربوبیت خواستارم. والسلام علیکم و رحمةالله و برکاته.

 

نظرات (0)

هیچ نظری در اینجا وجود ندارد

نظر خود را اضافه کنید.

  1. ارسال نظر بعنوان یک مهمان ثبت نام یا ورود به حساب کاربری خود.
0 کاراکتر ها
پیوست ها (0 / 3)
مکان خود را به اشتراک بگذارید
عبارت تصویر زیر را بازنویسی کنید. واضح نیست؟
طراحی و پشتیبانی توسط گروه نرم افزاری رسانه