بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم

الحمدلله رب‌العالمین و صلی الله علی سیّدنا و نبیّنا حبیب إله العالمین أباالقاسم مصطفی محمد و عَلی أهل بیته الأئمّة الهداةِ المهدیین لا سیَّما بقیةالله المنتظَر عجل الله تعالی فرجه الشریف. قال رسول‌الله (ص) لِأصحابه: أَلا اُخبِرُکُم بِشَیءٍ إن أنتُم فَعَلتُموهُ تَباعَدَ الشَّیطانُ مِنکُم کَما تَباعَدَ المَشرِقُ مِنَ المَغرِب؟  

 

با عرض سلام و ادب و احترام حضور عزیزان بیننده و شنونده‌ی برنامه. برنامه‌ای که در خدمت شما هستیم، سنّت حسنه و جاریه‌ای است که به یاد فقید سعید، مرحوم مغفور، شادروان آقای حاج ابراهیم یقطین، خادم‌الحجاج و شخصیت ارزشمندی که در این شهر، اسوه‌ی خدمت و تقوا و پرهیزکاری بود و هر سال این سنّت حسنه جریان یافته که 14 روزِ پایانیِ سال، هر روز به یادِ یکی از معصومین علیهم‌السلام، مجلسی گرفته شود و ذکر فضائل و سخنان آن معصوم مطرح شود. این سنّت، یادگار مرحوم آقای حاج ابراهیم یقطین هست رحمةالله علیه که بحمدالله بازماندگانِ ایشان، جناب آقای حاج منصورآقای یقطین زحمت می‌کشند. خدا ان‌شاءالله عزیزانِ ایشان را عزت، عافیت و سلامتی عنایت کند که این کار ارزشمند و سنّت خیرِ پدر را هر ساله انجام می‌دهند و عزیزان مستحضرید، دو سال به خاطر وضعیت سخت کرونا که مجالس را تحت‌الشعاع قرار داده، این برنامه به‌صورت مجازی ضبط و پخش می‌شود و ما در خدمت عزیزان هستیم.

روزِ اول مجلس است؛ به نامِ نامی رسول خداست. پیامبر اکرم در روایتی که امام صادق سلام‌الله علیه نقل می‌فرمایند که: روزی رسول‌الله (ص) خطاب به اصحاب خودش فرمود: به شماها خبر بدهم به کاری که اگر انجام دهید، شیطان از شما فاصله خواهد گرفت و دور خواهد شد؛ به‌حدّی که مثل فاصله‌ی مشرق و مغرب. این قدر شیطان از شما دور می‌شود و فاصله می‌گیرد. می‌خواهید این راهکارهایی را که سبب می‌شود شیطان از انسان فاصله بگیرد و شیطان در زندگی ما دست‌اندازی نداشته باشد. اصحاب عرض کردند: قالوا بَلی یا رسول‌الله. بله یا رسول‌الله مشتاقیم که این رهنمود را بشنویم. پیامبر فرمود: اَلصَّومُ یُسَوِّدُ وَجهَهُ. یکی از کارهایی که شیطان را از شما دور می‌کند، خودِ روزه‌داری است. روزه، چهره‌ی شیطان را سیاه خواهد کرد و سبب دور شدنِ شیطان و تیرگی چهره‌ی شیطان خواهد شد که الحمدالله ایام هم، ایامی است که روزه‌ی در ایام، ماه رجب، ماه شعبان، فضیلت دارد و توصیه شده و کسانی که توفیق روزه رفتن دارند، از این فرصت، ان‌شاءالله بهره می‌برند و استفاده می‌کنند.

دوم، پیامبر فرمود: وَالصَّدَقَةُ تَکسِرُ ظَهرَهُ: صدقه دادن، کمر شیطان را می‌شکند و پشتِ شیطان را می‌شکند؛ ولو صدقه‌ی اندک. خداوند کیفیت را می‌نگرد نه کمیّت را. لذا ما کارهایمان سعی کنیم که ولو اندک باشد، برای خدا انجام دهیم. خودِ صدقه دادن یکی از برکاتش این است که کمر شیطان را خورد خواهد کرد.

بعد حضرت می‌فرماید: وَ الحُبُّ فِی اللهِ وَالمُوازَرَةُ عَلَی العَمَلِ الصّالِحِ یَقطَع دابِرَهُ. دوستیِ در راه خدا و همکاری در کارِ خیر، ریشه‌ی شیطان را قطع می‌کند. ما محبت‌هایمان، رنگِ الهی به خودش بگیرد و تلاش کنیم که در کارها، همکاری‌های ما در کارِ خیر شکل بگیرد. یکدیگر را تَعاوَنوا عَلَی البِرِّ وَ التَّقوی، در کارِ نیک و شایسته کمک کنیم. این سومین مطلب.

چهارم، پیامبر فرمود: وَ الإِستِغفارُ یَقطَعُ وَ تینَه. پیامبر فرمود: از نکات دیگری که سبب می‌شود شیطان از شما دور شود، استغفار است که رگ قلب شیطان را پاره می‌کند. این ذکر استغفار، در حالات رسول‌الله داریم با این‌که پیغمبر (ص)، اسوه‌ی معصومین بود، اما رسول‌الله هر صبحگاهان و شامگاهان، 70 مرتبه ذکر استغفار را بر زبان جاری می‌کرد. خودِ این استغفار، سبب می‌شود که رگِ قلبِ شیطان، گسسته و پاره خواهد شد.

بعد پیغمبر می‌فرماید: وَ لِکُلِّ شِیءٍ زکاة وَ زکاة لِأبدانِ الصّیام. برای هر چیزی، زکاتی تعریف شده و زکاتِ بدنِ سالم، روزه رفتن و روزه‌داری است. ان‌شاءالله که خداوند توفیق بهره‌برداری از فرصت‌های باقیمانده‌ی زندگانی را به شایسته‌ترین وجه به همه‌ی ما عنایت کند و بر علوّ درجات درگذشتگانِ از فامیل محترم یقطین، خصوصاً آقای حاج ابراهیم یقطین، روزافزون بیفزاید. والسلام علیکم و رحمةالله و برکاته.

نظرات (0)

هیچ نظری در اینجا وجود ندارد

نظر خود را اضافه کنید.

  1. ارسال نظر بعنوان یک مهمان ثبت نام یا ورود به حساب کاربری خود.
0 کاراکتر ها
پیوست ها (0 / 3)
مکان خود را به اشتراک بگذارید
عبارت تصویر زیر را بازنویسی کنید. واضح نیست؟
طراحی و پشتیبانی توسط گروه نرم افزاری رسانه